הפלישה הסינית -עשרות דגמים, 30 מותגי רכב, 19 יצרנים, 17 יבואנים; לא כל מותג ישרוד
חדירת מותגי הרכב הסיניים לישראל נראית כמו שיטפון והיד עוד נטויה. עם זאת, חלק מהמותגים כבר נעלמו, חלק עוד ייעלם; איך אפשר לדעת מי ייעלם?
אם גם אתם נוהגים לעיתים בכביש ורואים רכב שאינכם מזהים את הלוגו, את היצרן או את הדגם, אתם לא לבד. בשנים האחרונות ענף הרכב המקומי עובר טלטלה גדולה, הן בהיבטי מיסוי ומחירים והן בהיבטי מותגי כלי רכב חדשים שמגיעים לישראל בעיקר מסין.
יבואני הרכב הוותיקים בענף הבינו מהר מאוד כי אם הם רוצים להישאר רלוונטיים ותחרותיים הם צריכים להוסיף לפורטפוליו שלהם מותגים צעירים וחדשים, ואלו מגיעים לרוב ממדינה אחת ויחידה – סין.
כתבות באותו נושא:
> הסכנה הגדולה של הרכבים החשמליים הסינים - והאם להימנע מקניית רכב כזה?
> קבעו סטנדרט חדש? מנגנוני המיגון של BYD מרחיקים גנבים
חדירת המותגים הסיניים לישראל היא לא אירוע חדש. בתחילת שנות ה 2000 היה כאן נסיון לשווק כלי רכב של גרייט וול (GWM) עם שני כלי רכב – טנדר (פיק אפ) 1 טון וחיקוי סיני לטויוטה יאריס. המחיר היה זול, כלי הרכב היו נחותים בכל היבט והמשפט שסבתי האוקראינית היתה אומרת "זול וזוגלובק, שניהם מתחילים באות ז' בשניהם מקבלים נקניק" קיבל משנה תוקף.
- הפלאג אין הייבריד הזול בישראל BYD Sealion 5 DM-i
- המכסים באירופה הופכים ליתרון: איך יצרניות הרכב הסיניות עוקפות את החסמים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לאחר מכן החלו להגיע לישראל דגמי MG המיוצרים על ידי קונצרן הענק SAIC והם לדעתי היו החלוציים האמיתיים של הפלישה הסינית. דווקא על רכבי MG ניתן לראות את ההתקדמות המרשימה של תעשיית הרכב הסינית. אם הדגמים הראשונים ששווקו כאן היו שתי משפחתיות בינוניות למדי, במחיר אטקרטיבי אבל מאובזרות עד הגג, לאחר מכן הגיעה סופר מיני בסיסית וזולה עם תיבת הילוכים ידנית, ואז החל השיטפון הגדול עם קרוסאובר בנזין ה ZS, לאחריו גירסת חשמל לרכב, והשאר היסטוריה (או היסטריה).
אם בעבר היצרנים הסיניים היו עסוקים בחיקוי למותגים מערביים, ואיבזור הרכב ברמות גבוהות, הן מזמן זנחו את הגישה הזו ועברו לגישה של פיתוח עצמי, באמצעות ניתוחי שוק, מרכזי פיתוח במערב, גיוס טאלנטים מתעשיית הרכב המערבית ועוד. השיטה הזו מוכיחה את עצמה עם יכולות דיוק וזיקוק התנהגות צרכנית, והתאמת המוצר לצרכן.
- הרובוטקסי של אמזון יוצא לדרך בלאס וגאס - האם יצליח להדביק את Waymo וטסלה?
- הצרות הגדולות של חברות הרכב המסורתיות
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- הפלאג אין הייבריד הזול בישראל BYD Sealion 5 DM-i
GAC GE3 - הגיעה ונעלמה
אבל אל תתבלבלו, חלק משלל המותגים השונים המגיעים לישראל באמצעות יבואנים מתחרים הם מותגים את אותו יצרן בדיוק. כך צ'רי הסינית משווקת בישראל שלושה מותגים שונים, ג'ילי משווקת שישה מותגים ועוד. חלק מהעולות החדשות לישראל כבר ירדו מהארץ, קיפלו זנב ונעלמו עקב חוסר עניין לציבור. חלק נקלעו לקשיים ונסגרו, וחלק עדיין מוגדרות כסטארטאפים שמכירת כלי הרכב הום רק הוכחת היתכנות עסקית.
קשרי יצרנים ויבואנים
כאן חשוב לומר, הקשר בין היצרנים הסיניים לבין היבואנים המקומיים, לעיתים ניתן להגדיר אותם כיחסי מין בכפייה. היצרן מודיע ליבואן המקומי כי אם הוא רוצה להמשיך לעבוד איתו, אלו כלי הרכב שהוא מקבל, ועליו להוכיח רצינות בשיווק, גם אם היבואן המקומי יודע שמדובר בכלי רכב שלא מתאימים לשוק המקומי. היצרן מצידו מקבל שער כניסה לשוק מערבי מתקדם, ומעניין אותו לראות איך כלי הרכב מתקבלים על ידי הצרכנים. שיקולי היבואן אינם רלוונטיים עבור היצרן.
זו נקודה שיש להתמקד בה לא מעט. עבור היצרנים הסיניים השוק הישראלי הוא מעבדה אחת גדולה של שוק מערבי ללא כל העדפות למותגים מקומיים. אם שיווק רכב סיני בגרמניה ייתקל בחוזק של מותגים מקומיים כמו פולקסווגן, אודי, אופל, מרצדס וב.מ.וו, באיטליה תהיה לצרכן המקומי העדפה למוצרי פיאט, בצרפת העדפה לרנו, פיג'ו וסיטרואן, בישראל אין העדפה כזו בהעדר תעשיית רכב מקומית. כלומר מעבדה מושלמת בה הצרכן מחליט בהתאם להעדפות שלו, ובהתאם להצעת הערך המוצעת.
היצרנים הסיניים השונים רואים את הצרכן הישראלי כצרכן מתוחכם, חובב טכנולוגיה ומאמץ אותה מהר מאוד. חלקם מחזיקים בישראל צוותי פיתוח ולמידה כך שתובנות שמגיעות מהשוק המקומי מוזרמות ישירות ליצרן לטובת עדכן והתאמה של כלי הרכב, ודוגמא מויינת לכך ניתן היה לראות עם גל הגניבות של רכבי BYD. היצרן פיתח עדכון תוכנה, שיגר את העדכון ב OTA, כלי הרכב שודרגו והפרצה נסגרה במקום, זאת ללא צורך של הלקוח להיכנס למרכז שירות.
30 מותגים, 19 יצרנים, 17 יבואנים ומעל ל 50 דגמים
מבדיקת ביזפורטל עולה כי כיום משווקים בישראל 29 מותגי רכב סיניים או בבעלות חברות סיניות (הורדתי מהרשימה את וולוו שבבעלות ג'ילי), המיוצרים על ידי 19 יצרנים שונים, ומיובאים על ידי 17 יבואנים שונים. אם זה נראה לכם הרבה, אז חשוב לומר כי בסין עצמה יש מאות מותגי רכב המיועדים לשוק המקומי המיוצרים על ידי מאות יצרנים שונים מקומיים, שאל רובם לא נתוודע לעולם, ואין מה להצטער על כך. תוך כדי כתיבת המאמר, נודע כי יצרנית המכוניות NETA שהיתה אמורה להיות מיובאת לישראל באמצעות 'אוטו חן' עצרה את הפעילו על רקע קשיים פיננסיים, ובמקביל הודיעה חברת אוטומקס שפעלה עד היום כיבואן מקביל כי תתחיל לשווק את ה JAC E30X כאשר הזיכיון לייבוא דגמי JAC נמצא אצל EV Motors .
זה המקום לציין כי כמו בכל מגוון מוצרים ניתן למצוא מגוון איכויות שונה בין כלי הרכב השונים החל ממכוניות משובחות ועד כלי רכב נחותים, ונעשה טעות גדולה אם נתייחס אל כלי הרכב המיוצרים בסין כמקשה אחת, וכבעלי איכות זהה.
ללקוח הפרטי מגוון המותגים עלול להיות מבלבל, ולכן ההמלצה שלנו תהיה להגדיר תקציב וצרכים ולבחון את המותג המוצע ומי היצרן שלו, כמו גם מי היבואן שעומד מאחוריו. גם לנו ברור כי לא כל המותגים יישארו איתנו, אולם כל נסיון לחזות אילו מותגים / יצרנים ימשיכו להתקיים ואילו ייסגרו נדון לכישלון מראש. בהעדר הבנה והכרה מעמיקה עם היצרנים עצמם ומי שבאמת עומד מאחוריהם (ולא בהכרח מי שמופיע בפרסומים הרשמיים בסין) לא ניתן לדעת מי מהיצרנים יישאר עימנו. ולכן, נראה שמה שנותר זה לנסות ולהבין מי החברות הגדולות והמובילות בסין שהם אלו שייארו בסוף התהליך. יש מעל 150 חברות יצרניות כשבסוף, אומרים לנו המומחים ישארו כ-20. סיכוי טוב שנראה בהן את החברות הגדולות והנסחרות כמו BYD, וגם NIO ואקספנג שלמרותשהן עדיין מפסידות הן נהנות מגידול עצום הבמכירות וירידה בהפסדים.
אין וודאות כמובן גם חברות גדולות יכולות להתמוטט, ולכן כדאי גם לבדוק מי היבואן. נראה שהיבואן ראשית יודע למה הוא בחר לייבא את המותגים המוסים ואת היצרן המסוים, ושנית ככל שהיבואן חזק יותר, מוכר יותר ובעל מוניטין, כך גם בשעת צרה, הוא כנראה לא ייזנח את בעלי הרכב ויימצא פיתרונות גם אם היצרן מגיע למשבר כלכלי.
להלן רשימת היצרנים, המותגים, היבואנים והדגמים, נכון למועד כתיבת שורות אלו:
- 5.קשיש 12/11/2024 19:55הגב לתגובה זועליה מדבקה עם השם "hotpoint. חיפשתי חלק שהיה צריך להחליף. צילמתי וחיפשתי במחשב. היו כמה מכונות שנראו אותו דבר עם שם אחר, או באליאקספרס, אותה מכונה בלי שם בכלל. תדביק איזה שם שתבחר. לא מצאתי חלפים. ככה גם מוצרים אחרים. קחו בחשבון שקניתם מוצר עם אורך חיים של 3-5 שנים ובתקלה הגדולה הראשונה או חס וחלילה תאונה, זורקים לאשפה, אין חלפים, אין שירות יבואן/יצרן, ברוכים הבאים למאה ה 21.
- 4.מה שקרה עם נדלן בסין אותו דבר יקרה עם ענף הרכב (ל"ת)נתן 09/11/2024 17:45הגב לתגובה זו
- 3.מומו 09/11/2024 17:37הגב לתגובה זוהצרכן הישראלי מטורף למסך גדול,מוכן לשלם כל מחיר,ומכאן מביאים כל מה שזז.שולי רווח גבוהים גורמים לעוד ועוד יבואנים להכנס לתחום.כל רכשעת רכב סיני הנו סיכון בלתי מחושב.
- 2.נחמה 09/11/2024 16:56הגב לתגובה זולא אמור לעלות יותר מ 97.000 עם שלל האיבזורים- מחשב על עולה? גלגלים 4 מושבים 4-5 בטרייה? ושילדה !
- 1.מני 09/11/2024 13:25הגב לתגובה זויכול מאוד להיות שיש פה מאות אלפיי רכבים סינים ממולכדים שיתפוצצו לכולנו בקליק במקלדת של ממשל סין

הפלאג אין הייבריד הזול בישראל BYD Sealion 5 DM-i
ברוך בורא פרי התחרות, 'שלמה מוטורס' יבואנית דגמי BYD לישראל החלה בשיווק ה BYD Sealion 5 DM-i - קרוסאובר משפחתי בסגמנט C, עם הנעת פלאג אין הייבריד.
המחירים 167,000 ש"ח לדגם הכניסה קומפורט ו- 172,000 ש"ח לדגם דיזיין המאובזר. ההבדלים בין הדגמים אינם רק באבזור אלא גם בטווח החשמלי.
דגם הקומפורט הוא הפלאג אין הייבריד הזול ביותר בישראל כרגע.
שלמה מוטורס יבואנית דגמי BYD לישראל השיקה במטה היצרנית בשנזן בסין את ה BYD Sealion 5, קרוסאובר בסגמנט C עם הנעת פלאג אין הייבריד.
טכנולוגיית הפלאג אין הייבריד של BYD החלה עוד בשנת 2008 עם השקה של דגם מקומי בתצורת פלאג אין הייבריד. מאז ייצרה החברה כ- 7,000,000 כלי רכב עם הנעה זו, כשבשנים האחרונות מציידת היצרנית את דגמי הפלאג אין בטכנולוגיית DM-i ( Dual Motor) של החברה.
בישראל משווקות כבר היום עם טכנולוגיה זו ה BYD Seal U והמשפחתית המצוינת ה BYD Seal 5 אותה בחנתי ממש לאחרונה.
המגמות בשוק המקומי עם הצמיחה הגדולה של דגמי הפלאג אין הייבריד המתקדמים, לצד התמתנות קלה של הביקושים לדגמים החשמליים, הביאו את היצרנית יחד עם 'שלמה מוטורס' להקדים את כל העולם ולהביא לשוק הישראלי את ה BYD Sealion 5, קרוסאובר C-Suv עם הנעת פלאג אין הייבריד.
- המכסים באירופה הופכים ליתרון: איך יצרניות הרכב הסיניות עוקפות את החסמים
- שוק הרכב - דגמים, מותגים ויצרנים מובילים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

הפקקים בניו יורק נעלמו - איך זה קרה?
האם אפשר להעלים פקקים? מה זאת אגרת גודש, היכן המודל הזה קיים והאם הוא הצליח והאם אגרת גודש תפתור את בעיית הפקקים בת"א?
במשך עשורים מנהטן היתה עמוסה ופקוקה, אחד האזורים הכי פקוקים בעולם. בשעות השיא היו עשרות נתיבים וגשרים עומדים קפואים, והמטרופולין שידוע באנרגיה הבלתי פוסקת שלו הפך לאחד המקומות המתסכלים ביותר לנהיגה. בתחילת השנה יצאה לדרך תוכנית אגרת הגודש, שהטילה חיוב יומי על כל רכב פרטי הנכנס לאזורים המרכזיים בשעות העומס. ההימור היה גדול, ההתנגדויות היו עזות, היו חששות מפגיעה גדולה בעסקים בעיר. אך בתוך חודשים ספורים התמונה השתנתה מן הקצה אל הקצה. זה אומר שגם אצלנו יש תקווה - עוד מספר שנים בודדות אמורה להיות אגרת גודש בכניסה לתל אביב, זה צפוי להוריד את התנועה ואת הפקקים.
הנתונים בניו יורק מרשימים - יש ירידה חדה בכניסות רכבים, כ-65 אלף פחות רכבים ביום באזור הגודש. מדובר בירידה של כ‑12% במספר כלי הרכב שנכנסים למרכז העיר. תנועת הרכב במנהטן עצמה ירדה ב-25% בשעות השיא. זמני הנסיעה התקצרו בממוצע בקרוב ל-7 דקות על כל שעת נסיעה ויש מצבים שהחיסכון בזמן מגיע גם ל-50% לעומת המצב הקודם. יש עלייה משמעותית בשימוש בכלי תחבורה ציבורית.
מדובר במהפכה של ממש. אין פקקים משמעותיים, יש נסיעה קולחת ומגיעים הרבה יותר מהר ממקום למקום.
יתרונות נוספים
הרווחים של רפורמת אגרת הגודש מגיעים גם מתחומים אחרים. מספר תאונות הדרכים באזורי האגרה ירד ב‑14% וזה מתבטא גם בירידה דומה במספר הפצועים ובתמותת הולכי הרגל. ההליכה בעיר הפכה להיות בטוחה הרבה יותר מבעבר.
כמו כן, הפחתת הנסועה השפיעה ישירות על איכות האוויר. רמות פליטת המזהמים ירדו. עבור תושבים הסובלים ממחלות נשימה או רגישות לזיהום, מדובר בהקלה ניכרת. בנוסף לכך, העיר פחות רועשת - נרשמה ירידה של 70% בתלונות על רעש וצפירות.
- חסימות בכביש 2 ובכביש 20 ביום שישי: גשר חדש יונף באודים
- הכבישים פקוקים יותר: 120 אלף כלי רכב חדשים עלו על הכבוש, למה זה צפוי להשתנות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מעבר לכך, החשש מפגיעה בעסקים התברר כמוגזם לחלוטין. מרכזי הקניות והחנויות הקטנות במנהטן רשמו גידול מצטבר של מאות מיליוני דולרים במחזור המכירות. תעשיית התיאטרון, ובפרט ברודווי, הציגה עונת שיא עם הכנסות של כמעט שני מיליארד דולר ממכירת כרטיסים. תפוסת המלונות עלתה על התחזיות, והמסעדות והברים דיווחו על תנועת לקוחות ערה.