רכב

ג'נרל מוטורס תייצר חצי מיליון מכוניות חשמליות בשנה עד 2017

עליית מחירי הדלק משפיעה גם על האמריקנים - ג'נרל מוטורס מעוניינת לקחת את התואר של היצרנית הירוקה בעולם מטויוטה
לירן סהר |

האם ג'נרל מוטורס תוותר על מנועי הענק המזהמים ותעבור להנעה ירוקה? החברה מתכננת לייצר עד לחצי מיליון מכוניות המונעות בחשמל עד שנת 2017 ולקחת את התואר של יצרנית הרכב הירוקה בעולם מטויוטה. בהתחשב בכך שהחברה ייצרה בשנה החולפת 9 מיליון כלי רכב, מדובר ב-5.5% מכלל תוצרתה.

הקונצרן האמריקני מתכנן לייצר מכוניות היברידיות נטענות חשמלית (Plug In) ומכוניות חשמליות כמו השברולט ספארק EV הצפויה לצאת לשווקים בקיץ הבא. נזכיר כי החברה השיקה ב-2010 את השברולט וולט ההיברידית הנטענת שלא זכתה להצלחה יתירה. נציין שקדילאק מתכננת גרסה משלה לרכב שתצא לשוק בסוף 2013.

עד כה מכר הקונצרן בארצות הברית יותר מ-50 אלף מכוניות בעלות טכנולוגיה חשמלית. מארי בארה, ראש מחלקת הפיתוח הגלובאלית של הקונצרן אמרה כי החברה תתמקד בעיקר בייצור מכוניות חשמליות נטענות, אך אינה שוללת את המשך פיתוחן של מכוניות היברידיות ומכוניות תא דלק מימניות.

"השברולט ספארק EV תשתמש בטכנולוגיה של ניסאן ליף החשמלית ותהיה מכונית גלואבאלית של החברה", מסרה בארה. "השיווק יחל בארצות הברית ובקוריאה ואחר כך יתרחב למדינות נוספות."

ובינתיים, מתחרתה מבית פורד מעריכה שמכוניות היברידיות נטענות ורכבים חשמליים יהוו כ-25% מהמכירות עד שנת 2020. היצרנית האמריקנית השנייה בגודלה השיקה בשנה החולפת את הפוקוס EV החשמלית ואת ה-C-Max ההיברידית הנטענת, ומתכוונת להשקיע 135 מיליון דולר בפיתוח הדור הבא של רכבים חשמליים בעלי מנועים חשמליים עם טווח נסיעה כפול בשנה הקרובה.

נשיא ארצות הברית בארק אובמה, תומך נלהב בטכנולוגיה החשמלית, הציב מטרה של מיליון כלי רכב חשמליים בארצות הברית עד שנת 2015. אולם האנליסטים מעריכים שמחירן היקר של המכוניות החשמליות, יחד עם טווח הנסיעה המוגבל והמחסור בעמדות טעינה יובילו לרכישות מועטות בלבד שיגיעו ל-200 אלף יחידות, או ל-5% מכלל הרכבים במדינה בעוד 8 שנים.

כתבות מעניינות נוספות:

זירת המיני לוהטת: סיאט משיקה את ה-Mii - מהמכוניות הזולות בישראל

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כסף
צילום: Freepik

קרנות ההשתלמות באוגוסט: תשואה של כ-1.1% במסלול הכללי; כ-1.3% במסלול המנייתי

המסלולים הכלליים הניבו תשואה ממוצעת של כ-1.1% באוגוסט, והמנייתיים התקרבו ל-1.3%; אנליסט ומנורה בולטות בראש, מור וילין לפידות בתחתית; מתחילת השנה: פערים של יותר מ-1.5% בין מובילים לנגררים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה קרן השתלמות

אוגוסט אולי נפתח באי-ודאות בשווקים עם חששות גיאו-פוליטיים אבל הסתיים כשעוד חודש טוב לחוסכים. מדדי המניות סגרו בעליות נאות בארץ ובעולם, והתשואות בקרנות ההשתלמות ממשיכות לטפס, עם ממוצע של כ-1.1% במסלולים הכלליים וכ-1.3% במסלולים המנייתיים.

מנורה ואנליסט מושכות קדימה במסלול הכללי

במסלולים הכלליים, שמיועדים לרוב הציבור ומחזיקים בתמהיל מגוון יחסית של מניות, אג"ח ונכסים אלטרנטיביים, נרשמה באוגוסט תשואה בטווח של 0.92% עד 1.24%. את הטבלה החודשית הובילה קרן ההשתלמות של אנליסט, עם 1.24%, כשאחריה מיטב עם 1.19% ומנורה עם 1.17%.

בתחתית הטבלה עומדת קרן ההשתלמות של אינפיניטי, עם תשואה של 0.56% בלבד, נמוכה משמעותית מהממוצע הענפי. מעליה נמצאת ילין לפידות עם 0.92% ומגדל עם 0.97%.

אם מסתכלים על התשואה המצטברת מתחילת השנה, גם כאן אנליסט בראש עם 9.82%, כשמור (9.62%), מגדל (9.50%) וכלל (9.74%) קרובות אליה. בתחתית נמצאות אינפינטי (0.56%) ילין לפידות (8.19%) והראל (8.15%).

בהסתכלות על שלוש השנים האחרונות אנליסט מובילה עם 35.29%, לפני מיטב (33.07%) ומור (33.56%). אינפיניטי משתחלת למרכז הטבלה עם תשואה של 32.41%, קצת מעל כלל וילין לפידות. מנגד, הראל נשארת מאחור עם 26.65% בלבד - פער של כמעט 9% מהמובילה.


UMI  (רשתות)UMI (רשתות)

מיבואנית רכב לקונגלומרט: UMI מגיעה לבורסה עם שווי של 3.4 מיליארד שקל

החברה שהחלה כנציגת שברולט וקדילאק בישראל השלימה את ההנפקה הגדולה ביותר של 2025; המהפך: 60% מההכנסות מגיעות כיום משירותים והשקעות חיצוניות

רן קידר |
נושאים בכתבה UMI IPO דוד עיני

יוניברסל מוטורס ישראל (UMI) השלימה גיוס של 675 מיליון שקל בהנפקת 20% ממניותיה, ותחל להיסחר בבורסת תל אביב לפי שווי של 3.375 מיליארד שקל. מדובר בהנפקה הגדולה ביותר מתחילת השנה, לקבוצה שהפכה מיבואנית רכב לחברת החזקות - החברה שנוסדה ב-1993 כיבואנית קלאסית של רכבי ג'נרל מוטורס, הפכה לקבוצת החזקות מגוונת עם זרועות באבטחה, סיעוד וקמעונאות.

צמיחה למרות ירידה בנתח השוק

במחצית הראשונה של 2025 רשמה UMI הכנסות של 2.59 מיליארד שקל - עלייה של 9% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הרווח הנקי עמד על 131 מיליון שקל, והחברה עם הון עצמי של 1.58 מיליארד שקל. הנתונים טובים בהינתן ירידה חדה בנתח השוק של החברה ביבוא רכבים - מ-3% ב-2022 לכ-2% בלבד.

הסוד הוא גיוון אגרסיבי. כיום רק 40% מהכנסות החברה מגיעות מיבוא רכבים, כאשר היתר מתחלקות בין שירותי ליסינג והשכרה (30%) והשקעות חיצוניות (30%). החברה מפעילה צי של 30,000 כלי רכב דרך זרוע אוויס ישראל שרכשה ב-2015, ומחזיקה רשת של 25 מוסכים בפריסה ארצית.

פורטפוליו ההשקעות: מביטוח לאבטחה

המהפך האמיתי החל ב-2021, כאשר UMI השקיעה 324 מיליון שקל במניות הפניקס ומימשה אותן שנה לאחר מכן ברווח של 160 מיליון שקל. ההון שנוצר הוקצה לרכישות אסטרטגיות:

דנאל (16.7%) - השקעה של 245 מיליון שקל בחברת כוח האדם הרפואי, שכבר הניבה רווח על הנייר של 200 מיליון שקל.

ג'י וואן (62.6%) - רכישת השליטה בחברת האבטחה תמורת 240 מיליון שקל, כאשר שווי ההחזקה כיום עומד על 290 מיליון שקל.

אופיס דיפו (100%) - רכישת רשת הקמעונאות לציוד משרדי ב-70 מיליון שקל, והסבתה ממכירות פרטיות למודל B2B עם דגש על מכירות דיגיטליות.