האם סקטור האנרגיה המתחדשת הופך לבועה?
בשנת 2019 שוק המוליכים למחצה העולמי שמבטא במובנים רבים את מצב הכלכלה העולמי, היה במגמה שלילית, כשרק הצפי להתגברות השימוש בטכנולוגיית 5G, העלו את הביקושים לקראת 2020. כל כך הרבה דברים קרו מאז. ההתגברות של העבודה מהבית בשל המגפה, יחד עם כניסה מסיבית של חברות צעירות בתחום טכנולוגיית האנרגיה המתחדשת, כולל רכבים חשמליים, יחד עם תחילתו של נדידת הון לקרנות בתחום (ETF), מובילים לניפוח שוויים, לזרימה מוגברת של קפיטל לחברות טרנד ללא הכנסות בעתיד הנראה לעין. תוסיפו לזה ממשל אמריקאי מוטה מאוד לסקטור האנרגיה המתחדשת ותקבלו תנאים מצוינים לבועה.
נתחיל מתחום המוליכים למחצה. נראה שהסממן הבולט ביותר לבועה שהולכת ומתנפחת בסקטור הטכנולוגי של אנרגיה הירוקה, הוא המחסור הגלובלי בשבבים.
העלייה שחווה הסקטור הטכנולוגי מגדיל את הביקושים שהיו גבוהים ממילא בשוק המוליכים למחצה, כשהספקים המובילים בעולם צופים שהמחסור לא ייגמר בקרוב. יתר על כן, הביקושים הגבוהים יעלו את מחירי השבבים והמעבדים וזה יצטרך להיות מגולגל על מישהו, כלומר עלינו.
ג'נרל מוטורס (GM) סגרה 4 מפעלים כי אין לה מעבדים לרכבים. בסוף השבוע שעבר, פורד (F) הודיעה שתוריד את הייצור של הרכב הכי רווחי שלה, הפורד F-150, כי פשוט אין לה מספיק מעבדים. גם פולקסווגן והונדה נאלצו לקצץ. לפי התחזיות בשוק, המחסור הזה צפוי להשפיע על תעשיית הרכב עמוק לתוך המחצית השנייה של 2021.
שוויים לא הגיוניים ועומסים שלא יגמרו
אבל זה לא רק רכבים חשמליים. יש גם לא מעט חברות חדשות בתחום האנרגיה המתחדשת, כשכולם רוצים לרכוב על הגל. לדוגמה, כתבנו כאן לא מעט על אוגווינד. שווי החברה נכון לכרגע עומד על כ-1.8 מיליארד שקל, כשב-12 החודשים האחרונים עלתה בלא פחות מ-835%. מרשים ומעורר תמיהה. גם אלקטריאון, שעלתה ב-12 החודשים ב-151%, נסחרת לפי שווי שוק של 2.3 מיליארד שקל. לשתי החברות עדיין אין ממש מוצר מוגמר. אוגווינד עוד לא הפכה מערכת אחת למבצעית ואלקטריאון עוד לא סללה כביש שלם להטעין את הרכבים החשמליים שהיא מתעדת לעשות.
- שנתיים של תשואת חסר: האם המדד הזה בדרך לסגור פערים?
- הפניקס תשקיע עד מיליארד שקל בפרויקטי אנרגיה של EDF ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שלא תבינו לא נכון. יכול להיות ששתי החברות הללו הן בעלות ערך רב בתחום המאוד תחרותי הזה. אבל גם הן סממן. כמוהן בעולם יש אלפים ומרביתן לא רק קיבלו שוויים מנופחים, הם צורכים מעבדים ושבבים, מה שמגדיל עוד יותר את הביקושים למעבדים. זה מוביל חברות לעמוד בתור, כמו בביטוח לאומי, ולנסות לקבל שבבים לניסויים. צוואר הבקבוק הזה, יכול להיות בעל משמעויות אינהרנטיות לסקטור האנרגיה המתחדשת כולו.
וזה לא רק הן - יש רק בבורסה בת"א עוד קרוב ל-10 חברות בתחום רובן חדשות (הנפקות או הנפקות בדלת האחורית דרך שלדים) שנסחרות בשווים של 400 מיליון וצפונה ולא ברור אם הן ישרדו. גם החברות הוותיקות בתחום, חברות שאינן טכנולוגיות, אלא תפעוליות, האמת סוג של חברות נדל"ן מניב כמו אנלייט ואנרג'יקס גדלות בתחום, אך השווי שלהם משקף אופטימיות חסרת תקדים. לנו יש רק שאלה אחת - מה יש לחברות האלו שאין לאחרים בעולם הגדול? גם אם השוק שלהן גדול, הרי שיש תחרות בלי סוף, אז איך זה הקסם הזה שהחברות האלו רק גדלות וגדלות והופכות להיות חברות של 6,7,8 מיליארד שקל. מה קרה בסולגרין שזינקה פי 3 בשנה וחצי - אחרי הכל זו פעילות שבבסיסה מזכירה פעילות של נדל"ן מניב, פעילות שקרובה יותר מכל דבר אחר לפעילות פיננסית. לוקחים הלוואה, משקיעים ב"נדל"ן סולארי" ממשיכים למנף ומייצרים תשואה גבוהה על ההון. זה גם מה שעשו ב-2007-2009 עד שהבועה של הנדל"ן המניב התפוצצה.
כפי שההיסטוריה מראה, מרביתן של חברות ההזנק בתחום יתרסקו או שימוזגו לתוך החברות שיציגו את הטכנולוגיות המוצלחות ביותר. בינתיים, הם תורמים להיווצרות של בועה ומעמיסים על השחקניות הגדולות יותר, שהשורה התחתונה שלהן תיפגע עד מאוד מהמחסור. כמו כן, השחקנים הצעירים האלה, שמעוניינים לנצל את ההייפ הסביבתי והאחראי, מחפשים את הפטרונים הפיננסיים שלהם.
- להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
הקרנות מתקרבות לרמה של בועה
ויש הרבה דגים שמנים. לפי נתונים של הנאסד"ק, הקרנות בתחום ה-ESG צמחו אשתקד ב-223% ביחס ל-2019 והגיעו לניהול נכסים בהיקף של 189 מיליארד דולר. ב-2020 נפתחו קרוב ל-200 קרנות בתחומי ה-ESG, מה שאומר שהשוק הופך ליותר ויותר צפוף. במיוחד לאור העובדה שזה רק הולך להתגבר בשנים הקרובות, כשממשלו של הנשיא הנכנס ג'ו ביידן הוא תומך גדול באנרגיה מתחדשת. את האיתות הראשון ראינו כבר לפני שבועיים, כשביידן הודיע שכל צי הרכבים של הממשל יעבור לרכבים חשמליים.
בבנק אוף אמריקה (BAC) הזהירו בשבוע שעבר שכמויות הכסף שזורמות לקרנות מייצרות בועות במניות ספציפיות. צריך לזכור שזה מתחיל בקטן, אבל בועה יכולה להתנפח מהר מאוד. דוגמאות למניות שבבנק סברו שהן בתחום הבועתי? EDP, אורסטד ו-וורבונד. מדובר על חברות בשווי מצרפי של קרוב ל-140 מיליארד דולר. הראלי שחוו החברות בשנה האחרונה הגיע יחד עלייה של פי 4 בהון שנכנס לקרן iShares Global Clean Energy, שמחזיקה במניות של חברות הללו.
"אנחנו מעריכים שהכסף שזורם מהקרנות ימשיך לעלות את מחירי המניות, השוויים כבר לא נתמכים על ידי המסגרת הפונדמנטלית ואנחנו לא יכולים לייעץ ללקוחותינו להכניס כסף חדש פנימה", כתבו בחטיבת המחקר של הבנק במכתב למשקיעים, שאמרו שכדאי גם להיזהר מראלי שיונע על ידי סוחרי רובינהוד.
גם במגזין גלובל בנקינג אנד פייננס הבריטי, אמרו כי כנראה שהסקטור נכנס לתחום הבועתי. "יש עומס גדול בחברות ויותר מדי התחזות לחברות שמוגדרות ירוקות, אתיות וקיימות – אבל התיאור שלהן לא מציאותי. ייתכן מאוד שקרנות ה-ESG נמצאות כבר בתחום הבועה, מאחר ולא מעט מניות שהן עוקבות אחריהן נמצאות בעצמן בתחום הבועתי", כתבו.
- 13.בועה? 08/02/2021 11:30הגב לתגובה זואלקטראון אוגווינד הם דוגמאות חברות עם שיטות לא אלגנטיות בכלל ויקרות ששוות בלי סוף, זה יותר קשור לבורסה ולשחקנים בה ומי שמכיר מבין, כל רגע הודעות ויחסי ציבור וחיר אין, בלוני אויר חם
- 12.מהפכה ולא בועה (ל"ת)דני 08/02/2021 09:16הגב לתגובה זו
- 11.יונתן 08/02/2021 03:38הגב לתגובה זוואתה מדבר על סקטור מסוים שנמצא בבועה...טיפשות,טמטום,חוסר הבנה יו ניימ איט.
- 10.אבא 07/02/2021 20:05הגב לתגובה זו......
- 9.רק מזומן 07/02/2021 20:01הגב לתגובה זוכשהביקוש למוצר האמיתי יגבר תתגלה האשליה של קרנות הקומודיטיס שהן ללא סחורה פיזית.
- 8.דודו 07/02/2021 19:50הגב לתגובה זולחברות הגדולות והמובילות בעולם כיום בתחומי הטכנולוגיה והמחשבים (גוגל, מיקרוסופט, אמזון, אפל ועוד ...) אז ספרו לי מה זו בועה ?!
- נכון! אני גם זוכר את זה!! (ל"ת)פוקסי 08/02/2021 13:45הגב לתגובה זו
- 7.RESET 07/02/2021 19:33הגב לתגובה זוירדו ב90%. בועה ענקית . שימו לב שכבר אנלייט וגם אנרגיאן - חברות העלית -מפגינות חולשה גדולה בחודש האחרון .
- 6.אלי 07/02/2021 17:01הגב לתגובה זוהאם היא נכללת בהגדרה זו?
- 5.ארז 07/02/2021 16:42הגב לתגובה זוהאם זו שאלה מכשילה בתחילת הכותרת ומסמנת ביזבוז זמן ומילים ותוצאתה עוד פיקפוק ביכולת במיקוד הכלכלי של הכותב .
- 4.נגידים וריבית 0 07/02/2021 16:20הגב לתגובה זודאגה לעשירים
- 3.פוקסי 07/02/2021 15:39הגב לתגובה זולמלא את כל העולם במחשבים ואינטרנט- לקח שנים בודדות. ולמלא את כל העולם באנרגיה מתחדשת יקח עשורים רבים. בקיצור, לא בועה.
- 2.טוב שאתה פוקח את עינינו ומחזיר אותנו למציאות (ל"ת)תודה לארז ליבנה 07/02/2021 15:24הגב לתגובה זו
- 1.יעקב 07/02/2021 15:02הגב לתגובה זוביידן הולך לשפוך הרבה כסף בתחום, הכתב הנכבד יודע שזה העתיד הוא כנראה פספס את הרכבת אז הוא רוצה לקנות במחיר נמוך. כתב יקר - לך על שורט אולי באופן זמני תתפוס כמה לירות...
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותלהיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים
"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?
נטפליקס Netflix, Inc 0.61% רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית
עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.
על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.
איפה המרצ'נדייז?
אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות
האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.
הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט
בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים.
רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.
- אמזון קופצת ב-13%, מה קורה בנטפליקס, אפל ועל המניות הבולטות בוול סטריט
- נטפליקס בספליט של 1:10 - מה זה אומר ולמה המניה מזנקת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32% (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro
Inc. (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר
סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.
