סופה סערה רעמים נזקים
צילום: Istock

בוול סטריט מתקנים? שוק המט"ח ממשיך לאותת על בעיות

המדדים בוול סטריט קטעו אמש רצף של 4 ימי ירידות בהובלת מניות הטכנולוגיה הגדולות. למרות האופטימיות - בשוק המט"ח הדברים נראים אחרת: הלחץ של הדולר מתפשט למדינות נוספת. בישראל הדולר מתחזק לרמה של 3.45 שקלים לדולר
עמית נעם טל | (7)

לאחר 4 ימים אדומים, שחלקם היו אדומים במיוחד, המדדים המובילים בוול סטריט תיקנו אמש בחדות בהובלת מניות הטכנולוגיה הגדולות: אמזון (סימול: AMZN) זינקה ב-5.2%, אפל (סימול:AAPL) ומייקרוספוט (סימול:MSFT) הוסיפה 2.4%. החוזים העתידיים על המדדים המובילים מטפסם כעת בעוד 0.5%. האופטימיות חזרה? לא בטוח. הסיפור הגדול  להיות בשוק המט"ח ולמרות התיקון ביומיים האחרונים בשווקים,  נראה שמצוקת הדולרים ממשיכה לצבור תאוצה.

בהמשך לאירועים בשבוע האחרון, הדולר ממשיך להתחזק מול רב המטבעות בעולם. עיקר הלחץ ממשיך להיות בשווקים המתעוררים: הלירה הטורקית נופלת לשפל חדש של 7.67 לירות לדולר, הריאל הברזילאי יורד בעוד 1%. הפזו המקסיקני, שיש לו חשיבות גדולה לסחר של ארה"ב, נחלש כעת בקרוב ל-1% ומשלים פיחות של כ-5% בתוך כשבוע. 

הדולר מול הפזו המקסיקני: מצוקת הדולרים בשווקים רבים מתעוררים

כפי שאנו מציינים בשבועות האחרונים, תהליך התחזקות של הדולר הוא "הטרייד הכואב ביותר לשווקים" הסיבה היא פשוטה: לאחר יותר מעשור של כסף זול מצד הפד', לא מעט מדינות וגופים בעולם ממונפים כעת בצורה מוגזמת בהלוואות דולריות. הרוב המוחלט של ההלוואות צריכות להיות מוחזרות/ממוחזרות בשנים הקרובות. אותם גופים צריכים כעת למחזר חובות דולריים כאשר הפעילות הכלכלית במדינה תקועה.

התחזקות של הדולר, משמועתה כי הקושי של אותם גופים עולה והסיכון עולה. ההגבלות החדשות שמטילים בעולם לנוכח העלייה במספרי מקרי ההידבקות בקורונה צפויות להגביר עוד יותר את בריחת ההון ממדינות אלו. האם השווקים יכולים להמשיך לטפס כאשר יש בריחת של דולרים ממדינות רבות? זוהי רק שאלה של זמן עד שאותן מדינות יצטרכו למכור (שוב) את יתרות המט"ח שלהן במטרה להגן על המטבע. 

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    שאול 23/09/2020 21:16
    הגב לתגובה זו
    לדעתי, משבר הקורונה עדיין לא הגיע לשיאו וייתכן שהוא רק בתחילתו. אם נוסיף אליו גם את ממשלת הבובות שלא מתפקדת, מה שיוביל לבחירות רביעיות שבעקבותיהן חברות דירוג האשראי יורידו את דירוג האשראי של ישראל, ואם נוסיף לזה את מיליון המובטלים, את הגירעון העצום שלא מפסיק לעלות, את הירידה בצמיחה ואת המצב הביטחוני הרגיש - חוף המבטחים והמיפלט היחיד יהיה הדולר.
  • 4.
    כותבי תרחישים 23/09/2020 15:40
    הגב לתגובה זו
    אל תגידו---לא ידע נו- קרא נו
  • 3.
    כהן 23/09/2020 15:25
    הגב לתגובה זו
    תודה. מזמן לא כתבתה לגבי המאזנים של הפד והאוצר האמריקאי.
  • 2.
    קורא נעם הדוק 23/09/2020 14:54
    הגב לתגובה זו
    מה ההשלכות של זה מבחינת מתכות יקרות? ראינו בפאניקה הקודמת לפני כמה ימים שהזהב מתחיל לחטוף. אני תוהה - אם הסחורות, המניות, האגח הממשלתי והמזומן כולם עכשיו נכסי סיכון (גם המזומן מאבד מערכו, תלוי מה המזומן והאינפלציה הצפויה במדינה), מה אמורים לעשות עם הכסף? במרץ היה במשהו כמו שבוע תנודה מטורפת במחיר הדולר, הזהב, האגח והמניות ומאז החלה מגמת היחלשות הדולר, והתחזקות הזהב והמניות. מה עכשיו צפוי? תודה
  • דולר מתחזק וימשיך כול עוד ימשיכו להחזיר הלוואות דו 23/09/2020 17:47
    הגב לתגובה זו
    דולר מתחזק וימשיך כול עוד ימשיכו להחזיר הלוואות דולריות כול היתר בלתי ידוע
  • זכר אלפא 23/09/2020 20:14
    שכל הנכסים קורלטיבים ויורדים ביחד?
  • 1.
    שאלה- איך מכירת יתרות המטח משפיע על שוקי המניות? (ל"ת)
    טייגר 7 23/09/2020 14:49
    הגב לתגובה זו
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

וורנר ברוסוורנר ברוס

מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות

פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם

עמית בר |

חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.

לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.

מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.

העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.

פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.