קאנו וול מארט
צילום: קאנו וול מארט

חברות הרכב החשמלי והקמעונאיות: אמזון וריוויאן נגד וול מארט וקאנו

משלוחי המייל האחרון מדגישים את יתרונות התפעול הזולים של הרכבים החשמליים כשכל הקמעונאיות הגדולות וחברות המשלוחים המרכזיות משחקות במגרש הרכב החשמלי ומעניקות דחיפה נוספת לתעשייה המתפתחת
גיא טל | (1)

אמש פורסמה העסקה בין וול מארט WALMART ליצרנית הרכב החשמלי הקטנה קאנו CANOO INC . העיסקה לפיה יסופקו 4500 רכבים החל משנת 2023 משמעותית מאד ליצרנית הרכב הקטנה שעדיין לא דיווחה על הכנסות, ואולי אף הצילה אותה מפשיטת רגל. אולי העובדה הזו היא מה שאיפשר לוול מארט להכניס סעיף מעניין שעבר קצת מתחת לרדאר של המשקיעים. לפי החוזה, קאנו לא יכולה למכור רכבים למתחרה הגדולה אמזון AMAZON , במה שמסתמן כמאבק הקמעונאיות הגדולות על תחום הרכב החשמלי. 

לאמזון תביעת רגל משלה בתחום הרכב החשמלי. היא חתמה על חוזה לרכישת 100 אלף רכבים מחברת ריוויאן RIVIAN AUTOMOTIVE , בה מחזיקה החברה נתח של 18%. ריוויאן החלה לשלוח רכבים לאמזון, אך כמות המשלוחים אינה ידועה בשלב זה. 

איסור מכירה למתחרה הוא מעט יוצא דופן, אך ההתמקדות של שתי קמעונאיות הענק ברכבים חשמליים מראה על קצת מהפוטנציאל העצום של תחום הרכב החשמלי ומדגיש את היתרונות הייחודיים שלו. רכב חשמלי אמנם נוטה להיות יקר יותר לקניה, אך הוא זול בהרבה לתפעול מבחינת עלויות האנרגיה וגם מבחינת עלויות הטיפולים השוטפים, כיון שהאנרגיה נוצרת במערכת החשמל הכללית ונשמרת בבטריה שאינה דורשת טיפולים מיוחדים, זאת לעומת מנוע בעירה פנימי ברכבים החשמליים שדורש הרבה יותר טיפולים יקרים. 

זהו סגמנט חדש לשוק המתפתח של הרכב החשמלי בו המכוניות היוקרתיות של טסלה TESLA INC , לוסיד LUCID GROUP  או ניו (NIO) תופסות את מירב תשומת הלב התקשורתית, אולם נראה שעל פי רוב מי שיש לו מספיק כסף לקנות טסלה יוקרתית פחות מוטרד ממחירי הדלק, אך לציי רכב שצריכים לתפעל שעות נסיעה רבות מעבר לרכב חשמלי יכולות לחתוך מאד בעלויות התפעול ולסייע לחברות שמתמודדות עם עליית מחירי התשומות ופגיעה ברווחיות. 

חברות משלוחים נוספים נכנסות לשוק הרכבים החשמליים. חברת UPS UNITED PARCEL SERVICE השקיעה בסטארט אפ הרכב החשמלי Arrival ARRIVAL ואילו המתחרה פדקס FEDEX הוסיפה 600 רכבים חשמליים מייצור ג'נרל מוטרוס GENERAL MOTORS לצי הרכב שלה. 

חברת קאנו זינקה ב-53% לאחר היוודע דבר העיסקה לפיה היא תמכור 4500 רכבים לוול מארט, כמות שעשויה שעשוי לטפס ל-5500 רכבים נוספים, אך היום היא מתמששת בכ9%. מטרת הרכישה היא משלוחי "המייל האחרון" (לבית הלקוח), במטרה לסייע להתרחבות עסקי האונליין של וול מארט, ולעמוד ביעדי הפחתת פליטות הפחמן ל-0 עד שנת 2040. 

דויד גוגינה, סמנכ"ל וול מארט לענייני יזמות ואוטמציה אמר כי "אנו נלהבים להמשיך בגיוון צי משלוחי המייל האחרון שלנו עם הטכנולוגיה החשמלית הייחודית הממוקדת בקיימות של חברת קאנון. על ידי הרחבת צי המייל האחרון שלנו אנו יכולים להמשיך לספק ללקוחתינו ולחברי וולמארט+ (השרות המקביל לאמזון פריים) יותר נגישות למשלוחים תוך יום בעוד אנו שומרים על המחירים נמוכים". 

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    לוקו 14/07/2022 09:51
    הגב לתגובה זו
    למה אתם חושבים שיש כאן אחד נגד השני? לא נכון. אין קשר. התחרות היא להספקת סחורה לא יקרה
B2 (X)B2 (X)

10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?

מדינות העולם מגדילות את ההוצאות הביטחוניות לאור ריבוי המלחמות והמתחים, אז מיהם הצבאות העשירים בעולם - יש הפתעות 

הדס ברטל |

הוצאות הביטחון הן חלק משמעותי מתקציבים של מדינות וזה יילך ויגדל. מדינות נאט"ו יכפילו את תקציבי הביטחון שלהם ב-3-4 שנים, כשבמקביל קיימים חששות מהתלקחויות ועימותים גדלים. אנחנו אחרי סיום מלחמה ממושכת עם הישגים משמעותיים בכל הזירות. צה"ל הוכיח את עצמו במלחמה כשהוא גם הצבא הראשון שהתמודד בהצלחה עם איומי טילים, כטב"מים ורחפנים בהיקף גדול וממספר זירות. אין ספק שהכוח, מעמד והחוזקה של צה"ל מבין צבאות העולם עלה משמעותית, אבל כשבוחנים את החוזק לפי היקף ההשקעה הכספית, ישראל לא בטופ.   

הוצאות הביטחון בישראל מוערכות בכ-45 מיליארד דולר. ישנם דירוגים הממקמים את צה"ל במקום ה-12 ויש אפילו הממקמים אותו במקום 17. כנראה שמבחינת יכולות אנחנו בעשירייה המובילה

המחקרים והבדיקות על היקפי תקציבי הביטחון בעולם מציגים עלייה של 9% בהוצאות הביטחון בשנה שעברה לכ-2.72 טריליון דולר, כשהשנה זה צפוי להגיע ל-3 טריליון דולר. העלייה בתקציבי הביטחון היא התלולה ביותר מאז סוף המלחמה הקרה, ומיוחסת למתח הגובר באירופה, במזרח אסיה, במזרח התיכון ובמקומות נוספים בעולם. הנה עשרת הצבאות העשירים ביותר. 

1 #  ארצות הברית

תקציב ביטחון: 997 מיליארד דולר (2024)
אחוז מהתמ"ג: 3.4%
כוח אדם משוער: כ-2.1 מיליון כולל מילואים (1.33 מיליון פעילים)

ארצות הברית ממשיכה להוביל את העולם וחלק מזה הוא בזכות הצבא החזק שלה. היא משקיעה יותר מכל מדינה אחרת, היא מפתחת יותר מכל מדינה אחרת והיא מתכננת עכשיו "כיפת זהב" - סוג של "כיפת ברזל". שלנו, רק הרבה יותר גדולה-רחבה ועם הרבה יותר כלים. 

איצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיותאיצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיות

סעודיה חושפת את אצטדיון NEOM: מתקן הספורט התלוי הראשון בעולם

האצטדיון העתידני NEOM Stadium יתנשא לגובה של 350 מטר בלב עיר הענק האנכית "דה ליין", ויארח משחקים במסגרת מונדיאל 2034; המתקן יופעל כולו באנרגיה מתחדשת ויציע חוויית צפייה אווירית חסרת תקדים

רן קידר |
נושאים בכתבה סעודיה

סעודיה מציגה את אחד ממיזמי הספורט והאדריכלות הנועזים בעולם: NEOM Stadium, האצטדיון התלוי הראשון בהיסטוריה, שייבנה בגובה של כ-350 מטר מעל מדבר טאבוק ויהיה חלק מהעיר האנכית העתידנית The Line שבפרויקט הענק NEOM. האצטדיון, שיכלול כ-46 אלף מושבים ויפעל כולו באמצעות אנרגיה מתחדשת, צפוי להיחנך ב-2032 ולהיות אחד ממוקדי מונדיאל 2034, שבו תארח סעודיה משחקים עד לשלב רבע הגמר.

האצטדיון ייבנה כחלק ממערך אורבני אינטגרטיבי הכולל מערכות תחבורה אוטונומיות ומעליות מהירות, ויאפשר גישה ישירה למתחם האירוח והפנאי של העיר. המבנה יתוכנן כך שיאפשר צפייה פנורמית ייחודית בנוף המדברי והימי של אזור טאבוק, תוך עמידה בסטנדרטים סביבתיים מחמירים. לאחר סיום גביע העולם יהפוך האתר למרכז קבוע לאירועי ספורט, הופעות וירידים טכנולוגיים, חלק מחזון NEOM לעיר חכמה ופעילה לאורך כל השנה.


              הדמייה של "איצטדיון השמיים". קרדיט: רשתות חברתיות

הפרויקט הוא חלק מתוכנית רחבת היקף של סעודיה להקמת 11 מתקני ספורט חדשים לקראת המונדיאל, בהם אצטדיון המלך סלמן בריאד שיכלול 92,000 מושבים ויארח את משחק הפתיחה והגמר. פרויקטים נוספים יוקמו בג’דה, אל-חובאר ואבה, כולם בעיצוב חדשני ועם תשתיות מתקדמות לתחבורה, אנרגיה ותחזוקה חכמה.

הקונספט של The Line, עיר אנכית, ברוחב 200 מטר בלבד, אבל באורך 170 ק"מ ובגובה 500 מטר, נועד לבטל את הצורך בכבישים וברכבים פרטיים, ולרכז חיים עירוניים אנכיים סביב מערכות תחבורה ירוקות וממוחשבות. לפי התכנון, שלב הפיתוח הראשון של העיר (5 ק"מ מתוך 170) צפוי להסתיים עד 2030, כאשר האצטדיון יהווה אחד מעוגני הפיתוח המרכזיים של המיזם.

החזון האדריכלי נבנה בשיתוף משרדי העיצוב הבינלאומיים Gensler ו-Delugan Meissl , לצד חברות הנדסה כמו Mott MacDonald האחראית על התשתיות והקיימות. לפי מקורות רשמיים, הבנייה תחל בשנת 2027, כחלק מהאסטרטגיה המודולרית של NEOM המאפשרת הקמה בשלבים בני 800 מטר כל אחד.