"מוצרי זול סטוק ימכרו ביוחננוף, נקים חנות בתוך חנות וכח הקנייה יגדל"
"אם מחיר של מוצר מסוים משתנה אצלנו במהלך היום זה רק כדי להגיב לשינוי במחירים בשוק, ולא במטרה להטעות את המערכת ולקבל דירוג טוב יותר בהשוואות של מחיר הסל מול המתחרות. לא אגיב למה שאחרים עושים - וקראנו את הכתבות על הדברים האלה – אבל בשונה ממה שאמר אחד השחקנים שנתפס, לא כולם עושים את זה ואנחנו לא עושים את זה".
כך משיב לנו עוז יוסף, סמנכ"ל הכספים של קמעונאית המזון יוחננוף -0.84% , כשהוא נשאל על הפרסום של משרד הכלכלה, לפיו מחיר סל המוצרים הבסיסי ברשת גבוה מהממוצע ברשתות הדיסקאונט (882 שקל לעומת 867 שקל, בהתאמה), והאם הדבר נובע ממניפולציה על המחירים ע"י מי מהמתחרות, שעשויה להוריד אותם בסמוך לבדיקה ולהעלותם חזרה לאחריה.
עד כאן זווית הצרכן. מבחינת זווית המשקיע, הנתונים היותר רלוונטיים קשורים בהכנסות ורווחי החברה, שנסחרת כיום לפי שווי של 2.25 מיליארד שקל לאחר עלייה של 27% ב-12 החודשים האחרונים. בתשעת החודשים הראשונים של 2020 ההכנסות הסתכמו ב-2.4 מיליארד, הרווח התפעולי עמד על 135 מיליון שקל (גידול של 33% לעומת התקופה המקבילה) והרווח הנקי הצטבר לסכום של 102 מיליון שקל (בנטרול תרומות מיוחדות בסך של כ-7.5 מיליון הוצאות בגין גריטת רכוש קבוע בסניפים שנרכשו מיינות ביתן).
ברבעון השלישי של 2020, ההכנסות הסתכמו ב-821 מיליון שקל (צמיחה של 7.2% על פני הרבעון המקביל) ונתון מעניין נוסף בדוח היה המכירות בחנויות זהות, שעלה בשיעור של 5.9%, לעומת 11.6% ב ויקטורי 0.32% , 12.5% בפרשמרקט ו-13.6% ב שופרסל -0.65% , למשל. את דוחות קמעונאיות המזון בשנה החולפת ליוותה מילה אחת שהפכה אולי לסמל התקופה: אונליין, כמובן. גם מצד מתחרות של יוחננוף כמו שופרסל ו טיב טעם 0.46% חזרו על המנטרה: אונליין, אונליין ועוד פעם אונליין.
- עליבאבא מצליחה להכות את הצפי לראשונה מזה שלושה רבעונים
- כל מה שצריך לדעת לפני שמקימים חנות אינטרנטית לעסק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אלא שיוחננוף, מלבד פעילות של הזמנה מראש ואיסוף בסניפים, לא ממש שם, ואחת הטענות שעלו בנוגע ארשת הייתה שלו היה לרשת מערך אונליין מלא ופעיל, הייתה מציגה צמיחה גבוהות יותר במכירות החנויות הזהות. יוסף מבחינתו טוען כי מדובר בהשפעה נקודתית בלבד ומציע הסבר אלטרנטיבי לכך שהאונליין אצל המתחרות פורח (ולא מדובר במחמאה).
"בשני הסגרים הראשונים, שהיו גדולים יותר מזה השלישי, באמת חווינו ירידה במכירות", יוסף אומר, "ובגלל זה המכירות בחנויות זהות לא היו מרשימות אצלנו כמו אצל המתחרות. אבל זה היה נקודתי, ומעבר לתקופות האלה, לא חשבנו בחסרון על פניהם בגלל היבט האונליין. עכשיו למשל, כשהסגר השתחרר אנחנו רואים יותר אנשים חוזרים בהמוניהם לסניפים".
"ברשתות אחרות שמשקיעות יותר באונליין אין כל כך חוויית קנייה", הוא ממשיך וטוען, "לכן לקוחות רבים מעדיפים להזמין משלוח אליהם הביתה – כדי לא להיפגש עם חוויית הקניה . ביוחננוף, בתור אסטרטגיה וכמדיניות החלטנו להשקיע המון ברצפת המכירה וליצור חוויית קניה ללקוחות. בכל סניף מושקעים מיליונים על גבי מיליונים – גם באלה שאנחנו רוכשים מנחום ביתן".
- שאול נאוי: "הגידול בתיק הגיע רק מחברות שפנינו אליהן - לא ממי שמחפש אשראי בכל מחיר"
- "הציגו לנו מצג שווא" - המשקיע המרכזי באקוואריוס נסוג מההשקעה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אין עשן בלי אש - תחזית מאכזבת לנייס, אבל יש נקודת אור
ואולי הלקוחות לא עושים את זה כי לא נעים להסתובב בסניף, אלא פשוט כדי לחסוך זמן – שירות שהם מוכנים לשלם עליו יותר, ואתם כרגע לא מציעים להם.
"לא כולם מחפשים לחסוך זמן. יש כאלה שבאמת בשבילם להגיע לסופר זו חוויה – לראות את המוצרים, לבחור את המלפפון הכי טוב שהם רוצים. אצל המתחרים שפעילים באונליין יש המון תלונות והחזרות, לצורך העניין של ירקות לא מספיק טריים. בנוסף, ברכישה בסניף יש את הקנייה האימפולסיבית שבאינטרנט אין - אתה מסתובב בסופר, מקבל השראה על מה שבא לך לבשל ופתאום יכול לשים בעגל נתח בשר שמאד גירה אותך, או לרכוש שוקולד בקופה. מעבר לזה, שוב צריך להזכיר שהרווחיות במשלוחים מאד נמוכה. אנחנו לא אומרים שלא נהיה במשלוחים, רק לא בקונספט הנוכחי. נעשה את זה כשנוכל לספק את החוויה הטובה ביותר".
נישאר רגע בנושא החדשנות – אז אונליין לא כרגע, אבל אתם כן משקיעים במיזם "עגלה חכמה" דרך ההשקעה שלכם ב-A2Z, שממנה רכשתם 7% ב-7 מיליון שקל, והיא בעלת השליטה ב- Cust2Mate שעושה עגלות כאלה. מעבר לשירות ללקוח, איך זה מתרגם לתוצאות החברה? מה ההיגיון הכלכלי?
"עשינו הזמנה של למעלה מ-600 עגלות ועד אמצע השנה הן יהיו פרושות ברוב הסניפים. עכשיו אנחנו בשלב הפיילוט ורואים שצעירים ואנשים יותר 'טכנולוגיים' אוהבים את זה. זה גם משפר את החוויה וגם למעשה חוסך להם זמן – בלי לוותר על חוויית הקניה. קיצור זמן העמידה בתור בקופה משמעותו עוד זמן להסתובב בסניף ולבצע רכישות נוספות שמגדילות את הסל. בינתיים אנחנו רואים שסל הקניות בשימוש בעגלה החכמה הוא באמת גבוה יותר. אגב, A2Z התגלתה גם כשהשקעה פיננסית מאד טובה עם רווחים של כמה עשרות מיליונים כי המניה שלה עלתה – לא שהשקענו כדי לממש, אבל יצא ככה על הדרך וגם זה טוב".
מה ההסבר לכך שהסל גבוה יותר אצל לקוחות שהשתתפו בפיילוט?
"יכולים להיות כמה הסברים אופציונליים – או באמת שזה מיוחס לזמן שנחסך בקופות והוקדש לרכישת מוצרים נוספים או שמלכתחילה האוכלוסיה שנוטה להשתמש בעגלה החכמה הם לקוחות יותר טכנולוגיים כאמור, וגם יותר 'חזקים' כלכלית".
מהדיסקאונט אל הסטוק
מניית יוחננוף אמנם עלתה ב-12 החודשים האחרונים, אולם מאז ההנפקה שהייתה בסוף 2019 ונעשתה לפי שווי של 2.35 מיליון שקל אחרי הכסף דווקא ירדה בכ-4%. הרשת, בבעלות משפחת יוחננוף (80%) פעילה זה 30 שנה בתחומה ומחזיקה נכון לסוף נובמבר ב-28 סניפים. באחרונה הודיע הרשת על רכישת קרקע בפתח תקוה בתמורה ל-70 מיליון שקל עליה תקים סניף חדש, וכן מנוהלים מגעים מול יינות ביתן על רכישת סניפים נוספים ממנה. היעד של יוחננוף ל-2022 הוא להגיע ל-38 סניפים.
נוסף על אלה, זה עתה הודיעה הרשת על כניסה לתחום פעילות חדש – חנויות הסטוק. יוחננוף תרכוש את השליטה (50.1%) ברשת "זול סטוק" בתמורה לכ-45 מיליון שקל, בעסקה המשקפת לזו שווי של כ-90 מיליון שקל. בעלי המניות הקיימים, אדיר ונונו וסהר כוכבי, יחזיקו בכ-30% ו-19.9%, בהתאמה וכן ימשיכו לנהל את הרשת ויהיו זכאים למענק כפוף לביצועים. לזול סטוק כ-50 סניפים, חלקם בזכיינות ועד סוף מאי בכוונתה להתרחב למעל 60. הרשת מוכרת ציוד כתיבה, כלי בית, כלים חד פעמיים, מוצרי פלסטיק, כלי אחסון, מוצרי נקיון, צעצועים, מתנות, חפצי נוי, מוצרי אחסון, כלי מטבח ועוד. בכוונת יוחננוף בהמשך להנפיק את הרשת לפי שווי של כ-300 מיליון שקל.
יוסף אמנם לא יודע בשלב זה לנקוב בסכום הסל הממוצע של זול סטוק (בדיקת הנאותות בין הצדדים טרם נסתיימה) אולם נחשף כי ההכנסות ב-2020, כולל אלה של סניפי הזכיינות, עמדו על כ-230 מיליון שקל. להוציא סניפים אלה, ההכנסות הסתכמו בכ-71 מיליון שקל, עלייה של כ-27% לעומת הכנסות של כ-56 מיליון שקל בשנת 2019. הרווח התפעולי הסתכם בכ-12.3 מיליון שקל בשנת 2020 (שיעור רווחיות תפעולית של כ-17%) והרווח הנקי הסתכם בכ-8.7 מיליון שקל. יוסף כן מציין כי כל סניפים רווחיים ואין ליוחננוף תכניות לסגור מי מהם.
"נגדיל את מספר הסניפים של זול סטוק", יוסף מספר, "השאיפה שלנו היא להגיע לכל מקום – גם פריפריה, גם מרכז. בעוד שבוע נחנוך סניף חדש במגדל העמק, אנחנו חושבים גם על ירושלים וחיפה".
מה מנחה אתכם בבחירת המיקומים? אם מחר תקראו שהראל ויזל רכש שטח במיקום מסוים כדי לפתוח בו סניף של ג'מבו היוונית, שהוא המפעיל שלה בארץ, לא תהיה לכם בעיה לפתוח מאה מטר לידו?
"עצם זה שיש תחרות זה ממש לא שיקול אם לפתוח או לא. גם היום יש מקומות שבהם מקס סטוק הייתה פעילה וזול סטוק פתחה סניף קרוב לאחר מכן. גם ביוחננוף אנחנו לא נמנעים לפתוח ליד מתחרים – פתחנו במרכז ישפרו במודיעין חנות גדולה, כשכולם היו שם כבר: שופרסל, רמי לוי, יינות ביתן, טיב טעם וויקטורי".
אמרתם שיש פוטנציאל לסינרגיה בין יוחננוף לזול סטוק. תסביר.
"קודם כל יש את הסינרגיה הברורה של להביא מוצרים מרשת לרשת. ביוחננוף למשל תוכל למצוא בקרוב מוצרים של זול סטוק. נוכל לחזק את מחלקת כלי הבית במוצרים שנביא במחיר הרבה יותר זול שיתגלגל ללקוח. עוד ניצור סינרגיה בין מוצרים, נגיד במחלקת היין למכור גם כוסות יין. היבט שני הוא להביא את שאר המוצרים שלהם לחנויות שלנו, בין אם באמצעות קונסיגנציה או בזכיינות".
"נקודה נוספת היא כח הקנייה שלנו, שעכשיו זול סטוק תהנה ממנו כדי לפעול מול ספקים שמשיקים לנו. הם יוכלו לקבל מחירים נמוכים יותר, הרי רשת גדולה מקבלת הנחות משמעותיות יותר על כמות. מדובר למשל על חומרי ניקוי. מעבר לזה, כחברה יש לנו המון נדל"ן בבעלותנו ואנחנו יכולים להכניס לשם עוד חנויות של זול סטוק בכל מיני קונספטים: חנות ליד חנות, חנות בתוך חנות. ביבנה, במישור אדומים ובפתח תקווה יש לנו קרקעות שמתחילות בנייה".
על כל הקרקעות שלכם אמורים לקום סניפים? אין שטח שהכי כדאי פשוט לממש אותו ולא להקים עליו?
"אנחנו מלכתחילה קונים קרקעות לטובת סניפים, זה לא נדל"ן מניב בשבילנו. מה שכן, לפי מה שקורה בשטח לפעמים נוצרים שיתופי פעולה. למשל הקמנו עם פרשקובסקי בשותפות שווה בניין ברחובות עם שתי קומות מסחר ו-6 קומות משרדים. בסוף מכרנו למניבים ריט חצי מהנתח של כל אחד מאיתנו, ונשארנו עם השטח האסטרטגי של הסניף. כלומר היה פה רכיב של נדל"ן מניב, ועדיין נותרנו עם חלק מהבעלות".
לסיום, עתרתם עם המתחרים שלכם לבג"ץ נגד ההחלטה של השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל להחלת פיקדון על בקבוקי פלסטיק של ליטר וחצי, אחרי שיעדי המחזור באמצעות המחזוריות שמוצבות ברחוב לא הושגו. מבחינתכם זה אומר להתקין מכונות בסניפים, להקצות כח אדם וגם שטח. אתם מתנגדים לרעיון עצמו או שפשוט מצפים לסבסוד של המהלך?
- 7.נריה 15/03/2021 23:51הגב לתגובה זובעזרת ה' בהצלחה איתן יוחננוף יקר וגם אלעד חרזי , ברכה הצלחה בחיים ועושר
- 6.זול סטוק עבדו על יוחננופ. (ל"ת)חיים 15/03/2021 23:27הגב לתגובה זו
- 5.ויזל יקרע אותם (ל"ת)אלין 15/03/2021 19:18הגב לתגובה זו
- 4.לרון 15/03/2021 12:13הגב לתגובה זוהמניה ה"סולידית" ביותר אפילו לאינטרנט לא נכנסו בשלב זה
- 3.אחלה יוחננוף 15/03/2021 10:06הגב לתגובה זוהיו שם מלא רשתות שנכשלו. יוחננוף גם זולים גם אין תורים גם כשרות גבוהה. אין על יוחננוף
- 2.נחמד. באמת שיביאו לסניפי יוחננוף מוצרים מזול סטוק (ל"ת)זה יהיה יעיל מאוד 15/03/2021 09:41הגב לתגובה זו
- 1.תותחים (ל"ת)בכיר מהענף 15/03/2021 09:01הגב לתגובה זו
מאור דואק מנכל מניף קרדיט מניף שירותים פיננסייםמשבר אשראי בשוק הנדל"ן - מניף מגלגלת חובות שיזמים לא מסוגלים להחזיר
היקף החובות שמועד פירעונם נדחה בהסכמה זינק ברבעון השלישי ל-907 מיליון שקל לעומת כ-421 מיליון שקל ברבעון המקביל והיקף החובות בפיגור זינק פי 3 ל-361 מיליון שקל; הדוח מרמז על מצוקה מתגברת בשוק מימון
הנדל״ן: קבלנים מתקשים לקבל אשראי בנקאי, פרויקטים נגררים, ועלויות הבנייה והירידה במכירות מכבידים על יכולת ההחזר
הדוח של הרבעון השלישי שפרסמה חברת האשראי החוץ בנקאי מניף מניף 5.05% , אחד הגופים המרכזיים במימון ליזמי נדל״ן, מציג תמונה שמרחיקה מעבר לביצועי החברה עצמה. מההתבוננות במספרים, בשינויים במבנה תיק האשראי, ובקפיצות בחובות הנדחים והפיגורים, ניתן לראות את מה שמתרחש כיום מאחורי הקלעים בענף הנדל״ן הישראלי: ירידה במכירות שהובילה למצוקה תזרימית מתמשכת, קבלנים שמתקשים לקבל אשראי בנקאי, התייקרות בעלויות הבנייה, ומשק שבו יותר ויותר פרויקטים זקוקים ל"חמצן כלכלי" כדי לשרוד את הסביבה הנוכחית.
וזו לא הגזמה. על פי הדוח, היקף החובות שמועד פירעונם נדחה בהסכמה בין הצדדים זינק ברבעון השלישי ל-907 מיליון שקל, יותר מכפול לעומת כ-421 מיליון שקל בלבד בתקופה המקבילה. לצד זה, החובות שבהם ההסכם כבר הסתיים אך טרם חלפו תשעה חודשים ממועד הסיום, כלומר חובות שהיו אמורים להיסגר זה מכבר, הגיעו ל-361 מיליון שקל, כמעט פי שלושה משנה שעברה. ביחד מדובר בכמעט 1.27 מיליארד שקל של חובות שנדחו, גולגלו או פשוט לא שולמו בזמן.
כשמניחים את זה מול ההון העצמי של מניף, מתקבלת תמונה מדאיגה יותר: החובות הנדחים והלא משולמים עומדים כבר היום על יותר מפי שניים מההון העצמי של החברה. בסביבה של ירידה במכירות דירות, איחורים במסירות ועלייה בעלויות הבנייה ברקע המלחמה, גם שינמוך קטן בתרחיש ההחזר עלול לדרוש הפרשות משמעותיות בעתיד. מניף אמנם מציגה רווחיות, אבל כשמשווים את ההפרשות לסכום האדיר של החובות שנדחו או לא שולמו בזמן, ברור שהן נמוכות מאוד. הפער בין היקף הדחיות לבין ההפרשה בפועל מעורר סימני שאלה לגבי הסיכון שהחברה לוקחת על עצמה.
מי הם הלקוחות של מניף?
מדובר לרוב בקבלנים ויזמים שמראש מגיעים למגרש הזה במצב פחות חזק, מי שנזקקים להלוואות חוץ-בנקאיות, לעיתים בריבית גבוהה עם שעבודים שניים, רק כדי להשלים הון עצמי ולצאת לדרך. המודל הזה עובד היטב כשהשוק גודש במכירות ובקצב סגירת עסקאות מהיר שמזרים כספים לחברה. אבל כשהשוק מאבד גובה, עלויות הבנייה מזנקות, המלאים נערמים (נזכיר שהיקף הדירות הלא מכורות מתקרב לכ-85 אלף דירות) והמחירים מתחילים להתיישר כלפי מטה מדד המחירים באוקטובר עלה ב-0.5%; מחירי הדירות ממשיכים לרדת, הלווים האלה הם הראשונים להיכנס ללחץ. כאן בדיוק הסיפור עשוי להפוך ממצוקת אשראי למחנק אשראי.
- מניף: הרווח הנקי ברבעון 42 מיליון שקל - התשואה על ההון: 30%
- מניף: הרווח ברבעון קפץ ב-25% ל-41.5 מ' שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הדוח מציג כי החברה פועלת במבנה שבו היזם משלם ריבית לאורך חיי הפרויקט, בעוד פירעון הקרן נדחה למועד הסיום. זהו מודל שמסתמך על כך שהפרויקט יתקדם כמתוכנן ויניב תזרים רק בסוף התהליך, בעיקר ממכירת הדירות או מהשלמת הבנייה. לצד זאת, מניף עצמה מדגישה בדוח כי היא מודעת לקשיים המתגברים בענף וכי חלק מההתנהלות השוטפת שלה כולל התאמה של לוחות הזמנים ותשלומים שוטפים ללקוחות שנקלעו לעיכובים. החברה מבינה שהמציאות בענף מורכבת יותר, ולכן במקרים רבים היא בוחרת לדחות מועדי פירעון, לעדכן הסכמי מימון או לאפשר פריסה מחודשת של התחייבויות. במילים אחרות, החברה מודעת לקשיים ובוחרת לדחות אותם, בתקווה שמשהו ישתנה בחודשים הבאים. אלא שהשנה האחרונה הוכיחה שוב שאין אפשרות לסמוך על קצב המכירות. ברבעונים האחרונים כל השוק ראה ירידות משמעותיות במספר העסקאות, שמובילה לדחיות במסירות, גידול במלאים, והעברת הלוואות לסבבי הארכה חוזרים ונשנים.
שאול נאוי יו"ר יעקב פיננסים, צילום: יחצשאול נאוי: "הגידול בתיק הגיע רק מחברות שפנינו אליהן - לא ממי שמחפש אשראי בכל מחיר"
האח"ב בתקופה רגישה מאוד. אנחנו יוצאים ממלחמה ארוכה שהאטה את המגזר העסקי וגרמה ללחצים אצל לווים בעיקר במגזר הנדל״ן, הריבית עדיין גבוהה וככל שתרד היא עדיין תהיה ברמות גבוהות יחסית לשנים האחרונות מה שמוביל את השוק להסתכל בחשדנות על תיקי האשראי הגדולים
של החברות, רק שצריך לזכור שיש כאן מנעד רחב מאוד, וכל תיק שונה מהותית מרעהו גם מבחינת סוגי הלווים וגם מבחינת אורכי המח״מ, וזה כנראה אחד הסעיפים החשובים ביותר, כי חברה שמתנהלת במח״מ קצר פחות מרותקת לשוק ופחות תלויה ביכולת של לקוחות להחזיק אשראי ארוך בתקופה תנודתית.
הדוח הרבעוני של יעקב פיננסים נופל בדיוק לתוך האווירה הזאת. מצד אחד, המספרים ממשיכים להראות צמיחה. אנחנו רואים זינוק בתיק האשראי של 42%,
הרווח הנקי בקצב שנתי של 80 מיליון שקל, וההון העצמי גם הוא עולה. אבל השוק עצבני, בתגובה לתוצאות המניה יורדת עד 7% כשהשווי של יעקב פיננסים -7.73% נע על 810 מיליון שקל למרות זינוק של 64% מתחילת השנה, שזה נותן לה מכפיל של 10
שגם משקף את החששות של המשקיעים כלפי התחום כשגם המניה של האח דורי נאוי -0.66% נעה סביב המכפיל.
על הרקע הזה שוחחנו עם יו"ר יעקב פיננסים, שאול נאוי, ועם סמנכ״ל האשראי הבכיר דור גורי, כדי להבין איך הם רואים את התקופה האחרונה, מה עומד מאחורי הצמיחה הגדולה בתיק, ואיך הם נשארים רגועים כשהשוק כל כך חושש מתברר שכשעושים "עסקים עם אנשים הגונים" אפשר לנטרל חלק גדול מהסיכון לדברי נאוי.
אנחנו רואים צמיחה ברמת השורה העליונה והתחתונה, עם קצב רבעוני של 20 מיליון שקל בשורה התחתונה, אפשר לצפות להמשך צמיחה כזאת?
- יעקב פיננסים עם קפיצה של 52% בתיק האשראי ועלייה של 21% ברווח הנקי
- ״הבנקים מחזיקים את המשק; הכלכלה מפתיעה לטובה״
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"אנחנו לא משנים את הגישה ואת העבודה שלנו. הבסיס הוא הלקוחות. למי נותנים כסף. זה תמיד מתחיל מאנשים. מי עומד מאחורי החברה, מה האישיות שלו, האם הוא ישר. אם משהו בהתנהגות או בדברים שנאמרים לא מסתדר לי - אני לא עושה את העסקה. אחרי הבדיקה האישית מגיעה בדיקת החברה: מה היא עושה, מה המאזנים, עם איזה בנקים היא עובדת, מה ההיסטוריה. יש המון פרמטרים. אנחנו כמעט לא מקבלים לקוחות שמגיעים מהאקראי - אנחנו מסמנים חברות שאנחנו רוצים לעבוד איתן ופונים אליהן. זה קשה, אלה חברות טובות עם מערכת בנקאית חזקה. חברה שאין לה בנקים בכלל - אני לא רוצה שתהיה לקוחה שלי. אנחנו משלימים לבנקים, לא מובילים אותם."
