דורדאש; קרדיט: טוויטרדורדאש; קרדיט: טוויטר
דוחות

דורדאש שוב רוכשת - אבל המניה נופלת; האם היא שווה מכפיל 55?

למרות שהפתיעה בשורה התחתונה, דורדאש פספסה את הצפי בשורה העליונה, והמשקיעים מודאגים מהיכולת שלה לשמור על רמת ההכנסות בתקופה של אי וודאות, ושתי הרכישות עליהן הודיעה החברה לא מעודדות אותם

רוי שיינמן |

דורדאש, אחת מחברות המשלוחים הגדולות בעולם, אמנם ראתה את המניה שלה קופצת מתחילת השנה, אך היום היא יורדת בכ-8% לאחר פרסום דוחות מעורבים והכרזה על שתי רכישות חדשות. החברה, שרכשה ב-2021 את חברת וולט הפינית בעסקה של 7 מיליארד אירו, נסחרת כיום בשווי של כ-80 מיליארד דולר - זינוק של 61% בשנה האחרונה ושל 12.5% מתחילת השנה. למרות זאת, המשקיעים מתחילים לתהות אם הצמיחה של החברה מצדיקה מכפיל רווח עתידי גבוה של כ-54-55.


הרווח ברבעון הפתיע לטובה, ההכנסות פחות

בדוחות הרבעון הראשון, דורדאש הציגה רווח מתואם של 44 סנט למניה, הרבה מעל להפסד של 6 סנט ברבעון המקביל אשתקד, וגם מעבר לציפיות האנליסטים שעמדו על 39 סנט בלבד. עם זאת, ההכנסות הסתכמו ב-3.03 מיליארד דולר, נתון שאמנם גבוה לעומת 2.51 מיליארד דולר ברבעון המקביל, אך נמוך מציפיות השוק שעמדו על 3.1 מיליארד.


כמות ההזמנות ברבעון הראשון הגיעה ל-732 מיליון, עלייה של 18% לעומת השנה שעברה. עלייה מרשימה שמעידה על כך שהשירות ממשיך להתרחב, אך ייתכן שזה לא מספיק כדי לפצות על האכזבה בשורה העליונה.


האם המודל העסקי יכול לשרוד את חוסר הוודאות הכלכלי?

דורדאש מאפשרת ללקוחות להזמין משלוחים ממסעדות וחנויות מכולת ישירות מהבית, אך הנוחות הזאת מגיעה עם תג מחיר: משתמשים משלמים עמלות לשירות ולעיתים גם טיפ לשליח, עלויות שמצטברות לסכומים לא קטנים. במצב שבו אמון הצרכנים מתערער בעקבות חוסר הוודאות הכלכלית והאיומים במכסים, יש מי שתוהים אם לקוחות לא יתחילו לצמצם הוצאות דווקא בשירותים מהסוג הזה.


עם זאת, מנכ"ל החברה טוני שו ניסה להרגיע את המשקיעים בשיחת הוועידה לאחר פרסום הדוחות. "נכון לעכשיו, אנחנו לא רואים שום השפעה", אמר. "כפי שאתם יודעים, חלק גדול מהמכסים הוקפאו, ולא ראינו שינוי בהתנהגות הצרכנים, גם אם יש שינוי בתחושת הביטחון שלהם".


רכישת Deliveroo ו-SevenRooms - מהלכים חיוביים או שליליים?

אחת הסיבות המרכזיות לנפילה החדה במניית דורדאש נוגעת לשתי הרכישות החדשות שחשפה החברה. דורדאש הודיעה כי היא רוכשת את חברת המשלוחים הבריטית Deliveroo תמורת 2.9 מיליארד ליש"ט (כ-3.9 מיליארד דולר). לפי דברי שו, המיזוג יאפשר לחברה להרחיב את פעילותה ליותר מ-40 מדינות עם אוכלוסייה כוללת של מעל מיליארד איש. מדובר בצעד שאמור להגדיל משמעותית את טווח הפעולה של החברה מחוץ לארה"ב.


הרכישה השנייה היא של חברת התוכנה SevenRooms, המספקת פתרונות הזמנת מקומות למסעדות ולבתי מלון. העסקה הזו תתבצע תמורת 1.2 מיליארד דולר, והיא מהווה צעד לכיוון שירותים משלימים לתחום הליבה של משלוחים.

קיראו עוד ב"גלובל"


השאלה המרכזית כעת היא האם השוק מאמין שהרכישות האלו יצדיקו את ההשקעה או שמדובר במהלך יקר שיסתיים בבזבוז של מזומנים. בינתיים, נראה שהתשובה של המשקיעים היא שלילית, כשהמניה רושמת את הירידה היומית החדה ביותר שלה מאז מאי 2024.


הקשר הישראלי: וולט והצמיחה של דורדאש באירופה

הישראלים מכירים את דורדאש בעיקר דרך וולט, אפליקציית המשלוחים שהחלה בפינלנד והפכה לשחקנית מרכזית בישראל. דורדאש רכשה את וולט בסוף 2021 תמורת כ-7 מיליארד אירו, והעסקה נחשבת לאחת המהלכים האסטרטגיים המרכזיים של החברה להתרחבות באירופה. מאז, הפכה וולט לחלק בלתי נפרד מהשדרה התפעולית של דורדאש, עם מותג נפרד אך כזה שמשולב טכנולוגית ותפעולית.


במובן הזה, הרכישה של Deliveroo היא המשך ישיר לאותה אסטרטגיה, לבסס שליטה אזורית דרך מותגים מקומיים חזקים. אך ככל שדורדאש מתרחבת, כך גוברת גם הביקורת על שווי השוק המנופח שלה והאם היא באמת יכולה להצדיק מכפיל רווח של 54-55, במיוחד אם הרכישות לא יתורגמו במהירות לתזרים מזומנים.


הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
קריפטו
צילום: pexels

S&P משיקה מדד חדש שמשלב קריפטו ומניות

ענקית המידע הפיננסי S&P Global תשיק מדד שישלב 35 מניות ו-15 מטבעות דיגיטליים במדד אחד, במטרה להציע חשיפה מפוזרת ומבוקרת לתחום הקריפטו, גם למשקיעים מוסדיים

רן קידר |
נושאים בכתבה קריפטו S&P

מדד חדש בשם S&P Digital Markets 50 הושק השבוע על ידי S&P Dow Jones Indices, זרוע המדדים של ענקית המידע הפיננסי S&P Global. המדד נועד להציע למשקיעים חשיפה מגוונת לתחום הקריפטו, לא רק דרך מטבעות דיגיטליים, אלא גם באמצעות מניות של חברות הפעילות בענף. בפועל, מדובר במוצר שמאחד 15 מטבעות קריפטו מרכזיים עם 35 מניות של חברות הקשורות לתחום, בהן בורסות, חברות בלוקצ’יין, ספקיות ארנקים דיגיטליים, שירותי סליקה ועוד. 

המדד פותח בשיתוף עם חברת Dinari והוא נועד לספק למשקיעים מדד מאוזן ושקוף שמייצג בצורה רחבה את שוק הנכסים הדיגיטליים. תנאי הסף הברורים שפורסמו מוודאים שהמדד כולל רק נכסים בעלי שווי שוק משמעותי: מטבע דיגיטלי חייב להיות בעל שווי שוק של לפחות 300 מיליון דולר כדי להכנס למדד, ואילו בהקשרי מניות, על החברה להציג שווי שוק של לפחות 100 מיליון דולר. בנוסף, לא יותר מ-5% ממשקל המדד יינתן לנכס בודד

המדד לא ייסחר בבורסה המסורתית אלא יהיה נגיש כטוקן ניתן להשקעה, שיונפק על ידי Dinari וייקרא dShare. הטוקן יהיה זמין בפלטפורמת Dinari עד סוף השנה, ויספק למשקיעים חשיפה ישירה למדד מבלי לרכוש את הנכסים עצמם. הרעיון הוא לאפשר למשקיעים, פרטיים ומוסדיים, להיחשף לשוק הקריפטו מבלי לבחור מטבע או מניה בודדת, ובכך להפחית סיכון וליהנות מהפיזור שמספק מדד מקצועי. לאור המגבלה שאף נכס לא יעלה על 5% מהמדד, אין חשש מדומיננטיות של ביטקוין או את’ריום בלבד. 

זהירות, תנודתיות לפניך?

המהלך של S&P לא מגיע בחלל ריק. מדובר בתקופה שבה ממשל טראמפ נוקט קו רגולטורי מקל יחסית כלפי מטבעות דיגיטליים, והשווקים מגיבים בהתאם. בשנת 2025, מניית קוינבייס Coinbase 3.06%   זינקה בכ-55%, סטרטג'י MicroStrategy Inc  שהפכה להיות מעין "קופת ביטקוין" רווחית עלתה בכ-24%, וחברת סירקל Circle Internet 1.17%  , שעוסקת במטבעות היציבים נחשבת לאחת ההנפקות הציבוריות החזקות של השנה. גם הביטקוין עצמו שבר במהלך סוף השבוע שיאים חדשים וחצה לראשונה את קו ה-125 אלף דולר. 

על הרקע הזה, ההשקה של מדד שמאגד את כל התחום נראית כמו מהלך שנועד לקרב את המשקיעים המוסדיים והכסף החכם עוד צעד לעבר אימוץ הקריפטו. באמצעות כלי מדד קלאסיים, S&P לוקחת שוק תנודתי מאוד והופכת אותו לנגיש יותר דרך מסגרת מדדית, הנשענת על כללים ברורים ומנגנון איזון רבעוני. קמרון דרינקווטר, מנהל המוצר הראשי של S&P DJI, הסביר שהמדד מציע "כלים עקביים, מבוססי־כללים, כדי להעריך ולהיחשף לתחום". לדבריו, "הקריפטו והנכסים הדיגיטליים כבר לא בשוליים, אלא במרכז הכלכלה הגלובלית".

נטפליקס
צילום: דאלי

איך תיראה נטפליקס עוד כשנתיים?

נסחרת בשווי של 520 מיליארד דולר ומכפיל רווח של קרוב ל-40, ומעריכה - העתיד הוא שילוב של סרטים ומשחקים; על העתיד של נטפליקס

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס

נטפליקס היא מובילת שוק דומיננטית. למרות התחרות היא ייצרה את המוצר המנצח והיא צומחת משמעותית מדי שנה ומגדילה רווחים. מתחילת השנה המניה זינקה ב-36% למחיר של 1,214 דולר - שווי של 520 מיליארד דולר. ההכנסות השנה צפויות להיות 45 מיליארד דולר ושנה הבאה 50.8 מיליארד. הרווח למניה השנה - 26.5 דולר, שנה הבאה קצת מעל 32 דולר. מכפיל רווח של קרוב ל-40. אבסולוטית זה יקר, גם יחסית לעבר זה יקר. 

יחסית למה שקורה בוול סטריט ובהינתן הצמיחה, יש כאלו שיחשבו שזה סביר. הכל תלוי בצמיחה. מכפיל 40 היום אם צמיחה של 20% ברווחים יורד ל-32 אחרי שנה ומשם ל-25 אחרי שנה נוספת. עוד שנה וזה כבר באזור 20. משקיעים מתייחסים לצמיחה יותר מאשר למכפיל נוכחי וכך מגיע התמחור הנוכחי למספרים שלא ידענו בעבר. ה-S&P 500 נסחר במכפיל רווח עתידי של בערך 28, בעוד שהיסטורית הוא היה מתחת ל-20. 

נטפליקס במכפיל 40, אבל היא משדרת פוטנציאל צמיחה משמעותי להמשך. 


במהלך דרמטי שמבשר על עידן חדש בבידור הביתי: משחקי וידאו זורמים ישירות למסך הטלוויזיה, והסמארטפון הופך לשלט אישי. זו הצהרה אסטרטגית על כוונה להפוך את נטפליקס ממלכת הסטרימינג למרכז הבידור המשפחתי המלא, כולל משחקים חברתיים, סדרות וסרטים.

המנכ"ל השותף גרג פיטרס הכריז על כך בכנס Screentime של בלומברג בלוס אנג'לס: "אחד התחומים בגיימינג שאנחנו מכוונים אליו הוא חוויות משחק חברתיות שמתאימות למסך הטלוויזיה". בעוד שנתיים, עד 2027, נטפליקס עשויה להיות פלטפורמה היברידית שבה צפייה בסדרה כמו "דברים מוזרים" (Stranger Things) מובילה באופן טבעי למשחק קבוצתי בהשראתה, עם אינטגרציה של בינה מלאכותית שמתאימה תוכן אישי. אבל האם זה יצליח? 

ההשקה: קפיצה למסך הגדול

השקת משחקי הטלוויזיה היא נדבך חשוב באסטרטגיה של נטפליקס. עד כה, מאז כניסתה לתחום ב-2021 עם משחקים לניידים בלבד, נטפליקס התמקדה בחוויות קצרות וחינמיות למנויים. כעת, בפעם הראשונה, משחקים זמינים על טלוויזיות חכמות וסטרימרים כמו Roku או Apple TV. התהליך פשוט: סריקת קוד QR מהמסך מחברת את הטלפון כשלט, ומאפשרת משחק קבוצתי ללא צורך בבקרים ייעודיים.