דורדאש שוב רוכשת - אבל המניה נופלת; האם היא שווה מכפיל 55?
למרות שהפתיעה בשורה התחתונה, דורדאש פספסה את הצפי בשורה העליונה, והמשקיעים מודאגים מהיכולת שלה לשמור על רמת ההכנסות בתקופה של אי וודאות, ושתי הרכישות עליהן הודיעה החברה לא מעודדות אותם
דורדאש, אחת מחברות המשלוחים הגדולות בעולם, אמנם ראתה את המניה שלה קופצת מתחילת השנה, אך היום היא יורדת בכ-8% לאחר פרסום דוחות מעורבים והכרזה על שתי רכישות חדשות. החברה, שרכשה ב-2021 את חברת וולט הפינית בעסקה של 7 מיליארד אירו, נסחרת כיום בשווי של כ-80 מיליארד דולר - זינוק של 61% בשנה האחרונה ושל 12.5% מתחילת השנה. למרות זאת, המשקיעים מתחילים לתהות אם הצמיחה של החברה מצדיקה מכפיל רווח עתידי גבוה של כ-54-55.
הרווח ברבעון הפתיע לטובה, ההכנסות פחות
בדוחות הרבעון הראשון, דורדאש הציגה רווח מתואם של 44 סנט למניה, הרבה מעל להפסד של 6 סנט ברבעון המקביל אשתקד, וגם מעבר לציפיות האנליסטים שעמדו על 39 סנט בלבד. עם זאת, ההכנסות הסתכמו ב-3.03 מיליארד דולר, נתון שאמנם גבוה לעומת 2.51 מיליארד דולר ברבעון המקביל, אך נמוך מציפיות השוק שעמדו על 3.1 מיליארד.
כמות ההזמנות ברבעון הראשון הגיעה ל-732 מיליון, עלייה של 18% לעומת השנה שעברה. עלייה מרשימה שמעידה על כך שהשירות ממשיך להתרחב, אך ייתכן שזה לא מספיק כדי לפצות על האכזבה בשורה העליונה.
האם המודל העסקי יכול לשרוד את חוסר הוודאות הכלכלי?
דורדאש מאפשרת ללקוחות להזמין משלוחים ממסעדות וחנויות מכולת ישירות מהבית, אך הנוחות הזאת מגיעה עם תג מחיר: משתמשים משלמים עמלות לשירות ולעיתים גם טיפ לשליח, עלויות שמצטברות לסכומים לא קטנים. במצב שבו אמון הצרכנים מתערער בעקבות חוסר הוודאות הכלכלית והאיומים במכסים, יש מי שתוהים אם לקוחות לא יתחילו לצמצם הוצאות דווקא בשירותים מהסוג הזה.
- DoorDash משיקה שותפות רובוטית: משלוחים אוטונומיים בארה"ב
- בכיר בדורדאש נהרג בתאונת שיט באגם טאהו - 8 הרוגים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם זאת, מנכ"ל החברה טוני שו ניסה להרגיע את המשקיעים בשיחת הוועידה לאחר פרסום הדוחות. "נכון לעכשיו, אנחנו לא רואים שום השפעה", אמר. "כפי שאתם יודעים, חלק גדול מהמכסים הוקפאו, ולא ראינו שינוי בהתנהגות הצרכנים, גם אם יש שינוי בתחושת הביטחון שלהם".
רכישת Deliveroo ו-SevenRooms - מהלכים חיוביים או שליליים?
אחת הסיבות המרכזיות לנפילה החדה במניית דורדאש נוגעת לשתי הרכישות החדשות שחשפה החברה. דורדאש הודיעה כי היא רוכשת את חברת המשלוחים הבריטית Deliveroo תמורת 2.9 מיליארד ליש"ט (כ-3.9 מיליארד דולר). לפי דברי שו, המיזוג יאפשר לחברה להרחיב את פעילותה ליותר מ-40 מדינות עם אוכלוסייה כוללת של מעל מיליארד איש. מדובר בצעד שאמור להגדיל משמעותית את טווח הפעולה של החברה מחוץ לארה"ב.
הרכישה השנייה היא של חברת התוכנה SevenRooms, המספקת פתרונות הזמנת מקומות למסעדות ולבתי מלון. העסקה הזו תתבצע תמורת 1.2 מיליארד דולר, והיא מהווה צעד לכיוון שירותים משלימים לתחום הליבה של משלוחים.
- פורשה 911 טורבו S ההיברידית: חזקה ומהירה מאי פעם; כמה היא עולה?
- קרב ההמלצות על איתקה - וההשפעה על דלק
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה: איומים במתקפות ישירות בין...
השאלה המרכזית כעת היא האם השוק מאמין שהרכישות האלו יצדיקו את ההשקעה או שמדובר במהלך יקר שיסתיים בבזבוז של מזומנים. בינתיים, נראה שהתשובה של המשקיעים היא שלילית, כשהמניה רושמת את הירידה היומית החדה ביותר שלה מאז מאי 2024.
הקשר הישראלי: וולט והצמיחה של דורדאש באירופה
הישראלים מכירים את דורדאש בעיקר דרך וולט, אפליקציית המשלוחים שהחלה בפינלנד והפכה לשחקנית מרכזית בישראל. דורדאש רכשה את וולט בסוף 2021 תמורת כ-7 מיליארד אירו, והעסקה נחשבת לאחת המהלכים האסטרטגיים המרכזיים של החברה להתרחבות באירופה. מאז, הפכה וולט לחלק בלתי נפרד מהשדרה התפעולית של דורדאש, עם מותג נפרד אך כזה שמשולב טכנולוגית ותפעולית.
במובן הזה, הרכישה של Deliveroo היא המשך ישיר לאותה אסטרטגיה, לבסס שליטה אזורית דרך מותגים מקומיים חזקים. אך ככל שדורדאש מתרחבת, כך גוברת גם הביקורת על שווי השוק המנופח שלה והאם היא באמת יכולה להצדיק מכפיל רווח של 54-55, במיוחד אם הרכישות לא יתורגמו במהירות לתזרים מזומנים.

עובדי Wix הפסידו 400 מיליון דולר; כל עובד איבד 110 אלף דולר
כשהנהלת החברה, אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש, מימשו בעשרות מיליוני דולרים - הם ידעו מה שהם עושים; רוב העובדים "אכלו אותה"
מניית וויקס Wix Wix.com -3.98% התחילה את השנה במחיר של 215 דולר, שווי של 12 מיליארד דולר ועם תקוות גדולות אחרי שזינקה ב-90% בשנה. הנהלת החברה ביטלה את חששות המשקיעים מתחרות מחברות שיאמצו AI כדי להתחרות ביכולת בניית האתרים של וויקס, וטענה שמדובר בפלטפורמה שלא ניתנת להחלפה. האנליסטים החמיאו והמגמה נראתה חיובית. בפועל, זו היתה אחת השנים הגרועות של החברה (בינתיים) כשהמניה נופלת ב-55% מהמחיר בתחילת השנה ל-95 דולר. השווי ירד ל-5.3 מיליארד דולר.
הנהלה אולי יהירה, אולי מנותקת שלא הבינה את גודל האירוע, ואולי ניסתה להחביא את הבעיה. אנליסטים הלכו שבי אחריה. התעוררות מאוחרת ורכישת סטארטאפ בן כמה חודשים עם 2-3 עובדים במחיר של 80 מיליון דולר סימנה מפנה. רכישת סטארט אפ של AI שיכול לפתוח את הדרך לחברה שתקועה במירוץ ה-AI הוא סימן לכישלון בדרך עד כה. תחליטו - אתמול הייתם בטוחים בכיוון ופתאום אתם בהיסטריה? ובכל זאת, השוק אהב את הרכישה. למרות שזו היתה, בין השורות, הודאה ברורה בטעות ובהתעוררות מאוחרת. עברו כמה חודשים והובן באופן ברור - החברה לא צומחת, הרכישה מוסיפה לה צמיחה חיצונית, אבל הפעילות המסורתית בבעיה. הסיפור האמיתי נחשף.
כל חברות התוכנה נמצאות בבעיה - יש פוטנציאל תחרות ענק מצד ה-AI. פיתוחי תוכנה שלקח שנים להרים אותם, יכולים להיות מוכנים היום בימים ושבועות. נכון, חברה זה לא רק מוצר התוכנה, זה הרבה מסביב - תפעול, שיווק, לקוחות, אבל המוצר זה העיקר. האלטרנטיבות AI יכולות להוביל להחלפה של מוצרי וויקס ויכולות להביא לתחרות על המחיר. בכל מצב זה הפסד לוויקס, והשוק הפנים שיש בעיה קשה בדוחות האחרונים לפני כשבוע - וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?

- וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?
- וויקס צונחת 16% למרות תוצאות טובות - הסיבה היא בתחזית ובאיום מ-AI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המנהלים - אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש מכרו מניות בכמויות גדולות בכל השנה האחרונה. עשו בשכל. אבל תראו מה קרה לעובדים - אלו החזיקו במניות חסומות (RSUs) שניתנות כחלק מהשכר השוטף והם הפסידו סדר גודל של 400 מיליון דולר. בתחילת השנה הם החזיקו 3.34 מיליון מניות כשכל מניה היתה שווה כאמור 215 דולר. מדובר על ערך של 718 מיליון דולר. כעת זה שווה 318 מיליון דולר.
פורשה 911, קרדיט: יצרןפורשה 911 טורבו S ההיברידית: חזקה ומהירה מאי פעם; כמה היא עולה?
הביצועים, הגרסאות השונות והמחירים
הדגם החדש של פורשה 911 טורבו S לשנת 2026 נראה על פניו כמו גרסה נוספת של מכונית־העל הקלאסית - אבל מתחת לפני השטח זהו השינוי המשמעותי ביותר שעבר על הסדרה בעשורים האחרונים. לראשונה, פורשה מציגה גרסה היברידית לדגם הדגל שלה, עם ביצועים עוצמתיים יותר מאי פעם.
הפורשה 911 החדשה מגיעה עם מערכת הנעה מתקדמת שמבוססת על מנוע חדש לחלוטין, תיבה אוטומטית שעוצבה מחדש, סוללה קומפקטית עם מתח עבודה של 400 וולט ושילוב ראשון מסוגו של מערכת טורבו חשמלת. כל אלה יחד הופכים את הרכב למהיר יותר, מדויק יותר, ובעיקר, צעד קדימה במאמץ לשלב בין ביצועים, רגולציה וחדשנות.
המנוע של הדגם החדש - שישה צילינדרים אופקי בנפח 3.6 ליטר - שונה לגמרי מזה של הדור הקודם: מדובר בגרסה קומפקטית יותר, עם קוטר בוכנות חדש, מערכת הזרקה מתקדמת, והסרה מוחלטת של מערכות רצועה מכאניות. הגישה המודולרית אפשרה למהנדסי פורשה לשלב מעל המנוע את מערכות ההמרה החשמליות, כולל ממיר DC/DC ואינוורטר מתקדם, בלי להגביה את קו המכסה האחורי של הרכב.
אבל הסיפור הגדול יותר הוא שילוב של טכנולוגיית T-Hybrid: מנוע חשמלי בהספק של 80 כ"ס משולב בתיבת ה־PDK האוטומטית, אשר מחובר ישירות לגל הארכובה. גם מגדשי הטורבו שונו לחלוטין: הפעם מדובר במערכות טורבו חשמליות עם מדחסי אוויר שנשלטים אלקטרונית, ללא תלות בסיבובי המנוע. התוצאה היא זמינות כוח מיידית, העלמת השהיית הטורבו ואספקת מומנט מרשימה במיוחד לאורך תחום הסל"ד.
- העשור האבוד של פורשה: בלומה מפנה את הכיסא
- פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בזכות המערכת המשולבת, ה־Turbo S מציע כעת הספק כולל של 701 כוחות סוס ומומנט מרבי של 590 ליברה־רגל. אלה מתקבלים בטווח שבין 2,300 ל-6,000 סל"ד - מה שמקנה לרכב גמישות נדירה, גם בנסיעה עירונית וגם על מסלול מירוצים.
