נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
צילום: Getty images Israel

רוסיה תשלם את חובותיה בחשבונות בנק רוסיים כדי להתחמק מפשיטת רגל

הסנקציות המתהדקות לא מאפשרות לרוסיה לשלם את חובותיה באמצעים הרגילים והיא מנסה לבנות מנגנון שבדומה לצורת התשלום עבור הגז יאפשר פתיחת חשבונות בבנקים רוסיים ביפעלו במטבע חוץ וברובל על מנת לשלם את החוב
גיא טל | (7)

רוסיה ממשיכה להתקרב לעבר מצב של חדלות  פרעון על החוב החיצוני שלה בעקבות הסנקציות שהוטלו עליה עקב הפלישה לאוקראינה, שמונעות ממנה גישה למטבע חוץ. 

על פי שר האוצר הרוסי אנטון סילואנוב, רוסיה עובדת על מנגנון שיאפשר את תשלום אגרות החוב שלה באופן דומה לזה שנבנה עבור תשלום על הגז הרוסי באמצעות רובל. 

מאז שנחסמה רוסיה מגישה ליתרות מטבע החוץ שלה הנקובות בדולר יכלה רוסיה לשלם את חובה  בגלל הרשאה יוצאת דופן של משרד האוצר האמריקאי למלווים זריםלצורך תשלום החוב. שבוע שעבר הודיעה ארצות הברית שהיא לא תאפשר יותר את החריגה מהמדיניות. 

לדברי שר האוצר הרוסי, התוכנית החדשה תאפשר למחזיקי אגרות החוב לפתוח חשבונות בנק בבנקים רוסים שיאפשרו שימוש ברובל ובמטבעות זרים במטרה לקבל את התשלומים. 

"כך זה עובד במקרה של תשלומי הגז. אנו מקבלים מטבע זה ואז אנו ממירים אותו לרובל למען הקונה. המכניזם לתשלום היורובונד יעבוד באותו אופן, רק בכיוון ההפוך". לדבריו, המנגנון יאפשר לרוסיה לעקוף את מערכת התשלום המערבית בעזרת זו הרוסית. סילואנוב הוסיף בראיון שערך לאחרונה כי הממשלה עדיין עובדת על התוכנית וכשהיא תסיים היא תוצג בפני המשקיעים.  

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    ישי 01/06/2022 14:02
    הגב לתגובה זו
    תפסיקו לבלבל תמוח שהרוסים על סף פשיטת רגל ,ברוך ה' יש להם עוד מדינות שקונות נפט ובכמויות ולא רק אירופה המטומטמים שמכניסים את עצמם למבוי סתום בזכות ארהב והאגו שלה !
  • 6.
    לרון 31/05/2022 10:51
    הגב לתגובה זו
    תימשך זמן רב אפילו פוטין "יגמר",יגיע עריץ אחר,רוסיה חזרה לסורה שלאחר מלחה"ע השניה,שלטון הצארים במירעו
  • 5.
    לרון 31/05/2022 10:35
    הגב לתגובה זו
    הסנקציות לא השפיעו עד שכן השפיעו והעם יצא לרחובות,רק שבדיקטטורות זה לוקח יותר זמן עד לרגעי האמת
  • 4.
    נועם 31/05/2022 07:46
    הגב לתגובה זו
    איזה מדינה תסכים לקנות אג"ח אמריקאי אם יתברר שארה"ב לא מכבדת התחייבויות
  • 3.
    מכה טובה לבנקים, עמלות המרה כפולות (ל"ת)
    Sassi6 31/05/2022 07:04
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    תומר 31/05/2022 01:22
    הגב לתגובה זו
    היית מעדיף את פוטין עם שפם כן?
  • 1.
    מיקליס 30/05/2022 23:23
    הגב לתגובה זו
    כי זה סעיף שכתוב בכל חוזה של אגח מדינה שהם הנפיקו לציבור כך שלא תהיה ברוסיה שום פשיטת רגל טכנית למרות כל רצונותיה של אמריקה שאוכלת את הלב כשהיא רואה איך הכלכלה והמטבע הרוסי רק מתחזקים מאז הסנקציות וזה רק יילך ויתגבר
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.