דוחות

קבסיר בעוד רבעון רע: אין הכנסות, ההפסדים גדלים, נסחרת מתחת למזומן

חברת החלום רושמת עוד רבעון גרוע. החברה שאיבדה מההנפקה 78% מערכה ממשיכה להיסחר מתחת לשווי המזומנים שלה; ההפסדים ממשיכים להעמיק, היא לא רושמת הכנסות ובעיקר - שורפת מזומנים
נתנאל אריאל |

חברת קבסיר עוסקת בתחום טכנולוגיית למידה מקוונות ומתמקדת במקצועות המדעים במוסדות להשכלה גבוהה בארצות הברית ובאנגליה. המניה התרסקה ב-78% מאז ההנפקה והתוצאות הלא טובות מסבירות את זה: החברה רושמת הכנסות של 42 אלף שקל בלבד, ואפילו כאן מדובר בנפילה של 55% לעומת ההכנסות ברבעון המקביל בשנה שעברה. מנגד, החברה רושמה הפסד גולמי של 385 אלף שקל, זינוק של 220% לעומת 121 ברבעון המקביל.

התוצאה היא כמובן הפסד תפעולי של 4.3 מיליון שקל ברבעון (9.4 מיליון בחצי שנה), עליה של 24% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה. ההפסד הנקי של החברה ברבעון זינק גם הוא באחוז דומה ל-4.4 מיליון שקל, לעומת 3.6 מיליון ברבעון המקביל. בחצי שנה החברה רושמת הפסד של 10.1 מיליון שקל, גם כאן מדובר בזינוק של 20% לעומת הפסד נקי של 8.44 מיליון שקל בתקופה המקבילה בשנה שעברה.

קבסיר נסחרת מתחת למזומן שיש לה - כלומר שווי הפעילות שלה על פי המשקיעים הוא אפס. המניה נסחרת לפי שווי של 47.8 מיליון שקל כאשר לקבסיר יש נכסים שוטפים בהיקף של 57.6 מיליון שקל, 32.7 מיליון מתוכם במזומן ועוד 22.5 מיליון בהם היא מהמרת בעצמה בבורסה (למעשה בצורה זו היא כביכול צמצמה את כמות המזומן כך שלכאורה היא נסחרת מעל המזומן, אבל זה כמובן לא נכון). ברבעון המקביל היו לחברה 75 מיליון שקל, רובם המוחלט כתוצאה מההנפקה בחודש פברואר בשנה שעברה, אז היא גייסה 72 מיליון שקל.

ברבעון האחרון קבסיר שרפה מזומנים בהיקף של 3.6 מיליון שקל, עליה לעומת שריפת מזומנים של 2.9 מיליון ברבעון המקביל. בחצי השנה של תחילת שנת 2022 שרפה קבסיר מזומנים בהיקף של 8.3 מיליון שקל, גם כן עלייה לעומת שריפה של 6.55 מיליון שקל בתקופה המקבילה בשנה שעברה.

לקריאה נוספת:

>>>תכירו את קבסיר - בלי מכירות, עם חלום (נניח) רוצה להנפיק לפי שווי של 200 מיליון ש' - הגזמה פרועה

לאחר הנפילות, בנובמבר האחרון קנתה חברת רם און 14% ממניות החברה תמורת 11 מיליון שקל. אבל זה כמובן לא עזר בינתיים לשקם את קבסיר. מניית רם און -0.57%  עצמה איבדה מתחילת השנה 22%.

כך נראה גרף המניה מאז ההנפקה בפברואר בשנה שעברה:

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳