התחבורה הציבורית שוב מתייקרת - כמה תעלה לכם נסיעה?
בכמה תתייקר הנסיעה בתחב"צ ובכמה היא התייקרה בשנה וכמה חודשים? איך אפשר לקבל הטבות-הנחות בנסיעה בתחב"צ? - שאלות ותשובות
בחודש הבא צפויה התייקרות נוספת בתחבורה הציבורית - פעם שלישית תוך שנה וחצי. מחיר נסיעה עירונית צפוי לעלות מ־8 ל־9 שקלים. מדובר בזינוק מצטבר של 63% וזה כאשר הציבור לא באמת מקבל שיפור בשירות, בתדירות הקווים ובכלל. לכאורה זה כסף "קטן", התייקרות של שקלים בודדים, אבל, כשנוסעים הרבה ולשני כיוונים זה מגיע למאות שקלים בחודש ומדובר דווקא על אוכלוסיות בשכבות הביניים שמהווים את השימוש הגדול בתחבורה ציבורית (תחב"צ).
ההתייקרות מתבצעת על בסיס מדד תשומות התחבורה, אך החוק קובע שכל שינוי – ולו הקל ביותר – יגרור עיגול מעלה למחיר הנסיעה הקרוב. כך גם עלייה זניחה במדד מתורגמת לתוספת של חצי שקל מכיסו של הנוסע.
שאלות ותשובות על התייקרות התחבורה הציבורית
האם מחירי התחבורה הציבורית צפויים לעלות שוב?
כן. עלייה נוספת צפויה ב־1 ביולי 2025. שיעור ההתייקרות המדויק ייקבע לפי מדד תשומות
התחבורה הציבורית שיפורסם בשבוע הבא. ההערכות הן שמחיר נסיעה עירונית יעלה מ־8 שקלים כיום ל־8.5 שקלים, ועשוי להגיע גם ל־9 שקלים במקרה של עיגול לפי החוק.
כמה עלו המחירים בשנה וחצי האחרונות?
בכ-63% תוך שנה ומספר חודשים
האם השירות בתחבורה הציבורית השתפר בהתאם לעלייה במחיר?
לא.
מה קרה לתקציב שיפור התחבורה הציבורית?
חלק ניכר ממנו הוסט לטובת תוכנית ההנחות "צדק תחבורתי",
על חשבון הוספת קווים ותגבור תדירויות. התקציב הנותר לשיפור השירות בשנת 2025 עומד על 250 מיליון ש"ח בלבד – והוא עדיין לא חולק או מומש בפועל.
- תלמידים בתחב"צ - 'חופשי חודשי' לא תמיד הכי זול
- ה-BRT יוצא לדרך: יחבר בין ראשל"צ, רמלה ולוד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האם יש תוכנית לשפר את השירות באוטובוסים?
במשרד התחבורה טוענים שכן, אך בפועל טרם הוגשה תוכנית חלוקת התקציב.
מה הקשר בין ההעלאה לבין מדד תשומות התחבורה?
החוק קובע שהמחירים מתעדכנים אחת לשנה לפי ממוצע מדד התשומות למרץ–מאי (שכר נהגים, דלק, תחזוקה). גם אם המדד נמוך, עיגול המחיר נעשה לחצי שקל הקרוב, כך שהציבור ירגיש את ההתייקרות כמעט תמיד.
האם מישהו מנסה למנוע את ההתייקרות?
משרד התחבורה טוען כי הוא "מתנגד נחרצות" לעליית המחיר ופועל מול האוצר למצוא מקורות מימון שיבלמו אותה.
- עשרת הרכבים הפופולריים ביותר בישראל בכל הזמנים
- יונדאי אלנטרה N ידנית - משפחתית ספורטיבית מענגת
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- BYD מחזירה 115 אלף רכבים לתיקון בגלל בעיות בטיחות קריטיות
מהי תוכנית 'צדק תחבורתי' ומה הבעיה בה?
זוהי תוכנית שמעניקה הנחות (לעיתים של 50%) לפי מקום מגורים, גיל, שירות צבאי ועוד. הבעיה: היא מעניקה הנחות לא לפי צורך כלכלי ספציפי אלא לפי דירוג סטטיסטי
של האזור. כך בפועל נמצא שמעל 90% מהחרדים זכאים להנחה, ומעל כ־30% מהציבור החילוני.
מי סופג את עיקר ההתייקרות?
מי שאינו זכאי
להנחות – רוב הציבור העובד, בעיקר במרכז הארץ – משלם מחיר מלא.
מתי הנוסעים יתחילו להרגיש את ההתייקרות בפועל?
משתמשי האפליקציות
יחושו את ההתייקרות כבר ב־25 ביוני, בעוד שמשתמשי הרב-קו יחויבו בתעריפים החדשים מה־1 ביולי 2025.
האם יש סיכוי שההתייקרות תיבלם?
תיאורטית כן – אם יימצא מקור תקציבי חילופי.
- 9.אלף 13/08/2025 09:06הגב לתגובה זומשרתי מילואים פעילים צריכים לנסוע חינם.
- 8.כרובי 17/06/2025 10:48הגב לתגובה זוזה כמו מילואים הכול נופל על מעטים אז צריך לעשות הרבה ימי מילואים כך גם בתחבצ המעטים משלמים את המחיר
- 7.אמזלג 16/06/2025 17:39הגב לתגובה זומי מינה אותה
- 6.אנונימילוחי 12/06/2025 08:07הגב לתגובה זואיך יממנו את הטיולים של רגב לחולבושה של מדינה
- 5.אנונימי 10/06/2025 20:30הגב לתגובה זו20% מהנוסעים אזרחים עובדים מהמעמד הבינוני שבסך הכל רוצים להגיע לעבודה בתחבצ משלמים כפול מכל השאר זאת אומרת מאלו שבכלל משלמים ולא פטורים. בצדק עם ישראל בחר דמוקרטית תיעדוף לבטלה וחיים מקצבאות בחר קומוניזם. מי אמר להם להתפרנס מיגיעה אישית ולא קצבאות ממשלתיות שיסבלו עד שילמדו
- 4.אנונימי 10/06/2025 16:38הגב לתגובה זוהממשלה נגד העם.
- 3.אנונימי 10/06/2025 12:18הגב לתגובה זותפתחו כבר את אובר!!!
- 2.ברוור 10/06/2025 11:48הגב לתגובה זורבים מהציבור מעל גיל 67 גם ככה קיבלו הנחות גבוהות. 3 שקל לנסיעה. בשביל מה הם צריכים חינם לגמריי מה הקטע שמעלים לנו ל9 שח. פשוט יותר אנשים לא יתקפו
- 1.אנונימי 10/06/2025 10:50הגב לתגובה זוכך שלא מרגישים שום יוקר................
- אנונימי 10/06/2025 11:32הגב לתגובה זונדחסים לאוטובוס

BYD מחזירה 115 אלף רכבים לתיקון בגלל בעיות בטיחות קריטיות
התקלה הרחבה ביותר שהיתה ב-BYD; ככל הנראה אין נגיעה לרכבי BYD בישראל
חברת BYD הסינית הודיעה על ריקול לתיקון של יותר מ-115 אלף רכבים בעקבות ליקויים הנדסיים ברכיבי ההנעה והסוללה. מדובר בתקלה הרחבה ביותר בתולדות החברה, מהלך שמעלה מחדש שאלות לגבי איכות הרכבים של יצרנית הרכב החשמלי הגדולה בעולם, דווקא בתקופה שבה היא מנסה להפוך למותג עולמי מוביל.
לפי נתונים רשמיים מהרשות הסינית לפיקוח על השוק (SAMR), הריקול כולל בדיוק 115,783 כלי רכב. החברה נאלצה להגיש את תוכנית הריקול לרגולטור הממשלתי, שפירסם את הפרטים זמן קצר לאחר חקירה מקיפה שחשפה כשלים בתכנון ובייצור.
מדובר בשני דגמים עיקריים: כ-44 אלף רכבים מדגם Tang ההיברידי שיוצרו בין מרץ 2015 ליולי 2017, וכ-71 אלף רכבים מדגם Yuan Pro החשמלי שיוצרו בין פברואר 2021 לאוגוסט 2022. התהליך יתבצע ללא עלות לבעלי הרכבים, ו-BYD התחייבה לסיים את התיקונים עד סוף השנה באמצעות מרכזי שירות מורחבים בכל רחבי סין.
בדגמי Tang התגלה כי בקר מנוע ההנעה עלול לגרום לשריפת לוח חשמלי ואף להפסקת כוח פתאומית. הבעיה נובעת מכשל בתכנון ובחירת רכיבים שעלול לגרום לפריקה חשמלית לא תקינה, מצב שמוביל לשריפה פוטנציאלית או אובדן כוח במהלך נסיעה ומסכן נהגים והולכי רגל.
- עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה
- ענף הרכב - 249,101 כלי רכב- דגמים, מותגים, יצרנים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, בדגמי Yuan Pro נמצאה בעיה בתכנון אטימת מארז הסוללה שיכולה להוביל לחדירת מים ולירידה בכושר ההנעה. האיטום הלקוי במארז הסוללה, שמקורו בשגיאת ייצור באטם, עלול לאפשר חדירת מים שתפגע בביצועי הסוללה ותגביר סיכון לקצר חשמלי. BYD מסרה כי תתקן את הליקוי באמצעות הוספת חומר איטום למארז.

עשרת הרכבים הפופולריים ביותר בישראל בכל הזמנים
הרכבים שהכי אהבתם בעשורים האחרונים: איפה ממוקמת מאזדה, ומי מנצחת בטריו של טויוטה, מאזדה וסובארו? 10 הגדולים
שוק הרכב הישראלי כולל 4.2 מיליון רכבים כשמדי שנה נוספים כ-350 אלף רכבים ויורדים מהכביש כ-200-250 אלף רכבים. יחס הרכבים לאוכלוסייה הוא כ-0.4 (ממוצע של 0.4 רכב לאדם-נפש), משפחה של 5 נפשות מחזיקה בממוצע 2 רכבים. בעולם המערבי היחס אפילו גבוה יותר - באנגליה זה עומד על 0.6, ביפן על 0.73, באיטליה וארה"ב מעל 0.9.
מכאן, שלמרות הפקקים הנוראיים, המצב כנראה יכול להיות גרוע עוד יותר. אבל צריך לזכור שהעולם משתנה - התקווה לרכבים אוטונומיים מביאה בשורה. כמות הרכבים תרד דרמטית כי רכבים ישמשו כרובוטקסי. נניח שאתם תהיו בעלי רכב - בזמן שאתם עובדים, ובזמן שאתם ישנים, הרכב שלכם יהיה רובוטקסי וייצר לכם כסף. המשמעות היא שאנשים אחרים לא יקנו רכבים אלא ישתמשו במונית, ובסה"כ כמות הרכבים תהיה נמוכה יותר. מספיק שהעומס על התשתיות יירד ב-5%-10% כדי שייגמרו הפקקים.
זה העתיד, הרכבים האוטונומיים הם חלום של עוד 3-5 שנים. בינתיים המציאות היא רכבים רבים, רובם הגדול עדיין נעים על בנזין, ושוק רכב חשמלי שאומנם גדל, אבל פחות מהציפיות. מסירות הרכבים החשמליים דווקא ירדו השנה לכיוון 20%, אבל זה כנראה זמני - המסירות שלהם צפויות לעלות בהמשך.
בדקנו מי הרכבים הפופולאריים ביותר בכל הזמנים. החשמליות לא נמצאות ברשימה כי הן יחסית חדשות, אבל הן מתקדמות בקצב מרשים - BYD אהובה על הקהל הישראלי, ואם תמשיך בקצב מכירות כזה, היא עשויה תוך כמה שנים להיכנס לעשירייה של הרכבים הכי נמכרים בארץ בכל הזמנים. הנה הרשימה:
- כלמוביל בראש: החשמליות שינו את מפת יבואני הרכב בישראל
- רכב 7 מקומות: אינסוף אפשרויות למשפחה, לחברים ולחיים הדינמיים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
#1 סובארו DL / ליאונה - הישראלים התאהבו (מסירות של כ-120 אלף יחידות)
בשנות ה־80 וה־90 סובארו הפכה לרכב של המדינה. מדובר היה ברכב פשוט, אך אמין, עם מרווח פנימי נוח ויכולת עמידות מרשימה. רבים מהישראלים הראשונים שרכשו רכב פרטי, עשו זאת עם דגם של סובארו. יתרונו של הדגם היה גם ביכולת לתפקד בתנאי שטח ובכבישים הלא מפותחים של אותה תקופה.