החוק נגד עישון: כש"אמהות הרשת" משפיעות על הזירה המסחרית והציבורית
יו"ר הסתדרות המורים רן ארז נתן לאמהות הרשת את השם "האמהות הנודניקיות שלא עושות כלום". הרבה פעמים, כאשר שואלים אותי בפגישות מה בדיוק אני עושה ומול מול אני עובדת, אני מצטטת אותו כמעין סוג של הומור עצמי, אני מניחה.
הנודניקיות האלו, אלו שמחפשות מיידע, מתייעצות, לא מפחדות להביע את דעתן, הא והם גם מעיזות לכתוב אותה לרוב, ולשתף ומה אתם יודעים יש גם כמה אבות בסיפור. ומה הן עושות, על מה הן כותבות ומדברות מקשים הרבה פעמים? על הכול - אני עונה, על החיים.
מי שלא השכיל עדיין להבין שהזירה ההורית ברשת בכלל והאימהות בפרט, גועשת ומשפיעה על סדר היום של אלפי משפחות בישראל עושה טעות מרה. אלו שעדיין חושבים על משפעניות הרשת כעל "אמהות משעוממות" שמחפשות תשומת לב וכמה פינוקים, מפספס את הזירה העולה בישראל. בעולם אגב זה ממש לא חדש, שם לאמהות הרשת יש כבר שנים את הפינה הקבועה שלהן.
אמהות הרשת הוכיחו כבר בעבר כי יש ביכולתן להשפיע על הזירה, גם על המסחרית ובוודאי על הציבורית. לאותן אמהות יכולת מוכחת לקדם מוצרים שהן אוהבות, לצאת כנגד מוצרים, להציף בעיות וטענות אבל גם רעיונות והצעות לשיפור, וללא ספק חש להן השפעה מאוד גדולה על סדר היום - גם של אמהות אחרות וגם של הציבור בכלל.
- הפוליו כאן ומשרד הבריאות מפסיד בקרב ההסברה: ההורים מודאגים ונעזרים ברשת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אני שמחה לעדכן שהאמהות הנודניקיות עשו השבוע והרבה למען הילדים שלהם באופן לא מפתיע. ביום ראשון עלתה להצבעה בועדת השרים לענייני חקיקה הצעת חוק של ח"כ יואל רזבוזוב למניעת העישון במקומות ציבוריים והחשיפה לעישון. ההצבעה גם עברה בקריאה טרומית.
(צילום יח"צ: אפרת שיין)
(צילום יח"צ: אפרת שיין)
(צילום יח"צ: אפרת שיין)
לכאורה אין פה שום דבר חדש. עשרות הצעות חוק מגיעות לוועדת השרים, אז מה הקשר בין זה לבין אמהות הרשת? להצעת חוק זו קדמה פעילות רשת ענפה - ובעיקר קמפיין תמיכה של אמהות הרשת. ההסתדרות הרפואית בישראל, שיזמה את הצעת החוק, השכילה להבין כי אין כמו אותן אמהות נודניקיות על מנת להעלות את הנושא על סדר היום הציבורי.
וכאן אני נכנסתי לתמונה: אחרי בריף מעמיק שלל מחקרים ומהחשבה יצא לדרך קמפיין רשת ללא תקציב פרסום, בשם "סיגריות זה לא משחק ילדים". אמהות הרשת התגייסו לטובת הקמפיין, חלקן התייצבו עם הילדים לסשן של צילומים, אחרות העלו חומרים מקורים, רבות מהן שיתפו את הפוסטים של חברותיהן, יותר מ-10 פוסטים שונים נכתבו בבלוגים, עשרות סטטוסים שגררו מאות שיתופים, וכל זה בפחות משבוע.
- שובו של הפריים טיים
- עלייה של יותר מ-20% בצפייה בחדשות
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- העסקה ממשיכה להעלות את הרייטינג בכל מהדורות החדשות
השיח אודות החוק יצא מהזירה "הקלאסית" של ההורים, השיתופים חצו קהילות שלמות, תומכים אל מול מתנגדים, עשרות שיחות של בעד ונגד, אמהות שבירכו על היוזמה אל מול כאלו שטענו שדיי להגבלות על העישון, ושזו עוד גמחה פוליטית, ציטוטים ממחקרים, סיפורים אישים, תמונות מגני שעשועים, וגם טוקבקים מרושעים במיוחד. המדיה המסורתית לא נשארה אדישה למה שמתרחש ברשת, ועלתה עם אייטמים בעיתונות ברשת, ברדיו וגם בטלוויזיה.
התוצאה - ההסתדרות הרפואיות בישראל והאמהות הנודניקיות רשמו לטובתן עוד הישג קטן, החוק עבר לקריאה טרומית, וגם את המשוכה הזאת הוא חצה. עכשיו רק נשאר להזכיר לחברי הכנסת הנכבדים שאמהות הרשת סומכות עלהם שטובת הילדים באה לפני הכול.
טלי בריל היא

שובו של הפריים טיים
אחרי תקופה שבה מהדורות החדשות הציגו מספר צופים גבוה במיוחד, ישנה חזרה למספרים של טרום העסקה והפריים טיים שוב חוזר
אחרי שבועיים שבהם מהדורות החדשות היו במרכז שידורי הטלוויזיה, וסך הצופים בכלל המהדורות התקרב למיליון צופים, אמש נרשמה ירידה טבעית והמספרים חזרו למימדים "רגילים", עם כ-800 אלף איש. בראש המהדורות עמדה, כרגיל, המהדורה המרכזית של חדשות 12, עם 15.9% רייטינג ו-384 אלף צופים. אחריה, היתה מהדורות החדשות של ערוץ 14 שעמדה על יותר מחצי צופי קשת, עם 8% רייטינג ו-203 אלף צופים. במקום השלישי היתה המהדורה המרכזית של רשת, חדשות 13, שהיתה עם 5.9% רייטינג ו-131 אלף צופים ואילו במקום האחרון היתה המהדורה של כאן11, שעמדה על 3.6% וחזרה להיות מתחת לגבול ה-100 אלף צופים, עם 89 אלף צופים בלבד.
שובו של הפריים טיים
אמנם אצלנו גם הפריים טיים עוסק באקטואליה, או ליתר דיוק, בטראומה לאומית, ובכל זאת, מהדורות החדשות פינו את רצועת הפריים טיים. בראש הרצועה עמדה "אור ראשון" של קשת, סדרה שמבוססת על אירועי ה-7 באוקטובר ועמדה 15.2% רייטינג ו-350 אלף צופים. אחריה "הפטריוטים" היציבה שמראה שיש ביקוש לשיח אקטואלי שחורג ממהדורות החדשות, ועמדה על נתון מרשים של 9.3% רייטינג ו-261 אלף צופים (לצורך העניין, כמויות שעולות על צופי המהדורות של 13 ו-11 יחד). אחריהם היה השעשועון "כלוב הזהב" של רשת שעמד על 6.8% רייטינג ו-161 אלף צופים ואילו את הרשימה סגר השעשועון של כאן11, "המרדף", עם 5.2% ו-127 אלף צופים.
מבחינת שאר הרצועות, חדשות. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 4.4% ו-102 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.5% רייטינג ו-48 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.9% רייטינג ו-40 אלף צופים.
- עלייה של יותר מ-20% בצפייה בחדשות
- העסקה ממשיכה להעלות את הרייטינג בכל מהדורות החדשות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 4.1% ו-86 אלף צופים, אחריו במקום השני היה ערוץ 14, עם "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 2.2% בלבד ו-44 אלף צופים ואת הרשימה סגר "פותחים יום" של רשת, עם 2.1% רייטינג ו-45 אלף צופים.