מה קרה שפתאום השקל נחלש ככה מול הדולר?
הבוקר אנו עדים לתיסוף בשער השקל כנגד הדולר, הקשורה, מן הסתם, בהארכת הפוגת האש. אך זו לא הייתה התמונה בימים האחרונים. למעשה, לפי השער היציג (3.493), השקל פוחת 2.3% כנגד הדולר מתחילת חודש אוגוסט. בד בבד פוחת השקל 2.1% כנגד האירו, כך שמדובר על פניו בסיפור מקומי. יצוין, כי שער הדולר הנוכחי כנגד השקל הוא הגבוה ביותר מאז סוף חודש מארס.
האם אנו עדים לתחילתו של הפיחות המתמהמה בשער המטבע הישראלי?
לפני שאדון בכך, אציין כי כל ניסיון לתהות על קנקנם של שערי חליפין אינה משימה פשוטה, והשקל "הפתיע" פעמים רבות בעבר. בנק ישראל אומר כי התיסוף בשער השקל כנגד הדולר בתקופה האחרונה לא נבע מהפער המתכווץ בין הריבית בישראל לריבית בארה"ב, אלא מתנועות ההון הישירות (ההשקעות הריאליות) לתוך המשק, ששיקפו בתורן את הצמיחה הכלכלית המהירה, יחסית, שהציג המשק עד כה.
והנה, אני מזהה שילוב של גורמים שעשוי לגרום להמשך הפיחות הנוכחי בשער השקל:
- סימני ההאטה המתרבים בפעילות הכלכלית: בסחר החוץ, בייצור התעשייה ובהוצאות משקי הבית.
- התארכות המערכה הביטחונית מעבר למה שחשבו תחילה, והצטרפות מוקדי מתיחות נוספים באזור: צפון קוריאה, עיראק, סוריה, וזירת רוסיה - אוקראינה.
- הפער המזערי בין הריבית בארץ לריבית בחו"ל: 0.25% בהשוואה לארה"ב ו-0.4% בהשוואה לגוש האירו.
- נחישות בנק ישראל (רכש 400 מיליון דולר בסוף השבוע שעבר).
- ירידה בפעילות הגידור של ישראלים.
- אפשרות להכרזה של בנק ישראל על שער מקסימום לשקל.
- סוגיית היחסים בין ישראל לארצות הברית, שלפי הערכות מומחים שונים אינה משופרת כעת.
- תיסוף הדולר בעולם: עשוי להימשך; בהמתנה לעליית הריבית בארה"ב.
לפי החישוב, שער החליפין הנוכחי שקל - דולר אינו זול מדי, או יקר מדי, בהתחשב בפערי האינפלציה והריביות הקצרות בין ישראל לארה"ב. חלק מהגורמים שהזכרתי אינם חדשים, אך הם מצטברים. להערכתי הזהירה, הסיכוי לפיחות נוסף בשער השקל כיום גבוה יותר מהסיכוי לתיסוף חוזר. בשלב זה נראה כי הפיחות, ככל שיתרחש, יהיה תנודתי והדרגתי. להתפתחויות המדיניות והביטחוניות ולנתוני המשק תהייה חשיבות גבוהה יותר מאשר להפרשי הריביות בהקשר זה.

מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים
למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל ונושאים איתם סכנה בטיחותית משמעותית. מה מושך את הציפורים דווקא לאזורים של שדות תעופה ואילו כלים עומדים לרשות הטייסים כדי להתמודד עם האיום המעופף
בשמי ישראל מתרחשת תופעה שמסכנת את בטיחות הטיסות: למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל. הגילוי של הציפורים במרחבי שדות התעופה הופכים את האיום לשגרה שמאתגרת טייסים, חברות תעופה ונוסעים.
כיצד מתמודדת תעשיית התעופה עם האיום המעופף שנמצא מתחת לפני השמיים?
התנגשויות בין מטוסים ללהקות ציפורים, "Bird Strikes", מהוות אחד האיומים הרציניים והנפוצים ביותר בתעשיית התעופה האזרחית והצבאית, עם השלכות בטיחותיות, טכניות וכלכליות משמעותיות. בכל רגע נתון, אלפי מטוסי נוסעים ממריאים ונוחתים בשדות תעופה ברחבי העולם, ונאבקים מול האיום הבלתי נראה אך מסוכן הזה. מדי שנה נרשמות ברחבי העולם עשרות אלפי פגיעות שכאלו, שרובן מסתיימות ללא נפגעים, אך חלקן גורמות לנזקים של מיליארדי דולרים למנועים, לכנפיים ולמערכות מטוס קריטיות.
החשש העיקרי הוא ממפגש בין עופות גדולים למנועי הסילון. יניקה של ציפור אחת לתוך מנוע עלולה לגרום לנזק חמור ואף להשבתתו המיידית.
כשעורב במשקל 450 גרם פוגע במטוס שטס ב-800 קמ"ש
הכוח של ציפור שנכנסת במהירות למנוע סילון מטוס יכול להיות אדיר, לעיתים עד כדי יצירת כוחות של עשרות או מאות טונות בהתאם למשקל הציפור ומהירות המטוס. לדוגמה, עורב אפור שמשקלו 450 גרם שפוגע במטוס הנוסעים במהירות של 800 קמ"ש, מייצר עוצמה של יותר מ-15 טונות, ואילו ציפור גדולה כמו עגור במשקל 7.5 ק"ג עלולה ליצור עוצמה עצומה של כ־100 טונות. פגיעות כאלה יכולות לגרום לקריסת מנוע, לנזק למערכות ההידראוליות, לקריעת מעטה הכנפיים ואפילו לאובדן שליטה בטיסה שגורם לתאונות קטלניות.
- המטוס הסילוני המסחרי הראשון ממריא ומה קרה היום לפני 92 שנה
- מה יקרה למחירי הטיסות בשנים הקרובות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסיבה שציפורים נמשכות לאזורי שדות תעופה קשורה בעיקר לזמינות מזון, סביבת מנוחה נוחה, ומיקומם הגיאוגרפי. שדות תעופה מציעים משטחים פתוחים, לעיתים עם דשא וגידולים, שמושכים חרקים, עכברים וחרקי קרקע - מקורות מזון מרכזיים לציפורים. בנוסף, שדות תעופה ממוקמים לעיתים באזורים רחבים יחסית וכמעט ללא עצים גבוהים, כך שהציפורים יכולות להרגיש בטוחות ולהימנע מטורפים.

מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים
למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל ונושאים איתם סכנה בטיחותית משמעותית. מה מושך את הציפורים דווקא לאזורים של שדות תעופה ואילו כלים עומדים לרשות הטייסים כדי להתמודד עם האיום המעופף
בשמי ישראל מתרחשת תופעה שמסכנת את בטיחות הטיסות: למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל. הגילוי של הציפורים במרחבי שדות התעופה הופכים את האיום לשגרה שמאתגרת טייסים, חברות תעופה ונוסעים.
כיצד מתמודדת תעשיית התעופה עם האיום המעופף שנמצא מתחת לפני השמיים?
התנגשויות בין מטוסים ללהקות ציפורים, "Bird Strikes", מהוות אחד האיומים הרציניים והנפוצים ביותר בתעשיית התעופה האזרחית והצבאית, עם השלכות בטיחותיות, טכניות וכלכליות משמעותיות. בכל רגע נתון, אלפי מטוסי נוסעים ממריאים ונוחתים בשדות תעופה ברחבי העולם, ונאבקים מול האיום הבלתי נראה אך מסוכן הזה. מדי שנה נרשמות ברחבי העולם עשרות אלפי פגיעות שכאלו, שרובן מסתיימות ללא נפגעים, אך חלקן גורמות לנזקים של מיליארדי דולרים למנועים, לכנפיים ולמערכות מטוס קריטיות.
החשש העיקרי הוא ממפגש בין עופות גדולים למנועי הסילון. יניקה של ציפור אחת לתוך מנוע עלולה לגרום לנזק חמור ואף להשבתתו המיידית.
כשעורב במשקל 450 גרם פוגע במטוס שטס ב-800 קמ"ש
הכוח של ציפור שנכנסת במהירות למנוע סילון מטוס יכול להיות אדיר, לעיתים עד כדי יצירת כוחות של עשרות או מאות טונות בהתאם למשקל הציפור ומהירות המטוס. לדוגמה, עורב אפור שמשקלו 450 גרם שפוגע במטוס הנוסעים במהירות של 800 קמ"ש, מייצר עוצמה של יותר מ-15 טונות, ואילו ציפור גדולה כמו עגור במשקל 7.5 ק"ג עלולה ליצור עוצמה עצומה של כ־100 טונות. פגיעות כאלה יכולות לגרום לקריסת מנוע, לנזק למערכות ההידראוליות, לקריעת מעטה הכנפיים ואפילו לאובדן שליטה בטיסה שגורם לתאונות קטלניות.
- המטוס הסילוני המסחרי הראשון ממריא ומה קרה היום לפני 92 שנה
- מה יקרה למחירי הטיסות בשנים הקרובות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסיבה שציפורים נמשכות לאזורי שדות תעופה קשורה בעיקר לזמינות מזון, סביבת מנוחה נוחה, ומיקומם הגיאוגרפי. שדות תעופה מציעים משטחים פתוחים, לעיתים עם דשא וגידולים, שמושכים חרקים, עכברים וחרקי קרקע - מקורות מזון מרכזיים לציפורים. בנוסף, שדות תעופה ממוקמים לעיתים באזורים רחבים יחסית וכמעט ללא עצים גבוהים, כך שהציפורים יכולות להרגיש בטוחות ולהימנע מטורפים.