סופה סערה רעמים נזקים
צילום: Istock

בוול סטריט מתקנים? שוק המט"ח ממשיך לאותת על בעיות

המדדים בוול סטריט קטעו אמש רצף של 4 ימי ירידות בהובלת מניות הטכנולוגיה הגדולות. למרות האופטימיות - בשוק המט"ח הדברים נראים אחרת: הלחץ של הדולר מתפשט למדינות נוספת. בישראל הדולר מתחזק לרמה של 3.45 שקלים לדולר
עמית נעם טל | (7)

לאחר 4 ימים אדומים, שחלקם היו אדומים במיוחד, המדדים המובילים בוול סטריט תיקנו אמש בחדות בהובלת מניות הטכנולוגיה הגדולות: אמזון (סימול: AMZN) זינקה ב-5.2%, אפל (סימול:AAPL) ומייקרוספוט (סימול:MSFT) הוסיפה 2.4%. החוזים העתידיים על המדדים המובילים מטפסם כעת בעוד 0.5%. האופטימיות חזרה? לא בטוח. הסיפור הגדול  להיות בשוק המט"ח ולמרות התיקון ביומיים האחרונים בשווקים,  נראה שמצוקת הדולרים ממשיכה לצבור תאוצה.

בהמשך לאירועים בשבוע האחרון, הדולר ממשיך להתחזק מול רב המטבעות בעולם. עיקר הלחץ ממשיך להיות בשווקים המתעוררים: הלירה הטורקית נופלת לשפל חדש של 7.67 לירות לדולר, הריאל הברזילאי יורד בעוד 1%. הפזו המקסיקני, שיש לו חשיבות גדולה לסחר של ארה"ב, נחלש כעת בקרוב ל-1% ומשלים פיחות של כ-5% בתוך כשבוע. 

הדולר מול הפזו המקסיקני: מצוקת הדולרים בשווקים רבים מתעוררים

כפי שאנו מציינים בשבועות האחרונים, תהליך התחזקות של הדולר הוא "הטרייד הכואב ביותר לשווקים" הסיבה היא פשוטה: לאחר יותר מעשור של כסף זול מצד הפד', לא מעט מדינות וגופים בעולם ממונפים כעת בצורה מוגזמת בהלוואות דולריות. הרוב המוחלט של ההלוואות צריכות להיות מוחזרות/ממוחזרות בשנים הקרובות. אותם גופים צריכים כעת למחזר חובות דולריים כאשר הפעילות הכלכלית במדינה תקועה.

התחזקות של הדולר, משמועתה כי הקושי של אותם גופים עולה והסיכון עולה. ההגבלות החדשות שמטילים בעולם לנוכח העלייה במספרי מקרי ההידבקות בקורונה צפויות להגביר עוד יותר את בריחת ההון ממדינות אלו. האם השווקים יכולים להמשיך לטפס כאשר יש בריחת של דולרים ממדינות רבות? זוהי רק שאלה של זמן עד שאותן מדינות יצטרכו למכור (שוב) את יתרות המט"ח שלהן במטרה להגן על המטבע. 

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    שאול 23/09/2020 21:16
    הגב לתגובה זו
    לדעתי, משבר הקורונה עדיין לא הגיע לשיאו וייתכן שהוא רק בתחילתו. אם נוסיף אליו גם את ממשלת הבובות שלא מתפקדת, מה שיוביל לבחירות רביעיות שבעקבותיהן חברות דירוג האשראי יורידו את דירוג האשראי של ישראל, ואם נוסיף לזה את מיליון המובטלים, את הגירעון העצום שלא מפסיק לעלות, את הירידה בצמיחה ואת המצב הביטחוני הרגיש - חוף המבטחים והמיפלט היחיד יהיה הדולר.
  • 4.
    כותבי תרחישים 23/09/2020 15:40
    הגב לתגובה זו
    אל תגידו---לא ידע נו- קרא נו
  • 3.
    כהן 23/09/2020 15:25
    הגב לתגובה זו
    תודה. מזמן לא כתבתה לגבי המאזנים של הפד והאוצר האמריקאי.
  • 2.
    קורא נעם הדוק 23/09/2020 14:54
    הגב לתגובה זו
    מה ההשלכות של זה מבחינת מתכות יקרות? ראינו בפאניקה הקודמת לפני כמה ימים שהזהב מתחיל לחטוף. אני תוהה - אם הסחורות, המניות, האגח הממשלתי והמזומן כולם עכשיו נכסי סיכון (גם המזומן מאבד מערכו, תלוי מה המזומן והאינפלציה הצפויה במדינה), מה אמורים לעשות עם הכסף? במרץ היה במשהו כמו שבוע תנודה מטורפת במחיר הדולר, הזהב, האגח והמניות ומאז החלה מגמת היחלשות הדולר, והתחזקות הזהב והמניות. מה עכשיו צפוי? תודה
  • דולר מתחזק וימשיך כול עוד ימשיכו להחזיר הלוואות דו 23/09/2020 17:47
    הגב לתגובה זו
    דולר מתחזק וימשיך כול עוד ימשיכו להחזיר הלוואות דולריות כול היתר בלתי ידוע
  • זכר אלפא 23/09/2020 20:14
    שכל הנכסים קורלטיבים ויורדים ביחד?
  • 1.
    שאלה- איך מכירת יתרות המטח משפיע על שוקי המניות? (ל"ת)
    טייגר 7 23/09/2020 14:49
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.