רוני צארום
צילום: איליה מלניקוב

רוני צארום מוכר את השליטה באספן גרופ בתמורה ל-485 מיליון שקל

צארום החזיק בחברה מאז 2005 וצפוי להפרד מהשליטה כשמחיר העסקה יעמוד על 17.3 שקל למניה; הרוכשים המיועדים - אבן נוימן ושלומי עקריש; "משוכנע שאספן תמשיך לצמוח, לייצר ערך לבעליה ולכבוש פסגות חדשות"
מתן קובי | (5)

איש העסקים והיזם רוני צארום, אשר מחזיק בכ-45% מחברת הנדל"ן  אספן גרופ 2.11%  ימכור את השליטה בחברה לבעלי השליטה ב- אוסטרליה ישראל -2.75% , אבן נוימן ושלומי עקריש. את השליטה בחברה צארום השיג עוד ב-2005 לאחר שרכש אותה מידי אליעזר פישמן, בזמן שהחברה סבלה מגירעון תזרימי. החברה מתמקדת בעיקר מתמחה בנדל"ן מניב, בעיקר בתחומי המשרדים והמסחר, ושוקי הפעילות המרכזיים שלה הם בישראל ובהולנד. עד כה נחתם בין הצדדים מזכר הבנות לא מחייב כשתמורת המכירה תעמוד על 485 מיליון שקל.

בדוחותיה האחרונים החברה המשיכה לדבוק בתחזית כי ה-NOI השנתי יהיה בטווח של 150-155 מיליון שקל לאחר שברבעון האחרון עמד על 40 מיליון שקל, ה-FFO צפוי להגיע ל- 90-100 מיליון שקל. החברה רשמה רווחי שיערוך של 101.2 מיליון שקל, בעיקר על קרקע ביעוד מלונאי בחברת פאי סיאם בעקבות חתימה על הסכם שכירות ותפעול מחייב עם רשת ישרוטל, לעומת 7.7 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. רווחי השיערוך הקפיצו את הרווח הנקי ל-70.5 מיליון שקל (27 מיליון שקל מיוחס לבעלי המניות) לעומת כ-2.5 מיליון שקל (מתוכם כ-0.37 מיליון שקל מיוחס לבעלי המניות), ברבעון המקביל אשתקד.

ביולי 2022, חתמה חברת הבת פאי סיאם, שבבעלות אספן גרופ ושלמה דהוקי, עם חברת ישרוטל, על הסכם שכירות, תפעול וניהול של בית מלון שצפויה פאי סיאם להקים במפרץ אמנון הממוקם בצפון הכנרת, ומשתרע לאורך מפרצים ייחודיים השוכנים על שפת הכנרת. המלון מתוכנן להצטרף לקבוצת מלונות ה"אקסקלוסיב" של רשת ישרוטל ולכלול כ- 195 סוויטות, שטחי הסעדה, שטחי מסחר, מסעדת חוף וספא מפואר. תקופת השכירות תחל ממועד מסירת המלון ולמשך תקופה של 24 שנים ו-11 חודשים.

רוני צארום מסר בהמשך להודעה על המכירה: "אני חש שהבשילה העת ברמה האישית למקד את פעילותי העסקית בתחומים חדשים, בעיקר בתחום הטכנולוגיה על תת ענפיה השונים, ולממש את אחזקתי באספן. אני רוצה להודות לגיא פרג יו״ר אספן שעובד איתי כבר שני עשורים, לצופית מנכ"לית אספן ולכל צוות אספן המדהים בארץ ובעולם. בלעדיכם אספן לא יכלה להגיע להישגים אליה הגיעה. אני רוצה גם להודות למשקיעים שהאמינו בחברה ובצוות. אני משוכנע שאספן תמשיך לצמוח, לייצר ערך לבעליה ולכבוש פסגות חדשות. בהזדמנות זו, אני גם מאחל לרוכשים ולעובדי החברה הצלחה רבה בהמשך הדרך. אספן וצוותה חשובים לי עד מאוד, והם תמיד יהיו יקרים לליבי".

המניה של אספן גרופ איבדה מאז תחילת מאי כ-43% ושווי החברה עומד על 426 מיליון שקל, באותה התקופה איבד מדד הנדל"ן כ-25% "בלבד". 

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    גד 27/12/2022 21:09
    הגב לתגובה זו
    חברה ריווחית כבר כמה שנים רצופות. יצאה מהשקעות בגרמניה בזמן, נשארה בהולנד בשכל. קנתה את מלונות פאי סיאם. הון עצמי 750 שווי שוק 480. הבנתם?
  • 3.
    יוסף 27/12/2022 13:12
    הגב לתגובה זו
    מחיר המניה לא משקף את התוצאות. איפה המוסדיים? איפה עושי השוק? וגם רוני והחברה היו צריכים להכריז על קניות חוזרות של מניות בשוק כבר מזמן. וגם עכשיו - במקום לזנק ב100% היא עולה ב20, ומחר תרד ב5%. אין משקיעים רציניים כאן
  • 2.
    האם הרוכשים חייבים הצעת רכש מהציבור? (ל"ת)
    אנונימי 27/12/2022 09:03
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    הגולש 26/12/2022 22:48
    הגב לתגובה זו
    וקונים לפי 17 ש"ח למניה?!
  • יוסף 27/12/2022 13:08
    הגב לתגובה זו
    ובחלק מהמניות בחסר ענק. בכל בורסה נורמלית בעולם ידיעה כזו מקפיצה את הנייר לשווי העיסקה פחות עשרה אחוז. רק בארץ במקום לקפוץ 100% הנייר עולה ב22% בדיחה
חיים שטפלר מנכל ארית
צילום: באדיבות המצולם

3 הערות על הנפקת ארית

על "מידע פנים מוסדי", על החשיבות לעקוב אחרי הדלפות בתקשורת והאם לארית יש הזמנה משמעותית בדרך?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה ארית

ארית ארית תעשיות -3.82%   ניסתה להנפיק את החברה הבת רשף שמהווה 99% מהפעילות שלה עצמה לפי שווי של 4.3 מיליארד שקל לפני הכסף. זה ביטא שווי נמוך לארית עצמה והמניה ירדה במקביל לכתבות שפורסמו כאן: מה יודע צבי לוי שאנחנו לא? ארית מנצלת אופוריה במניה כדי להנפיק מהציבורהבעיה הגדולה של ארית - חמישה חודשים בלי הזמנה אחת

כשהמניה קרסה, המוסדיים אמרו לחברה - עצרו. המניה חזרה לעלות ואז המוסדיים והחברה סיכמו על סוג של הנפקה פרטית - גיוס של 550 מיליון שקל לרשף לפי שווי של 3.6 מיליארד שקל לפני הכסף. רגע אחרי הגיוס לארית 80% מרשף שיש לה שווי אחרי הכסף של 4.15 מיליארד שקל, כשארית עצמה נפגשה עם  מעל 400 מיליון שקל כשלצד המזומנים בקופה, אפשר להעריך שיש לה סדר גודל של 1 מיליארד שקל.  אלו המספרים, עכשיו על הדרך הבעייתית שבה ארית-רשף נפגשו עם הכסף


1. ארית או המוסדיים סיפקו מידע לכלכליסט בכל אחת מהנקודות הקריטיות. לדוגמה - ביום שבו הוחלט על עצירת ההנפקה והמניה זינקה בחזרה, המניה אומנם עלתה, אבל כשהמידע דלף לכלכליסט היא זינקה, ורק אז החברה דיווחה על עצירת ההנפקה באופן רשמי. אתמול המניה ירדה ב-3%, המידע נמסר לכלכליסט (שעושה כמובן עבודה עיתונאית טובה) והמניה קרסה ב-6%. ורק אז הגיע הדיווח הרשמי. ההדלפות האלו חשובות למשקיעים הפרטיים - תקראו אותם ראשונים ותרוויחו. כן, זו פרסומת לכלכליסט, במיוחד לגולן חזני. אין דבר כזה מידע מושלם, לפעמים מידעים מתבררים כטעויות או בלוני ניסוי, אבל זה לא סוד שחלק מהמידע שהוא מעביר עוזר מאוד למשקיעים. 

יש כאן שאלה על המשקיעים הקטנים ועל מי עושה סיבוב עליהם דרך ההדלפות, אבל בשורה התחתונה - משקיעים צריכים לצבור מידע מכל מקור מידע. 

2. נחמיא גם לנו - היה די ברור שהמניה תיפול כי הערך שלה בהנפקה היה נמוך מהערך בשוק, והיו סימנים מקדימים לסוג של ניפוח. הצפנו את זה (ראו לינקים למעלה). מי שקרא יכול היה לברוח בזמן. הניתוחים הפיננסים לא משקרים, אבל הם לא מספרים את כל התמונה. 

3 מידע פנים מוסדי - אנחנו מאוד מעריכים את מנהלי ההשקעות שמובילים את הפניקס, מור, כלל ומיטב. אבל או שיש להם "מידע פנים מוסדי" על ארית ורשף ולכן הם קנו או שלא אכפת להם מהכסף שלכם. הם השקיעו 550 מיליון שקל ברשף לפי שווי של 3.6 מיליארד שקל, זה לא ה-5 מיליארד שארית נסחרה, זה גם לא ה-4.3 מיליארד שרשף ביקשה לפני חודש, אבל גם 3.6 מיליארד שקל לחברה זה סכום משמעותי. נכון, היא תרוויח השנה סכום של 300 מיליון שקל (הערכה שלנו) כשהמחצית השנייה של 2025 תהיה מצוינת. הנהלת החברה מסרה שהרווחיות תהיה דומה לרווחיות במחצית הראשונה. המכירות בכל השנה יתקרבו ל-500 מיליון שקל, - כ-350 מיליון שקל במחצית השנייה. זה אומר סדר גודל של 200 מיליון שקל בשורה התחתונה במחצית השנייה. אפילו יותר. קצב רווחים של המחצית השנייה הוא כ-400 מיליון שקל.

תומר צפניק מנכל ריטיילורס. צילום: שוקה כהןתומר צפניק מנכל ריטיילורס. צילום: שוקה כהן

ריטיילורס ירדה 5.8%: דוחות נייקי חושפים חולשה עולמית ומשפיעים על זכיינים

ריטיילורס בעקבות נייקי - ירדה לשפל של 5 שנים - האם ומתי ריטיילורס תתאושש?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה ריטיילורס נייקי

מניית ריטיילורס ירדה ב-5.8% בבורסת תל אביב, בהשפעה ישירה של דוחות נייקי, שפורסמו בשישי. נייקי, המהווה כ-75%-80% מפעילות ריטיילורס כזכיינית בישראל ובחלקים מאירופה ועוד, דיווחה על הכנסות של 12.43 מיליארד דולר, עלייה של 1% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, מעל הציפיות של 12.22 מיליארד דולר. אבל, הרווח הנקי צנח ב-32% ל-792 מיליון דולר, והרווח למניה עמד על 0.53 דולר, גבוה מהתחזיות של 0.38 דולר אך נמוך מ-0.78 דולר ברבעון קודם. המניה של נייקי נפלה בכ-10.5% במסחר שלאחר הדוחות גם בהינתן אופק חלש להמשך. 

הירידה בריטיילורס לשפל של 5 שנים ולשווי של 2.3 מיליארד שקל מבטאת דפוס מוכר: זכיינים כמו ריטיילורס תלויים בביצועי המותג העולמי, שמכתיבים זרימת סחורה, מבצעים וביקוש. דווקא מבחינת המחזור נראה שיש למה לצפות, אך החולשה בפרמטרים נוספים וכן בהתייחסות קדימה גורמת לחשש אצל המשקיעים. נדגיש כי האכזבה משורת הרווח דווקא לא קשורה לציפיות מריטיילורס שכן היא מרוויחה סוג של רווחיות קבועה שלא אמורה להשתנות באם הרווח והרווחיות של ניייקי יורדים, אלא אם נייקי משנה את הכללים וזה לא קרה. 

עם זאת, נייקי מנסה לחזק את המכירות הישירות שלא דרך סניפים וזו נקודת סיכון לריטיילורס. ככל שנייקי תמכור יותר באופן ישיר ודיגיטלי יקנו פחות מהזכיינים כולל ריטיילורס.אלא שבינתיים קורה ההיפך - ואלו חדשות טובות לריטיילורס.  אסטרטגיית המכירה הישירה (DTC) של נייקי, שהוגברה מאז 2017, תרמה לחולשה של נייקי. מכירות DTC ירדו ב-9% ל-4.6 מיליארד דולר, עם ירידה של 14% במכירות דיגיטליות, בעוד שמכירות סיטונאיות עלו ב-8%. האסטרטגיה הפחיתה תלות בקמעונאים אך הגבירה תנודתיות, כפי שנראה במלאי עודף של 8.5 מיליארד דולר בסוף הרבעון, ירידה של 2% משנה קודמת.

ריטיילורס, שמפעילה כ-278 חנויות נייקי בעולם תלויה כמובן בראש וראשונה במותגים ובהצלחה של מכירות המוצרים, אך צריך גם לזכור שמדובר בחברה שצומחת אורגנית לצד צמיחה חיצונית. ריטיילורס מתרחבת לגיאוגרפיות חדשות הן דרך רכישות והן דרך הקמת סניפים חדשים.  

ברבעון השלישי של 2025 ריטיילורס  דיווחה על התרחבות אגרסיבית ועלייה נאה במכירות, אך מנגד על שחיקה חדה ברווחיות שהובילה לקריסה של יותר מ־60% ברווח הנקי. החברה סיכמה את הרבעון עם הכנסות של 707.3 מיליון שקל, עלייה של 10.2% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. העלייה נובעת בעיקר מפתיחת 33 חנויות חדשות מאז הרבעון השלישי של 2024, כך שמספר החנויות הכולל הגיע ל־278 לעומת 245 בתקופה המקבילה.