השחקן הדומיננטי החדש: פיל הרגולציה בכלכלת החרסינה

יניב עזריה, יועץ ניהול סיכונים בקבוצת דן אנד ברדסטריט, מתייחס לשינויים הרגולטוריים האחרונים במשק הישראלי. מהו תפקידם ומי המרוויח הגדול מהם?
יניב עזריה | (10)

מגמת החקיקה והגברת הרגולציה בשנים האחרונות, שמטרתן להניב ערך לכלל הכלכלה ובפרט בתוך הענפים המטופלים, טומנות בחובן סיכון עודף ביחס לעבר ולמצב רגיל של משק כלכלי יציב בהתנהלותו. המילה החשובה הינה "שינויים". אלו מעצבים כיום הן את פעילותם של הגופים הפועלים בלב הענף, והן את הפעילות במעגל שני ושלישי של נותני שירותים וספקים. מטרת שינויי הרגולציה, הצפויים או האפשריים באם ייושמו המלצות הוועדות השונות, ו/או החלטות נקודתיות, הינה ליצור ענפים משוכללים ומאוזנים יותר ביחס למצב הנוכחי, להיטיב עם הצרכנים ואף להקטין את סיכון הענף והסיכון של הגופים העוסקים בו.

כדוגמא, ההחלטה הנקודתית לתחום ביטוחי המנהלים, עם הביטול הצפוי של מקדם תוחלת החיים. בענף זה התקבלו בשנות האלפיים מספר החלטות משמעותיות, בין היתר מצפים למהלך הורדת דמי הניהול, אשר יקטין את היקף ההכנסות של הגופים העוסקים בתחום ביטוח החיים.

עקב תהליכים אלו, התולים סימני שאלה מעל יעילות פעילותו של כל ענף בישראל, מוטל על מקבלי החלטות בכל הגופים במשק הישראלי להעמיק את ניהול סיכוני האסטרטגיה, אשר יתבססו על כל הפרמטרים הנהוגים בתוספת ניתוח הענף הספציפי בהיבטים של תפיסת הממשלה, הרגולטור והציבור.

על בעלי העסקים לבחון את השחקן הדומיננטי החדש - הרגולטור, מעבר לניתוח מתחרים, מוצרים, צרכנים, שרות והתפתחויות טכנולוגיות. הערכה לא נכונה של הצעדים הצפויים של הרגולטור עלולה להוביל חברות להשקעות וביצוע מהלכים אסטרטגיים לא נכונים. במסגרת השאיפות להגיע לשוק משוכלל, יציב יעיל ומוכוון צרכנים, מקבלים הרגולטורים השונים החלטות הכרוכות בתהליכים הכוללים בחלקם מהלומות חדות, אשר גוזרות חוסר יציבות וסיכון עודף אשר מובנה בעצם קיום אותם תהליכים.

מבחינת השחקנים הקיימים, החלטות על פתיחת השוק למתחרים חדשים, הגבלת דמי ניהול או מחירים, פתיחת שווקים למוצרים נוספים (עקב הפחתת מסי יבוא לדוגמא), הטלת מגבלות על היקף ו/או מגוון פעילויות, מעלות שאלה לגבי משמעותן והשפעתן על הענפים החופפים.

הדוח המפורט והמנומק לביצוע ההמלצות לרוב אינו כולל התייחסות לענפים החופפים ומטיל על השוק את מלאכת ההסתגלות לשינוי. לעיתים, הרצון לייצר שוק משוכלל יותר ומוכוון צרכנים עשוי להוביל לקבלת החלטות אשר בטווח הקצר אכן יובילו לשיפור באותו ענף, אולם בטווח הבינוני או הארוך עשויים לייצור זעזועים שיובילו לתוצאה ההפוכה וירחיקו את נקודת האיזון של הענף.

שפע ההחלטות הרגולטוריות מעלה את השאלה האם הרגולציה הינה כלי שאמור לסייע לשוק להפוך תחרותי יותר בכל מחיר, גם תוך אובדן יציבותו? כפועל יוצא מכך, האם בעת החלטה על שינוי מהותי שללא ספק יגביר את התחרותיות, נבחנת ההשפעה על עסקים קטנים-בינוניים המהווים חלק נכבד מהמעגלים (שני ושלישי) של ספקים ונותני שירותים? האם בתוך תהליך הבחינה לקראת שינוי מהותי, נבחנת גם ההשפעה על שרידותם?

בהינתן תנאיי המשק הישראלי הקטן הצמא להזרמות והשקעות של הון זר, האם נבחנת השלכות העמקת הרגולציה על כניסת משקיעים זרים והאם משקללות הוועדות השונות בהמלצותיהן את הסיכון של הרחקת משקיעים זרים מישראל?

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    A.B 12/08/2012 15:44
    הגב לתגובה זו
    יניב , כתבה במקום וחשובה , יש פיספוס ענק בחשיבה על התחום. בהצלחה . אמיר
  • 8.
    נטלי 08/08/2012 23:16
    הגב לתגובה זו
    שהעסקים הקטנים והבינוניים לא נלקחים בחשבון
  • 7.
    חגי 07/08/2012 20:37
    הגב לתגובה זו
    חשוב ומעניין. לא היה מזיק לי יועץ כמוך
  • 6.
    ליאת קוז'אק 06/08/2012 16:27
    הגב לתגובה זו
    כל הכבוד
  • 5.
    שלמה בלומברג 06/08/2012 15:45
    הגב לתגובה זו
    אין ספק שרגולוציה היא עוד פרמטר חשוב בניהול סיכונים של חברה.
  • מסכים מאוד (ל"ת)
    אלעד וייס 11/08/2012 19:49
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    דוד דורון 06/08/2012 08:43
    הגב לתגובה זו
    יניב בהצלחה והתקדמות
  • 3.
    תודה לך 02/08/2012 23:14
    הגב לתגובה זו
    טוב יעשה הכתב אם ירחיב ויציף תמצית זו.בכל אופן צל"ש.
  • 2.
    מתן ש. 02/08/2012 16:14
    הגב לתגובה זו
    כתבה מעניינת ובהצלחה!!!!
  • 1.
    רגולטור = קומיסר. שוק ההון בארץ נרצח. (ל"ת)
    בן 02/08/2012 12:57
    הגב לתגובה זו
משקיע מבצע ניתוח טכני, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Geminiמשקיע מבצע ניתוח טכני, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Gemini

מהו הסיכון הגדול למשקיעים ב-2026 ואיך הוא יכול להיות דווקא הזדמנות בשבילכם?

הכנסות ותחזיות ל-2026. האם מניות פנסוניק וסימנס מעניינות? ומה הכיוון של אירופה?

זיו סגל |
נושאים בכתבה פנסוניק סימנס

אנחנו מתחילים את ההכנות שלנו להמראת 2026. אפשר להדק חגורות. כמיטב המסורת נקרא ונצליב בין תחזיות הגופים הגדולים שמעסיקים את מיטב המומחים והאסטרטגים ונבדוק אותן על הגרף. הגרף יכריע!

 

ג׳י פי מורגן מסכמים את התחזית שלהם באמירה ש״הסיכון הגבוה ביותר למשקיעים ב-2026 הוא אי חשיפה לכוחות שמעצבים את הכלכלה בעשור הקרוב.״ מה הם הכוחות?

1. מהפכת ה-AI ושלושת מרכיבי הענף: חברות הטכנולוגיה הגדולות, חברות שרשרת האספקה וחברות שמטמיעות AI.

2. מגלובליזציה לפיצול עולמי ויצירת גושים עולמיים. שיקולי ביטחון, אנרגיה ושרשראות אספקה גוברים על שיקולי יעילות. מודגשות המגמות הבאות: אירופה – השקעה בתחומי הגנה, ארצות הברית – השקעה במפעלים מקומיים (INTC זוכה לציון מיוחד), סין - השקעה ב-AI ודרום אמריקה כמקור למשאבי טבע קריטיים.

3.אינפלציה גבוהה ובלתי יציבה. התשובה היא השקעה בנכסים ריאליים וסחורות. ציון מיוחד מקבלות קרנות ה-REIT בתחום מרכזי הנתונים. כמו כן משתמע ביקוש לנדל״ן בארה״ב וממנו נגזר ביקוש לתשתיות נדל״ן.

 

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

המטוס מספר 1 של מדינת ישראל

מתי עלה הרעיון לראשונה, איזה מטוס נבחר כדי למלא את הצורך, אילו טכנולוגיות הותקנו בו, איך נבחר שמו, וכמה כל זה עלה? כל מה שאפשר לספר על מטוס ה-VIP של מנהיגי המדינה



עופר הבר |
נושאים בכתבה בואינג איירבוס

מעטים הפרויקטים שעוררו בישראל כל כך הרבה סקרנות, ביקורת, שמועות וגם מסתורין כמו "כנף ציון", מטוס המנהיגים הרשמי של מדינת ישראל. למרות שכל ישראלי מכיר את שמו, רוב הסיפורים שמאחורי הפרויקט מעולם לא סופרו במלואם. מי חפץ בו? מי התנגד? אילו טכנולוגיות הותקנו בו? ומדוע המטוס כמעט לא המריא בכלל במשך שנים?

אומנם הפרויקט נולד מתוך צורך ביטחוני ותדמיתי, אך הפך במהרה לאחת הסאגות הארוכות בתולדות התחבורה האווירית בישראל. מאחורי הדלתות הסגורות, אנשי משרד הביטחון, חיל האוויר, יועצי תקשורת ומהנדסי תעופה ניהלו במשך שנים דיונים שהציבור כמעט ולא שמע עליהם.

הרעיון להצטייד במטוס ממשלתי רשמי עלה כבר בתחילת שנות ה־2000, אך רק ב-2013 הוקמה ועדת גולדברג בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג בשיתוף עם מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (מיל.) עידו נחושתן ואישים נוספים במטרה לבחון את ההיתכנות הכלכלית לרכישת מטוס, את הבעיות במצב הקיים ואת הדרכים לתיקונן. לאחר שהוועדה שמעה חוות דעת של אישים מהמוסד, שב״כ והמטה לביטחון לאומי, המליצה והצדיקה את הצורך ברכישת מטוס ייעודי להטסת ראשי המדינה. 

מאחורי הקלעים, הסיבה לא נולדה רק מהפן הביטחוני אלא גם משורה של תקריות מביכות. למשל, בביקור מדיני בדרום אמריקה, מטוס אל על החכור למטרת הביקור כמעט ולא הורשה להמריא עקב מחלוקת בירוקרטית בין חברות שירותי הקרקע. המשלחת הישראלית נתקעה במשך שעות בטרמינל צדדי.

באירוע אחר, בעת ביקור באירופה, סודרה במטוס מסחרי “סוויטה” עבור ראש הממשלה, אך גודל המיטה ששלחו לא התאים לרוחב הדלת, והצוות נאלץ לפרק אותה במקום ולהרכיבה מחדש בתוך המטוס.