
כך נעשה ויסות מחירי הדירות: הקבלנים בונים לאט וההיצע מצטמצם
שימו לב איך הקבלנים מסדרים לנו היצע נמוך בעוד שנה מהיום, מנתוני הלמ"ס עולה כי משך הבנייה התארך ל-31.4 חודשים בממוצע: מדובר על זינוק של 13% בשנה. התוצאה: פחות דירות מגיעות לשוק, והציבור ממשיך לשלם ביוקר ולקנות את המציאות שמייצרים בעלי האינטרס בענף
נתוני הלמ"ס שפורסמו לאחרונה מציירים תמונה מעורבת: מספר התחלות הבנייה בישראל זינק השנה בכ-22% והגיע לכ-76.5 אלף דירות חדשות. על פניו מדובר בנתון חיובי - אבל כשבוחנים את כמות הדירות שהושלמו בפועל בידי הקבלנים והזמים, מתברר שהמספר דווקא ירד בכ-5% לעומת השנה שעברה ועמד על 54.8 אלף בלבד. הפער הזה אינו מקרי: משך זמן הבנייה של בניין ממוצע בישראל התארך מ-27.6 חודשים ל-31.4 חודשים.
מדובר על זינוק של 13% בפרק זמן קצר מאוד. הסיבה היא כביכול המחסור בעובדים בענף והקשיים הנלווים שגרמו להימשכות ארוכה יותר בביצוע הפרויקטים - אלא שזו לא הסיבה, כי גם בשנה שעברה הם טענו את אותו הדבר. הזינוק הנוכחי מגיע עקב הבנה של הגורמים בענף שאין להם ברירה אלא ליצור שוק מלאכותי ולהוריד את מספר הדירות החדשות כדי לא לגרום להצפה בשוק וכתוצאה מכך להורדת מחירי הדירות - אשר יפגעו להם ישירות בשולי הרווח.
הקבלנים מאטים את קצב הבנייה בפועל. התוצאה הישירה היא שמלאי הדירות שנכנס לשוק קטן יותר, בעוד הביקוש נותר קשיח. במילים אחרות: ההיצע מצטמצם והמחירים נשמרים גבוהים. הציבור מחכה לדירות שכבר החלה בנייתן, אך בפועל נדרש להמתין עוד חודשים ארוכים עד למסירה. המציאות הזו משרתת היטב את בעלי האינטרס בענף. הקבלנים מבינים שככל שיבנו לאט יותר, כך היצע הדירות יישאר נמוך, הלחץ על השוק יגבר, ומחירי הדירות לא ירדו בצורה חדה. אפשר לראות זאת במספרים: עלייה חדה בהתחלות מצד אחד, אך האטה בהשלמות מצד שני. מה שיוצר 'פקק' מתמשך ובעצם ויסות במחירים.
בסופו של דבר, מי שנפגע הם הרוכשים. במקום ליהנות מירידת מחירים שנובעת מהגדלת היצע, הם מוצאים את עצמם ממתינים שנים ארוכות לדירה, ובינתיים ממשיכים לשלם שכר דירה גבוה או להתמודד עם שוק מבלבל. שכל הנתונים מצביעים על ירידה גדולה יותר מזאת הנשקפת בשטח (כ- 7-10%) אבל עדיין רמות המחירים נשמרות. למרות הירידה במדדי למ"ס של חמישה מדדים שליליים רצופים. כעת מקבלים הצצה בלעדית לאיך בעצם מאחורי הקלעים, ויסות מחירי הדירות מתבצע לא רק דרך הקרקעות והרגולציה, אלא גם דרך קצב הבנייה בפועל.
- 76.5 אלף דירות החלו להיבנות השנה - אבל ברבעון האחרון הקצב הואט
- למה משלמים על עבודה שלא בוצעה? הקבלנים דורשים להקפיא את שכר העובדים הזרים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ומה קורה בעולם?
בהסתכלות רחבה שבוחנת את שאר העולם, ישראל נמצאת בפיגור משמעותי בכל הקשור למשך הבנייה בפועל. בעוד שבאירופה נמשכת בנייתו של בניין מגורים ממוצע בין שנה וחצי לשנתיים (18-24 חודשים), ובארצות הברית מדובר לרוב על פרק זמן של כשנתיים, בישראל הנתון כבר חצה את רף ה-31 חודשים. הפער הזה אינו נובע רק ממחסור בעובדים, טענה שחוזרת על עצמה מדי שנה. אלא מצביעה גם על בעיות שיטתיות בניהול התהליכים, בעומס בירוקרטי ובאופן שבו הקבלנים עצמם מתמרנים את קצב ההתקדמות. לעיכוב בהשלמות יש גם השלכה ישירה על שוק השכירות. כל עוד אלפי דירות שנמצאות בשלבי בנייה מתארכים אינן מגיעות לשוק בזמן, היצע הדירות להשכרה נשאר מוגבל.
במצב שבו הביקוש לשכירות גבוה מאוד, כפי שכתבנו על שמאי המקרקעין שמדגיש: "שכר הדירה קפץ בכ-10% - על כל דירה פנויה יש 6-7 שוכרים פוטנציאליים" בעיקר מצד זוגות צעירים, סטודנטים ומשפחות שממתינות לדירה שרכשו. הלחץ על מחירי השכירות רק מתעצם. במילים אחרות, אם אותם פרויקטים היו מסתיימים מהר יותר, ייתכן שהיינו רואים ריכוך מסוים במחירי השכירות, אך בפועל הציבור נאלץ להתמודד עם שוק מצומצם ויקר.
המשמעות הכבדה ביותר של הארכת משך הבנייה היא עלות המימון. פרויקט שנמשך 31 חודשים במקום 27 חודשים דורש מהקבלן מימון נוסף, גם לבנקים וגם למוסדות המלווים. לכאורה, זה אמור לייצר תמריץ לבנות מהר כדי לקצר את תקופת המימון. בפועל, הקבלנים מגלגלים את העלויות הללו על הציבור: או באמצעות העלאת מחירי הדירות עצמן, או על ידי שמירה על קצב איטי שמונע ירידת מחירים בשוק. במצב עולם תקין היינו רוצים לראות קבלנים שממהרים לבנות כדי לחסוך בעלויות מימון וגם בביצוע שנשמך על פני הרבה זמן. אבל בעקבות כך שהציבור משלם אז למה להם להתאמץ הרי גם ככה הם יצליחו לגלגל את זה הלאה.
- בעל דירה ביטל הסכם בלעדיות עם מתווך – וחויב לשלם כ-15 אלף שקל; למה?
- העליון הפך על החלטת המחוזי: הרוכשים והדיירים בנווה עופר נשארים בלי כסף ובלי דירה
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- העליון הפך על החלטת המחוזי: הרוכשים והדיירים בנווה עופר...
התחדשות עירונית זה הפתרון? לא בטוח
מבחינת ההתחדשות העירונית - הנתונים מצביעים על כך שקרוב ל-6 אלף מתוך כלל התחלות הבנייה בשנה החולפת הן דירות שנהרסו ונבנות מחדש במסגרת פרויקטים של פינוי־בינוי ותמ"א 38. לכאורה מדובר בהישג, אך חשוב לזכור שזה תחום שמראש סובל מבירוקרטיה מסורבלת ותהליכים ארוכים במיוחד, החל מהחתמות הדיירים ועד קבלת ההיתרים.
כאשר לכך מתווספת גם הארכה של משך הבנייה בפועל, הדיירים המפונים מוצאים עצמם תקועים בשכירות זמנית לתקופה ארוכה הרבה יותר ממה שהובטח להם. ראו את מה שכתבנו היום על העליון הפך על החלטת המחוזי: הרוכשים והדיירים בנווה עופר נשארים בלי כסף ובלי דירה. מעבר לעלות הכלכלית, מדובר גם בפגיעה באמון הציבור במנגנון ההתחדשות העירונית כולו. המסר לציבור יוצא חזק ודי ברור: אמנם הלמ"ס מציג ירידות מחירים רצופות במדדים האחרונים, בפועל הירידות גדולות ממה שמעריכים שם - אבל גם עם הירידה בשטח של עד ל-10%. המחירים יכלו לרדת הרבה יותר - והם לא, ולא במקרה. אחת הסיבות לכך היא בדיוק מנגנון הוויסות הזה: הקבלנים והיזמים מאיטים את קצב ההשלמות, שומרים על היצע מוגבל, ובכך מונעים את האפשרות שמחירי הדירות יירדו בצורה משמעותית.
ומה לגבי הרגולטור?
האם למדינה יש כלים להתמודד עם התארכות משך הבנייה? האם ניתן להצמיד לוחות זמנים ברורים להשלמת פרויקטים, כפי שמצמידים תנאים להיתרי בנייה? נכון להיום אין בישראל פיקוח ישיר על קצב הביצוע, ולכן הקבלנים מחזיקים במפתח להיצע הדירות בפועל. בהיעדר כלי אכיפה או מנגנוני תמרוץ, הציבור נותר תלוי לחלוטין בהחלטות של גורמי השוק – ואלו, מטבע הדברים, משרתים קודם כול את האינטרסים הכלכליים של עצמם. אבל לא בטוח בכלל שהממשלה צריכה להתערב ישירות דרך חקיקה. אולי אפילו דרך מתן תמריצים לקבלנים שמסיימים פרויקטים מהר יותר לפי שלבים מסוימים שייקבעו מראש. עד אז - אנחנו ממשיכים לראות את ההצגה הכי קשה לצפייה בעיר.

העליון הפך על החלטת המחוזי: הרוכשים והדיירים בנווה עופר נשארים בלי כסף ובלי דירה
פרויקט מסוג תמ"א 38 ברחוב קורקידי בשכונת נווה עופר בתל אביב נועד לחזק את המבנה הישן, להוסיף ממ"דים ומרפסות, ולהעניק לדיירים דירות חדשות לצד 22 דירות נוספות שנמכרו לרוכשים. אלא שמה שהתחיל כהבטחה לשדרוג משמעותי של חיי התושבים הפך לסיוט מתמשך. העבודות נתקעו לאחר שהושלמו כבר 82% מהן, והבניין נותר עטוף בפיגומים במשך שנתיים. במהלך התקופה נגרמו נזקים לדירות הקיימות, ובאוקטובר 2024 אף פרצה במקום שריפה שנגרמה משימוש בדירות הריקות בידי גורמים זרים.
בשלב זה, חלק מהרוכשים ביקשו להפעיל את ערבויות חוק המכר כדי לקבל את כספם חזרה. בית המשפט המחוזי בתל אביב קיבל את בקשתם, אך העליון הפך את ההחלטה. השופטת גילה כנפי שטייניץ קבעה כי חילוט הערבויות יפגע במקורות המימון של הפרויקט - בנק ירושלים ואיילון חברה לביטוח. ויהפוך את האפשרות להשלימו לכמעט בלתי אפשרית. לדבריה, אם הכסף יוחזר לרוכשים ויושקע ברכישת דירות חלופיות, לא ניתן יהיה להחזיר את המצב לקדמותו במקרה שבו הערעור של הגורמים המממנים יתקבל.
התוצאה הנוכחית היא די מורכבת: הדיירים הוותיקים ממשיכים לגור באתר בנייה בתנאים קשים, הרוכשים החדשים נשארים בלי דירה ובלי החזר כספי, והבנקים וחברות הביטוח שומרים על השליטה במקורות המימון. מבחינת המערכת הפיננסית - זה מהלך שנועד לשמור על האפשרות לסיים את הפרויקט בעתיד. מבחינת התושבים - זו עוד שנה נוספת של המתנה.
הפרשה הזו היא לא מקרה בודד: לפי נתוני הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, מעל 20% מהפרויקטים בתחום נעצרים באמצע, לעיתים אחרי שהושקעו בהם כספים עצומים והעבודות כבר כמעט הושלמו. המשמעות היא שאלפי משפחות בישראל מוצאות עצמן חיות במשך שנים בתוך אתר בנייה, תלויות בהחלטות בתי המשפט ובגורמים המממנים. הדיון בערעור עוד צפוי להימשך, אך המקרה של נווה עופר ממחיש את הפער שבין ההבטחות הגדולות של ההתחדשות העירונית לבין המציאות בשטח: פרויקטים ארוכים, הסתבכויות כלכליות ומשפטיות, ובסופו של דבר – דיירים שנשארים בלי ודאות, בלי כסף ובלי דירה חדשה.
- סירב לחתום על ליווי בנקאי לתמ"א - וישלם ביוקר
- התחדשות סביב הרכבת הקלה: ירושלים מקדמת 1,880 דירות חדשות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מה המשמעות של ההחלטה הנוכחית?
הסיפור של הפרויקט בנווה עופר חושף היטב את הבעייתיות בחוק המכר. החוק נועד בראש ובראשונה להגן על רוכשי דירות, לתת להם ביטחון שכספם לא ייעלם במקרה שהיזם נתקע או נכנס לקשיים. אלא שבמציאות של פרויקטי התחדשות עירונית מורכבים, עם עשרות דיירים ורוכשים חדשים, מתגלה פרדוקס מסוים: אם כל רוכש מושך את הערבות המגיעה לו, הפרויקט עצמו קורס, וכולם נפגעים. במילים אחרות, הגנה פרטנית עלולה להביא לנזק קולקטיבי. מכאן עולה צורך בבדיקת המציאות הנוכחית ואולי לפעולה כדי לשנות אותה ולהתאים את הכללים למציאות של התחדשות עירונית, ולמצוא איזון בין זכויות הפרט לבין ההגנה על כלל הדיירים והפרויקט. הפער בין הערכאות ממחיש זאת היטב – המחוזי הלך עם הפרט ואפשר חילוט ערבויות, בעוד העליון עצר את המהלך מתוך מחשבה על הכלל והמערכת כולה. אבל חשוב לציין עוד דבר - העליון לא הלך רק עם 'טובת הכלל' אלא בחר ללכת עם הכרישים הגדולים שהם דה פקטו הגורמים הממנים ולא עם הדיירים שבדרך כלל פחות יכולים לפגוע בשוק בהמשך. הרי אם גוף מוסדי מסוים מחר נכנס כשותף בפרויקט שכזה - ונאמר לו כי ההחלטה של המחוזי מאושרת ומחזירים כסף לרוכשי הדירות ולדיירים. הוא נשאר ללא כסף - למה שהוא יעשה את זה שוב וייכנס לפרויקטים נוספים בהם הוא יסכן את הכספים שבידו.