חברות הרכב החשמלי והקמעונאיות: אמזון וריוויאן נגד וול מארט וקאנו

משלוחי המייל האחרון מדגישים את יתרונות התפעול הזולים של הרכבים החשמליים כשכל הקמעונאיות הגדולות וחברות המשלוחים המרכזיות משחקות במגרש הרכב החשמלי ומעניקות דחיפה נוספת לתעשייה המתפתחת
גיא טל | (1)

אמש פורסמה העסקה בין וול מארט WALMART ליצרנית הרכב החשמלי הקטנה קאנו CANOO INC . העיסקה לפיה יסופקו 4500 רכבים החל משנת 2023 משמעותית מאד ליצרנית הרכב הקטנה שעדיין לא דיווחה על הכנסות, ואולי אף הצילה אותה מפשיטת רגל. אולי העובדה הזו היא מה שאיפשר לוול מארט להכניס סעיף מעניין שעבר קצת מתחת לרדאר של המשקיעים. לפי החוזה, קאנו לא יכולה למכור רכבים למתחרה הגדולה אמזון AMAZON , במה שמסתמן כמאבק הקמעונאיות הגדולות על תחום הרכב החשמלי. 

לאמזון תביעת רגל משלה בתחום הרכב החשמלי. היא חתמה על חוזה לרכישת 100 אלף רכבים מחברת ריוויאן RIVIAN AUTOMOTIVE , בה מחזיקה החברה נתח של 18%. ריוויאן החלה לשלוח רכבים לאמזון, אך כמות המשלוחים אינה ידועה בשלב זה. 

איסור מכירה למתחרה הוא מעט יוצא דופן, אך ההתמקדות של שתי קמעונאיות הענק ברכבים חשמליים מראה על קצת מהפוטנציאל העצום של תחום הרכב החשמלי ומדגיש את היתרונות הייחודיים שלו. רכב חשמלי אמנם נוטה להיות יקר יותר לקניה, אך הוא זול בהרבה לתפעול מבחינת עלויות האנרגיה וגם מבחינת עלויות הטיפולים השוטפים, כיון שהאנרגיה נוצרת במערכת החשמל הכללית ונשמרת בבטריה שאינה דורשת טיפולים מיוחדים, זאת לעומת מנוע בעירה פנימי ברכבים החשמליים שדורש הרבה יותר טיפולים יקרים. 

זהו סגמנט חדש לשוק המתפתח של הרכב החשמלי בו המכוניות היוקרתיות של טסלה TESLA INC , לוסיד LUCID GROUP  או ניו (NIO) תופסות את מירב תשומת הלב התקשורתית, אולם נראה שעל פי רוב מי שיש לו מספיק כסף לקנות טסלה יוקרתית פחות מוטרד ממחירי הדלק, אך לציי רכב שצריכים לתפעל שעות נסיעה רבות מעבר לרכב חשמלי יכולות לחתוך מאד בעלויות התפעול ולסייע לחברות שמתמודדות עם עליית מחירי התשומות ופגיעה ברווחיות. 

חברות משלוחים נוספים נכנסות לשוק הרכבים החשמליים. חברת UPS UNITED PARCEL SERVICE השקיעה בסטארט אפ הרכב החשמלי Arrival ARRIVAL ואילו המתחרה פדקס FEDEX הוסיפה 600 רכבים חשמליים מייצור ג'נרל מוטרוס GENERAL MOTORS לצי הרכב שלה. 

חברת קאנו זינקה ב-53% לאחר היוודע דבר העיסקה לפיה היא תמכור 4500 רכבים לוול מארט, כמות שעשויה שעשוי לטפס ל-5500 רכבים נוספים, אך היום היא מתמששת בכ9%. מטרת הרכישה היא משלוחי "המייל האחרון" (לבית הלקוח), במטרה לסייע להתרחבות עסקי האונליין של וול מארט, ולעמוד ביעדי הפחתת פליטות הפחמן ל-0 עד שנת 2040. 

דויד גוגינה, סמנכ"ל וול מארט לענייני יזמות ואוטמציה אמר כי "אנו נלהבים להמשיך בגיוון צי משלוחי המייל האחרון שלנו עם הטכנולוגיה החשמלית הייחודית הממוקדת בקיימות של חברת קאנון. על ידי הרחבת צי המייל האחרון שלנו אנו יכולים להמשיך לספק ללקוחתינו ולחברי וולמארט+ (השרות המקביל לאמזון פריים) יותר נגישות למשלוחים תוך יום בעוד אנו שומרים על המחירים נמוכים". 

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    לוקו 14/07/2022 09:51
    הגב לתגובה זו
    למה אתם חושבים שיש כאן אחד נגד השני? לא נכון. אין קשר. התחרות היא להספקת סחורה לא יקרה
דן אייבסדן אייבס

המניה הזאת מזנקת היום ב-2,900% - מה הסיבה?

הצטרפותו של דן אייבס ל־Eightco וההשקעה המתוכננת ב־Worldcoin הקפיצו את המניה באלפי אחוזים, אך המיזם עדיין בשלב מוקדם ושוויו רחוק מזה של ביטקוין ואתריום, מה שמותיר פוטנציאל לצד סיכונים משמעותיים

אדיר בן עמי |

עדכון - אחרי זינוק של 2,900%, אייטקו מזנקת בטרום, ומה קורה באנבידיה?


דן אייבס, מהאנליסטים המוכרים בוול סטריט, גרם הבוקר לתזוזה חריגה בשוק כשהודיע שהוא מצטרף כיו"ר דירקטוריון לחברת Eightco Holdings Eightco -10.89%  – חברה קטנה וכמעט לא מוכרת. בעקבות ההודעה מזנקת מניית החברה ב־2,900% במהלך יום המסחר.


אייבס הוא מנהל  ואנליסט מחקר מניות בכיר בתחום הטכנולוגיה בחברת Wedbush Securities מאז 2018, ובמקביל משמש כראש מחקר הטכנולוגיה הגלובלי בחברה. הוא נחשב לאחד האנליסטים המובילים בוול סטריט עם יותר משני עשורים של ניסיון בניתוח תחום התוכנה והטכנולוגיה הרחבה. את הקריירה החל כאנליסט פיננסי ב-HBO, ובהמשך, לאחר סיום תואר MBA במימון, הצטרף ל-FBR Capital Markets, שם עבד במשך 16 שנה והתמקד בתחומי תוכנה, חומרה, אבטחת סייבר, מחשוב ענן, ביג דאטה והנוף המתפתח של עולם המובייל.


הסיבה לעניין החריג היא לא רק ההצטרפות של אייבס עצמו. הוא חשף כי Eightco מתכננת לגייס 250 מיליון דולר ולהשקיע את כולו בטוקן Worldcoin – פרויקט ביומטרי שנוי במחלוקת שהקים סם אלטמן.  גיוס ההון המתוכנן צפוי להיסגר באמצע ספטמבר, במחיר של 1.46 דולר למניה. לאחר מכן תשנה Eightco את שמה ל־ORBS .


Worldcoin מנוהל על ידי אלטמן לצד פעילותו ב־ChatGPT. מטרת המיזם היא ליצור מערכת זיהוי עולמית המבוססת על סריקת עיניים: המשתמש סורק את עיניו, מקבל זהות דיגיטלית ובנוסף גם טוקנים. הרעיון עשוי להישמע עתידני, אך אייבס טוען שמדובר בכלי הכרחי לעולם שבו בינה מלאכותית נוכחת בכל תחום.


אנטליה טורקיה (AI)אנטליה טורקיה (AI)

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון

אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה;  מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים;  1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג

עמית בר |
נושאים בכתבה תיירות טורקיה

ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.

המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.

וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים. 

המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות

הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.

אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.