ההתחזקות בדולר זמנית: איפה נקדות הכניסה?

רובי סלם, מנהל תחום המט"ח במרכז להשכלה פיננסית מבית מטריקס, מסתכל על המסחר בדולר
רובי סלם |

"המזל הוא שהשוק תמיד נותן הזדמנות שנייה ובכל מקרה הירידות ביורו הן תיקון טכני בלבד אשר בסיומו יהיה ניתן לרכוש ואף במחיר נמוך יותר. יעד המחירים במקרה הנוכחי עומד על 1.51-1.52 ובמידה ונזכה לראות בלימה וחזרה של קונים ניתן יהיה לחזור לפוזיציות לונג. ויחד עם זאת לא הייתי ממליץ על שורט יורו מכוון שמגמת השוק הכללי הינה עלייה ולכן עדיף תמיד לסחור עם הכיוון הכללי ולא על התיקונים." כך כתבתי ב 4.06.08

כזכור בסקירות האחרונות עקבנו אחר היורו דולר בניסיון לתזמן כניסה לפוזיציית לונג. הניסיון הראשון לא צלח כאשר הכניסה לעסקה היית ברמת ה-1.5580. בהמשך טיפס היורו לכיוון 1.58 ובנקודה זו על פי התוכנית, ההוראה לבלימת הפסד הוצמדה לנקודת הכניסה.

אומנם העסקה לא נסגרה ברווח אך גם לא בהפסד. חשוב להבין שבניסיון לאתר את האיתות האמין ביותר ישנו סיכוי למספר ניסיונות סרק שלא יניבו פרי ולכן חשוב תמיד להגן על הקרן ומהר בכל כניסה לעסקה. הסיבה היא לא לגרום לחשבון ולביטחון העצמי נזק בלתי הפיך שיגרום לנו ברגע אמת להסס ולהפסיד את המהלך האמיתי.

לעניינינו אני עדין איתן בדעתי שהיורו יצא בהמשך למהלך עליות עם יעד מחירים של 2 דולר ליורו אחד. הסיבה הפונדמנטלית היא שאם בארה"ב יש אינפלציה ומגמת הורדת הריבית נעצרה אז בטח ובטח שבאירופה לא יורידו ריבית ואף אולי יעלו. הפרשי הריביות הנוכחיים בין הדולר ליורו מושכים גופים גדולים לרכוש יורו, למכור דולרים ולשבת על הפוזיציות לטווח ארוך בגלל הריבית המועדפת. כל עוד המשקיעים המוסדיים הגדולים צופים שהפרש הריביות יישאר כך, ידו של היורו תהיה על העליונה. ולמעט תיקונים טכניים פה ושם לצורך ניעור ידיים חלשות לא יהיה חדש תחת השמש עד להודעה חדשה.

ולכן יש לציין שאיני מתרגש מירידות המחירים אשר פוקדות את הצמד ומבחינתי זהו תיקון טכני בלבד. כמו שכתבתי אז יכול היורו לרדת גם עד רמת ה 1.51-1.52 ועדין יחשב הדבר תיקון למגמת העלייה ארוכת הטווח אשר מאפיינת את היורו בשנים האחרונות.

לסיכום, סביר והדולר עוד לא סיים את היחלשותו בעולם וגם בארץ ולכן זהו רק עניין זמן עד שיחזור להיחלש שוב. ולכן הצעד הנכון יהיה לחכות על הגדר לפחות שבוע-שבועיים לצורך כניסה לעסקה ארוכת טווח בדיוק כמו זו שעליה התרענו במרץ, אז פרץ היורו את רמת ה 1.50 וטיפס עד 1.60.

נתונים כלכליים חשובים

מבחינת נתונים כלכליים חשובים השבוע אשר בצילם יתנהל המסחר ובהתאם אליהם ציפיות הסוחרים ניתן למצוא מדד המחירים לצרכן חודשי בארה"ב. הנתון צפוי להתפרסם בארה"ב 13.06 יום שישי 12:30 בצהריים שעון ישראל.

מדד המחירים לצרכן הינו מדד האינפלציה המרכזי ברב מדינות העולם. הנתון מודד את שינוי המחירים לצרכן של סל המוצרים המורכב מסחורות ושירותים חיוניים אותם צורך הצרכן הממוצע. הסל כולל פריטים כמו מזון, ביגוד, דיור, דלק, תחבורה, בריאות וכל שאר הסחורות ו/או השירותים אותם צורכים האנשים מדי יום. הפריטים מחולקים לשבע קטגוריות ולכל קטגוריה משקל משלה בהתאם לחשיבותה.

הצפי עומד על ירידה של 0.5% ביחס לפרסום קודם העומד על 0.2% ולכן נחשב חיובי לכלכלה האמריקאית ולדולר. אם הנתון טוב לכלכלה האמריקאית ויעיד על התאוששת הרי שהשוק העולמי הינו גלובלי והפריחה תשפיע על אירופה שמצבה טוב יותר בכל מקרה. ולכן נתון טוב לדולר על להוביל בעצם להיחלשותו בעולם כתוצאה מהראיה הגלובלית של המשקיעים והצפיות לעתיד.

• מסחר במט"ח טומן בחובו סיכון רב ויחד עם פוטנציאל רווח גבוה מגלם סיכון רב.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מטוס אתיחאד (אתיחאד)מטוס אתיחאד (אתיחאד)

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה

אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן

רן קידר |

אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים. 

השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.

מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול

טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.

גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.

יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.

מאגר לוויתן  (צילום: אלבטרוס)מאגר לוויתן (צילום: אלבטרוס)

גז ישראלי - רווח מצרי; כך א-סיסי מרוויח מיליארדי דולרים בשנה על חשבון ישראל

כחלק ממערכת היחסים הסבוכה עם מצרים, ישראל דרך מאגר לוויתן מספקת גז למצרים שמשמש גם לייצוא. הרוו ח עליו הוא סביב 80% - ב-15 שנים הבאות תספק ישראל גז למצרים ב-130 מיליארד דולר, חלקו יעבור לאירופה וישאיר סכומי עתק במצרים - מחיר השלום

רן קידר |
נושאים בכתבה מצרים לוויתן

מצרים מתכננת להגדיל את יצוא ה-LNG לאירופה החל מנובמבר הקרוב. ידיעה לקונית שפורסמה בתקשורת האמריקאית והמצרית, מסתירה סיפור גדול. מצרים שלה מאגרי גז משל עצמה לא יכולה לשרת את האנרגיה שלה היא נזקקת והיא מייבאת גז מישראל בכמויות שהולכות וגדלות. אלא שחלק מגז הזה לא משמש לצרכים פנימיים כי הממשל עושה חשבון פשוט ורואה שכדאי לייצא את הגז הזה לאירופה ולהרוויח סכומי עתק. 

כעת, בהמשך לפיתוח והרחבת ההפקה של מאגר לוויתן היקף העברת הגז למצרים יעלה. דיווח על כך ניתן לפני חודשיים ובמקביל מתברר מצרים תיערך להגדלת הייצוא. זה מהלך עסקי לכאורה, אבל יש כאן הרבה מאוד פוליטיקה וקשר עסקי שתומך בעצם בשלום. אחרי הכל, למה בעצם ישראל נותנת מתנה כזו גדולה לשכנה שלה ולא מוכרת בעצמה לאירופה? נכון, יש להקים תשתיות, אבל מלכתחילה הכוונה היתה לספק גז לשכנות (גם ירדן מקבלת גז מישראל) כסוג של עוגן להסכמי השלום והרחבת האינטרסים המשותפים. זה כנראה בחשבון הכולל משתלם - ירדן היתה שותפה שקטה בהגנה על ישראל בעת הטילים, מצרים דחפה להסכם. אבל זה החשבון המדיני, מה עם החשבון של השותפויות - ניו מד ורציו, ושל שברון המחזיקות במאגר?

האם יכול להיות שייצוא כבר לפני שנים לאירופה היה מגדיל את הרווחים שלהם? בטח. אבל, ייצוא הגז לצד שאלות כמה גז להשאיר לדורות הבאים ולאן לייצא הן שאלות פוליטיות. תחום הגז והנפט בעולם בכלל מעורב בפוליטיקה. המחזיקים בלוויתן התיישרו לפוליטיקה.     


על פי הדיווחים האחרונים, הממשלה המצרית מנהלת מגעים למשלוח של גז נוזלי נוסף מדי חודש ממתקן ההנזלה באידקו, החל מחודש נובמבר ועד סוף מרץ. המהלך מתבצע על רקע מאמצים לחזק את שיתופי הפעולה עם חברות זרות ולהבטיח להן חלק מייצוא התפוקה המשותפת. לא מדובר כאן בשימוש בתוספת הייצוא של הגז הישראלי, זו תקפוץ מדרגה רק בהמשך. אבל, לא צריך להיות חכם גדול כדי להבין שלמצרים תהיה האפשרות להגדיל את הייצוא ולהגדיל רווחים, כשאירופה עדיין זקוקה מאוד לגז בהינתן המשבר הגדול מול רוסיה. עם זאת, מצרים עצמה מתנדנדת עם ייצוא הגז בהתאם לצרכים המקומיים. בשנה האחרונה היא הורידה את היקף הייצוא, על רקע דרישות הכרחיות של התעשייה המקומית. 


הסכם הענק - 35 מיליארד דולר ל-130 BCM


באוגוסט האחרון נחתם הסכם ייצוא חדש בין שותפי לווייתן למצרים בהיקף של 35 מיליארד דולר, הגדול ביותר שנחתם אי פעם בתחום. ההסכם כולל ייצוא של כ-130 BCM עד לשנת 2040, בשני שלבים: כ-20 BCM בשלב הראשון החל מ-2026, ו-110 BCM נוספים לאחר הקמת צינור גז חדש. צינור זה, שייקרא "ניצנה", צפוי לחבר ישירות את מאגר לווייתן למצרים ולהכפיל את קיבולת ההולכה, עם תוספת של כ-600 מיליון רגל מעוקבת ליום. פרויקט זה, שהובילו שברון והחברות הישראליות, נועד לשדרג את תשתיות ההולכה ולהתאים את הייצוא לגידול העתידי.