טור

החוק נגד עישון: כש"אמהות הרשת" משפיעות על הזירה המסחרית והציבורית

ההסתדרות הרפואית גייסה את האמהות, והח"כים מקדמים הצעה לאסור עישון במקומות ציבוריים. טלי בריל על פעילות הרשת שליוותה את המהלך
טלי בריל |
נושאים בכתבה טלי בריל

יו"ר הסתדרות המורים רן ארז נתן לאמהות הרשת את השם "האמהות הנודניקיות שלא עושות כלום". הרבה פעמים, כאשר שואלים אותי בפגישות מה בדיוק אני עושה ומול מול אני עובדת, אני מצטטת אותו כמעין סוג של הומור עצמי, אני מניחה.

הנודניקיות האלו, אלו שמחפשות מיידע, מתייעצות, לא מפחדות להביע את דעתן, הא והם גם מעיזות לכתוב אותה לרוב, ולשתף ומה אתם יודעים יש גם כמה אבות בסיפור. ומה הן עושות, על מה הן כותבות ומדברות מקשים הרבה פעמים? על הכול - אני עונה, על החיים.

מי שלא השכיל עדיין להבין שהזירה ההורית ברשת בכלל והאימהות בפרט, גועשת ומשפיעה על סדר היום של אלפי משפחות בישראל עושה טעות מרה. אלו שעדיין חושבים על משפעניות הרשת כעל "אמהות משעוממות" שמחפשות תשומת לב וכמה פינוקים, מפספס את הזירה העולה בישראל. בעולם אגב זה ממש לא חדש, שם לאמהות הרשת יש כבר שנים את הפינה הקבועה שלהן.

אמהות הרשת הוכיחו כבר בעבר כי יש ביכולתן להשפיע על הזירה, גם על המסחרית ובוודאי על הציבורית. לאותן אמהות יכולת מוכחת לקדם מוצרים שהן אוהבות, לצאת כנגד מוצרים, להציף בעיות וטענות אבל גם רעיונות והצעות לשיפור, וללא ספק חש להן השפעה מאוד גדולה על סדר היום - גם של אמהות אחרות וגם של הציבור בכלל.

אני שמחה לעדכן שהאמהות הנודניקיות עשו השבוע והרבה למען הילדים שלהם באופן לא מפתיע. ביום ראשון עלתה להצבעה בועדת השרים לענייני חקיקה הצעת חוק של ח"כ יואל רזבוזוב למניעת העישון במקומות ציבוריים והחשיפה לעישון. ההצבעה גם עברה בקריאה טרומית.

(צילום יח"צ: אפרת שיין)

(צילום יח"צ: אפרת שיין)

(צילום יח"צ: אפרת שיין)

לכאורה אין פה שום דבר חדש. עשרות הצעות חוק מגיעות לוועדת השרים, אז מה הקשר בין זה לבין אמהות הרשת? להצעת חוק זו קדמה פעילות רשת ענפה - ובעיקר קמפיין תמיכה של אמהות הרשת. ההסתדרות הרפואית בישראל, שיזמה את הצעת החוק, השכילה להבין כי אין כמו אותן אמהות נודניקיות על מנת להעלות את הנושא על סדר היום הציבורי.

וכאן אני נכנסתי לתמונה: אחרי בריף מעמיק שלל מחקרים ומהחשבה יצא לדרך קמפיין רשת ללא תקציב פרסום, בשם "סיגריות זה לא משחק ילדים". אמהות הרשת התגייסו לטובת הקמפיין, חלקן התייצבו עם הילדים לסשן של צילומים, אחרות העלו חומרים מקורים, רבות מהן שיתפו את הפוסטים של חברותיהן, יותר מ-10 פוסטים שונים נכתבו בבלוגים, עשרות סטטוסים שגררו מאות שיתופים, וכל זה בפחות משבוע.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

השיח אודות החוק יצא מהזירה "הקלאסית" של ההורים, השיתופים חצו קהילות שלמות, תומכים אל מול מתנגדים, עשרות שיחות של בעד ונגד, אמהות שבירכו על היוזמה אל מול כאלו שטענו שדיי להגבלות על העישון, ושזו עוד גמחה פוליטית, ציטוטים ממחקרים, סיפורים אישים, תמונות מגני שעשועים, וגם טוקבקים מרושעים במיוחד. המדיה המסורתית לא נשארה אדישה למה שמתרחש ברשת, ועלתה עם אייטמים בעיתונות ברשת, ברדיו וגם בטלוויזיה.

התוצאה - ההסתדרות הרפואיות בישראל והאמהות הנודניקיות רשמו לטובתן עוד הישג קטן, החוק עבר לקריאה טרומית, וגם את המשוכה הזאת הוא חצה. עכשיו רק נשאר להזכיר לחברי הכנסת הנכבדים שאמהות הרשת סומכות עלהם שטובת הילדים באה לפני הכול.

טלי בריל היא אמא דיגיטלית - מומחית לרשתות חברתיות ולג'ינגול תמידי עם 3 ילדים וכלבה

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חיים כהן "מאסטר שף". קרדיט: רשתות חברתיותחיים כהן "מאסטר שף". קרדיט: רשתות חברתיות
רייטינג

אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

הרייטינג של מהדורות החדשות כמעט ואינו משתנה במהלך השבוע. חדשות 12 של קשת תמיד במקום הראשון ולרוב גם הרייטינג וגם כמות הצופים היא פי שתיים מהמתחרות שלה, אבל אתמול למעט השידור הציבורי, חדשות 14, עם 6.7% רייטינג ו-165 היו לבדם עם יותר ממחצית הצופים של קשת, וזו בשורה אמיתית. אחריהם, בהפרש לא גדול, היו חדשות 13 עם רייטינג של 5.6% ו-142 צופים. להבדיל, חדשות התאגיד הציבורי ממשיכות לאבד צופים והשאלה לגבי הנחיצות שלו רלבנטית מתמיד, לאור 2.1% ו-52 אלף צופים בלבד. אם עד כה מהדורת כאן11 נאבקה על להישאר במסגרת של מאה אלף צופים, אנחנו רואים ירידה דרמטית ובמסגרתה המספרים הולכים ומתקרבים לשידורי נישה, כמו ערוץ 9. 


בפריים טיים, גם השקת המותג האהוב של קשת, "מאסטר שף", לא מצליחה להדיח את הלהיט של רשת, "האח הגדול". "מאסטר שף" היתה עם 13.9% בלבד ו-353 אלף צופים, בעוד ש-"האח הגדול" נותר בראש, יהיו המתחרים אשר יהיו, ועמד על 17.3% רייטינג ו-416 אלף צופים. בערוץ 14, “הפטריוטים” יציבה וחזקה, עם קהל צופים נאמן ו-6.6% רייטינג ו-159 אלף צופים. לעומתם, טאבו של כאן11עם חנוך דאום עסקה בהתמודדות עם אנורקסיה, אך הרייטינג היה נמוך, עם 2.7% בלבד ו-64 אלף צופים. 

בוקר, אמצע היום ולייט נייט

חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.4% ו-87 אלף צופים, במקום השני היתה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-39 אלף צופים, ובמרחק לא רב היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 1.6% רייטינג ו-30 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה יואב לימור, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.4% ו-64 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-74 אלף צופים, ואחריהן מאחור נמצא המשדר של ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1% בלבד ו-25 אלף צופים בלבד.

כאמור, קשת מובילה במהלך היום כולו, ו-“חמש עם רפי רשף” רושמת 6.5% רייטינג ו-169 אלף צופים, הרבה מעל ערוץ 14, עם "17 עם דנה ורון" שעמד על 2.9% ו-59 אלף צופים. את הרשימה סגר "שיחת היום" של רשת עם 2.4% ו-52 אלף צופים. “שש עם” מטפסת ל-6.5% ו-179 אלף, "ריקלין ושות" של ערוץ 14 אחריו עם 3.8% ו-99 אלף צופים ואילו שוב רשת אחרונה במשדרי החדשות, עם "חדשות שש" שזכתה ל-2.5% רייטינג בלבד ו-50 אלף צופים.