אפל
אפל

אפל תנתח נתוני משתמשים לאימון AI

בעזרת שיטה שמשווה מידע סינתטי עם דוגמאות מהודעות אמיתיות במכשיר, תוך שמירה על פרטיות המשתמשים, אפל מנסה לשפר את יכולות ה-AI ולצמצם את הפערים מהמתחרות

אדיר בן עמי | (1)


אפל Apple -0.51%  הודיעה כי תחל לנתח נתונים על מכשירי הלקוחות במטרה לשפר את פלטפורמת הבינה המלאכותית שלה, מהלך שנועד לסייע לחברה לסגור את הפער מול מתחרותיה בתחום הבינה המלאכותית. כיום, אפל מאמנת בדרך כלל מודלים של בינה מלאכותית באמצעות נתונים סינתטיים — מידע שנועד לחקות קלטים מהעולם האמיתי ללא פרטים אישיים. אולם מידע סינתטי זה אינו תמיד מייצג נתוני לקוחות אמיתיים, מה שמקשה על מערכות הבינה המלאכותית שלה לפעול כראוי.


הגישה החדשה תטפל בבעיה זו תוך הבטחה שנתוני המשתמש יישארו במכשירי הלקוחות ולא ישמשו ישירות לאימון מודלים של בינה מלאכותית. הרעיון הוא לסייע לאפל לסגור את הפער מול מתחרים כמו OpenAI ואלפאבית, שיש להם פחות מגבלות פרטיות.


הטכנולוגיה תפעל כך: היא לוקחת את הנתונים הסינתטיים שאפל יצרה ומשווה אותם לדגימה אחרונה של הודעות דואר אלקטרוני של המשתמש באפליקציית הדואר האלקטרוני של האייפון, האייפד והמק. באמצעות שימוש בהודעות דואר אלקטרוני אמיתיות לבדיקת הקלטים המזויפים, אפל יכולה אז לקבוע אילו פריטים בתוך מאגר הנתונים הסינתטיים שלה תואמים ביותר להודעות מהעולם האמיתי. תובנות אלה יסייעו לחברה לשפר תכונות הקשורות לטקסט בפלטפורמת Apple Intelligence, כגון סיכומים בהתראות, היכולת לסנתז מחשבות בכלי הכתיבה שלה, וסיכומים של הודעות משתמש.


"בעת יצירת נתונים סינתטיים, המטרה שלנו היא ליצור משפטים או הודעות דואר אלקטרוני סינתטיים שדומים מספיק בנושא או בסגנון לדבר האמיתי כדי לעזור לשפר את המודלים שלנו לסיכום, אך מבלי שאפל תאסוף הודעות דואר אלקטרוני מהמכשיר," כתבה החברה בפוסט בבלוג המכונות הלומדות שלה ביום שני.


מודלי שפה גדולים הם הטכנולוגיה בליבה של בינה מלאכותית מודרנית, והם מפעילים את התכונות ב-Apple Intelligence, שהחברה השיקה בשנה שעברה. בנוסף לשימוש בנתונים סינתטיים, אפל אימנה את המודלים שלה עם מידע שרכשה ברישיון מצדדים שלישיים או מצאה על ידי סריקת האינטרנט הפתוח. ההסתמכות על נתונים סינתטיים הייתה בעלת מכשולים, כאשר כלי החברה מציגים רעיונות באופן שגוי בהתראות ואינם מסוגלים לספק סיכומים מדויקים של טקסט במקרים מסוימים.


החברה תשיק את המערכת החדשה בגרסת בטא עתידית של iOS ו-iPadOS 18.5 ו-macOS 15.5. בטא שנייה של אותן גרסאות עתידיות סופקה למפתחים מוקדם יותר ביום שני. יצרנית האייפון אמרה גם שהיא מביאה דרכים ממוקדות פרטיות לשיפור המודלים המשמשים להפעלת תכונות Apple Intelligence אחרות, כמו Image Playground, Image Wand, Memories Creation ו-Visual Intelligence.



פרטיות דיפרנציאלית 

כבר עכשיו, החברה הסתמכה על טכנולוגיה הנקראת פרטיות דיפרנציאלית כדי לעזור לשפר את תכונת Genmoji שלה, המאפשרת למשתמשים ליצור אימוג'י מותאם אישית. היא משתמשת במערכת זו כדי "לזהות בקשות פופולריות ודפוסי בקשות, תוך מתן ערבות מתמטית שבקשות ייחודיות או נדירות אינן מתגלות," אמרה החברה בפוסט.

קיראו עוד ב"BizTech"


הרעיון הוא לעקוב אחר אופן תגובת המודל במצבים שבהם משתמשים רבים ביקשו את אותה בקשה ושיפור התוצאות במקרים אלה. התכונות הן רק עבור משתמשים שנרשמו לאנליטיקה של המכשיר ויכולות שיפור המוצר. אפשרויות אלה מנוהלות בכרטיסיית פרטיות ואבטחה בתוך אפליקציית ההגדרות במכשירי החברה.


"בהתבסס על שנים רבות של ניסיון בשימוש בטכניקות כמו פרטיות דיפרנציאלית, וכן טכניקות חדשות כמו יצירת נתונים סינתטיים, אנו מסוגלים לשפר את תכונות Apple Intelligence תוך הגנה על פרטיות המשתמש עבור משתמשים שנרשמו לתוכנית האנליטיקה של המכשיר," אמרה החברה.


צוות הבינה המלאכותית של אפל נמצא בסערה במשך מספר חודשים, כאשר בבלומברג דווח לאחרונהעל מאבקי הארגון, בעיות מנהיגות, עיכובים במוצר ושינויים בהנהלה. במרץ, אפל שינתה חלק מההנהלה של קבוצת הבינה המלאכותית שלה, הסירה את האחריות על סירי מהמנהל ג'ון ג'יאננדריאה והעבירה את קבוצת העוזרת הקולית ליוצר Vision Pro מייק רוקוול ולמנהל התוכנה קרייג פדריגי. החברה מתכננת להכריז על שדרוגי Apple Intelligence ביוני אך לא תיישם את השדרוגים המצופים עבור סירי עד השנה הבאה.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    טים יתנצל בפני הלקוחות לא משתמשים במידע אישי רק פייסבוק וטוויטר וWhatsApp. (ל"ת)
    ליטאי 16/04/2025 00:51
    הגב לתגובה זו
סם אלטמן. קרדיט: רשתות חברתיותסם אלטמן. קרדיט: רשתות חברתיות

"ל-OpenAI יש חור תזרימי של 207 מיליארד דולר"

ניתוח של HSBC מלמד שלמובילה בתחום ה-AI יש יותר שימושים ממקורות והיא תצטרך לגייס הון, חוב או להקטין את התשלומים שלה בדרכים יצירתיות (כמו הנפקת מניות)

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה OpenAI סם אלטמן HSBC

HSBC פרסם ניתוח כלכלי מקיף, המעריך כי OpenAI עומדת בפני פער מימון עצום של כ־207 מיליארד דולר עד שנת 2030. הפער נובע בעיקר מהוצאות אדירות על תשתיות ענן, חוות שרתים, רכישת קיבולות עיבוד גדולות וחוזי שכירות ארוכי טווח. הניתוח, שפורסם על ידי צוות אנליסטים של הבנק בהובלת ניקולס קוט־קוליסון, מבוסס על חוזים קיימים של OpenAI עם ענקיות טכנולוגיה כמו מיקרוסופט (250 מיליארד דולר) ואמזון (38 מיליארד דולר), וכן עם אורקל (300 מיליארד דולר). עלויות אלה צפויות להגיע ל־1.4 טריליון דולר בחישוב כולל עד 2033, כולל 620 מיליארד דולר על השכרת מרכזי נתונים בלבד.

הדוח מדגיש כי ללא זרימת מזומנים חדשה, OpenAI תיתקל בבעיית מזומנים, אך האנליסטים מסבירים שלחברה יש אפשרויות כמו גיוסים ועסקאות שונות עם לקוחות וספקים. למעשה, ההשקעה הענקית בתשתיות היא הבעיה של חלק גדול מהחברות בתחום. הן משקיעות בידיעה שהתשואה רחוקה. ראינו כאן את הפער הענק בין ההשקעות של כל ענקיות הטק בתשתיות AI ובין התשואה הנמוכה שהן יפיקו בשנים הבאות - מה מאיים על מהפכת ה-AI?


OpenAI, מדווחת על כ־800 מיליון משתמשים חודשיים ועדיין תזרים המזומנים הנוכחי שלילי כשלא מפורסם עד כמה הוא שלילי, אך סיכוי טוב שמדובר על כמה עשרות מיליארדי דולרים. האנליסטים מציינים כי אפילו בתסריטים אופטימיים, כולל כיסוי 10% משוק הפרסום הדיגיטלי, ההכנסות לא יכסו את ההוצאות.

הפער בין המקורות לשימושים מבוסס על התחייבויות קונקרטיות. HSBC מעריכה כי עלויות החישוב לבדן יגיעו ל־792 מיליארד דולר בין סוף 2025 ל־2030, כאשר OpenAI שואפת ל־36 גיגאוואט של כוח חישוב, כמות חשמל שמספיקה לכ־27 מיליון בתים פרטיים, שווה ערך לצריכת מדינה בגודל טקסס. חוזי השכירות מתפרסים על פני שנים רבות, והם כוללים תשלומים קבועים ללא קשר לביקוש בפועל. במקביל, ההכנסות, מדמי מנוי (כ־20 דולר לחודש למשתמשים בתשלום), API לשירותים עסקיים ושירותים נוספים, צפויות לצמוח ל־213 מיליארד דולר ב־2030, אך זה עדיין משאיר פער מצרפי של 207 מיליארד.


האפשרויות לסגירת הפער הן כאמור גיוס הון דרך סבבי השקעה פרטיים או מוסדיים, כפי שקרה בסבב האחרון של 40 מיליארד דולר בהערכת שווי של 300 מיליארד. אפשרות נוספת - הלוואות מבנקים או אגרות חוב, עם שעבוד על נכסים כמו דאטה סנטרים, אך HSBC מזהיר כי שוק החוב הנוכחי קשה לחברות טכנולוגיה לא רווחיות. שלישית, הגדלת הכנסות: מעבר למודלים כמו פרסום ממוקד AI, ושירותים לארגונים וכלים לעסקים. אפשרות נוספת - משא ומתן מחדש על חוזים, הפחתת קיבולת או מעבר לחישובים פנימיים יעילים יותר. וגם כאמור אפשרות של השקעה בתמורה לסחורה ושירותים - אנבידיה השקיעה בחברה  ותספק לה שבבי AI שחלק מהעסקה. 

מימין: היזמים זיו לוי וספיר טובולמימין: היזמים זיו לוי וספיר טובול
ראיון

מייסדי LeanCon: "אמרו לנו שזה בלתי-אפשרי, תשעה חודשים אחרי זה כבר היה מוצר שעובד במנהטן"

מייסדי LeanCon מספרים על הטכנולוגיה שכבר מנהלת פרויקטי בנייה בניו יורק בהיקף של יותר מ-650 מיליון דולר, ועל סבב גיוס שהסתיים פי שניים מעל התכנון
הדס ברטל |

LeanCon, סטארט-אפ המשלב טכנולוגיות AI בתכנון פרויקטי בנייה, הודיע היום כי השלים גיוס של 6 מיליון דולר, פי שניים מהיעד ההתחלתי שהציב בסך 3 מיליון דולר. את סבב הגיוס הראשוני של החברה הובילה פירמת ההשקעות האמריקאית Ibex Investors (אייבקס), בהשתתפות Fusion VC, Newman Architects, TCA LA, Connecticut Innovations, Siegel Capital, וקבוצה מכובדת של משקיעי אנג'ל מעולמות הבנייה, הנדל"ן והטכנולוגיה, וביניהם פיל ברנשטיין, שכיהן כסגן נשיא AEC ב-Autodesk וכיום משמש כסגן דיקן בית הספר לאדריכלות באוניברסיטת Yale היוקרתית שבארה"ב.

LeanCon הינה חלוצה בפיתוח צוות הנדסה לשלב "טרום-הבנייה" (Pre-construction), צוות המבוסס על פלטפורמת AI - שהופכת את השלב המורכב ביותר בבנייה למדע מבוסס נתונים.  צוותי "טרום-הבנייה" העובדים על מכרזים לפרויקטים, משקיעים בממוצע חודשים בהערכה, בתכנון ובתמחור של מאות הזדמנויות (לו"ז, אספקה, בחירת שיטת בניה, ציוד הנדסי כבד, כ"א ועוד), אך רק כ-8% מהפרויקטים הללו מגיעים בסופו של דבר לכדי מימוש. הטכנולוגיה של LeanCon מייצרת תחזיות בנייה מפורטות תוך כשבע דקות בלבד, במקום תהליך שבדרך כלל לוקח חודשים, ומאפשרת לצוותים להתמקד בהחלטות החשובות ביותר, תוך שיפור דרמטי ביעילות, לוחות הזמנים, בשיעורי הרווח, תכנון מספר רב יותר של פרויקטים בכל שנה, ותוך הפחתת עלויות תכנון הפרויקט מכ-2 מיליון דולר לכמעט אפס. באמצעות יישום הלוגיקה הייחודית שלה ומינוף תובנות מפרויקטים קודמים בשילוב עם נתונים קנייניים, הפלטפורמה מבטיחה כי כל תהליך ותוצר עבור כל לקוח יהיו ייחודיים, מאובטחים ומותאמים באופן מדויק לצרכי העסק שלו. גישה מבוססת-נתונים זו מאפשרת לפלטפורמה להציף תרחישים ופתרונות מתקדמים ויעילים יותר, שייתכן והלקוח כלל לא ידע שהם אפשריים. הטכנולוגיה כבר פעילה בתכנון פרוייקטים בהיקף של מעל 650 מיליון דולר בניו יורק, ומייעלת לוחות זמנים, עלויות, לוגיסטיקה ושיטות בנייה באופן מידי ובהתאם לכל שינוי.

LeanCon עובדת כיום עם אחת מחברות הבנייה והפיתוח הנדל"ני הפרטיות הגדולות ביותר בארצות הברית. מערכת היחסים הזו התפתחה לשותפות אסטרטגית, המדגישה את התבססותה של LeanCon בתעשייה.

זיו לוי, מנכ"ל וממייסדיה של LeanCon, אמר כי "פרוייקטי בנייה פשוט מורכבים מדי מכדי לתכנן אותם באופן אופטימלי, ועד היום השיטות הקיימות לא נבנו כדי להתמודד עם מורכבות שכזאת, במיוחד בהינתן האתגרים ההולכים וגדלים על הענף. LeanCon המציאה מחדש את תכנון הבנייה באמצעות טכנולוגיה מתקדמת, וכבר היום חוסכת לצוותי הפרויקטים זמן וכסף, תוך הגדלת שיעורי הזכייה במכרזים והגדלת הוודאות."