זהו מחיר המשבר בין רוסיה לאוקראינה על הכלכלה העולמית - צפו במספרים
ביום שישי האחרון קיבלנו הוכחה להשפעה הפסיכולוגית של העימות בין רוסיה לאוקראינה על המשקיעים באירופה. אחרי יום מסחר חיובי בהחלט, הגיע המפנה החד ומדד הדקס סגר בירידה של 1.44%. ביום חמישי שעבר
יש מי שחושבים שהעובדה שהדקס איבד יותר מ-9% מאז השיא האחרון בחודש יולי,
אלכס ז'בז'ינסקי, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות מיטב דש , התייחס למספרים מאחורי העימות המתעצם באוקראינה "השפעת המתיחות בחזית רוסיה-אוקראינה כבר הורגשה בנתוני הצמיחה ברבעון השני באירופה. גרמניה עלולה לסבול יותר מהמדינות האחרות מחולשה בכלכלת רוסיה ומהסנקציות שהוטלו עליה. לדוגמה, בחצי השנה האחרונה חלה התכווצות של יבוא מכונות וציוד לרוסיה, ענף בו לגרמניה יש חשיפה גבוהה, בשיעור של 7% לעומת התקופה המקבילה אשתקד."
"מלבד גרמניה, המדינות הבלטיות, פינלנד, פולין ומדינות שכנות אחרות עלולות לסבול כעת מהאיסור על יבוא מוצרי מזון לרוסיה. יחד עם זאת, אם המצב לא יתדרדר לעימות צבאי בין רוסיה לאוקראינה, העיצומים הכלכליים לא צפויים להסיט את הכלכלה העולמית ממסלולה באופן משמעותי. צריכים לזכור שלמרות שטחה העצום, כלכלת רוסיה לא גדולה במיוחד."
- 10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?
- יורים ומנפיקים: קייבסטאר מביאה את אוקראינה לנאסד"ק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"החשיפה הפיננסית של הבנקים במערב לא מאוד גבוהה"
על המשפט שפלט נשיא ארה"ב לאחרונה בראיון עמו לפיננשל טיימס כי "רוסיה לא מייצרת כלום" אפשר להתווכח, אבל שוב המספרים מציגים מדינה ענקית עם 145 מיליון איש שרחוקה מלהיות מעצמה כלכלית "משקל רוסיה בתוצר העולמי, המחושב לפי כוח הקנייה (PPP), עומד על כ-3%." כותב ז'בז'ינסקי "משקלה בסך היבוא העולמי עומד על כ-2%. כ-0.8% מהתוצר באירופה חשוף לשוק הרוסי. משקל המכירות לרוסיה בארה"ב עומד על כ- 0.1% מהתוצר בלבד."
"החשיפה הפיננסית של הבנקים במערב לרוסיה לא מאוד גבוהה. בעיקר חשופים לרוסיה הבנקים באירופה, כאשר אוסטריה בולטת עם משקל של כ-1.4% מסך האשראי לרוסיה. יתר המדינות חשופות בלא יותר מ-0.5%, כאשר הבנקים מארה"ב, אנגליה וגרמניה חשופים ב-0.2%."
"העולם נמצא בעודף תפוקת נפט בזמן האחרון"
ז'בז'ינסקי התייחס גם להשפעת המלחמה בעירק ובסוריה בין כוחות דעא"ש למשטרים המתפוררים בשתי המדינות, בכל הנוגע לאפקט שיכול להיות
- ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
- תרופת ההרזיה החדשה של אלי לילי: ירידה של 30% במשקל, אך שיעור הנשירה גבוה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
"יכולים להיות לכך שתי סיבות. יתכן שהאיום האמיתי לא גדול כל כך, כפי שמתואר בתקשורת או שהעולם לא מבין אותו. בנוסף, צריכים לקחת בחשבון שהעולם נמצא בעודף תפוקת נפט בזמן האחרון. גידול בתפוקה בארה"ב, בעיקר על רקע כלכלה עולמית יחסית חלשה, מבטיח שלא יהיה מחסור בנפט. גם במדינות האזור, כולל עיראק ולוב, תפוקות הנפט ממשיכות להיות יחסית גבוהות."
- 1.קספר 18/08/2014 08:37הגב לתגובה זוגרמניה היא המעצמה הכלכלית הגדולה באירופה ואחת מהגדולות בעולם. הבורסה בפרנקפורט ירדה מתחילת השנה ואני מבטח לך שעד סוף השנה היא תתקן חזק כלפי מעלה. כדאי לדאוג לכלכלה אצלנו שבה הצמיחה אפס ומצבנו הגיאופוליטי בעולם גרוע......
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
