השחקן הדומיננטי החדש: פיל הרגולציה בכלכלת החרסינה
מגמת החקיקה והגברת הרגולציה בשנים האחרונות, שמטרתן להניב ערך לכלל הכלכלה ובפרט בתוך הענפים המטופלים, טומנות בחובן סיכון עודף ביחס לעבר ולמצב רגיל של משק כלכלי יציב בהתנהלותו. המילה החשובה הינה "שינויים". אלו מעצבים כיום הן את פעילותם של הגופים הפועלים בלב הענף, והן את הפעילות במעגל שני ושלישי של נותני שירותים וספקים. מטרת שינויי הרגולציה, הצפויים או האפשריים באם ייושמו המלצות הוועדות השונות, ו/או החלטות נקודתיות, הינה ליצור ענפים משוכללים ומאוזנים יותר ביחס למצב הנוכחי, להיטיב עם הצרכנים ואף להקטין את סיכון הענף והסיכון של הגופים העוסקים בו.
כדוגמא, ההחלטה הנקודתית לתחום ביטוחי המנהלים, עם הביטול הצפוי של מקדם תוחלת החיים. בענף זה התקבלו בשנות האלפיים מספר החלטות משמעותיות, בין היתר מצפים למהלך הורדת דמי הניהול, אשר יקטין את היקף ההכנסות של הגופים העוסקים בתחום ביטוח החיים.
עקב תהליכים אלו, התולים סימני שאלה מעל יעילות פעילותו של כל ענף בישראל, מוטל על מקבלי החלטות בכל הגופים במשק הישראלי להעמיק את ניהול סיכוני האסטרטגיה, אשר יתבססו על כל הפרמטרים הנהוגים בתוספת ניתוח הענף הספציפי בהיבטים של תפיסת הממשלה, הרגולטור והציבור.
על בעלי העסקים לבחון את השחקן הדומיננטי החדש - הרגולטור, מעבר לניתוח מתחרים, מוצרים, צרכנים, שרות והתפתחויות טכנולוגיות. הערכה לא נכונה של הצעדים הצפויים של הרגולטור עלולה להוביל חברות להשקעות וביצוע מהלכים אסטרטגיים לא נכונים. במסגרת השאיפות להגיע לשוק משוכלל, יציב יעיל ומוכוון צרכנים, מקבלים הרגולטורים השונים החלטות הכרוכות בתהליכים הכוללים בחלקם מהלומות חדות, אשר גוזרות חוסר יציבות וסיכון עודף אשר מובנה בעצם קיום אותם תהליכים.
מבחינת השחקנים הקיימים, החלטות על פתיחת השוק למתחרים חדשים, הגבלת דמי ניהול או מחירים, פתיחת שווקים למוצרים נוספים (עקב הפחתת מסי יבוא לדוגמא), הטלת מגבלות על היקף ו/או מגוון פעילויות, מעלות שאלה לגבי משמעותן והשפעתן על הענפים החופפים.
הדוח המפורט והמנומק לביצוע ההמלצות לרוב אינו כולל התייחסות לענפים החופפים ומטיל על השוק את מלאכת ההסתגלות לשינוי. לעיתים, הרצון לייצר שוק משוכלל יותר ומוכוון צרכנים עשוי להוביל לקבלת החלטות אשר בטווח הקצר אכן יובילו לשיפור באותו ענף, אולם בטווח הבינוני או הארוך עשויים לייצור זעזועים שיובילו לתוצאה ההפוכה וירחיקו את נקודת האיזון של הענף.
שפע ההחלטות הרגולטוריות מעלה את השאלה האם הרגולציה הינה כלי שאמור לסייע לשוק להפוך תחרותי יותר בכל מחיר, גם תוך אובדן יציבותו? כפועל יוצא מכך, האם בעת החלטה על שינוי מהותי שללא ספק יגביר את התחרותיות, נבחנת ההשפעה על עסקים קטנים-בינוניים המהווים חלק נכבד מהמעגלים (שני ושלישי) של ספקים ונותני שירותים? האם בתוך תהליך הבחינה לקראת שינוי מהותי, נבחנת גם ההשפעה על שרידותם?
בהינתן תנאיי המשק הישראלי הקטן הצמא להזרמות והשקעות של הון זר, האם נבחנת השלכות העמקת הרגולציה על כניסת משקיעים זרים והאם משקללות הוועדות השונות בהמלצותיהן את הסיכון של הרחקת משקיעים זרים מישראל?
- 9.A.B 12/08/2012 15:44הגב לתגובה זויניב , כתבה במקום וחשובה , יש פיספוס ענק בחשיבה על התחום. בהצלחה . אמיר
- 8.נטלי 08/08/2012 23:16הגב לתגובה זושהעסקים הקטנים והבינוניים לא נלקחים בחשבון
- 7.חגי 07/08/2012 20:37הגב לתגובה זוחשוב ומעניין. לא היה מזיק לי יועץ כמוך
- 6.ליאת קוז'אק 06/08/2012 16:27הגב לתגובה זוכל הכבוד
- 5.שלמה בלומברג 06/08/2012 15:45הגב לתגובה זואין ספק שרגולוציה היא עוד פרמטר חשוב בניהול סיכונים של חברה.
- מסכים מאוד (ל"ת)אלעד וייס 11/08/2012 19:49הגב לתגובה זו
- 4.דוד דורון 06/08/2012 08:43הגב לתגובה זויניב בהצלחה והתקדמות
- 3.תודה לך 02/08/2012 23:14הגב לתגובה זוטוב יעשה הכתב אם ירחיב ויציף תמצית זו.בכל אופן צל"ש.
- 2.מתן ש. 02/08/2012 16:14הגב לתגובה זוכתבה מעניינת ובהצלחה!!!!
- 1.רגולטור = קומיסר. שוק ההון בארץ נרצח. (ל"ת)בן 02/08/2012 12:57הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.
