בוול סטריט מתקנים? שוק המט"ח ממשיך לאותת על בעיות
לאחר 4 ימים אדומים, שחלקם היו אדומים במיוחד, המדדים המובילים בוול סטריט תיקנו אמש בחדות בהובלת מניות הטכנולוגיה הגדולות: אמזון (סימול: AMZN) זינקה ב-5.2%, אפל (סימול:AAPL) ומייקרוספוט (סימול:MSFT) הוסיפה 2.4%. החוזים העתידיים על המדדים המובילים מטפסם כעת בעוד 0.5%. האופטימיות חזרה? לא בטוח. הסיפור הגדול להיות בשוק המט"ח ולמרות התיקון ביומיים האחרונים בשווקים, נראה שמצוקת הדולרים ממשיכה לצבור תאוצה.
בהמשך לאירועים בשבוע האחרון, הדולר ממשיך להתחזק מול רב המטבעות בעולם. עיקר הלחץ ממשיך להיות בשווקים המתעוררים: הלירה הטורקית נופלת לשפל חדש של 7.67 לירות לדולר, הריאל הברזילאי יורד בעוד 1%. הפזו המקסיקני, שיש לו חשיבות גדולה לסחר של ארה"ב, נחלש כעת בקרוב ל-1% ומשלים פיחות של כ-5% בתוך כשבוע.
הדולר מול הפזו המקסיקני: מצוקת הדולרים בשווקים רבים מתעוררים
כפי שאנו מציינים בשבועות האחרונים, תהליך התחזקות של הדולר הוא "הטרייד הכואב ביותר לשווקים" הסיבה היא פשוטה: לאחר יותר מעשור של כסף זול מצד הפד', לא מעט מדינות וגופים בעולם ממונפים כעת בצורה מוגזמת בהלוואות דולריות. הרוב המוחלט של ההלוואות צריכות להיות מוחזרות/ממוחזרות בשנים הקרובות. אותם גופים צריכים כעת למחזר חובות דולריים כאשר הפעילות הכלכלית במדינה תקועה.
התחזקות של הדולר, משמועתה כי הקושי של אותם גופים עולה והסיכון עולה. ההגבלות החדשות שמטילים בעולם לנוכח העלייה במספרי מקרי ההידבקות בקורונה צפויות להגביר עוד יותר את בריחת ההון ממדינות אלו. האם השווקים יכולים להמשיך לטפס כאשר יש בריחת של דולרים ממדינות רבות? זוהי רק שאלה של זמן עד שאותן מדינות יצטרכו למכור (שוב) את יתרות המט"ח שלהן במטרה להגן על המטבע.
- עליבאבא מצליחה להכות את הצפי לראשונה מזה שלושה רבעונים
- כל מה שצריך לדעת לפני שמקימים חנות אינטרנטית לעסק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- 5.שאול 23/09/2020 21:16הגב לתגובה זולדעתי, משבר הקורונה עדיין לא הגיע לשיאו וייתכן שהוא רק בתחילתו. אם נוסיף אליו גם את ממשלת הבובות שלא מתפקדת, מה שיוביל לבחירות רביעיות שבעקבותיהן חברות דירוג האשראי יורידו את דירוג האשראי של ישראל, ואם נוסיף לזה את מיליון המובטלים, את הגירעון העצום שלא מפסיק לעלות, את הירידה בצמיחה ואת המצב הביטחוני הרגיש - חוף המבטחים והמיפלט היחיד יהיה הדולר.
- 4.כותבי תרחישים 23/09/2020 15:40הגב לתגובה זואל תגידו---לא ידע נו- קרא נו
- 3.כהן 23/09/2020 15:25הגב לתגובה זותודה. מזמן לא כתבתה לגבי המאזנים של הפד והאוצר האמריקאי.
- 2.קורא נעם הדוק 23/09/2020 14:54הגב לתגובה זומה ההשלכות של זה מבחינת מתכות יקרות? ראינו בפאניקה הקודמת לפני כמה ימים שהזהב מתחיל לחטוף. אני תוהה - אם הסחורות, המניות, האגח הממשלתי והמזומן כולם עכשיו נכסי סיכון (גם המזומן מאבד מערכו, תלוי מה המזומן והאינפלציה הצפויה במדינה), מה אמורים לעשות עם הכסף? במרץ היה במשהו כמו שבוע תנודה מטורפת במחיר הדולר, הזהב, האגח והמניות ומאז החלה מגמת היחלשות הדולר, והתחזקות הזהב והמניות. מה עכשיו צפוי? תודה
- דולר מתחזק וימשיך כול עוד ימשיכו להחזיר הלוואות דו 23/09/2020 17:47הגב לתגובה זודולר מתחזק וימשיך כול עוד ימשיכו להחזיר הלוואות דולריות כול היתר בלתי ידוע
- זכר אלפא 23/09/2020 20:14שכל הנכסים קורלטיבים ויורדים ביחד?
- 1.שאלה- איך מכירת יתרות המטח משפיע על שוקי המניות? (ל"ת)טייגר 7 23/09/2020 14:49הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
