ג'נרל מוטורס תייצר חצי מיליון מכוניות חשמליות בשנה עד 2017
האם ג'נרל מוטורס תוותר על מנועי הענק המזהמים ותעבור להנעה ירוקה? החברה מתכננת לייצר עד לחצי מיליון מכוניות המונעות בחשמל עד שנת 2017 ולקחת את התואר של יצרנית הרכב הירוקה בעולם מטויוטה. בהתחשב בכך שהחברה ייצרה בשנה החולפת 9 מיליון כלי רכב, מדובר ב-5.5% מכלל תוצרתה.
הקונצרן האמריקני מתכנן לייצר מכוניות היברידיות נטענות חשמלית (Plug In) ומכוניות חשמליות כמו השברולט ספארק EV הצפויה לצאת לשווקים בקיץ הבא. נזכיר כי החברה השיקה ב-2010 את השברולט וולט ההיברידית הנטענת שלא זכתה להצלחה יתירה. נציין שקדילאק מתכננת גרסה משלה לרכב שתצא לשוק בסוף 2013.
עד כה מכר הקונצרן בארצות הברית יותר מ-50 אלף מכוניות בעלות טכנולוגיה חשמלית. מארי בארה, ראש מחלקת הפיתוח הגלובאלית של הקונצרן אמרה כי החברה תתמקד בעיקר בייצור מכוניות חשמליות נטענות, אך אינה שוללת את המשך פיתוחן של מכוניות היברידיות ומכוניות תא דלק מימניות.
"השברולט ספארק EV תשתמש בטכנולוגיה של ניסאן ליף החשמלית ותהיה מכונית גלואבאלית של החברה", מסרה בארה. "השיווק יחל בארצות הברית ובקוריאה ואחר כך יתרחב למדינות נוספות."
ובינתיים, מתחרתה מבית פורד מעריכה שמכוניות היברידיות נטענות ורכבים חשמליים יהוו כ-25% מהמכירות עד שנת 2020. היצרנית האמריקנית השנייה בגודלה השיקה בשנה החולפת את הפוקוס EV החשמלית ואת ה-C-Max ההיברידית הנטענת, ומתכוונת להשקיע 135 מיליון דולר בפיתוח הדור הבא של רכבים חשמליים בעלי מנועים חשמליים עם טווח נסיעה כפול בשנה הקרובה.
נשיא ארצות הברית בארק אובמה, תומך נלהב בטכנולוגיה החשמלית, הציב מטרה של מיליון כלי רכב חשמליים בארצות הברית עד שנת 2015. אולם האנליסטים מעריכים שמחירן היקר של המכוניות החשמליות, יחד עם טווח הנסיעה המוגבל והמחסור בעמדות טעינה יובילו לרכישות מועטות בלבד שיגיעו ל-200 אלף יחידות, או ל-5% מכלל הרכבים במדינה בעוד 8 שנים.
כתבות מעניינות נוספות:

הבעיה הגדולה של ארית - חמישה חודשים בלי הזמנה אחת
מחצית שנייה נהדרת לארית, אבל מה יהיה בהמשך? ניתוח ביזפורטל על צבר ההזמנות מראה שלא התקבל אפילו הזמנה אחרת במשך מספר חודשים
ארית מנסה להנפיק את החברה הבת רשף לפי שווי של 4.3 מיליארד שקל. השוק לא מסכים - המניה של ארית נפלה ביום חמישי ב-20% וסימנה להנהלת ארית שאין לה ברירה, אלא להוריד את השווי או לבטל את ההנפקה. הסיפור די פשוט - ארית מחזיקה ברשף, רשף היא 98% מפעילותה. ארית בעצם מוכרת מניות של עצמה ומנסה להיות חברת החזקות. השוק לא אוהב חברות החזקה, הוא מתמחר אותן בדיסקאונט על הערך הנכסי של החברות בת התפעוליות. ארית כעת ב-4 מיליארד שקל ואחרי העסקה בה היא תמכור 11% מרשף ותנפיק 10% לציבור היא תחזיק כ-80% מרשף.
רשף תהיה חברה עם כמה מאות מיליונים בקופה (תלוי בגיוס) וגם ארית שנוסף על המזומנים ממכירת מניות ברשף היא צפויה להעלות את רווחי רשף למעלה - אליה. הסכום משמעותי מאוד, זה יכול להגיע ל-800 מיליון שקל ויותר, צריך לזכור שהמחצית השנייה של השנה מצוינת בתוצאות העסקיות. הערכה היא שהרווח מגיע ל-200 מיליון שקל. התזרים אפילו יותר.
נניח באופטימיות שלארית יהיה 1 מיליארד שקל בקופה אחרי הנפקה והיא תחזיק ב-80% מחברה שנניח לשם הדוגמה תהיה שווה 4 מיליארד שקל אחרי הכסף (כלומר כ-3.6 מיליארד לפני הכסף). היא בעצם תהיה עם נכסים של 4.2 מיליארד שקל - קחו דיסקאונט סביר והגעתם לפחות מהשווי שלה בשוק אחרי ירידה של 20% ל-4 מיליארד שקל.
הכל תלוי כמובן בשווי של רשף. אם השווי יקבע על 4.3 מיליארד שקל, אז יש הצדקה מסוימת לשווי שוק הנוכחי של ארית, גם לא בטוח. אבל כאמור הסיכוי לכך נמוך.
- מניית ארית מאבדת גובה - האם החברה מנופחת?
- תוצאות נהדרות לארית - רווח של 96 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בכל מקרה, הדבר החשוב ביותר בארית וברשף לקביעת השווי הוא הצבר הזמנות לביצוע. הוא קובע את היקף המכירות בהמשך.
נתחיל בחצי הכוס המלאה. המחצית השנייה של 2025 פנומנלית והנהלת החברה מסרה שהרווחיות תהיה דומה לרווחיות במחצית הראשונה. המכירות בכל השנה יתקרבו ל-500 מיליון שקל, - כ-350 מיליון שקל במחצית השנייה. זה אומר סדר גודל של 200 מיליון שקל בשורה התחתונה, וזה גם יכול להיות יותר. זה יביא את הרווח ל-300 מיליון שקל בשנה, קצב רווחים אם המחצית השנייה משקפת של 400 מיליון שקל.
אלא שיש גם חצי כוס ריקה והיא חשובה יותר. הצבר בירידה, החברה לא קיבלה הזמנות בחודשים האחרונים.
הצבר נפל
בדיווח לבורסה במסגרת הדוח הכספי למחצית הראשונה החברה מעדכנת כי הצבר שלה נכון לסוף יוני 2025 מסתכם ב-1.3 מיליארד שקל:
