
רוטשטיין מממשת קרקע בכרמי הנדיב; תרשום רווח של כ-205 מיליון שקל
החברה מכרה את חלקה בשותפות בקריית מלאכי הכוללת זכויות ל-1.3 אלף דירות, 96 צמודי קרקע וכ-25 אלף מ"ר מסחר. התמורה - 180 מיליון שקל במזומן ובתשלומים שווים נוספים, לצד שחרור מהתחייבויות בהיקף מאות מיליונים. מנכ"ל החברה: "קיצרנו את לוחות הזמנים והבאנו את הרווח להיום, כדי להפנות משאבים לפרויקטים חדשים"
חברת רוטשטיין רוטשטיין -2.37% העוסקת בייזום והקמת פרויקטי בנייה, ובתחום הנדל"ן המניב. דיווחה על עסקה משמעותית הבוקר: מימוש הקרקע בפרויקט "כרמי הנדיב" בקריית מלאכי. מדובר בעסקה שבמסגרתה מכרה החברה את חלקה בשותפות שהחזיקה בקרקע רחבת היקף בעיר, קרקע עם זכויות עתידיות לכ-1.3 אלף דירות נוספות, 96 צמודי קרקע וכ־25 אלף מ"ר של שטחי מסחר ותעסוקה.
עד כה כבר נבנו במתחם מאות דירות, אך הפוטנציאל שנותר היה משמעותי ביותר, והחברה בחרה להפוך אותו לכסף כאן ועכשיו. על פי ההסכם, התמורה עומדת על 180 מיליון שקל, מתוכה 20 מיליון שולמו במזומן כבר במועד החתימה, והיתרה תיפרס על פני שבעה תשלומים שנתיים עד שנת 2032. מעבר לכך, הרוכש לקח על עצמו גם את התחייבויות השותפות, בהיקף של מאות מיליוני שקלים, כולל חוב בנקאי של כ-165 מיליון שקל.
המשמעות מבחינת רוטשטיין היא לא רק קבלת תזרים עתידי מובטח, אלא גם הקטנה של החוב המאוחד בדוחות החברה וחיזוק ההון העצמי. מבחינה חשבונאית, היא מעריכה כי תרשום רווח לפני מס של כ-205 מיליון שקל: כ-170 מיליון שקל יירשמו באופן מיידי עם השלמת העסקה, והיתרה, כ-35 מיליון שקל - תירשם כהכנסות מימון לאורך תקופת התשלומים.
מדובר ברווח מהותי שצפוי לשפר את תוצאות החברה כבר בטווח הקצר. מאחורי העסקה עומדת ההנה שעדיף לה "להביא את הכסף הביתה" בחלק מהפרויקטים - כמו במקרה הנוכחי. כלומר, לא להמתין שנים רבות עד להשלמת בנייה ושיווק מלא של הקרקע, אלא לממש מוקדם, לקצר לוחות זמנים ולהפנות את המשאבים לפרויקטים אחרים שככל הנראה מניבים הכנסות ורווחים גבוהים יותר.
- רוטשטיין תקדם פרויקט פינוי בינוי במערב נתניה
- רוטשטיין תקים 493 דירות בקריית גת; צפי להכנסות של 852 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שוחחנו עם מנכ"ל החברה, אבישי בן חיים - שמסביר כי המהלך מאפשר להביא את הרווח להיום, ולמנף אותו לטובת יוזמות חדשות. כמו כן, הוא מתאר את העסקה במילים פשוטות: מה עמד מאחוריה, כיצד חושב הרווח, ואיך המהלך משתלב באסטרטגיה הכוללת של החברה:
מה עומד מאחורי המהלך הנוכחי? למה למכור את הקרקע דווקא עכשיו?
"המכירה של החלק שלנו בקרקע בקריית מלאכי, מגיעה לאחר שביצענו בה השבחה משמעותית מאז שקנינו אותה לפני כעשור. על הקרקע הזו נבנתה שכונת 'כרמי הנדיב', שבה גרים כבר יותר מ-1.7 אלף משפחות. המכירה היא חלק מהאסטרטגיה שלנו - לדעת לממש קרקעות בעיתוי נכון. המהלך הזה מחזק את ההון של החברה, מקטין את רמת החוב, נותן לנו יותר גמישות פיננסית, ומאפשר להמשיך לפתח את הצבר הגדול של הפרויקטים שלנו, בעיקר בתחום ההתחדשות העירונית".
למה לא להמשיך עד סיום הבנייה ולמכור את הדירות בעתיד?
"אם היינו
ממשיכים עד הסוף, זה היה לוקח עוד שנים רבות. במכירה הזו בעצם קיצרנו את לוחות הזמנים: לקחנו את כל העודפים שהיו צפויים בעתיד, והבנו אותם להיום. זה אומר שהרווח כבר נכנס עכשיו, ואנחנו יכולים להפנות את ההון והאנרגיה שלנו לפרויקטים חדשים עם פוטנציאל נוסף".
- נופר מוכרת 5% בקרן המשותפת לנוי; תרשום רווח מהותי
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מכר למשקיעים וקנה אחרי חודשיים בשליש מחיר
התמורה היא 180 מיליון שקל, אבל בדוחות אתם מציגים רווח של 205 מיליון. איך זה מסתדר?
"הסכום החוזי הוא באמת 180 מיליון שקל, אבל צריך לזכור שהייתה יתרה שהחברה הייתה חייבת לשותפות, בערך 25 מיליון שקל. ברגע
שהעסקה נסגרה גם החוב הזה נמחק, ולכן הרווח החשבונאי יוצא גבוה יותר מהתמורה בלבד: 180 פלוס ה-25, ובסך הכול כ-205 מיליון שקל לפני מס"
מה המשמעות המעשית מבחינתכם, מעבר לרווח בדוחות?
"קודם כל, העסקה
משחררת אותנו מחובות של השותפות, בהיקף מאות מיליוני שקלים. זה מחזק את ההון העצמי שלנו ומקטין את המינוף. מעבר לזה, היא נותנת לנו גמישות פיננסית, כלומר כסף ומשאבים זמינים - כדי להמשיך לקדם את הצבר הגדול שלנו, בעיקר בתחום ההתחדשות העירונית. עד סוף השנה כבר נצא
לשיווק של כ-1.6 אלף דירות חדשות, וזה רק תחילת התנופה".
איך היית מסכם את המהלך הזה?
"זה מהלך בריא לחברה. השבחנו את הקרקע, הבאנו אותה לנקודת מימוש, והעדפנו להביא את הרווח להיום במקום להמתין שנים קדימה. זו אסטרטגיה פשוטה: להשביח, לממש בעיתוי נכון, ולהמשיך קדימה לפרויקטים עם פוטנציאל חדש".
שווי שוק, הון עצמי ומה עשתה המניה?
שווי השוק של החברה עומד על כ-1.4 מיליארד שקל, הונה העצמי נאמד בכ-700 מיליון שקל, מחצית מהשווי. מתחילת השנה המניה עלתה בכ-32%, בשנתיים היא עלתה פי 3.
כתבה מעניינת שפורסמה לאחרונה על החברה: רוטשטיין תקים 493 דירות בקריית גת; צפי להכנסות של 852 מיליון שקל.
- 3.מני 26/09/2025 01:16הגב לתגובה זומכרו ב180 שח במקום 180 מליון דולר
- 2.שאפיק 17/09/2025 17:28הגב לתגובה זומחירים פסיכים ביחס לשאר העיר
- 1.יוני 17/09/2025 15:55הגב לתגובה זומי קנה

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”
הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9% הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.
בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”
גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.
- מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
- ירון יעקובי עושה סיבוב נוסף על מחזיקי המניות באוגווינד - קונה בהנפקה פרטית בהנחה של 62%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”
עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עליו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה
עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה
יו"ר אל על אל על 1.84% , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה. בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות.
במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות
למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.
ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.
מועדון הנוסע המתמיד
בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים
לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים".
על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.
- חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
- סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שינויים בהנהלה
לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.
