לארי פינק בלאקרוק
צילום: בלאקרוק יוטיוב

"אל תצפו לירידת ריבית" אומרים בלאקרוק. איפה הם ממליצים להשקיע?

"השוק ממשיך לתמחר בחסר את עליית הריבית, אבל הבנקים המרכזיים ימשיכו להעלות את הריבית כדי להילחם באינפלציה הגבוהה ולא יבואו להצלת הבנקים" " אומרים בחברת ניהול הנכסים הגדולה בעולם: "הדרך היחידה בה בנקים מרכזיים יוכלו להוריד את האינפלציה היא להעלות ריבית מספיק כדי לגרום לנזק כלכלי"
נתנאל אריאל | (1)

מחר הפד' צפוי להעלות פעם נוספת את הריבית, כאשר החוזים על ריבית הפד' צופים כעת העלאה של רבע אחוז בהסתברות של 80%. הריבית כרגע עומדת על טווח של 4.5% עד 4.75% ובבלאקרוק כבר אמרו שהיא תגיע גם ל-6%. היום הם מחזקים את האמירה הזו ואומרים מה לדעתם נכון לעשות כעת בשוק.

למרות ש"האירועים האחרונים בתחום הבנקאות מסמלים כי העלאות הריבית המהירות הובילו לסדקים פיננסיים, אנו עדיין צופים כי הבנקים המרכזיים ימשיכו להעלות את הריבית כדי להילחם באינפלציה הגבוהה ולא יבואו להצלת הבנקים" כך מזהירים האנליסטים של בלאקרוק, חברת ניהול הנכסים הגדולה בעולם.

"ציפיות השוק לירידת הריבית נעלמו עקב ההבנה שהבנקים המרכזיים לא יבואו לעזרת השוק ויורידו את הריבית, אלא ימשיכו להילחם בעקשנות באינפלציה ולהשתמש בכלים אחרים כדי לשמור על היציבות הפיננסית". הם אומרים ומציינים שהמשקיעים צריכים להפנים את המציאות החדשה ולהישאר "זריזים" בהתנהלות שלהם בשווקי ההון.

 

האם משבר 2008 יחזור על עצמו?

בבלאקרוק לא סבורים שנפילת הבנקים הקטנים יובילו לפגיעה משמעותית בסופו של דבר בכלכלה "השווקים בודקים כעת את פגיעות הבנקים דרך עדשה של ריביות גבוהות. אנו לא צופים כי המשבר העולמי של 2008 יחזור על עצמו, הבעיות שהופיעו כעת הן ארוכות טווח ומוכרות, והתקנות הבנקאיות מחמירות הרבה יותר. מדובר כעת במשבר אודותיו ידענו מראש".

טוב הוא רע ורע הוא טוב - בגלל ההערכה הזו, שהפגיעה בבנקים האזוריים לא תפגע משמעותית בכלכלה העולמית בבלאקרוק מאמינים ש"הדרך היחידה בה בנקים מרכזיים יוכלו להוריד את האינפלציה היא להעלות ריבית מספיק כדי לגרום לנזק כלכלי. הסדקים הפיננסיים האחרונים עשויים להדק את האשראי, לפגוע באמון המשקיעים ובסופו של דבר בצמיחה.

אז איפה הם מאמינים שצריך לשים את הכסף?

1. הורדת משקל במניות - משקל חסר במניות והורדת חשיפה לאשראי בדירוג השקעה: לדברי בלאקרוק, "אנו מאמינים שנכסי סיכון אינם מתמחרים את המיתון הקרוב ולכן אנו בתת משקל במניות שווקים מפותחים בטווח 6-12 חודשים, מצפים לירידה בהיקף ההלוואות הבנקאיות, וסבורים כי נראה גם הידוק אשראי - לכן אנו ניטרליים באשראי: מצמצים חשיפה לאשראי בדירוג השקעה לניטרלית ובתת משקל לאשראי בתשואה גבוהה. יש לנו העדפה לאשראי בדירוג השקעה באירופה עקב הערכות שווי אטרקטיביות יותר לעומת המקבילות בארה"ב".

2. משקל עודף באג"ח ממשלתיות לטווח קצר: "המיתון הקרוב יהיה שונה, בנקים מרכזיים לא ינסו להחיות את הצמיחה דרך הורדת הריבית. אנו מעדיפים כעת לקבוצת נכסים זו מועדים קצרי טווח, שומרים על תת משקל באג"ח ממשלתיות לטווח ארוך ומגדילים חשיפה לאג"ח צמודות לאינפלציה, שצפויה להישאר הרבה מעל תמחור השוק הנוכחי."

קיראו עוד ב"גלובל"

3. העדפת נכסים בשווקים מתפתחים: הריסטארט הכלכלי באסיה עוצמתי, והמדיניות המוניטרית של סין תומכת בכך עקב האינפלציה הנמוכה יחסית במדינה, מה שיטיב לדעתנו עם נכסי סיכון באזור. אנו שומרים על ההעדפה יחסית למניות שווקים אלה ולחוב נקוב במטבע מקומי בזמן שבנקים מרכזיים בשווקים מתפתחים מתקרבים לסיום העלאות הריבית ואולי אף יכריזו על הורדה.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    תמים 21/03/2023 18:17
    הגב לתגובה זו
    כתבה של שטויות. העלאת הריבית לא מורידה אינפלציה, להיפך.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.