הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולס
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולס

ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות

208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום. 

יואב פולס | (4)

ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.

מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.

את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.

תקופה ראשונה

תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.


שנהכמות
2011        5
2012        45
2013        60
2014        19
2015        0
2016        5



רנו פלואנס ZE. המודל העסקי היה כושל. הטכנולוגיה הקדימה את זמנה. צילום רשתות חברתיות



תקופה שניה

התקופה השניה לקחה חלק בין השנים 2017 ל 2020 (כולל) שנקרא לה "אחי, זה מגניב" שהחלה עם מעט מעל 100 כלי רכב בשנים 2017 ו 2018. בשנים 2019 ו 2020 היתה קפיצת מדרגה כשבפועל לראשונה כבר נכנסו חשמליות במספרים עם משמעות. מי שהיה אחראי לזה היא קבוצת לובינסקי שייבאה את ה MG ZS EV וערכה מדי שישי בבוקר מפגשים ללקוחות בו הסבירה החברה את תפיסת העולם והדגימה את הרכב. 

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

שנה        כמות
2017        104
2018        125
2019        564
2020        1459



'מחנכת השוק' - MG ZS EV. לובינסקי השקיעה בהרצאות לציבור. צילום יואב פולס


תקופה שלישית

התקופה השלישית שהחלה ב 2021 וטרם הסתיימה. אפשר לקרוא לה "עידן החשמל", והיא החלה עם טסלה שהגיעה לארץ ומכרה אלפי יחידות, כשכבר בשנת 2021 נמכרו בישראל מעל 10,000 חשמליות, בשנה שלאחר מכר הכמות כבר היתה קרוב ל 27,000 יחידות. בשנת 2023 כבר נמכרו בישראל מעל 47,000 מכוניות חשמליות, ואליהן התווספו עוד כמעט 70,000 חשמליות בשנת 2024. ב 2025 נרשמה התמתנות קלה ובעשרת החודשים הראשונים נמסרו בישראל מעל 53,000 חשמליות, ואנו צופים כי עוד אלפים יירשמו עוד השנה, תחת המיסוי הקיים היום.

שנהכמות
2021        10642
2022        26869
2023        47424
2024        68395
2025        53094


סה"כ נמכרו בישראל משנת 2011 ועד כתיבת שורות אלו 208,810 מכוניות חשמליות.


טסלה מודל 3. הייפ מטורף ומכירה ישירות ללקוח ללא יבואן מקומי. צילום יואב פולס


באופן טבעי נתמקד בתקופה החל משנת 2020.

שנת 2020

בשנה זו, להיט המכירות החשמליות היתה ה MG ZS EV עם 648 יחידות, אחרי אודי עם 313 יחידות ובמקום השלישי GAC (שבאה ונעלמה, וחזרה רק השנה עם מותג AION) עם 136 יחידות. אלו שלושת המותגים היחידים שמכרו חשמליות בשלוש ספרות בשנה זו.

שנת 2021

שנת 2021 היא שנת הטסלה. לא פחות מ 14 מותגים מכרו מעל 100 כלי רכב חשמליים ועוד ארבעה מותגים היו קרובים מאוד ל – 100. מלכת המכירות הבלתי מעורערת היתה טסלה עם 6035 יחידות ואחריה MG עם 1452 יחידות. שתי אלו היחידות שמכרו מעל 1000 מכוניות. הרחק מאחור נמצא אייווייז (שבינתיים קרסה) במקום השלישי עם 416 מכוניות, ואחריה יונדאי ( 314), מרצדס (273), ב.מ.וו (227) אודי (216) ופיג'ו (207). מותגים מעניינים שמפציעים עכשיו וישפיעו הרבה יותר בהמשך הם ג'ילי ( 163) סרס (123) קיה (114) ומקסוס (109).

שנת 2022

בשנת 2022 המספרים כבר מתחילים להיות משמעותיים, כאשר 21 מותגים מוסרים מעל 100 כלי רכב כל אחד, ושישה מהם מוסרים מעל 1000 כלי רכב. בראש נמצאת ג'ילי עם 6816  יחידות, אחריה טסלה עם 5355 יחידות, BYD נכנסת לשוק לקראת סוף השנה וכבר מתברגת בצמרת עם 3614 יחידות, יונדאי עם 2628 יחידות, סקודה עם 1341 יחידות ואייווייס (זצ"ל) עם 1292 יחידות.


ג'ילי ג'יאומטרי C 480. מעל 450 ק"מ במחיר מיינסטרים. צילום יואב פולס


עוד מעניין בשנה זו לראות את הקשיים של MG לספק כלי רכב והיא מצליחה לרשום רק 81 מכוניות, סקייוול כבר מוסרת מספרים מכובדים עם 752 יחידות ו JAC (לא להתבלבל עם GAC) מנסה להתחבב על הקהל המקומי עם 181 יחידות, עם מכוניות שלא הותירו חותם משמעותי בשוק. מרצדס ממשיכה למסור מספרים מכובדים והיא מובילה את דגמי היוקרה עם 862 יחידות חשמליות. ב.מ.וו ואודי עם מעט פחות מ 400 יחידות כל אחת.

שנת 2023

שנת 2023 היא השנה בה החשמליות הופכות למיינסטרים עם כמעט 47,500 יחידות, כשבראש מובילה BYD עם 14,639 מכוניות. במקום השני ג'ילי עם 7129 יחידות, ובמקום השלישי טסלה עם 6307 מכוניות. אחריה יונדאי (4753), MG ששחררה את הפקק עם 2774 יחידות, סקודה (1774) ומרצדס (1139). טויוטה לראשונה מתחילה להיות משמעותית עם 969 יחידות, אורה 896, סרס 799, פולקסווגן 732 וקיה 686. לצד המספרים היפים של מרצדס בפרימיום נמצאות גם אודי 506 וב.מ.וו 367 . עוד ניתן לציין כי בשנת 2022 היו 27 מותגים שמכרו מעל 100 מכוניות בשנה.


יונדאי איוניק 5. פלטפורמה מבריקה, וממשק שמסייע במעבר מרכב בנזין לחשמלי.  צילום יואב פולס


שנת 2024

שנת 2024 היא שנת השיא של החשמליות בישראל כשהן תופסות נתח ששוק של קרוב ל – 25% מהשוק. 35 מותגים מכרו מעל 100 יחידות (אני מקווה שאתם שמים לב לגידול בכמויות של המותגים שמוכרים מעל 100 יחידות. משלושה מותגים ב 2020, ל 14 מותגים ב 2021, 21 מותגים ב 2022, 27 מותגים ב 2023 ועכשיו 35 מותגים, מגמה שמצביעה על הגיוון שלא לומר שיטפון המותגים בשוק המקומי).

לא פחות מ 14 מותגים מסרו מעל 1000 יחידות. במקום הראשון נמצאת BYD עם 16,502 יחידות, יותר מכפול מהבאה בתור טסלה עם 8191 יחידות.MG במקום השלישי עם 6364 יחידות, אקספנג נכנס בסערה למקום הרביעי עם 4885 יחידות, צ'רי עם 4836 יחידות במקום החמישי, ג'ילי 4446 במקום השישי, זיקר (עוד שחקנית חדשה) עם 2608 יחידות, קיה עם 2554 יחידות, יונדאי עם 2543 יחידות, סרס עם 1695 יחידות, אורה עם 1574 יחידות, מרצדס עם 1355 יחידות טויוטה עם 1260 יחידות וסוגרת את מעודן ה 1000+ היא סמארט עם 1079 יחידות.

שנת 2025

עשרת החודשים הראשונים של 2025 מציגים נכון לרגע זה 17 מותגים במועדון ה 1000+. מובילה BYD עם 7676 יחידות במקום הראשון, צ'רי עם 6157 יחידות במקום השני (הודות לגיולים משמעותיים של דגם ה FX EV), אקספנג במקום השלישי עם 5664 יחידות, אחרי טסלה (3661), ג'ילי (3095), לינק & קו (2980), דונגפנג (2065), דיפאל (1989) מקסוס (1984) MG (1734), סרס ( 1714), זיקר (1695), יונדאי (1337) ליפמוטור ( 1122), ב.מ.וו (1100) וסמארט ( 1046) סוגרת את מועדן ה 1000+.


מרצדס EQC. מרצדס מובילה בשוק הפרימיום החשמלי. צילום יואב פולס


'גיול' זו לא מילה גסה

מילה אחת על גיולים. המשמעות של גיול רכב הוא שרכב שלא נמכר ללקוח קצה ( פרטי או עסקי) בתום שנה מיום ייצורו, חייב להירשם על שם מישהו. זה יכול להיות על שם לקוח פרטי, או על שם לקוח עסקי כמו חברה או חברת ליסינג. כלי רכב אלו יימכרו בהמשך ללקוחות קצה במחיר נמוך יותר בעסקאות 0 ק"מ. אמנם אין אף יבואן ששמח לגייל כלי רכב, עם זאת יש לזכור כי כלי רכב אלה בסופו של דבר יגיעו לכבישים ויעמדו לידכם בפקק.

עוד נתונים מעניינים,

מתוך 208810 חשמליות שנמכרו בישראל, עשרת המותגים המובילים מכרו יחד מעל 145000 יחידות, וכמעט 70% מהשוק, המיובאים על ידי שבעה יבואנים שונים.

בראש נמצאת כמובן BYD עם 42,431 יחידות, אחריה טסלה עם 29,559 יחידות ובמקום השלישי ג'ילי עם 21,649 יחידות. MG במקום הרביעי עם 13,067 יחידות, יונדאי במקום החמישי עם 11,646 יחידות. צ'רי ( 10993), אקספנג (10573), סרס (5023), זיקר ( 4309) וקיה (3876) הן עשרת המותגים המובילים בעולם החשמלי. מרצדס (3831) נושקת לעשירייה הראשונה.

תודה גדולה למר צבי תמרי על איסוף ועיבוד הנתונים ממאגרי משרד התחבורה.


תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    ירון 08/11/2025 19:36
    הגב לתגובה זו
    כל הסיניות העתק הדבק פנים וחוץ.אין כל סיבה להעדיף אחת על השניה.אין כל יתרון יחסי .הכל חד פעמי כנראה.כולם פרימיום.....בכאילו
  • 3.
    לא בנזין לא קונה (ל"ת)
    אנונימי 08/11/2025 15:52
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    קובי 08/11/2025 10:04
    הגב לתגובה זו
    ההמלצות של כל המומחים בעולם אם לקנות רכב חשמלי אז רק טסלה והמודל Y המומלצת ביותר
  • 1.
    אנונימי 08/11/2025 08:11
    הגב לתגובה זו
    הגענו לשיא ב2024השוק רווי.מכאן הולך ויורד.....
מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?

ג'אקו 5 חשמלי. צילום יואב פולסג'אקו 5 חשמלי. צילום יואב פולס

ג'אקו 5 חשמלי - חבילת עיצוב, הנעה ושימושיות

הג'אקו 5 ינסה לעשות לסגמנט הג'יפונים הקטנים את מה שעשה אחיו הגדול הג'אקו 7 לסגמנט הקרוסאוברים המשפחתיים. יחד עם הג'אקו 8, וכשהוא מצויד בהנעה חשמלית, היברידית או בנזין הוא משלים קשת דגמים באולמות ג'אקו שיתאימו לכל צורך. 

אהבנו - עיצוב, מרווח, נוחות

פחות אהבנו - מערכות בטיחות אקטיביות אגרסיביות מדי, לחימת הגה מורגשת

ציון מסכם 4.3 בסולם פולס

יואב פולס |
נושאים בכתבה כלמוביל ג'אקו 5

אחרי ההצלחה המרשימה והמפתיעה משהו של הג'אקו 7, נחת בארץ הג'אקו 5 (ובזמן הזה גם  הג'אקו 8 שככל הנראה נהנה מלעלה מ 2000 הזמנות) שמנסה לשחזר את ההצלחה של אחיו הגדול במעט. הוא עושה זאת באמצעות שימוש באותם כלים – עיצוב, טכנולוגיה, תא נוסעים מפנק ומאובזר ומחיר שמנסה להיות יותר נגיש. אנחנו כאן עם גירסת החשמל ( יש גם היברידי ובנזין) מנסים לתהות על קנקנו המעוצב.

תעודת חובה        
קטגוריה        קרוסאובר B+ Suv
מימדים (מטר)        אורך 4.38 /רוחב 1.86 /גובה 1.65 /בסיס גלגלים 2.62
מספר מושבים        חמישה
הנעה            חשמלית, קדמית
הספק ומומנט         211 כ"ס / 29.4 קג"מ
סוללה וטעינה        59.8Kwh. טעינה איטית AC עד 11Kw, טעינה מהירה DC עד 130Kw
טווח ותקן        402 ק"מ
בטיחות        ציון אבזור בטיחות 7
מחיר         151.0 אש"ח לפרימיום / 160.0 אש"ח ללקשרי


 עיצוב חיצוני ופנימי

אם נתעלם לרגע מהחזית של הג'אקו 5, נדרש מבט שני ושלישי על מנת להבין אם לפנינו ג'אקו 5 או ג'אקו 7. החזית מעט שונה, והיא ככל הנראה החזית העדכנית של דגמי ג'אקו. היא אטומה, יחידות תאורה מלבניות משולבות לד בצידי המרכב וביניהם יחידה פלסטית לרוחב כל הרכב עם כיתוב JAECOO גדול במרכזה. הסתכלתי בתמונות של דגם הבנזין של הג'אקו 5 שמקבל את אותו גריל אנכי גדול, ואני מתבייש לומר שהגריל האנכי, הגדול והמוגזם בכל קנה מידה נראה יותר מרשים מאשר החזית האטומה. מאחור תמונת מראה לחזית, שוב יחידות תאורה מלבניות וכיתוב JAECOO גדול ובולט במרכז.

אם תראו תמונה צידית לאדם אקראי ברחוב, הדבר הראשון שהוא יאמר על הרכב זה שמדובר בלנדרובר, וביתר דיוק בריינג' רובר קטן. עד כדי כך ההשפעה של שיתוף הפעולה עם המותג הבריטי גדולה. 

פנים הרכב כמעט נטול מתגים. לנהג צג לוח מחוונים הגודל ''8.8, הגה דו קטום החלקו התחתון, עם מתגי שליטה על המדיה ובקרת השיוט, מסך מולטימדיה בגודל ''13.2 ( קישוריות אלחוטית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי) ממנו מפעילים את כל מערכות הרכב לרבות המיזוג.