שנה חדשה טעויות ישנות: איך להתחיל את השנה החדשה ברגל ימין

צח ברקי, סמנכ"ל אגף מידע, כלכלה ומחקר בקבוצת דן אנד ברדסטריט, מסכם לקראת השנה החדשה שבפתח את הדרישות ההכרחיות להקמת עסק ולמניעת טעויות ככל שניתן
צח ברקי | (2)

ראש השנה, הוא זמן לסיכומים ולהסתכלות פנימית אישית. ראש השנה הוא גם זמן לכל בעל עסק, לקחת פסק זמן מהניהול השוטף, לחשוב על הטעויות שנעשו והלקחים לשנה הקרובה. ממחקר שערכנו, כ-40 אלף עסקים נסגרים מידי שנה, כמות המשתווה לכ-8% מכמות העסקים הפעילים במשק.

מדוע כל כך הרבה עסקים נסגרים בכל שנה?

כ-80% מהעסקים שנסגרים בחמש השנים הראשונות להקמתם, נסגרים מרצון וכתוצאה מחוסר כדאיות כלכלית. רק כ-20% מאותם עסקים נסגרים בעקבות כשל תזרימי. כלומר, הגורם העיקרי לסגירות של עסקים קטנים הוא חוסר כדאיות כלכלית ולא כשל תזרימי. למרבית העסקים שנסגרים כנראה אין כדאיות כלכלית או שבעל העסק לא הביא לכדי כדאיות כלכלית ולכך יש מספר סיבות:

מרבית בעלי העסקים עסוקים בלעבוד בעסק ולא לעבוד על העסק . בעל עסק הוא קודם כל, ולפני הכל מנהל - מנהל שדואג לנתח באופן שוטף את החזקות והחולשות, ההזדמנויות והאיומים על העסק שלו. גם כאשר מדובר בעסק שאינו מעסיק עובדים, חשוב להקצות זמן לעבודה על העסק לשם ניהולו, לרבות לשם פיתוח עסקי.

במקרה של עסקים זעירים, היות וגודל העסק אינו מאפשר העסקת צוות עובדים, חשוב להשלים פערי ידע בנושאים שונים הקשורים בפעילות השוטפת של העסק. לא אחת, במקרים בהם ניתן לגייס לעסק משרות ניהול, בעל העסק מעדיף לגייס מנהלים עם דרישות שכר נמוכות, לצורך חסכון בעלויות, או מנהלים עם ניסיון מועט, מתוך תחושה של איום. בעל עסק צריך להקיף את עצמו באנשים איכותיים שירימו יחד איתו את העסק, ובדרך זו גם ידאג להפחית את התלות שלו בעסק.

גם בצד האסטרטגיה שבה נוקט העסק הקטן ישנם אתגרים: עסק קטן כמעט אף פעם לא יוכל להתחרות על בסיס אסטרטגיית מחיר, לכן הוא חייב לנקוט באסטרטגיית בידול. כלומר ליצור לעצמו יתרון תחרותי כלשהו כגון: שעות פעילות ארוכות יותר או משלוחים בזמן קצר מאוד לבית הלקוח. זו גם בדר"כ הדרך היחידה להשפיע על רמת הביקוש.

בנוסף, עסקים קטנים נמצאים בנחיתות ביכולת הרכש שלהם כתוצאה מרכישה בכמויות נמוכות, שלא מאפשרות הנחות מספקים. עלייה בהוצאות תקורה משפיעות יותר ככל שהעסק קטן יותר, היות ובמונחי שיעור מההכנסה ככל שהעסק קטן יותר, כך שיעור ההוצאה גדל.

צרכי אשראי של העסק . ראשית, אותם עסקים מתקשים בקבלת תנאים מסחריים מטיבים מנותני האשראי שלהם, בין אם במחירים אטרקטיביים, בעבודה בתנאי אשראי או בדרישה להעמדת בטחונות. הסיבות לכך נעוצות ברמת הסיכון שנותן האשראי רואה בעסקה ובהיקף הכספי הנמוך, שלא מאפשר להוזיל מחיר כנגד כמות. שנית, לעסק קטן קשה הרבה יותר לגבות מלקוחותיו, עקב יחסי המיקוח הנמוכים.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

דפוס התנהגות נפוץ מאוד בקרב בעלי עסקים קטנים זו הנטייה לרצות לצמוח מהר, לעתים יותר מהר ממה שהעסק יכול לעכל. לפעמים נכנסים להשקעה ללא שום אמצעים נזילים, ואם ההשקעה לא עומדת בציפיות - היא יכולה למוטט את העסק. על כן, צמיחה חייבת להיות מווסתת בהתאם ליכולת העסק להכיל אירועים בלתי צפויים, כגון לחץ תזרימי בלתי צפוי.

הצלחה וכישלון הם תוצר של קבלת החלטות לאורך הקמה ותפעול העסק. אם נצליח לתבנת את דפוסי החשיבה שלנו בתהליך קבלת ההחלטות - נשפיע באופן החזק ביותר על מידת ההצלחה של העסק. להלן שישה טיפים, לשילוב במסגרת תהליך קבלת החלטות, שיגבירו את הסיכויים להצלחתו של העסק:

- Value for money : מה הערך שאנחנו נותנים ללקוח? ברגע שנבין מה הערך, הכדאיות הכלכלית תהיה מעבר לפינה. תהליך החשיבה על הערך שאנחנו נותנים לא צריך להסתיים לעולם, יכול להיות שהערך שאנחנו נותנים היום לא יהיה רלוונטי מחר.

- קחו סיכונים שאתם יכולים להתמודד איתם : בכל החלטה שאתם מקבלים בעסק תבדקו את הסיכונים שלה ותקבלו רק החלטות שהסיכונים שלהן, במידה ויתממשו, הם סיכונים שתוכלו להתמודד איתם

- בעלי החוב הם שותפים שלכם, הם חולקים יחד איתכם את הסיכון : ככל שנהיה שקופים יותר עם בעלי החוב, כך הם ירגישו נוח יותר עם האשראי שהם נותנים לעסק.

- עם המורכבות גדל הסיכון : ככל שהצעד העסקי שאנחנו נוקטים מורכב יותר - כך הסיכון גדול יותר. לפני קבלת החלטה כזו, תבדקו עד הסוף שכל הנחות שהנחתם נכונות וצפויות להתממש בסבירות גבוהה.

- שמרו על ששת החושים מחודדים : הסביבה העסקית היא סביבה דינמית מאוד. שימרו על כל החושים חדים כדי להתאים את העסק לשינויים הללו. תהליך קבלת החלטות צריך להיות לוגי עד כמה שניתן.

- היו הגיוניים : המעיטו עד כמה שניתן בשילוב רגשות במסגרת קבלת החלטה. אם קיבלתם החלטה על סמך המסקנה ש"יהיה בסדר", אני מקווה שאתם באמת חושבים כך.

לסיום, עסק, קטן ככל שיהיה, הוא עולם ומלואו. בעל עסק קטן נדרש לפתח יכולת ניהול והבנה בתחומים רבים, כגון הקמת העסק, פיתוח מוצרים, גיוס עובדים, שיווק, ניהול מו"מ, מכירות, גיוס וניהול כספים, גביה, פיתוח עסקי ועוד. לפני פתיחת עסק חשוב שנבין, עד כמה שניתן, מה נדרש על מנת להפעילו לאורך זמן.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    יניב 17/09/2014 22:48
    הגב לתגובה זו
    מציע למצוא מערכות שנותנות פלטפורמות שיווק והפצת תכנים מהירה, נרחבת אך ממוקדת כמו T-ROO ולהתחיל להפיץ לפייסבוק, במיילים וכו'.
  • 1.
    איתן 17/09/2014 11:11
    הגב לתגובה זו
    בהרבה נקודות שלפעמים אנחנו לא מייחסים להן חשיבות. העניין של ניהול נכון, ושלא להיות אופטימיים באופן מוגזם - הם בסיס של עסק מצליח שלא מתמוטט. יש נקודה שלא נכתבה, ואני נכוויתי ממנה אישית - כל מה שקשור לחוזים והסכמים עם ספקים או שותפים/עובדים. אני הייתי "חכם" והורדתי חוזה מוכן מהאינטרנט ופשוט שיניתי אותו בהתאם לעסק שלי. אח"כ, כשהייתי צריך לסיים עסקה עם אחד העובדים - התחילו לצוץ לי בעיות בלי סוף. ואז הייתי חייב לקחת עו"ד ולהתחיל בטרטורים ובוררויות (שלמזלי העו"ד שלי שי ורד, ניהל לי אותם טוב) במקום פשוט לקחת אותו בהתחלה רק שינסח לי חוזה מותאם לעסק. מאז למדתי את הלקח, ועל כל צעד שקשור בו כסף - אני ישר מתייעץ עם העו"ד שלי עוד לפני!
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.

שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.