נורוויגן קרוז
צילום: טוויטר
דוחות

עמדה בציפיות: נורוויג׳ן קופצת ב-9%

החברה עמדה בציפיות האנליסטים ודיווחה על התאוששות הביקוש אך נותרה מאחור מול רויאל קריביאן וקרניבל שזינקו השנה ביותר מ-50% בזכות איים פרטיים מפוארים

אדיר בן עמי | (1)
נושאים בכתבה נורבג'יאן קרוז

מניית נורווג'יאן קרוז ליין Norwegian Cruise Line 0.26%  מזנקת ב-9%, לאחר פרסום דוח רבעוני שעמד בציפיות השוק. החברה, שהתמודדה לאחרונה עם אתגרים תחרותיים ונחשבה לחלשה יחסית בקרב חברות השייט הגדולות, הצליחה להציג תוצאות ששידרו יציבות — והפיגו חלק מהחששות לגבי הביקוש והרווחיות בענף.


התוצאות הפיננסיות תאמו את תחזיות האנליסטים: רווח מתואם של 51 סנט למניה והכנסות של 2.52 מיליארד דולר, לעומת תחזית שעמדה על 51 סנט ו-2.55 מיליארד דולר. מנכ"ל החברה, הארי זומר, ציין התאוששות ברורה בביקושים: "הביקוש חזר בכל שלוש המותגים שלנו, עם רמות הזמנה שעולות כעת על הרמות ההיסטוריות". נורווג'יאן דיווחה גם על גידול בהזמנות לטיולים ארוכים באירופה במהלך הרבעון השלישי — תחום בעל רווחיות גבוהה בזכות הכנסות נוספות במהלך ההפלגות.


ביצועים מתונים

בהשוואה למתחרות הגדולות בענף, הביצועים של נורווג'יאן היו מתונים. רויאל קריביאן זינקה ביותר מ-50% מתחילת השנה, לאחר סדרה של דוחות מרשימים, בעוד קרניבל הציגה אף היא עליות חדות הודות להעלאת תחזיות הרווח. נורווג'יאן, לעומתן, שמרה על קצב צמיחה מתון ותקשורת שמרנית מול השוק.


פטריק שולס, אנליסט ב-Truist Securities, הסביר את העלייה במניה בכך ש"הציפיות היו כל כך נמוכות, עד שעצם העמידה בהן נתפסה כהישג". לדבריו, התגובה החיובית של השוק לא נובעת מתוצאות יוצאות דופן — אלא מהקלה כללית לאחר תקופה של פסימיות סביב ביצועי החברה.


פער מבני

נורווג'יאן מתמודדת גם עם פער מבני מול המתחרות, בעיקר בהיבט התשתיות: בעוד רויאל קריביאן וקרניבל השקיעו ביצירת איים פרטיים מפוארים לנופשים, לנורווג'יאן יש מתקנים בסיסיים בלבד באי הפרטי שלה שבאיי הבהאמה. בענף שבו חוויית הלקוח משפיעה ישירות על התמחור והרווחיות, מדובר בפער משמעותי.


כחלק ממאמץ לצמצם את הפער הזה, הודיעה החברה על הקמת פארק מים בהיקף של כמעט שישה דונם באי גרייט סטירופ קיי, שצפוי להיפתח בקיץ 2026. שולס רואה בכך מהלך חיובי: "לאיים הפרטיים המתקדמים של המתחרים הייתה תרומה ברורה לצמיחת הרווחים – וכעת לנורווג'יאן תהיה תשובה ראויה".


החברה שמרה על תחזית הרווח השנתית ללא שינוי – 2.05 דולר למניה, עלייה של 16% לעומת השנה שעברה. הנתון הזה משדר יציבות תפעולית בענף שעבר טלטלה עמוקה בתקופת הקורונה. נורווג'יאן ממשיכה להציג שיפור הדרגתי, גם אם בקצב מתון יותר מזה של מתחרותיה.

קיראו עוד ב"גלובל"

יעד המחיר של שולס עומד כעת על 27 דולר — קרוב למחיר המניה לאחר העלייה, שעמד כעת על 25.4 דולר. לדבריו, מדובר בתיקון הגיוני, אך הוא לא צופה זינוק משמעותי נוסף בעתיד הקרוב. החברה תצטרך להוכיח ביצועים עקביים כדי לחזור ולהיתפס כשחקנית מובילה בענף.


תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    פארק 6 דונם שש חחח. הכתב יודע כמה קטן זה 6 דונם רמה 0 (ל"ת)
    חקלאי 01/08/2025 08:40
    הגב לתגובה זו
סטארפייטרס ספייססטארפייטרס ספייס

המניה שהונפקה, זינקה כמעט 400% ונופלת היום ב-60%

ההנפקה הצנועה, היצע מניות מוגבל והיעדר הכנסות הפכו את סטארפייטרס לאחת המניות התנודתיות בשוק ומציבים סימני שאלה סביב השווי שנקבע לה בתוך ימים ספורים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה חלל

חברת החלל האמריקאית סטארפייטרס ספייס (FJET) נכנסה בשבוע שעבר לשווקים הציבוריים בהנפקה ראשונית צנועה יחסית, אך בתוך ימים ספורים הפכה לאחת המניות התנודתיות ביותר בבורסות בארה״ב. ההנפקה, שגייסה כ־40 מיליון דולר, הציבה את החברה במרכז תשומת הלב, בעיקר בשל תנודות חדות במחיר המניה ובמחזורי מסחר גבוהים במיוחד.


סטארפייטרס החלה להיסחר בחמישי שעבר בבורסת NYSE American במחיר של 3.59 דולר למניה. כבר ביום המסחר הראשון זינקה המניה עד לרמה של 8.5 דולר, כאשר נרשמו תנודות חדות לשני הכיוונים וביום שני נרשם זינוק חריג של כ־371%, שהקפיץ את מחיר המניה לשיא של 31.5 דולר, לפני שמגמת המסחר התהפכה היום (שלישי), כאשר המניה נופלת בכמעט 60% למחיר של פחות מ-14 דולר.


סטארפייטרס מציגה את עצמה כחברה שמחזיקה ומפעילה את צי המטוסים העל־קוליים המסחריים הגדול בעולם. פעילותה מתבצעת ממרכז החלל קנדי בפלורידה, והיא מפעילה שבעה מטוסי F-104 סטארפייטר, דגם שיצא משירות בנאס"א כבר באמצע שנות ה־70.


שלוש שנים בלי הכנסות

החברה לא רשמה הכנסות בשלוש השנים האחרונות, ובשנת 2024 דיווחה על הפסד של 7.9 מיליון דולר. נתונים אלו ממקמים אותה כחברה בשלב מוקדם מאוד, שעדיין לא הוכיחה מודל עסקי יציב. מבנה המאזן של סטארפייטרס מסבך את המצב עוד יותר. לחברה הון עצמי שלילי, כך שההתחייבויות עולות על הנכסים. כתוצאה מכך, יחס מחיר להון של החברה עומד על מינוס כ־160, נתון חריג במיוחד בענף תעופה וביטחון, שבו היחס המקובל נע סביב 2.5–3.7.


גורם נוסף שמסביר את התנודות החריפות הוא היקף המניות הזמין למסחר. מתוך כ־21.7 מיליון מניות קיימות, רק כ־11.1 מיליון הוצעו לציבור בהנפקה. היצע מצומצם של מניות סחירות יוצר תנאים שבהם גם עסקאות בהיקף לא גדול גורמות לתנודות מחיר חדות.


אנבידיה ג'נסן הואנג
צילום: טוויטר

אנבידיה משתלטת על מתחרה - חברת השבבים גרוק

אנבידיה בהסכם רישוי עם גרוק במקביל למעבר כל ההנהלה של גרוק לאנבידיה; היקף העסקה 20 מיליארד דולר

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אנבידיה

אנבידיה חתמה על הסכם לרישוי טכנולוגיה מחברת השבבים הצעירה גרוק, שפועלת בתחום פיתוח חומרה להרצת מודלי בינה מלאכותית. במקביל, המייסד של גרוק, ג'ונתן רוס, ונשיא החברה, סאני מדרה, צפויים לעבור לאנבידיה יחד עם אנשי הנדסה נוספים. גרוק תישאר חברה עצמאית, אך לא ברור בשלב זה האם אנבידיה תיכנס כבעלת מניות בחברה. בכל מקרה ההיקף הכולל של העסקה מוערך ב-20 מיליארד דולר. 

העסקה מגיעה בתקופה בה אנבידיה ממשיכה להוביל את שוק המעבדים למרכזי נתונים וליישומי בינה מלאכותית, אולם התחרות מתגברת. חברות שונות מפתחות ארכיטקטורות חלופיות המתמקדות בנקודות כאב כמו זמינות, עלות כוללת ויעילות אנרגטית. עבור אנבידיה, ההסכם עם גרוק נראה כצעד מחושב להבטחת שכבת יכולת טכנולוגית נוספת ולהעשרת ההון האנושי שלה, במיוחד במקומות בהם מתחילים לצוץ איומים תחרותיים.

למה רישוי ולא רכישה מלאה?

הבחירה בהסכם רישוי לא בלעדי מאפשרת לאנבידיה לשלב רכיבים טכנולוגיים בפיתוחיה ללא המורכבות של רכישה מלאה - כולל הליכי רגולציה והתחייבויות ארוכות טווח. אמנם רישוי לא בלעדי פותח את הטכנולוגיה גם למתחרים, אך לאנבידיה יתרון משמעותי ביכולת להפוך רעיונות למוצרים סקיילביליים תוך שילוב עם תוכנה, כלים ומערכת אקולוגית נרחבת.

זו אסטרטגיה המעניקה לאנבידיה גמישות מקסימלית: אם הטכנולוגיה של גרוק תתברר כמשמעותית, אנבידיה כבר תהיה שם. אם לא, המחיר הארגוני של יציאה יהיה נמוך יותר. הצעד מעיד על כך שאנבידיה מזהה את הפוטנציאל של ארכיטקטורות חדשות להפוך לאיום תחרותי אמיתי.

המעבר של מייסד ונשיא גרוק לאנבידיה הוא אחד האלמנטים הבולטים בעסקה. מדובר לא רק בידע טכנולוגי, אלא גם בתפיסת תכנון, ניסיון בבניית ארכיטקטורות שבבים והבנה עמוקה של אופטימיזציה להרצת מודלי AI. אנבידיה מבינה את החשיבות של צוות מלוכד שכבר עבד על פתרונות ייחודיים.