דו"ח התעסוקה הכביד על המדדים הארופאים: הפוטסי צנח ב-2%
המדדים המובילים באירופה חתמו את היום המסחר בירידות שערים, בתוך כך, השלימו המדדים 3 ימי ירידות רצופים. זאת, כתגובה לפרסום נתוני דו"ח התעסוקה היום בארצות הברית, שהצביע על האטת הצמיחה בשוק העבודה האמריקני. יש לציין כי, בסיכום רב שנתי, בעבור המדדים באירופה, בשנת 2008 נרשמה הפתיחה הגרועה ביותר בבורסות אירופה מאז שנת 2000.
"נתוני התעסוקה אלו מחזקים את חששותיהם של המשקיעים כי כלכלת ארצות הברית צועדת אל עבר המיתון, יתכן אף כי היא כבר הגיעה ליעד זה", ציין ריצארד סקוט, מנהל נכסים ב- MitonOptimal.
עוד היום, יצרניות הרכבים, Renault ו- Daimlerהובילו את מניות יצרניות הרכבים לנסיגת הערך הגדולה ביותר מאז שנת 2003, כתוצאה, מהדיווח על החלשות מכירות הרכבים בחודש דצמבר בארצות הברית. כמו כן, מניות יצרנית המתכות, ArcelorMittal, נחלשו היום לרמת שפל דו-שבועית, כתוצאה מרגישותה של החברה לכלכלה האמריקנית.
מדדים
אינדקס ה- Stoxx 600 איבד היום 1.9% לרמה של 352 נקודות. המדד צנח ב-3.5% בשלושת ימי המסחר הראשונים של שנת 2008, ובתוך כך, רשם את את הירידה הגדולה ביותר מאז שנת 2000, אז צנח ב-6.8%. אינדקס ה- Stoxx 50, השיל 1.7% היום, ואינדקס ה- Euro Stoxx 50, המודד את ביצועי מדינות גוש האירו, נחלש ב-1.5%.
המדדים המובילים חתמו את יום המסחר בירידות שערים בכל 18 הבורסות שנפתחו היום למסחר במערב אירופה. הפוטסי הלונדוני איבד 2% מערכו בעוד הקאק 40 הצרפתי צנח ב-1.8%. כמו כן, הדקס הגרמני השיל 1.3% מערכו.
מניות אירופאיות במרכז
מניות יצרנית הרכבים השניה בגודלה בצרפת, Renault, צנחו היום ב-7.6% למחיר של 86.45 אירו למניה. כמו כן, יצרנית הרכבים, Nissan, אשר Renault מחזיקה ב-44% ממניותיה, משכה את היום את מניות יצרניות הרכבים היפניות בבורסת טוקיו, זאת על רקע ירידת מכירות החברה בדצמבר בארצות הברית. יש לציין כי 65% מהרווח התפעולי של חברת Nissan נובע מאזור צפון אמריקה.
עוד במניות יצרניות הרכבים, מניות ענקית הרכבים, Daimler, צנחו היום ב-6%למחיר של 59.17 אירו למניה.
מניות יצרנית המתכות הגדולה בעולם, ArcelorMittal, צנחו ב-3.6% למחיר של 49.9 אירו למניה.
מניות יצרנית המכשירים הסלולרים, Ericsson, השילו היום 4.3% למחיר של 14.18 קורנה שוודית למניה.
מניות חברת EFG צנחו היום ב-7.9% למחיר של 40.9 פרנק שווצרי, לאחר שענקיות הפיננסים UBS ו- Daniele Brupbacherחתכו את המלצות מניות החברה ל"מכירה" מ"החזק" תוך כדי הורדת צפי הרווח למניה ב-10% ו-15% בהתאמה.
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות
חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים
במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.
ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.
מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף" בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.
בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.
- רשות המסים הצליחה - 10 מיליארד שקל ממיסוי רווחים כלואים זורמים לקופה
- עתירה נגד החוק על רווחים כלואים - האם יש סיכוי למנוע את החוק?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025 והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.
.jpg)
ביטוח לאומי מסרב להיות אחראי על בדיקות תגי הנכים
המוסד לביטוח לאומי - "העומסים חריגים, הוועדות מטפלות ב-600 אלף תיקים בשנה"
הצעה שמופיעה בטיוטות חוק ההסדרים לשנת 2026 מבקשת לבצע שינוי דרמטי בתהליך הנפקת תגי חניה לנכים: ביטול הבדיקות הרפואיות הישירות ברשות הרישוי של משרד התחבורה, והעברת הסמכות להחליט על הזכאות לגופים אחרים, בעיקר הביטוח הלאומי, משרד הביטחון ומשרד העבודה והרווחה. במקום בדיקה חדשה בכל בקשה, המערכת תסתמך על אישורים רפואיים קיימים שכבר ניתנו לאותם אנשים במסגרת קצבאות נכות או שיקום.
הביטוח הלאומי מתנגד נחרצות. המוסד טוען שהוועדות הרפואיות שלו מטפלות כיום בכ-600 אלף תיקים בשנה, מספר שיא שנובע בעיקר מהשלכות מלחמת “חרבות ברזל”, תביעות מילואימניקים, נפגעי פעולות איבה ומשפחות חטופים ונעדרים. הוספת מאות אלפי בקשות לתגי חניה תגרום לעיכובים של חודשים ארוכים, ודווקא האנשים שהתג נועד לסייע להם, נכים קשים, חולים כרוניים וילדים עם מוגבלות – יישארו ללא פתרון ניידות מיידי.
תגים מזוייפים
בישראל חל זינוק חסר תקדים במספר תגי הנכה. ב-2020 עמד המספר על כ-90 אלף תגים פעילים; כעת הוא הגיע כ-660 אלף גידול של פי 7.5 בחמש שנים בלבד. חקירות משטרה ודוחות מבקר המדינה חשפו כי עשרות עד מאות אלפי תגים הונפקו במרמה, באמצעות מסמכים רפואיים מזויפים או “רופאים מומחים” שחתמו בתשלום. התוצאה בשטח: חניות נכים תפוסות על ידי מי שאינם זכאים, ונכים אמיתיים נאלצים לחפש חניה רחוק או לוותר על יציאה מהבית.
במהלך השנה פרסם משרד התחבורה נוהל חדש וקשוח יותר להנפקת תגים, שכלל דרישה למסמכים עדכניים וביטול חידושים אוטומטיים. אולם יישום הנוהל נדחה שוב ושוב, וההצעה הנוכחית בחוק ההסדרים נתפסת כניסיון לעקוף את הבעיה הבירוקרטית על ידי העברת האחריות לגוף אחר.
- בנקאי נורה מחוץ לביתו - והוכר כנפגע בתאונת עבודה
- קיבלתם חוב מהביטוח הלאומי? ייתכן שהוא בכלל לא שלכם - כך תיפטרו ממנו בקלות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הביטוח הלאומי מדגיש שוב ושוב כי “תגי חניה לנכים אינם בסמכותנו ואינם חלק מהמשימות שלנו”. נציגי המוסד אמרו בדיונים בכנסת שהעומסים כבר כיום חריגים, וקליטת הנושא תפגע קודם כל באוכלוסיות המוחלשות ביותר. מנגד, משרד האוצר ומש משרד התחבורה טוענים שהשינוי יחסוך כסף ציבורי, יקטין משמעותית את הזיופים ויאפשר בדיקה מחודשת שיטתית של כל התגים שהונפקו בעשור האחרון. לפי הערכות פנימיות, שלילת התגים הלא-כשרים עשויה להחזיר לשוק מאות אלפי מקומות חניה ייעודיים. בחלק מגרסאות ההצעה נקבע גם שתושבי חוץ ומי שאינם זכאי קצבה מביטוח לאומי או ממשרד הביטחון ימשיכו להיבדק במשרד התחבורה – כדי למנוע ניצול נוסף של הפרצה.
