איילון נתיב כביש תחבורה ציבורית
צילום: דוברות נתיבי איילון, עמוס לוזון-צלמים
יוקר המחייה

התחבורה הציבורית שוב מתייקרת - כמה תעלה לכם נסיעה?

בכמה תתייקר הנסיעה בתחב"צ ובכמה היא התייקרה בשנה וכמה חודשים? איך אפשר לקבל הטבות-הנחות בנסיעה בתחב"צ? - שאלות ותשובות

חיים בן הקון | (10)
נושאים בכתבה תחבורה ציבורית

בחודש הבא צפויה התייקרות נוספת בתחבורה הציבורית - פעם שלישית תוך שנה וחצי. מחיר נסיעה עירונית צפוי לעלות מ־8 ל־9 שקלים. מדובר בזינוק מצטבר של 63% וזה כאשר הציבור לא באמת מקבל שיפור בשירות, בתדירות הקווים ובכלל. לכאורה זה כסף "קטן", התייקרות של שקלים בודדים, אבל, כשנוסעים הרבה ולשני כיוונים זה מגיע למאות שקלים בחודש ומדובר דווקא על אוכלוסיות בשכבות הביניים שמהווים את השימוש הגדול בתחבורה ציבורית (תחב"צ). 

ההתייקרות מתבצעת על בסיס מדד תשומות התחבורה, אך החוק קובע שכל שינוי – ולו הקל ביותר – יגרור עיגול מעלה למחיר הנסיעה הקרוב. כך גם עלייה זניחה במדד מתורגמת לתוספת של חצי שקל מכיסו של הנוסע.


שאלות ותשובות על התייקרות התחבורה הציבורית


האם מחירי התחבורה הציבורית צפויים לעלות שוב?
כן. עלייה נוספת צפויה ב־1 ביולי 2025. שיעור ההתייקרות המדויק ייקבע לפי מדד תשומות התחבורה הציבורית שיפורסם בשבוע הבא. ההערכות הן שמחיר נסיעה עירונית יעלה מ־8 שקלים כיום ל־8.5 שקלים, ועשוי להגיע גם ל־9 שקלים במקרה של עיגול לפי החוק.

כמה עלו המחירים בשנה וחצי האחרונות?

בכ-63% תוך שנה ומספר חודשים

האם השירות בתחבורה הציבורית השתפר בהתאם לעלייה במחיר?

לא. 

מה קרה לתקציב שיפור התחבורה הציבורית?
חלק ניכר ממנו הוסט לטובת תוכנית ההנחות "צדק תחבורתי", על חשבון הוספת קווים ותגבור תדירויות. התקציב הנותר לשיפור השירות בשנת 2025 עומד על 250 מיליון ש"ח בלבד – והוא עדיין לא חולק או מומש בפועל.

האם יש תוכנית לשפר את השירות באוטובוסים?
במשרד התחבורה טוענים שכן, אך בפועל טרם הוגשה תוכנית חלוקת התקציב.

מה הקשר בין ההעלאה לבין מדד תשומות התחבורה?
החוק קובע שהמחירים מתעדכנים אחת לשנה לפי ממוצע מדד התשומות למרץ–מאי (שכר נהגים, דלק, תחזוקה). גם אם המדד נמוך, עיגול המחיר נעשה לחצי שקל הקרוב, כך שהציבור ירגיש את ההתייקרות כמעט תמיד.

האם מישהו מנסה למנוע את ההתייקרות?
משרד התחבורה טוען כי הוא "מתנגד נחרצות" לעליית המחיר ופועל מול האוצר למצוא מקורות מימון שיבלמו אותה.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

מהי תוכנית 'צדק תחבורתי' ומה הבעיה בה?
זוהי תוכנית שמעניקה הנחות (לעיתים של 50%) לפי מקום מגורים, גיל, שירות צבאי ועוד. הבעיה: היא מעניקה הנחות לא לפי צורך כלכלי ספציפי אלא לפי דירוג סטטיסטי של האזור. כך בפועל נמצא  שמעל 90% מהחרדים זכאים להנחה, ומעל כ־30% מהציבור החילוני.

מי סופג את עיקר ההתייקרות?
מי שאינו זכאי להנחות – רוב הציבור העובד, בעיקר במרכז הארץ – משלם מחיר מלא.

מתי הנוסעים יתחילו להרגיש את ההתייקרות בפועל?
משתמשי האפליקציות יחושו את ההתייקרות כבר ב־25 ביוני, בעוד שמשתמשי הרב-קו יחויבו בתעריפים החדשים מה־1 ביולי 2025.

האם יש סיכוי שההתייקרות תיבלם?
תיאורטית כן – אם יימצא מקור תקציבי חילופי.



תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    אלף 13/08/2025 09:06
    הגב לתגובה זו
    משרתי מילואים פעילים צריכים לנסוע חינם.
  • 8.
    כרובי 17/06/2025 10:48
    הגב לתגובה זו
    זה כמו מילואים הכול נופל על מעטים אז צריך לעשות הרבה ימי מילואים כך גם בתחבצ המעטים משלמים את המחיר
  • 7.
    אמזלג 16/06/2025 17:39
    הגב לתגובה זו
    מי מינה אותה
  • 6.
    אנונימילוחי 12/06/2025 08:07
    הגב לתגובה זו
    איך יממנו את הטיולים של רגב לחולבושה של מדינה
  • 5.
    אנונימי 10/06/2025 20:30
    הגב לתגובה זו
    20% מהנוסעים אזרחים עובדים מהמעמד הבינוני שבסך הכל רוצים להגיע לעבודה בתחבצ משלמים כפול מכל השאר זאת אומרת מאלו שבכלל משלמים ולא פטורים. בצדק עם ישראל בחר דמוקרטית תיעדוף לבטלה וחיים מקצבאות בחר קומוניזם. מי אמר להם להתפרנס מיגיעה אישית ולא קצבאות ממשלתיות שיסבלו עד שילמדו
  • 4.
    אנונימי 10/06/2025 16:38
    הגב לתגובה זו
    הממשלה נגד העם.
  • 3.
    אנונימי 10/06/2025 12:18
    הגב לתגובה זו
    תפתחו כבר את אובר!!!
  • 2.
    ברוור 10/06/2025 11:48
    הגב לתגובה זו
    רבים מהציבור מעל גיל 67 גם ככה קיבלו הנחות גבוהות. 3 שקל לנסיעה. בשביל מה הם צריכים חינם לגמריי מה הקטע שמעלים לנו ל9 שח. פשוט יותר אנשים לא יתקפו
  • 1.
    אנונימי 10/06/2025 10:50
    הגב לתגובה זו
    כך שלא מרגישים שום יוקר................
  • אנונימי 10/06/2025 11:32
    הגב לתגובה זו
    נדחסים לאוטובוס
ווימו
צילום: ווימו

המכוניות של Waymo הפכו לאגרסיביות: מבצעות עקיפות מסוכנות ופרסות לא חוקיות

הרכבים האוטונומיים של אלפאבית הופכים אגרסיביים בכבישי סן פרנסיסקו ובחברה מסבירים שזה חלק מההסתגלות למציאות התחבורתית בעיר הצפופה



הדס ברטל |


לא עוד נהיגה זהירה עד מגוחכת: הרכבים האוטונומיים של Waymo, ששנים נודעו בזהירות-יתר ובציות קפדני לחוקי התנועה, משנים את ההתנהגות. בשבועות האחרונים נצפים יותר ויותר כלי רכב של החברה כשהם מבצעים עקיפות חדות, פניות פרסה לא חוקיות, זינוקים באור ירוק ולעיתים גם חוצים קווי הפרדה תוך שהם מוותרים על איתות.

מדובר בשינוי התנהגות מובהק של מערכות ההפעלה של Waymo, פרויקט הרכב האוטונומי של גוגל, דרך חברת האם אלפבית, שמופעל כיום בערים גדולות בארה"ב, כולל סן פרנסיסקו, לוס אנג'לס, אוסטין וניו יורק, כאשר החברה מעבירה חלק גדול מהצי בהדרגה למצב של הפעלה מלאה ללא נהג בטיחות. 

מאחורי ההתנהגות החדשה מסתתר סיפור ארוך שנמשך מאז 2009, אז אלפאבית החלה לפתח מערכות נהיגה אוטונומית במסגרת המיזם הפנימי של גוגל. אחרי כשבע שנים המיזם קיבל שם עצמאי והפך ל Waymo, מתוך שאיפה להפוך את תחום התחבורה העירונית למבוסס נהיגה ממוחשבת. אומנם בשנים הראשונות הרכבים הותירו רושם זהיר ולעיתים מהוסס, אבל זה היה חלק מהאסטרטגיה: קודם כל לבסס אמון בטכנולוגיה.

מבחינת השקעות Waymo הפכה לאחד המיזמים עתירי ההון של אלפאבית. לאורך השנים הוזרמו לפרויקט סכומים בהיקף כולל שעלה על 10 מיליארד דולר, כולל גיוסים חיצוניים ומשאבים ישירים של החברה האם. מדובר בהשקעה שמייצגת אמון ארוך טווח, אם כי רבים תהו עד כמה הפרויקט מצדיק את העלויות מול קצב ההטמעה האיטי. Waymo אינה לבד בזירה. טסלה מקדמת מערכת נהיגה אוטונומית שמבוססת בעיקר על מצלמות ולמידת מכונה, אם כי עד כה היא עדיין לא מפעילה שירות רובוטקסי מלא. גם חברות נוספות פועלות בשוק, כולל יצרנים שמפתחים מערכות תמיכה מתקדמות לנהגים ושואפים בעתיד להפעלה עצמאית. עם זאת Waymo נחשבת השחקנית הבולטת ביותר בתחום הרובוטקסי, היות וזה המודל העסקי המרכזי שלה והיא כבר מפעילה צי בקנה מידה עירוני. נראה שבעתיד הקרוב ההתחרות תתמקד בשווקים שבהם יינתן היתר להפעלה מסחרית מלאה.


רכב waymo של אלפאבית, מתוך אתר החברה
רכב waymo של אלפאבית - קרדיט: מתוך אתר החברה



ווימו
צילום: ווימו

המכוניות של Waymo הפכו לאגרסיביות: מבצעות עקיפות מסוכנות ופרסות לא חוקיות

הרכבים האוטונומיים של אלפאבית הופכים אגרסיביים בכבישי סן פרנסיסקו ובחברה מסבירים שזה חלק מההסתגלות למציאות התחבורתית בעיר הצפופה



הדס ברטל |


לא עוד נהיגה זהירה עד מגוחכת: הרכבים האוטונומיים של Waymo, ששנים נודעו בזהירות-יתר ובציות קפדני לחוקי התנועה, משנים את ההתנהגות. בשבועות האחרונים נצפים יותר ויותר כלי רכב של החברה כשהם מבצעים עקיפות חדות, פניות פרסה לא חוקיות, זינוקים באור ירוק ולעיתים גם חוצים קווי הפרדה תוך שהם מוותרים על איתות.

מדובר בשינוי התנהגות מובהק של מערכות ההפעלה של Waymo, פרויקט הרכב האוטונומי של גוגל, דרך חברת האם אלפבית, שמופעל כיום בערים גדולות בארה"ב, כולל סן פרנסיסקו, לוס אנג'לס, אוסטין וניו יורק, כאשר החברה מעבירה חלק גדול מהצי בהדרגה למצב של הפעלה מלאה ללא נהג בטיחות. 

מאחורי ההתנהגות החדשה מסתתר סיפור ארוך שנמשך מאז 2009, אז אלפאבית החלה לפתח מערכות נהיגה אוטונומית במסגרת המיזם הפנימי של גוגל. אחרי כשבע שנים המיזם קיבל שם עצמאי והפך ל Waymo, מתוך שאיפה להפוך את תחום התחבורה העירונית למבוסס נהיגה ממוחשבת. אומנם בשנים הראשונות הרכבים הותירו רושם זהיר ולעיתים מהוסס, אבל זה היה חלק מהאסטרטגיה: קודם כל לבסס אמון בטכנולוגיה.

מבחינת השקעות Waymo הפכה לאחד המיזמים עתירי ההון של אלפאבית. לאורך השנים הוזרמו לפרויקט סכומים בהיקף כולל שעלה על 10 מיליארד דולר, כולל גיוסים חיצוניים ומשאבים ישירים של החברה האם. מדובר בהשקעה שמייצגת אמון ארוך טווח, אם כי רבים תהו עד כמה הפרויקט מצדיק את העלויות מול קצב ההטמעה האיטי. Waymo אינה לבד בזירה. טסלה מקדמת מערכת נהיגה אוטונומית שמבוססת בעיקר על מצלמות ולמידת מכונה, אם כי עד כה היא עדיין לא מפעילה שירות רובוטקסי מלא. גם חברות נוספות פועלות בשוק, כולל יצרנים שמפתחים מערכות תמיכה מתקדמות לנהגים ושואפים בעתיד להפעלה עצמאית. עם זאת Waymo נחשבת השחקנית הבולטת ביותר בתחום הרובוטקסי, היות וזה המודל העסקי המרכזי שלה והיא כבר מפעילה צי בקנה מידה עירוני. נראה שבעתיד הקרוב ההתחרות תתמקד בשווקים שבהם יינתן היתר להפעלה מסחרית מלאה.


רכב waymo של אלפאבית, מתוך אתר החברה
רכב waymo של אלפאבית - קרדיט: מתוך אתר החברה