רכב חשמלי ניו  NIO
צילום: ניו

הפלישה הסינית -עשרות דגמים, 30 מותגי רכב, 19 יצרנים, 17 יבואנים; לא כל מותג ישרוד

חדירת מותגי הרכב הסיניים לישראל נראית כמו שיטפון והיד עוד נטויה. עם זאת, חלק מהמותגים כבר נעלמו, חלק עוד ייעלם; איך אפשר לדעת מי ייעלם?

יואב פולס | (5)

אם גם אתם נוהגים לעיתים בכביש ורואים רכב שאינכם מזהים את הלוגו, את היצרן או את הדגם, אתם לא לבד. בשנים האחרונות ענף הרכב המקומי עובר טלטלה גדולה, הן בהיבטי מיסוי ומחירים והן בהיבטי מותגי כלי רכב חדשים שמגיעים לישראל בעיקר מסין.

יבואני הרכב הוותיקים בענף הבינו מהר מאוד כי אם הם רוצים להישאר רלוונטיים ותחרותיים הם צריכים להוסיף לפורטפוליו שלהם מותגים צעירים וחדשים, ואלו מגיעים לרוב ממדינה אחת ויחידה – סין.

כתבות באותו נושא:

הסכנה הגדולה של הרכבים החשמליים הסינים - והאם להימנע מקניית רכב כזה?

> קבעו סטנדרט חדש? מנגנוני המיגון של BYD מרחיקים גנבים

חדירת המותגים הסיניים לישראל היא לא אירוע חדש. בתחילת שנות ה 2000 היה כאן נסיון לשווק כלי רכב של גרייט וול (GWM) עם שני כלי רכב – טנדר (פיק אפ) 1 טון וחיקוי סיני לטויוטה יאריס. המחיר היה זול, כלי הרכב היו נחותים בכל היבט והמשפט שסבתי האוקראינית היתה אומרת "זול וזוגלובק, שניהם מתחילים באות ז' בשניהם מקבלים נקניק" קיבל משנה תוקף.

לאחר מכן החלו להגיע לישראל דגמי MG המיוצרים על ידי קונצרן הענק SAIC והם לדעתי היו החלוציים האמיתיים של הפלישה הסינית. דווקא על רכבי MG ניתן לראות את ההתקדמות המרשימה של תעשיית הרכב הסינית. אם הדגמים הראשונים ששווקו כאן היו שתי משפחתיות בינוניות למדי, במחיר אטקרטיבי אבל מאובזרות עד הגג, לאחר מכן הגיעה סופר מיני בסיסית וזולה עם תיבת הילוכים ידנית, ואז החל השיטפון הגדול עם קרוסאובר בנזין ה ZS, לאחריו גירסת חשמל לרכב, והשאר היסטוריה (או היסטריה).

אם בעבר היצרנים הסיניים היו עסוקים בחיקוי למותגים מערביים, ואיבזור הרכב ברמות גבוהות, הן מזמן זנחו את הגישה הזו ועברו לגישה של פיתוח עצמי, באמצעות ניתוחי שוק, מרכזי פיתוח במערב, גיוס טאלנטים מתעשיית הרכב המערבית ועוד. השיטה הזו מוכיחה את עצמה עם יכולות דיוק וזיקוק התנהגות צרכנית, והתאמת המוצר לצרכן.

GAC GE3 - כמו שהגיע כך גם נעלם

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

GAC GE3 - הגיעה ונעלמה

אבל אל תתבלבלו, חלק משלל המותגים השונים המגיעים לישראל באמצעות יבואנים מתחרים הם מותגים את אותו יצרן בדיוק. כך צ'רי הסינית משווקת בישראל שלושה מותגים שונים, ג'ילי משווקת שישה מותגים ועוד. חלק מהעולות החדשות לישראל כבר ירדו מהארץ, קיפלו זנב ונעלמו עקב חוסר עניין לציבור. חלק נקלעו לקשיים ונסגרו, וחלק עדיין מוגדרות כסטארטאפים שמכירת כלי הרכב הום רק הוכחת היתכנות עסקית.

קשרי יצרנים ויבואנים

כאן חשוב לומר, הקשר בין היצרנים הסיניים לבין היבואנים המקומיים, לעיתים ניתן להגדיר אותם כיחסי מין בכפייה. היצרן מודיע ליבואן המקומי כי אם הוא רוצה להמשיך לעבוד איתו, אלו כלי הרכב שהוא מקבל, ועליו להוכיח רצינות בשיווק, גם אם היבואן המקומי יודע שמדובר בכלי רכב שלא מתאימים לשוק המקומי. היצרן מצידו מקבל שער כניסה לשוק מערבי מתקדם, ומעניין אותו לראות איך כלי הרכב מתקבלים על ידי הצרכנים. שיקולי היבואן אינם רלוונטיים עבור היצרן.

זו נקודה שיש להתמקד בה לא מעט. עבור היצרנים הסיניים השוק הישראלי הוא מעבדה אחת גדולה של שוק מערבי ללא כל העדפות למותגים מקומיים. אם שיווק רכב סיני בגרמניה ייתקל בחוזק של מותגים מקומיים כמו פולקסווגן, אודי, אופל, מרצדס וב.מ.וו, באיטליה תהיה לצרכן המקומי העדפה למוצרי פיאט, בצרפת העדפה לרנו, פיג'ו וסיטרואן, בישראל אין העדפה כזו בהעדר תעשיית רכב מקומית. כלומר מעבדה מושלמת בה הצרכן מחליט בהתאם להעדפות שלו, ובהתאם להצעת הערך המוצעת.

היצרנים הסיניים השונים רואים את הצרכן הישראלי כצרכן מתוחכם, חובב טכנולוגיה ומאמץ אותה מהר מאוד. חלקם מחזיקים בישראל צוותי פיתוח ולמידה כך שתובנות שמגיעות מהשוק המקומי מוזרמות ישירות ליצרן לטובת עדכן והתאמה של כלי הרכב, ודוגמא מויינת לכך ניתן היה לראות עם גל הגניבות של רכבי BYD. היצרן פיתח עדכון תוכנה, שיגר את העדכון ב OTA, כלי הרכב שודרגו והפרצה נסגרה במקום, זאת ללא צורך של הלקוח להיכנס למרכז שירות.

30 מותגים, 19 יצרנים, 17 יבואנים ומעל ל 50 דגמים

מבדיקת ביזפורטל עולה כי כיום משווקים בישראל 29 מותגי רכב סיניים או בבעלות חברות סיניות (הורדתי מהרשימה את וולוו שבבעלות ג'ילי), המיוצרים על ידי 19 יצרנים שונים, ומיובאים על ידי 17 יבואנים שונים. אם זה נראה לכם הרבה, אז חשוב לומר כי בסין עצמה יש מאות מותגי רכב המיועדים לשוק המקומי המיוצרים על ידי מאות יצרנים שונים מקומיים, שאל רובם לא נתוודע לעולם, ואין מה להצטער על כך. תוך כדי כתיבת המאמר, נודע כי יצרנית המכוניות NETA שהיתה אמורה להיות מיובאת לישראל באמצעות 'אוטו חן' עצרה את הפעילו על רקע קשיים פיננסיים, ובמקביל הודיעה חברת אוטומקס שפעלה עד היום כיבואן מקביל כי תתחיל לשווק את ה JAC E30X כאשר הזיכיון לייבוא דגמי JAC נמצא אצל EV Motors .

זה המקום לציין כי כמו בכל מגוון מוצרים ניתן למצוא מגוון איכויות שונה בין כלי הרכב השונים החל ממכוניות משובחות ועד כלי רכב נחותים, ונעשה טעות גדולה אם נתייחס אל כלי הרכב המיוצרים בסין כמקשה אחת, וכבעלי איכות זהה.

ללקוח הפרטי מגוון המותגים עלול להיות מבלבל, ולכן ההמלצה שלנו תהיה להגדיר תקציב וצרכים ולבחון את המותג המוצע ומי היצרן שלו, כמו גם מי היבואן שעומד מאחוריו. גם לנו ברור כי לא כל המותגים יישארו איתנו, אולם כל נסיון לחזות אילו מותגים / יצרנים ימשיכו להתקיים ואילו ייסגרו נדון לכישלון מראש. בהעדר הבנה והכרה מעמיקה עם היצרנים עצמם ומי שבאמת עומד מאחוריהם (ולא בהכרח מי שמופיע בפרסומים הרשמיים בסין) לא ניתן לדעת מי מהיצרנים יישאר עימנו. ולכן, נראה שמה שנותר זה לנסות ולהבין מי החברות הגדולות והמובילות בסין שהם אלו שייארו בסוף התהליך. יש מעל 150 חברות יצרניות כשבסוף, אומרים לנו המומחים ישארו כ-20. סיכוי טוב שנראה בהן את החברות הגדולות והנסחרות כמו BYD, וגם NIO ואקספנג שלמרותשהן עדיין מפסידות הן נהנות מגידול עצום הבמכירות וירידה בהפסדים. 

אין וודאות כמובן גם חברות גדולות יכולות להתמוטט, ולכן כדאי גם לבדוק מי היבואן. נראה שהיבואן ראשית יודע למה הוא בחר לייבא את המותגים המוסים ואת היצרן המסוים, ושנית ככל שהיבואן חזק יותר, מוכר יותר ובעל מוניטין, כך גם בשעת צרה, הוא  כנראה לא ייזנח את בעלי הרכב ויימצא פיתרונות גם אם היצרן מגיע למשבר כלכלי.

להלן רשימת היצרנים, המותגים, היבואנים והדגמים, נכון למועד כתיבת שורות אלו:

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    קשיש 12/11/2024 19:55
    הגב לתגובה זו
    עליה מדבקה עם השם "hotpoint. חיפשתי חלק שהיה צריך להחליף. צילמתי וחיפשתי במחשב. היו כמה מכונות שנראו אותו דבר עם שם אחר, או באליאקספרס, אותה מכונה בלי שם בכלל. תדביק איזה שם שתבחר. לא מצאתי חלפים. ככה גם מוצרים אחרים. קחו בחשבון שקניתם מוצר עם אורך חיים של 3-5 שנים ובתקלה הגדולה הראשונה או חס וחלילה תאונה, זורקים לאשפה, אין חלפים, אין שירות יבואן/יצרן, ברוכים הבאים למאה ה 21.
  • 4.
    מה שקרה עם נדלן בסין אותו דבר יקרה עם ענף הרכב (ל"ת)
    נתן 09/11/2024 17:45
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מומו 09/11/2024 17:37
    הגב לתגובה זו
    הצרכן הישראלי מטורף למסך גדול,מוכן לשלם כל מחיר,ומכאן מביאים כל מה שזז.שולי רווח גבוהים גורמים לעוד ועוד יבואנים להכנס לתחום.כל רכשעת רכב סיני הנו סיכון בלתי מחושב.
  • 2.
    נחמה 09/11/2024 16:56
    הגב לתגובה זו
    לא אמור לעלות יותר מ 97.000 עם שלל האיבזורים- מחשב על עולה? גלגלים 4 מושבים 4-5 בטרייה? ושילדה !
  • 1.
    מני 09/11/2024 13:25
    הגב לתגובה זו
    יכול מאוד להיות שיש פה מאות אלפיי רכבים סינים ממולכדים שיתפוצצו לכולנו בקליק במקלדת של ממשל סין
דיפאל S05. צילום יצרןדיפאל S05. צילום יצרן

דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון

מכשירי תנועה יבואנית דגמי דיפאל לישראל מנערת את השוק עם הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי בקטגוריה C, עם בסיס גלגלים של 2.88 מטר ומחיר של החל מ- 150.0 אש"ח. 

יואב פולס |

מכשירי תנועה, יבואנית דגמי דיפאל לישראל השיקה את הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי מעוצב במחיר אגרסיבי.

הדיפאל S05 הוא אח קטן לדיפאל S07  המיובא על ידי 'מכשירי תנועה' מזה כשנה. הדיפאל S05 הוא כאמור קרוסאובר חשמלי בקטגוריית C-Suv הצפופה מאוד היום בשוק הישראלי והוא מגיע עם שני יתרונות משמעותיים – בסיס הגלגלים של ה S05 הוא בגודל 2.88 מטר, וחסר תקדים לקטגוריה שלו, והמחיר בו הוא משווק, החל ב- 150.0 אש"ח, נמוך בכ – 20,000 ₪ מהתחרות הישירה.

העיצוב מודרני וכולל את כל הרכיבים ההכרחיים היום כמו חזית אטומה, יחידות תאורה משולבות לד, ידיות דלתות נסתרות ועוד.


דיפאל S05 סביבת נהג. צילום יצרן

תא הנוסעים נקי מאוד ובמרכז הדשבורד מסך מולטימדיה בגודל ''15.4 עם קישוריות אלחוטית מקורית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, תצוגה עילית לנהג, עדכוני OTA, מצלמות 540°, ועוד. ל- S05 גג פנורמי הכולל וילון חשמלי הכרחי, ואבזור נדיב בכל רמות הגימור.

המימדים החיצוניים של הדיפאל S05 מספרים רק חלק מהסיפור עם אורך כולל של 4.62 מטר, רוחב של 1.9 מטר וגובה של 1.6 מטר. בסיס הגלגלים של הדיפאל S05 גדול משמעותית מכל המתחרות בקטגוריה עם נתון מרשים של 2.88 מטר, שכולו מיועד לטובת המרווח הפנימי לנוסעים.

רכב חדש. אילוסטרציה. צילום יואב פולסרכב חדש. אילוסטרציה. צילום יואב פולס

ענף הרכב-Kill the Rich רק אל תתנו לעובדות לבלבל אתכם

השיח בנושא רווחיות בענף הרכב לוקה בפופוליזם זול, מידע שגוי, Kill The Rich קלאסי - כזה שלא נותן לעובדות לבלבל אותו.

המידע הרשום לא נועד להגן על יבואני הרכב, אלא כדי לסייע לקורא הנבון לגבש דעה ולא להיות מוטה למניפולציות של 'קליק בייט' למיניהן. 

על אף כל האמור, הנסיון להבין מה הרווחיות של יבואן רכב מכל מכונית שהוא מוכר נדון לכישלון, גם שלי, גם של כותבים אחרים.

יואב פולס |
נושאים בכתבה ענף הרכב

אין כיף גדול יותר מאשר לחבוט ביבואני הרכב, כמה שיותר חזק יותר טוב. אם אפשר להוסיף גם שמות של הבעלים או מנהלים כחלק מהניים-דרופינג שיוכיח כמה הכותב מכיר את הענף – מה טוב. כבונוס גם להצטייר כאביר הצרכנים שנלחם בתאגידים הגדולים והרשעים ולא מפחד, זה כמו לשלוח לוטו ולזכות גם במספר הנוסף (אני מניח שיש איזה תכנית כזו של הגרלה עם הכפלת הזכייה).

מצטער, אני לא מכוון להצטרף לתזמורת המטופשת הזו. מטופשת כי אם הכותבים השונים היו מחפשים את האמת ולא את הכותרות, או את ה'קילק-בייט' הכל-כך אהוב על מערכות התקשורת השונות, זה היה הורס את החגיגה.

אומר מראש, אין לי כוונה להגן על יבואני הרכב בישראל, או על אף גורם עסקי אחר. יש לי כוונה לפתוח לקוראי ביזפורטל צוהר, בעצם חלון, או אולי דלת כפולה, דרכה הם יוכלו לקבל מידע שאין בו כוונה או רצון להטות דעה לכאן או לכאן, אלא רק לשקף את המצב. הקורא האינטיליגנטי ישקלל את המידע המוצג לו בכל המדיות השונות, ועם כל גיוון המידע, יגבש לעצמו את דעתו האישית.

Revers Accounting

כותרות של רווחיות של עשרות אלפי שקלים על כל רכב. כל קורא יכול לעשות Revers Accounting שזה בדיוק כמו רוורס אנג'נירינג רק עם מספרים. עשיתי את זה עבורכם.

ניקח רכב ממוצע שנמכר בישראל במחיר של 200,000 ₪. דבר ראשון נפחית מע"מ של 18%. מי מכם שעשה 18%X200,000 שיחזור לכיתה ד' בבקשה. המספר הנכון הוא 200,000/1.18, מה שמביא אותנו למחיר של 169,491 ₪. זה מחיר הרכב אחרי מיסים, לפני מע"מ.