ערוץ 20 דורש חשיפת הצעות 'חדשות 2' ו-RGE לערוץ הכנסת
ערוץ 20, שזכה לפני מספר חודשים במכרז ערוץ הכנסת, דורש מבג"צ להורות לחברות החדשות של ערוץ 2 וערוץ 10 לחשוף את התכניות העסקיות שלהן שהגישו במכרז - והפסידו.
כזכור, בתחילת יולי עתרו בנפרד חדשות 2 וקבוצת RGE (הבעלים של ערוץ 10 ו'חדשות 10') נגד הזכייה של ערוץ 20 במכרז הכנסת, מה שהוביל לדחייה בהעברת הערוץ הכנסת לידי הזוכים במכרז, והמשך הפעלתו על ידי חדשות 2. חברת החדשות של ערוץ 2 הציגה ניתוח שבוצע לבקשתה על ידי חברה חיצונית, שמצאה לכאורה ליקויים בהצעת ערוץ 20, וחריגה של 3 מיליון שקלים בהצעה של ערוץ 20. בעקבות כך החליטה גם מועצת הכבלים והלוויין, שקיימה את המכרז על ערוץ הכנסת, לבחון מחדש את תוצאות המכרז.
בתשובה של ערוץ 20 לבג"צ, באמצעות עו"ד יוסי עבאדי ממשרד מיתר, נטען כי חדשות 2 וחדשות 10 (כאמור באמצעות קבוצת RGE, א"כ) מסרבות לחשוף את התכניות העסקיות של עצמן: "מי שעותר נגד הזכייה חייב להעמיד את הצעתו גם לבדיקת הזוכה ולא רק לבדיקת בית המשפט. עתירה נגד מכרז שלא צורפה לה הצעת העותרת - באופן המאפשר את בדיקתה - לא תישמע".
בעתירה נכתב עוד: "המתווה אינו משווה בין ההצעות השונות שהוגשו במכרז, כפי שנעשה בעת ניקוד ההצעות, אלא בודק ברזולוציה קיצונית וחריגה רק את הצעת הזוכה ולא את ההצעות האחרות. המתווה שינה מהיסוד את מהות המכרז ואופן בדיקתו: ממכרז שעיקרו איכות התוכן המוצע לערוץ הכנסת (500 נקודות מתוך 1,000) והרואה את ההצעה כמכלול, למכרז המפרק ל'אטומים' את התכנית העסקית (100 נקודות מתוך 1,000) ומנסה להפוך כל אחד מסעיפיה הקטנים ביותר לעילת פסילה, במנותק מאופן תפעולו במציאות של ערוץ טלוויזיה למשך 10 שנים, ובמנותק מהוראות המכרז אשר הותירו גמישות לתכנית העסקית. המתווה מתעלם מכך שהמועצה הייתה מודעת, בעת בחירת הזוכה, לאופן שבו הפיקה הזוכה יותר תוכן מהתקציב הנתון באמצעות שיטת תקצוב אשכולות של תכניות סינרגטיות, כוח אדם קבוע הממלא מספר משימות בו זמנית, ושיתופי פעולה עם גורמים חיצוניים, וניקדה את ההצעות בהתאם".
- קשת והוט ממשיכות במאבק על שוק הטלוויזיה- האם זה יוריד את המחירים?
- קשת עתרה לבג"צ נגד מועצת הרשות השנייה בפרשת FREETV
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בערוץ 20 מסבירים עוד כי הניסיון של חדשות 2 לצייר את הצעת ערוץ 20 כהצעה "תכסיסנית", הוא ניסיון לשמר ולקדש 14 שנים של ניהול בזבזני ולא אפקטיבי, מבלי להודות שישנה דרך יעילה וחסכונית יותר שתשפר ותשדרג את תכני ערוץ הכנסת, לטענת ערוץ 20. "טענה זו מכנה כ'תכסיס' דווקא את החדשנות והיצירתיות המחשבתית בהצעה הזוכה: היכולת להפיק יותר תוכן מהתקציב הנתון", כך בתגובה לבג"ץ. "כדי להוזיל את עלות התוכניות ובאופן זה לשדרג את תוכן הערוץ. בדיוק למטרה זו נועד המכרז – לעודד את המתחרים להציע את הצעת התוכן הטובה ביותר בתקציב הנתון. לאחר 14 שנים בהן חדשות 2 הפעילה את הערוץ באופן בזבזני, היא אינה מסכימה עם שיטה אחרת שבה ניתן לעשות תכניות טובות בעלות נמוכה יותר".
לעומת זאת, דווקא בהצעות של ערוץ 2 ו-10 נפלו כשלים מהותיים וכבדים, כך אומרים בערוץ 20. בין היתר טוענים כי הוקצו סכומים מגוחכים לארגוני זכויות היוצרים במקום העלות האמיתית, לא תוקצבו הפקות מז'אנר עליון למרות החובה לכך במכרז, הכספים בגין הערבויות הושמטו, ההפרדה המבנית והחשבונאית לא קוימה וכלל לא הכלילו את השנתיים האחרונות של תקופת הזיכיון.
מוטי שקלאר, מנכ"ל ערוץ הכנסת המיועד: "נשגב מבינתי איך מנסים להפוך את היוצרות. מניסיוני הרב כרגולטור (כיו"ר וכמנכ"ל הרשות השנייה) במכרזים מעין אלה, כפי שהיה בזמנו במכרזים להפעלת ערוץ 2 ו-10 שהיו לא פחות משמעותיים מהמכרז הנוכחי, נבחנו המציעים בראיה כוללת ומשוקללת ולא בראיה פרטנית מטעם גוף אינטרסנטי המנסה לקעקע את ההצעה המצוינת שלנו. את העיקר שכחו: בניגוד לדואופול של ערוצים 2 ו-10 שכשלו במכרז, הצעתנו היא אטרקטיבית, חדשנית, יצירתית ויעילה. הערוץ כפי שהצגנו במכרז אמור להצעיד את ערוץ הכנסת למחוזות חדשים ולהפכו, אחרי 14 שנות תרדמת תחת הנהלת חדשות 2, מערוץ זניח לערוץ רלוונטי שישודר בכל הפלטפורמות. בשל כך בחרה בנו ועדת המכרזים ואף אישרה זאת שוב בדיון מחודש".
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
