קאנו וול מארט
צילום: קאנו וול מארט

חברות הרכב החשמלי והקמעונאיות: אמזון וריוויאן נגד וול מארט וקאנו

משלוחי המייל האחרון מדגישים את יתרונות התפעול הזולים של הרכבים החשמליים כשכל הקמעונאיות הגדולות וחברות המשלוחים המרכזיות משחקות במגרש הרכב החשמלי ומעניקות דחיפה נוספת לתעשייה המתפתחת
גיא טל | (1)

אמש פורסמה העסקה בין וול מארט WALMART ליצרנית הרכב החשמלי הקטנה קאנו CANOO INC . העיסקה לפיה יסופקו 4500 רכבים החל משנת 2023 משמעותית מאד ליצרנית הרכב הקטנה שעדיין לא דיווחה על הכנסות, ואולי אף הצילה אותה מפשיטת רגל. אולי העובדה הזו היא מה שאיפשר לוול מארט להכניס סעיף מעניין שעבר קצת מתחת לרדאר של המשקיעים. לפי החוזה, קאנו לא יכולה למכור רכבים למתחרה הגדולה אמזון AMAZON , במה שמסתמן כמאבק הקמעונאיות הגדולות על תחום הרכב החשמלי. 

לאמזון תביעת רגל משלה בתחום הרכב החשמלי. היא חתמה על חוזה לרכישת 100 אלף רכבים מחברת ריוויאן RIVIAN AUTOMOTIVE , בה מחזיקה החברה נתח של 18%. ריוויאן החלה לשלוח רכבים לאמזון, אך כמות המשלוחים אינה ידועה בשלב זה. 

איסור מכירה למתחרה הוא מעט יוצא דופן, אך ההתמקדות של שתי קמעונאיות הענק ברכבים חשמליים מראה על קצת מהפוטנציאל העצום של תחום הרכב החשמלי ומדגיש את היתרונות הייחודיים שלו. רכב חשמלי אמנם נוטה להיות יקר יותר לקניה, אך הוא זול בהרבה לתפעול מבחינת עלויות האנרגיה וגם מבחינת עלויות הטיפולים השוטפים, כיון שהאנרגיה נוצרת במערכת החשמל הכללית ונשמרת בבטריה שאינה דורשת טיפולים מיוחדים, זאת לעומת מנוע בעירה פנימי ברכבים החשמליים שדורש הרבה יותר טיפולים יקרים. 

זהו סגמנט חדש לשוק המתפתח של הרכב החשמלי בו המכוניות היוקרתיות של טסלה TESLA INC , לוסיד LUCID GROUP  או ניו (NIO) תופסות את מירב תשומת הלב התקשורתית, אולם נראה שעל פי רוב מי שיש לו מספיק כסף לקנות טסלה יוקרתית פחות מוטרד ממחירי הדלק, אך לציי רכב שצריכים לתפעל שעות נסיעה רבות מעבר לרכב חשמלי יכולות לחתוך מאד בעלויות התפעול ולסייע לחברות שמתמודדות עם עליית מחירי התשומות ופגיעה ברווחיות. 

חברות משלוחים נוספים נכנסות לשוק הרכבים החשמליים. חברת UPS UNITED PARCEL SERVICE השקיעה בסטארט אפ הרכב החשמלי Arrival ARRIVAL ואילו המתחרה פדקס FEDEX הוסיפה 600 רכבים חשמליים מייצור ג'נרל מוטרוס GENERAL MOTORS לצי הרכב שלה. 

חברת קאנו זינקה ב-53% לאחר היוודע דבר העיסקה לפיה היא תמכור 4500 רכבים לוול מארט, כמות שעשויה שעשוי לטפס ל-5500 רכבים נוספים, אך היום היא מתמששת בכ9%. מטרת הרכישה היא משלוחי "המייל האחרון" (לבית הלקוח), במטרה לסייע להתרחבות עסקי האונליין של וול מארט, ולעמוד ביעדי הפחתת פליטות הפחמן ל-0 עד שנת 2040. 

דויד גוגינה, סמנכ"ל וול מארט לענייני יזמות ואוטמציה אמר כי "אנו נלהבים להמשיך בגיוון צי משלוחי המייל האחרון שלנו עם הטכנולוגיה החשמלית הייחודית הממוקדת בקיימות של חברת קאנון. על ידי הרחבת צי המייל האחרון שלנו אנו יכולים להמשיך לספק ללקוחתינו ולחברי וולמארט+ (השרות המקביל לאמזון פריים) יותר נגישות למשלוחים תוך יום בעוד אנו שומרים על המחירים נמוכים". 

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    לוקו 14/07/2022 09:51
    הגב לתגובה זו
    למה אתם חושבים שיש כאן אחד נגד השני? לא נכון. אין קשר. התחרות היא להספקת סחורה לא יקרה
איש עשיר
צילום: Freepik

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?

כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה עושר

היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.

על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.

מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.

לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.

בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.


משקיעים  AIמשקיעים AI

פלנטיר עולה 1.1%, מיקרוסופט נחלשת 1.2% - מה עושים החוזים העתידיים?

החוזים העתידיים שטוחים על שערי הפתיחה כשהשוק בדריכות רבה לקראת החלטת הריבית הערב; פלנטיר עולה אחרי חוזה עם חיל הים האמריקאי, גיימסטופ נופלת אחרי תוצאות חלשות אורקל עולה קלות לקראת הדוחות

צוות גלובל |
נושאים בכתבה פלנטיר אנבידיה

השוק מגיע היום לנקודת מבחן. הפד' יסיים היום בערב 21:00 שעוננו את הדיונים על החלטת הריבית והשווקים בעצבנות. ביומיים האחרונים ראינו תנודות קלות בלבד, אבל מאחורי הקלעים מצטברות עסקאות גדולות שוק האופציות מספר לנו על תנודתיות של לפחות 1% לכאן או לכאן. יש פה המתנה דרוכה, המשקיעים רוצים לראות האם הקו שמוביל הבנק המרכזי בחודשים האחרונים יישמר, אבל ובעיקר לשמוע מה ייאמר במסיבת העיתונאים של ג’רום פאוול (חצי שעה אחרי הודעת הריבית, כלומר 21:30) לגבי המשך הדרך.

בינתיים, יציבות במסחר של החוזים העתידיים על המדדים. החוזים על הדאו יציבים על שערי הפתיחה אחרי שהמדד גם אתמול סגר שטוח עם ירידה מזערית של 279 נקודות, החוזים על ה-S&P מטפסים קלות אך עדיין סביב שערי הפתיחה גם החוזים על הנאסד"ק כמעט ללא שינוי. באג"ח הממשלתיות ל-10 שנים נרשמת עליית תשואה קלה לכ-4.2% מה שמראה גם את המתיחות לקראת החלטת הריבית ועל האפשרות שהשוק עדיין לא בטוח כמה הפחתות יגיעו בהמשך.

ההסתברות להפחתה של רבע אחוז עומדת עכשיו קרוב ל-90% לפי שוק החוזים, כלומר השוק לא באמת מופתע מהמהלך עצמו. השאלה הגדולה היא מה יקרה הלאה. בתוך הפד' יש הרבה חילוקי דעות בין חברי הוועדה המוניטרית, שזה דבר שאנחנו לא רגילים לראות. חלקם דוחפים להפחתות נוספות בגלל סימני היחלשות בשוק העבודה, וחלקם חוששים שהורדות נוספות עלולות להצית את האינפלציה. פאוול הוא המאזן כאן. הוא יידרש לברור בין הקולות ולהבהיר עד כמה הבנק רואה מקום להמשך הפחתות ב-2026.

דבר נוסף שיקבל תשומת לב זה הפרסום של תחזית המאקרו הרבעונית של הפד'. החודשים האחרונים התאפיינו בנתונים כלכליים חלקיים ולא סדירים בגלל השבתת הממשל, מה שהקשה על המשקיעים - וגם על הבנק המרכזי - להבין את תמונת המצב בכלכלה. לפי מה שאפשר לראות כרגע - שוק עבודה אמנם מתקרר אבל הוא לא נחלש בצורה משמעותית, גם האינפלציה נמצאת קצת מעל הטווח העליון של היעד. זה בדיוק הרקע שמייצר את הדילמה: אמנם אפשר למצוא את ההצדקה להפחתה נוספת אבל ייתכן שלא מדובר במסלול שמאפשר עוד הפחתות רבות.

עוד משהו מעניין, המדדים הגדולים כבר סביב רמות שיא, אבל מתחת לפני השטח אפשר לראות שינוי מסוים. מדד הראסל שמרכז את החברות הקטנות, קבע שיא תוך-יומי חדש ומצביע על מעבר של חלק מהמשקיעים לחברות שנהנות יותר מהפחתות ריבית בזכות עלויות מימון נמוכות יותר. במקביל, מניות הטכנולוגיה הגדולות עדיין מובילות את השוק, אבל אפשר לראות חיפוש רחב יותר אחרי הזדמנויות גם מחוץ למועדון המוכר של שמות הטק הגדולים.