יוקר המחייה

התחבורה הציבורית שוב מתייקרת - כמה תעלה לכם נסיעה?

בכמה תתייקר הנסיעה בתחב"צ ובכמה היא התייקרה בשנה וכמה חודשים? איך אפשר לקבל הטבות-הנחות בנסיעה בתחב"צ? - שאלות ותשובות

חיים בן הקון | (10)
נושאים בכתבה תחבורה ציבורית

בחודש הבא צפויה התייקרות נוספת בתחבורה הציבורית - פעם שלישית תוך שנה וחצי. מחיר נסיעה עירונית צפוי לעלות מ־8 ל־9 שקלים. מדובר בזינוק מצטבר של 63% וזה כאשר הציבור לא באמת מקבל שיפור בשירות, בתדירות הקווים ובכלל. לכאורה זה כסף "קטן", התייקרות של שקלים בודדים, אבל, כשנוסעים הרבה ולשני כיוונים זה מגיע למאות שקלים בחודש ומדובר דווקא על אוכלוסיות בשכבות הביניים שמהווים את השימוש הגדול בתחבורה ציבורית (תחב"צ). 

ההתייקרות מתבצעת על בסיס מדד תשומות התחבורה, אך החוק קובע שכל שינוי – ולו הקל ביותר – יגרור עיגול מעלה למחיר הנסיעה הקרוב. כך גם עלייה זניחה במדד מתורגמת לתוספת של חצי שקל מכיסו של הנוסע.


שאלות ותשובות על התייקרות התחבורה הציבורית


האם מחירי התחבורה הציבורית צפויים לעלות שוב?
כן. עלייה נוספת צפויה ב־1 ביולי 2025. שיעור ההתייקרות המדויק ייקבע לפי מדד תשומות התחבורה הציבורית שיפורסם בשבוע הבא. ההערכות הן שמחיר נסיעה עירונית יעלה מ־8 שקלים כיום ל־8.5 שקלים, ועשוי להגיע גם ל־9 שקלים במקרה של עיגול לפי החוק.

כמה עלו המחירים בשנה וחצי האחרונות?

בכ-63% תוך שנה ומספר חודשים

האם השירות בתחבורה הציבורית השתפר בהתאם לעלייה במחיר?

לא. 

מה קרה לתקציב שיפור התחבורה הציבורית?
חלק ניכר ממנו הוסט לטובת תוכנית ההנחות "צדק תחבורתי", על חשבון הוספת קווים ותגבור תדירויות. התקציב הנותר לשיפור השירות בשנת 2025 עומד על 250 מיליון ש"ח בלבד – והוא עדיין לא חולק או מומש בפועל.

האם יש תוכנית לשפר את השירות באוטובוסים?
במשרד התחבורה טוענים שכן, אך בפועל טרם הוגשה תוכנית חלוקת התקציב.

מה הקשר בין ההעלאה לבין מדד תשומות התחבורה?
החוק קובע שהמחירים מתעדכנים אחת לשנה לפי ממוצע מדד התשומות למרץ–מאי (שכר נהגים, דלק, תחזוקה). גם אם המדד נמוך, עיגול המחיר נעשה לחצי שקל הקרוב, כך שהציבור ירגיש את ההתייקרות כמעט תמיד.

האם מישהו מנסה למנוע את ההתייקרות?
משרד התחבורה טוען כי הוא "מתנגד נחרצות" לעליית המחיר ופועל מול האוצר למצוא מקורות מימון שיבלמו אותה.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

מהי תוכנית 'צדק תחבורתי' ומה הבעיה בה?
זוהי תוכנית שמעניקה הנחות (לעיתים של 50%) לפי מקום מגורים, גיל, שירות צבאי ועוד. הבעיה: היא מעניקה הנחות לא לפי צורך כלכלי ספציפי אלא לפי דירוג סטטיסטי של האזור. כך בפועל נמצא  שמעל 90% מהחרדים זכאים להנחה, ומעל כ־30% מהציבור החילוני.

מי סופג את עיקר ההתייקרות?
מי שאינו זכאי להנחות – רוב הציבור העובד, בעיקר במרכז הארץ – משלם מחיר מלא.

מתי הנוסעים יתחילו להרגיש את ההתייקרות בפועל?
משתמשי האפליקציות יחושו את ההתייקרות כבר ב־25 ביוני, בעוד שמשתמשי הרב-קו יחויבו בתעריפים החדשים מה־1 ביולי 2025.

האם יש סיכוי שההתייקרות תיבלם?
תיאורטית כן – אם יימצא מקור תקציבי חילופי.



תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    אלף 13/08/2025 09:06
    הגב לתגובה זו
    משרתי מילואים פעילים צריכים לנסוע חינם.
  • 8.
    כרובי 17/06/2025 10:48
    הגב לתגובה זו
    זה כמו מילואים הכול נופל על מעטים אז צריך לעשות הרבה ימי מילואים כך גם בתחבצ המעטים משלמים את המחיר
  • 7.
    אמזלג 16/06/2025 17:39
    הגב לתגובה זו
    מי מינה אותה
  • 6.
    אנונימילוחי 12/06/2025 08:07
    הגב לתגובה זו
    איך יממנו את הטיולים של רגב לחולבושה של מדינה
  • 5.
    אנונימי 10/06/2025 20:30
    הגב לתגובה זו
    20% מהנוסעים אזרחים עובדים מהמעמד הבינוני שבסך הכל רוצים להגיע לעבודה בתחבצ משלמים כפול מכל השאר זאת אומרת מאלו שבכלל משלמים ולא פטורים. בצדק עם ישראל בחר דמוקרטית תיעדוף לבטלה וחיים מקצבאות בחר קומוניזם. מי אמר להם להתפרנס מיגיעה אישית ולא קצבאות ממשלתיות שיסבלו עד שילמדו
  • 4.
    אנונימי 10/06/2025 16:38
    הגב לתגובה זו
    הממשלה נגד העם.
  • 3.
    אנונימי 10/06/2025 12:18
    הגב לתגובה זו
    תפתחו כבר את אובר!!!
  • 2.
    ברוור 10/06/2025 11:48
    הגב לתגובה זו
    רבים מהציבור מעל גיל 67 גם ככה קיבלו הנחות גבוהות. 3 שקל לנסיעה. בשביל מה הם צריכים חינם לגמריי מה הקטע שמעלים לנו ל9 שח. פשוט יותר אנשים לא יתקפו
  • 1.
    אנונימי 10/06/2025 10:50
    הגב לתגובה זו
    כך שלא מרגישים שום יוקר................
  • אנונימי 10/06/2025 11:32
    הגב לתגובה זו
    נדחסים לאוטובוס
מרצדס C-Class. האם בדגם הבא יהיה מנוע של ב.מ.וו? צילום יצרןמרצדס C-Class. האם בדגם הבא יהיה מנוע של ב.מ.וו? צילום יצרן

ב.מ.וו ומרצדס לקראת שת"פ אסטרטגי היסטורי

ב.מ.וו ומרצדס, שתי יצרניות הפרימיום הגרמניות מזהות את אותם האיומים העסקיים, דבר שיכול להביא לשיתוף פעולה היסטורי בין שתיהן במסגרתו מרצדס תתקין בדגמיה מנוע של ב.מ.וו. 

אתם יכולים לבדוק את התאריך, אנחנו לא ב 1 באפריל.  

יואב פולס |
נושאים בכתבה ב.מ.וו מרצדס

האם בעתיד הנראה לעין דגמי מרצדס יצוידו במנועים מתוצרת ב.מ.וו ?  

עבור רבים מדובר בשאלת כפירה המצדיקה סקילה, אבל לפי מגזין AUTOCAR הבריטי, מדובר באפשרות ממשית, ולמעשה בשיחות שמתקיימות בין שתי יצרניות הפרימיום הגרמניות ונמצאות בישורת האחרונה.

הקשיים שחוות היצרניות המסורתיות לנוכח התחרות מהמזרח ובעיקר מסין, מחייבות פתרונות יצירתיים בהתאם. אחד מהם הוא בתחום שיתופי הפעולה.

בעבר הלא רחוק צוידו דגמי מרצדס במנועי בנזין פרי פיתוח משותף למרצדס ורנו, עם מנועי ה 1.33 טורבו בנזין, כך שלא מדובר באירוע יוצא דופן, ובתעשיית הרכב מקובלים שיתופי פעולה ושימוש ברכיבים בין יצרנים שונים. מה שפחות מקובל הוא שיתוף פעולה בין שתי יצרניות המתחרות ראש בראש לאורך עשרות שנים. עתה נראה ששתי היצרניות הגיעו לרצון לשתף פעולה לנוכח התחרות הגוברת והאיומים העסקיים ששתיהן רואות בתחרות העולה מהמזרח.

במרכז שיתוף פעולה אפשרי נמצא כרגע מנוע 2.0 ליטר טורבו בנזין של ב.מ.וו, שם קוד B48, שייתכן וימצא את דרכו לתא המנוע של דגמים עתידיים של המתחרה הגדולה שלה, מרצדס בדגמי הליבה של היצרנית ה C-Class, E-Class ה GLA, GLB, GLC ועוד.

טויוטה קורולה קרוס - מתיחת פנים. צילום יצרןטויוטה קורולה קרוס - מתיחת פנים. צילום יצרן

מתיחת פנים לקורולה קרוס. החל מ 180.0 אש"ח

יוניון מוטורס יבואנית דגמי טויוטה החלה בשיווק מתיחת הפנים לטויוטה קורולה קרוס, במחירים שבין 180.0 אש"ח ל - 193.0 אש"ח

יואב פולס |

כמעט שלוש שנים מאז שהושקה בישראל, מתחילה יוניון מוטורס יבואנית דגמי טויוטה לישראל בשיווק הדגם העדכני של הטויוטה הקורולה קרוס. הקורולה קרוס ששיווקה החל בספטמבר 2022 הלכה ותפסה נתח שוק משמעותי בסגמנט הקרוסאוברים ההיברידיים. עם הפסקת השיווק של הקורולה ההיברידית הרגילה, עקב החרם הטורקי על ישראל, ניסתה הקורולה קרוס לתפוס את מקומה של הקורולה סדאן, גם ללקוחות ציי הרכב אבל בעיקר ללקוחות הפרטיים, שמזמן כבר מעדיפים תצורת 'ג'יפון' על פני רכב סדאן משפחתי.

גם הלקוחות מצביעים בכיס, כאשר אם בכל שנת 2024 נמכרו בישראל 6744 קורולה קרוס, רק בשבעת החודשים הראשונים של 2025 הנתון עומד על 5355 יחידות שעלו לכבישי ישראל. חלק לא מבוטל מהגידול במכירות הוא בזכות מאמץ של היבואנית לגשר על המחסור בקורולה הרגילה, ולהציע לציי רכב את הקורולה קרוס במקומה. מאמץ זה נראה נושא פרי לפי מספרי המסירות.

המימדים של הקורולה קרוס העדכנית נותרו ללא שינוי, 'על המילימטר', עם אורך כולל של 4.46 מטר, רוחב של 1.825 מטר, גובה של 1.62 מטר ובסיס גלגלים של 2.64 מטר.

גם מערכת ההנעה נותרה ללא שינוי מהותי, כשהקורולה קרוס העדכנית מצויידת המערכת ההיברידית דור 5 של טויוטה. המשמעות היא מנוע בנזין בנפח 1.8 ליטר יחד עם הנעה חשמלית. ההספק המשולב עומד על 140 כ"ס, ואין נתון מומנט משולב מאחר ונתוני המומנט המשולב משתנים בהתאם לשילוב אותו בוחר מחשב הרכב.


טויוטה קורולה קרוס - מתיחת פנים. סביבת נהג. צילום טויוטה