טסלה יורדת ב2%; הציפיות שטיפחה יכולות להיות אלו שיפילו אותה?
הדוחות של טסלה היו מאכזבים אבל ההבטחות להשקת הרובו-טקסי מפצים; המשקיעים במתח לקראת יוני ובוחנים אם הרכבים באמת יודעים לחצות את הכביש (ואת האתגרים) לבד
טסלה (TSLA ) פותחת את השבוע במגמה שלילית, עם ירידה של כ-2%, אבל עדיין שומרת על התנופה החיובית שלה מהשפל שיצרה בתחילת אפריל ב-221 דולר ושמאז עלתה 23%. בשבוע שעבר, המניה עלתה ב0.8%, לאחר זינוק מרשים של 18.1% בשבוע שבו פרסמה החברה את דוחות הרבעון הראשון של 2025.
השוק מגלה אופטימיות לגבי התוכניות שהציגה החברה בתחום הנהיגה האוטונומית, למרות שהמספרים בדוחות היו מאכזבים. דוחות הרבעון הראשון של טסלה, שפורסמו בסוף אפריל, לא עמדו בציפיות. החברה דיווחה על רווח תפעולי של 399 מיליון דולר, ירידה חדה של כ-66% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. התוצאה הזאת הייתה נמוכה משמעותית מתחזיות האנליסטים, אלו ציפו לרווח תפעולי גבוה בהרבה שיעמוד על כ-900 מיליון דולר.
גם הכנסות החברה היו מתחת לציפיות, טסלה דיווחה על מכירות של כ-21 מיליארד דולר, לעומת תחזיות של כ-22 מיליארד דולר. הירידה ברווחיות נבעה בין היתר מהתחרות הקשה בשוק הרכב החשמלי, שגררו את טסלה לבצע הוזלות מחירים כדי לשמור על נתח שוק, וגם אילצו אותה להמשיך ולשרוף כסף על מחקר ופיתוח כדי לשמר את ההובלה שלה, בדגש על טכנולוגיות נהיגה אוטונומית. טסלה במבצע - חברת הרכבים החשמליים מנסה להתגבר על המשבר.
למרות הדוחות החלשים, מניית טסלה עלתה לאחר פרסומם, וזה בעיקר בגלל שהמשקיעים
מסתכלים על הטווח הארוך והחזון של החברה. במהלך שיחת הוועידה עם המשקיעים, מנכ"ל טסלה, אילון מאסק, הדגיש כי החברה עומדת בלוח הזמנים להשקת שירות מוניות אוטונומיות (רובו-טקסי) בחודש יוני 2025. הצהרה זו הצליחה בהחלט להלהיב את המשקיעים, שרואים בטכנולוגיית הנהיגה
האוטונומית
מפתח לצמיחה משמעותית של החברה בשנים הקרובות.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מאסק ציין כי השירות החדש יתבסס על מערכת נהיגה אוטונמית מלאה ה-Full Self-Driving (FSD) של טסלה, שירות שהשתפר משמעותית בשנה האחרונה. השירות צפוי להפוך את טסלה לשחקנית מובילה בשוק התחבורה האוטונומית.
הציפייה להשקת הרובו-טקסי קיבלה חיזוק משמעותי בסוף השבוע האחרון, כאשר מנחת פוקס ניוז, לארה טראמפ, כלתו של הנשיא ביקרה במפעל טסלה באוסטין, טקסס. במהלך הביקור, היא צפתה ברכבי טסלה נוסעים באופן אוטונומי מפס הייצור, תצוגה שהדגימה את יכולות מערכת ה-FSD של החברה. למרות שניתן להניח שהצגת הפיצ'ר הייתה מוגבלת לסביבה מבוקרת, המשקיעים אהבו את זה וראו בכך התקדמות טכנולוגית של טסלה.
רק שאפשר להניח שבין הבמה בתכנית הטלוויזיה שנערכה בסביבה מפוקחת ו'בלי פשלות' ועד לנהיגה ברחובות עירוניים מורכבים כמו אוסטין יש עדיין מלא אתגרים טכנולוגיים וגם רגולטורים. מצד טסלה משודרות הצהרות כי הם מוכנים לעמוד ביעד, והם לא צופים שום עיכובים בעליה לכביש של הרובוטקסי אבל אנליסטים מזהירים שכל עיכוב בהשקה יפגע במניה קשות שכרגע נסחרת על הצפיה הזאת בעיקר.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
החברה גם מינפה את הרשתות החברתיות כדי לעורר את התלהבות המשקיעים סביב המועד המתקרב. בתחילת השבוע, החשבון של טסלה ברשת X פרסם פוסט שציין כי ה-1 ביוני נמצא במרחק של 31 ימים בלבד. אמנם הפוסט לא הזכיר במפורש את הרובו-טקסי, אבל כולם הבינו בדיוק למה טסלה מתכוונת.
ביצועי המניה בשנה האחרונה
במבט רחב יותר, מניית טסלה חווה שנה מאתגרת. מתחילת השנה, המניה ירדה בכ-25%, בעיקר בשל התחרות הגוברת בשוק הרכב החשמלי והלחצים על שולי הרווח של החברה. עם זאת, בהסתכלות על ה-12 החודשים האחרונים, המניה רשמה עלייה מרשימה של כ-52%, מה שמשקף את זה שהמשקיעים עדיין מאמינים בחזון של טסלה, גם על רקע תנודתיות גבוהה. התנודתיות במניית טסלה אינה חדשה. החברה ידועה בתגובות חדות של השוק להכרזות של מאסק וגם לתוצאות של הדוחות הכספיים שהיא מפרסמת.
בשנים האחרונות, טסלה הצליחה להפוך מחברת רכב חשמלי לשחקנית
המובילה בתחומי האנרגיה המתחדשת והבינה
המלאכותית, מה שמגביר את העניין בה אך גם את הסיכונים. אנליסטים מציינים כי הצלחת שירות הרובו-טקסי עשויה להפוך את טסלה לחברה ששווי השוק שלה עובר את טריליון הדולר, אבל כל כישלון או עיכוב יכול להוביל לאכזבות ולגרום למניה
למחוק את כל התשואות שעשתה בזמן האחרון.
שוק הנהיגה האוטונומית הופך תחרותי יותר ויותר, עם חברות כמו וויימו (Waymo) של גוגל, קרוז (Cruise) של ג'נרל מוטורס, וזיקר (Zeekr) הסינית, שמפתחות טכנולוגיות דומות. ויימו, למשל, כבר מפעילה שירותי מוניות אוטונומיות בערים כמו סן פרנסיסקו ופיניקס, מה שמעמיד את טסלה במרוץ נגד הזמן.
החודשים הקרובים צפויים להיות קריטיים עבור טסלה. השקת שירות הרובו-טקסי ביוני 2025, אם תתממש, עשויה לשנות את תפיסת השוק כלפי החברה ולהצדיק את השווי הגבוה שלה. אנליסטים מעריכים כי שירות זה עשוי לייצר הכנסות של מיליארדי דולרים בשנים הקרובות, תוך שהוא ממצב את טסלה כחברת טכנולוגיה ולא רק כיצרנית רכב.
במקביל, טסלה ממשיכה להשקיע בתחומים נוספים, כמו ייצור סוללות, אחסון אנרגיה ופיתוח רכבים חדשים, כמו הדגם הזול יותר שצפוי להגיע לשוק ב-2026. השקעות אלה, לצד התמקדות בטכנולוגיות AI, מחזקות את מעמדה של טסלה כחברה חדשנית, אבל גם מגדילות את הסיכונים הפיננסיים שלה בטווח הקצר.
ההתקדמות הטכנולוגית שהחברה מציגה, וההבטחות שלה ליוני ממשיכים להניע את המניה קדימה אבל השאלה הגדולה היא האם החברה תצליח לעמוד ב'בילד-אפ' ובציפיות הגבוהות שהיא עצמה יצרה.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
