טסלה מודל 3. צילום יואב פולסטסלה מודל 3. צילום יואב פולס

טסלה יורדת ב2%; הציפיות שטיפחה יכולות להיות אלו שיפילו אותה?

הדוחות של טסלה היו מאכזבים אבל ההבטחות להשקת הרובו-טקסי מפצים; המשקיעים במתח לקראת יוני ובוחנים אם הרכבים באמת יודעים לחצות את הכביש (ואת האתגרים) לבד

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

טסלה (TSLA ) פותחת את השבוע במגמה שלילית, עם ירידה של כ-2%, אבל עדיין שומרת על התנופה החיובית שלה מהשפל שיצרה בתחילת אפריל ב-221 דולר ושמאז עלתה 23%. בשבוע שעבר, המניה עלתה ב0.8%, לאחר זינוק מרשים של 18.1% בשבוע שבו פרסמה החברה את דוחות הרבעון הראשון של 2025. 

השוק מגלה אופטימיות לגבי התוכניות שהציגה החברה בתחום הנהיגה האוטונומית, למרות שהמספרים בדוחות היו מאכזבים. דוחות הרבעון הראשון של טסלה, שפורסמו בסוף אפריל, לא עמדו בציפיות. החברה דיווחה על רווח תפעולי של 399 מיליון דולר, ירידה חדה של כ-66% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. התוצאה הזאת הייתה נמוכה משמעותית מתחזיות האנליסטים, אלו ציפו לרווח תפעולי גבוה בהרבה שיעמוד על כ-900 מיליון דולר. 

גם הכנסות החברה היו מתחת לציפיות, טסלה דיווחה על מכירות של כ-21 מיליארד דולר, לעומת תחזיות של כ-22 מיליארד דולר. הירידה ברווחיות נבעה בין היתר מהתחרות הקשה בשוק הרכב החשמלי, שגררו את טסלה לבצע הוזלות מחירים כדי לשמור על נתח שוק, וגם אילצו אותה להמשיך ולשרוף כסף על מחקר ופיתוח כדי לשמר את ההובלה שלה, בדגש על טכנולוגיות נהיגה אוטונומית.  טסלה במבצע - חברת הרכבים החשמליים מנסה להתגבר על המשבר.

למרות הדוחות החלשים, מניית טסלה עלתה לאחר פרסומם, וזה בעיקר בגלל שהמשקיעים מסתכלים על הטווח הארוך והחזון של החברה. במהלך שיחת הוועידה עם המשקיעים, מנכ"ל טסלה, אילון מאסק, הדגיש כי החברה עומדת בלוח הזמנים להשקת שירות מוניות אוטונומיות (רובו-טקסי) בחודש יוני 2025. הצהרה זו הצליחה בהחלט להלהיב את  המשקיעים, שרואים בטכנולוגיית הנהיגה האוטונומית
מפתח לצמיחה משמעותית של החברה בשנים הקרובות. 

מאסק ציין כי השירות החדש יתבסס על מערכת נהיגה אוטונמית מלאה ה-Full Self-Driving (FSD) של טסלה, שירות שהשתפר משמעותית בשנה האחרונה. השירות צפוי להפוך את טסלה לשחקנית מובילה בשוק התחבורה האוטונומית. 

הציפייה להשקת הרובו-טקסי קיבלה חיזוק משמעותי בסוף השבוע האחרון, כאשר מנחת פוקס ניוז, לארה טראמפ, כלתו של הנשיא ביקרה במפעל טסלה באוסטין, טקסס. במהלך הביקור, היא צפתה ברכבי טסלה נוסעים באופן אוטונומי מפס הייצור, תצוגה שהדגימה את יכולות מערכת ה-FSD של החברה. למרות שניתן להניח שהצגת הפיצ'ר הייתה מוגבלת לסביבה מבוקרת, המשקיעים אהבו את זה וראו בכך התקדמות טכנולוגית של טסלה. 

רק שאפשר להניח שבין הבמה בתכנית הטלוויזיה שנערכה בסביבה מפוקחת ו'בלי פשלות' ועד לנהיגה ברחובות עירוניים מורכבים כמו אוסטין יש עדיין מלא אתגרים טכנולוגיים וגם רגולטורים. מצד טסלה משודרות הצהרות כי הם מוכנים לעמוד ביעד, והם לא צופים שום עיכובים בעליה לכביש של הרובוטקסי אבל אנליסטים מזהירים שכל עיכוב בהשקה יפגע במניה קשות שכרגע נסחרת על הצפיה הזאת בעיקר. 

קיראו עוד ב"גלובל"

החברה גם מינפה את הרשתות החברתיות כדי לעורר את התלהבות המשקיעים סביב המועד המתקרב. בתחילת השבוע, החשבון של טסלה ברשת X פרסם פוסט שציין כי ה-1 ביוני נמצא במרחק של 31 ימים בלבד. אמנם הפוסט לא הזכיר במפורש את הרובו-טקסי, אבל כולם הבינו בדיוק למה טסלה מתכוונת.

 ביצועי המניה בשנה האחרונה

במבט רחב יותר, מניית טסלה חווה שנה מאתגרת. מתחילת השנה, המניה ירדה בכ-25%, בעיקר בשל התחרות הגוברת בשוק הרכב החשמלי והלחצים על שולי הרווח של החברה. עם זאת, בהסתכלות על ה-12 החודשים האחרונים, המניה רשמה עלייה מרשימה של כ-52%, מה שמשקף את זה שהמשקיעים עדיין מאמינים בחזון של טסלה, גם על רקע תנודתיות גבוהה. התנודתיות במניית טסלה אינה חדשה. החברה ידועה בתגובות חדות של השוק להכרזות של מאסק וגם לתוצאות של הדוחות הכספיים שהיא מפרסמת. 

בשנים האחרונות, טסלה הצליחה להפוך מחברת רכב חשמלי לשחקנית המובילה בתחומי האנרגיה המתחדשת והבינה
המלאכותית, מה שמגביר את העניין בה אך גם את הסיכונים. אנליסטים מציינים כי הצלחת שירות הרובו-טקסי עשויה להפוך את טסלה לחברה ששווי השוק שלה עובר את טריליון הדולר, אבל כל כישלון או עיכוב יכול להוביל לאכזבות ולגרום למניה למחוק את כל התשואות שעשתה בזמן האחרון. 


שוק הנהיגה האוטונומית הופך תחרותי יותר ויותר, עם חברות כמו וויימו (Waymo) של גוגל, קרוז (Cruise) של ג'נרל מוטורס, וזיקר (Zeekr) הסינית, שמפתחות טכנולוגיות דומות. ויימו, למשל, כבר מפעילה שירותי מוניות אוטונומיות בערים כמו סן פרנסיסקו ופיניקס, מה שמעמיד את טסלה במרוץ נגד הזמן. 

החודשים הקרובים צפויים להיות קריטיים עבור טסלה. השקת שירות הרובו-טקסי ביוני 2025, אם תתממש, עשויה לשנות את תפיסת השוק כלפי החברה ולהצדיק את השווי הגבוה שלה. אנליסטים מעריכים כי שירות זה עשוי לייצר הכנסות של מיליארדי דולרים בשנים הקרובות, תוך שהוא ממצב את טסלה כחברת טכנולוגיה ולא רק כיצרנית רכב. 

במקביל, טסלה ממשיכה להשקיע בתחומים נוספים, כמו ייצור סוללות, אחסון אנרגיה ופיתוח רכבים חדשים, כמו הדגם הזול יותר שצפוי להגיע לשוק ב-2026. השקעות אלה, לצד התמקדות בטכנולוגיות AI, מחזקות את מעמדה של טסלה כחברה חדשנית, אבל גם מגדילות את הסיכונים הפיננסיים שלה בטווח הקצר. 

ההתקדמות הטכנולוגית שהחברה מציגה, וההבטחות שלה ליוני ממשיכים להניע את המניה קדימה אבל השאלה הגדולה היא האם החברה תצליח לעמוד ב'בילד-אפ' ובציפיות הגבוהות שהיא עצמה יצרה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)

המניה שצפויה לזנק היום בוול סטריט והאם זו השקעה מעניינת?

בורסת הקריפטו Bullish הנפיקה בוול סטריט - האם גם היא תזנק? אחרי הנפקות שזינקו ביום הראשון במאות אחוזים, Bullish תנסה לעשות זאת היום

רן קידר |
נושאים בכתבה קריפטו IPO

בורסת הקריפטו Bullish גייסה 1.1 מיליארד דולר בהנפקה שנקבעה במחיר מעל הטווח. להנפקה היו ביקושים חריגים שמבטאים את התיאבון הגדול להנפקות, במיוחד אחרי שורה ארוכה של הנפקות מהזמן האחרון שינקו במאות אחוזים -פיגמה מזנקת ב-241%.

החברה שמחזיקה גם באתר CoinDesk, תחל היום להיסחר בבורסת ניו יורק תחת הסימול BLSH, בשווי שוק של 5.4 מיליארד דולר. Bullish היא מפעילת בורסה למטבעות דיגיטליים ומבעלי אתר החדשות הפיננסי CoinDesk.

בהנפקה הוקצו 30 מיליון מניות במחיר של 37 דולר למניה, מעל טווח ההצעה המקורי של 32־33 דולר, לאחר שהחברה הגדילה את מספר המניות המוצעות בעקבות ביקוש חריג שמוערך ביותר מפי 20 מההיצע - כלומר הביקושים למניות הגיעו לכ-20 מיליארד דולר. ההנפקה הוגדלה ממטרה ראשונית של כ-629 מיליון דולר והגיעה בסופו של דבר ל-990 מיליון דולר בטווח המחירים המוגדל. הממשעות היא שיהיו כאלו שינסו למכור היום, אבל זה לא יהיה ב-37 דולר, זה יהיה במחירים ככל הנראה, גבוהים במיוחד. 

ענקית ההשקעות בלאקרוק ו קרנות ההשקעה של קת'י וודס ARK Investment Management רכשו מניות בהנפקה.

 כתבה קשורה: סטאב-האב בדרך לוול סטריט; השווי יעלה על 15 מיליארד דולר

בניגוד לבורסות הפונות לשוק הקמעונאי, Bullish מתמקדת במשקיעים מוסדיים, עם פלטפורמות למסחר ספוט, מסחר במינוף ונגזרים, ותשתיות אבטחת מידע מתקדמות. החברה מחזיקה ברישיונות רגולטוריים בארה"ב, גרמניה, הונג קונג וגיברלטר, וממתינה לאישורים נוספים. כחלק מהאסטרטגיה, היא רכשה את CoinDesk ב-2023 ואת CCData באוקטובר 2024, כדי לחזק את שירותי המידע והמדיה. מבחינה פיננסית, Bullish צופה רווח נקי של 106-109 מיליון דולר ברבעון השני של 2025, לאחר רווח של 80 מיליון דולר ב-2024 כולה. החברה נהנית כמובן מהעלייה במחירי מטבעות הקריפטון וגם מהרגולציה שמביאה גופים מוסדיים לשוק הזה. 

ליפ בו טאן אינטלליפ בו טאן אינטל

מניית אינטל עולה; טראמפ הפך מאויב לאוהב

מניית אינטל עולה 6% ביומיים, אחרי שנפלה בעקבות ביקורת של טראמפ על מנכ"ל החברה, ליפ בו-טאן; ומה צפוי בהמשך?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

זה התחיל בהתקפה גדולה - דונלד טראמפ דרש ממנכ"ל אינטל, ליפ בו טאן להתפטר מכיוון שהוא מחזיק במניות של חברות סיניות שקשורות לממשל הקומוניסטי בסין שמתחרות באמריקאיות ומהוות אפילו סיכון ביטחוני (הרחבה: אינטל עלולה לאבד את היתרון היחיד שלה; זה יכול להיות מסוכן). זה נמשך בדיווחים על פגישה  (מנכ"ל אינטל ליפ-בו טאן ייפגש עם טראמפ)  והגיע למצב של חיבוקים ונשיקות אחרי המפגש. טראמפ החמיא לבו טאן  ואמר שהוא מעניין מאוד, עם סיפור חיים מדהים. 

בתגובה המניה עולה בטרום ב-2.7%, אחרי שעלתה אתמול ב-3.5% כי המשקיעים הבינו שאם תהיה פגישה זה כבר שיפור גדול לעומת התוקפנות המקורית של טראמפ. טראמפ ידוע כמזגזג, או בעיני אחרים - כאסטרטג. אולי זו אסטרטגיה של הטלת פחד כדי להשיג הישגים - אולי ייצור בארה"ב או דברים נוספים, הבעיה שאינטל היא לא אפל שיכולה להגדיל השקעות ב-100 מיליארד דולר, היא חברה מוכה, מדוכדכת שיש לה עוד סיכוי, אבל יש לה יותר סיכונים.

טראמפ ציין שיהיו שיחות נוספות של צוותי אינטל והממשל לשם חיזוק תעשיית השבבים המקומית. תעשיית השבבים בארה"ב נמצאת במאבק אסטרטגי מול אסיה. ממשל ביידן קידם את "החוק לצ'יפים" (CHIPS Act), שמעמיד כ-52 מיליארד דולר בסבסוד ותמריצים לחברות שבבים שיפתחו וירחיבו פעילות ייצור במדינה. אומנם אינטל נחשבת לאחת הנהנות המרכזיות מהחוק, עם פרויקטים בהיקף של כ-28 מיליארד דולר באוהיו ובאריזונה, אך עיכובים בביצוע והחמצת לוחות זמנים עוררו ביקורת מצד גורמים פוליטיים וכלכליים. במקביל, TSMC כבר בונה מפעלים חדשים באריזונה, ומייצרת לעצמה יתרון של אמינות ביצוע וקשרים עם יצרנים אמריקאים מובילים


על פי פרסומים, טאן תומך בהמשך פעילות ייצור השבבים בתוך אינטל, ולא בהפרדתה ליחידה עצמאית. עם זאת, החברה זקוקה ללקוחות שייבחרו לייצר שבבים על בסיס טכנולוגיות ה־18A או ה־14A העתידית שלה. לקוחות אולי ישכנעו כי החברה מסוגלת להתחרות מחדש ביצרניות המובילות. ללא התחייבויות כאלו, אינטל תתקשה להצדיק השקעות עתק ולהתמודד עם פערי טכנולוגיה שהתפתחו בשנים האחרונות.


אחד התרחישים הוא שטראמפ ינסה לגייס תמיכה פוליטית עבור אינטל ואף להפעיל לחץ על לקוחות פוטנציאליים לשימוש במפעלי החברה. במקביל, נשמעים קולות שקוראים למהלך השקעה רחב היקף: מנכ"ל אינטל לשעבר, קרייג בארט, הציע לאחרונה כי שמונה חברות אמריקאיות, בהן אנבידיה, אפל וגוגל, ישקיעו כ-5 מיליארד דולר כל אחת בתמורה לאחזקה באינטל והבטחת אספקה ארוכת טווח. עם זאת, מאחר ש-TSMC כבר מרחיבה את פעילותה באריזונה, ייתכן שמבלי התערבות פוליטית אקטיבית, שיתוף פעולה כזה לא יקרום עור וגידים

אינטל מתמודדת עם אתגר כפול: מצד אחד, היא נדרשת להשלים פערים טכנולוגיים ולהחזיר לעצמה יתרון בייצור שבבים מתקדמים. מצד שני, עליה להוכיח ללקוחות ולמשקיעים שהיא מסוגלת לעמוד בהתחייבויות ולהביא ערך מוסף על פני המתחרות מהמזרח. כל זה בתחום הייצור כשגם בתחום הפיתוח יש לה אתגרים גדולים - היא עדיין רחוקה מאוד מאנבידיה שמובילה את תחום שבבי ה-AI עם נתח של מעל 80% והיא גם רחוקה מאוד מהשנייה במרוץ AMD שלה כ-4%-5% מהשוק.  לאינטל על פי ההערכות פחות מ-1% מהשוק.