האם מניית אינטל הגיעה לתחתית? יש אנליסטים שמצפים לשנתיים קשות
הנפילה בתחזית של אינטל לרבעון הראשון היא בעוצמה שלא הכרנו; מתיו רמזי מ-Cown על התחרות והעתיד - "AMD לוקחת לאינטל נתח שוק, לאינטל יהיו שנתיים מאתגרות"
אפילו הפסימיים התאכזבו. אחרי סדרה של תוצאות מאכזבות, כבר היה לחשוב שהנהלת אינטל ביטאה את כל השלישי בתחזית, וזה לא כך. התוצאות היו חלשות מאוד והתחזית קדימה מאוד מאכזבת. מניית אינטל נופלת האם זה כבר הסוף, האם זו התחתית?
בינתיים נראה שאין תחתית באופק. זה אומנם היה ברור ששוק המחשבים האישיים, חלש. גם לפי חברת המחקר IDC, המשלוחים העולמיים של מחשבים אישיים נפלו ב-28% ברבעון האחרון של השנה לעומת שנה קודמת, וזה לאחר ירידה של 15% משנה לשנה ברבעון של ספטמבר.
ועדיין – הנפילה בתחזיות קדימה מאוד כואבת, מאוד מפתיעה. היא מוכיחה שהשוק כולו בדעיכה, אבל אינטל הרבה יותר. האנליסטית של ברנשטיין, סטייסי ראסגון, שכבר תקופה בהמלצת מכירה על אינטל, חזרה על המלצת המכירה עם מחיר יעד של 20 דולר לעומת מחיר יעד קודם של 23 דולר. המניה ב-27.5 דולר.
מניית אינטל נחתכה ב-50% בשנה האחרונה, בעוד קרן הסל iShares Semiconductor (SOXX), העוקבת אחר ביצועי מדד המוליכים למחצה ירדה ב-10%. זה ממחיש את החולשה הגדולה בביצועים עסקיים ובוול סטריט.
- AMD עקפה את הציפיות וצופה צמיחה מואצת בשוק הבינה המלאכותית
- החסידה של ה-AI חושבת שהוא בדרך לתקן - ומממשת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברבעון הרביעי אינטל הרוויחה חצי מהצפוי – 10 סנט במקום 20 סנט, ההכנסות הסתכמו ב-14 מיליארד לעומת צפי ל-14.5 מיליארד דולר, ואם כל זה לא הספיק הגיעו התחזיות קדימה.זה לא נתפס, הענקית הורידה את התחזית ל-10.5-11.5 מיליארד דולר, כאשר האנליסטים ציפו לכ-14 מיליארד דולר. לפני 4-5 רבעונים היא היתה ב-18 מיליארד דולר של מכירות.
"התחזית לרבעון הראשון גרועה במיוחד, אפילו לעומת ציפיות נמוכות, כאשר ההכנסות והרווחיות הגולמית בקריסה", כתבה ראסגון בדוח האנליזה, "גודל ההידרדרות בתוצאות פשוט מדהים".
אינטל גם לא מסרה תחזית שנתית. פשוט אין לה נראות מעבר לרבעון הראשון. המתחרות שלה אומנם עוברות גם תקופה מורכבת, אבל הן נוגסות בנתחי שוק במוצרים המרכזיים. מכירות שבבי שרת מרכז הנתונים נופלים במקביל להתחזקות שלAMD בתחום ועל פי ההערכות ההתחזקות של AMD תימשך על חשבון אינטל. הכנסות מגזר מרכזי הנתונים של אינטל צללו ב-33% ברבעון הרביעי לעומת השנה הקודמת, עם ירידה של 84% ברווח התפעולי. בעוד ש-AMD מגדילה נתחי שוק ולמרות ההאטה בכלכלה, מצליחה לרשום ירידה נמוכה יחסית בתחום.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
- 2.גד 29/01/2023 11:34הגב לתגובה זואולי הפתרון הוא למכור את מובילאיי?
- בינתים מי שקנה בתחתית הרויח ממש לא רע (ל"ת)משקיעה באינטל 31/03/2023 18:27הגב לתגובה זו
- 1.עוז 28/01/2023 18:54הגב לתגובה זוןמה לגבי ibm? בסוף רוב החברות מובילות נדחקות אחורה ע"י מתחרים. אולי ילמדו לקח לא להשאב לבינוניות ולפוליטיקה הקטנה שאפיינה את עובדי אינטל
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
