טסלה מודל 3. צילום יואב פולס
טסלה מודל 3. צילום יואב פולס

טסלה במבצע - חברת הרכבים החשמליים מנסה להתגבר על המשבר

עם ירידה חדה של 13% במכירות הרבעון הראשון ותלות גוברת באשראי פליטה, החברה משיקה מבצע ליסינג למודל 3 בניסיון לשנות את המגמה

אדיר בן עמי | (4)

טסלה Tesla -1%  מגבירה את מאמצי השיווק שלה בניסיון להתאושש מרבעון ראשון מאכזב, כאשר החברה בהנהגת אילון מאסק משיקה מבצע ליסינג אטרקטיבי במיוחד עבור דגם המודל 3 שלה. החברה מציעה כעת את מודל 3 בגרסת טווח ארוך עם הנעה אחורית בליסינג בעלות של 349 דולר לחודש למשך 24 חודשים, ללא מקדמה. מדובר בהצעה אטרקטיבית בהשוואה לתשלום החודשי הממוצע על רכב חדש בארה"ב, העומד על כ-750 דולר לחודש לפי נתוני חברת המחקר אדמונדס.


ההצעה החדשה נוספה לאתר החברה לאחרונה, ונראה כי היא חלק ממאמץ רחב יותר להגדיל את המכירות לאחר ירידה חדה ברבעון הראשון. נתוני המכירות של טסלה ברבעון הראשון היו מדאיגים במיוחד. החברה מכרה כ-337,000 מכוניות, ירידה של 13% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד - הנפילה הרבעונית החדה ביותר בהיסטוריה של החברה. הירידה מיוחסת למספר גורמים, כולל פגיעה במותג בשל תפקידו של מאסק בממשל טראמפ, שהרחיק חלק מהקונים הפוטנציאליים.


גם השדרוג של מודל Y תרם לירידה בביקוש, תופעה מוכרת בענף הרכב כאשר לקוחות נוטים להמתין לדגמים החדשים. בנוסף לכך, הנתונים מאירופה מספקים תמונה מעורבת - ירידה של 28% במכירות במרץ לעומת אשתקד, אך זהו שיפור לעומת פברואר וינואר, אז נרשמה ירידה מצטברת של 43%.


אופטימיות זהירה

האנליסטים מוול סטריט צופים כי טסלה תמכור כ-410,000 רכבים ברבעון השני, למרות העלייה במחירים הנובעת ממלחמות הסחר והמכסים. ציפיות אלו מצביעות על אופטימיות זהירה לגבי יכולתה של החברה להתאושש מהמשבר הנוכחי.


מכסי הסחר שהוטלו על ידי ממשל טראמפ מהווים אתגר משמעותי עבור טסלה. בקנדה, למשל, מחירו של מודל Y זינק ב-11,000 דולר לכ-85,000 דולר בהשוואה ל-2024, בעקבות מכסי תגמול שהטילה קנדה על מכוניות המיובאות מארה"ב כתגובה למכסים האמריקאיים. באופן מעניין, אתר טסלה הקנדי עדיין מאפשר ללקוחות לחפש מלאי שהיה זמין לפני הטלת המכסים.


המצב אינו פשוט יותר בארה"ב עצמה, שם מכוניות חדשות הנכנסות למדינה נתקלות במכס של 25%. גם חלקי חילוף מיובאים חייבים במכס זהה החל ממאי. מציאות זו יוצרת אתגר כפול עבור טסלה - להגדיל מכירות ולשמור על רווחיות בסביבה של מכסים, מלחמות סחר ואמון צרכני מתערער.


תמרור אזהרה

התמונה הפיננסית של החברה מדאיגה לא פחות. ברבעון הראשון, טסלה דיווחה על רווח תפעולי של 399 מיליון דולר, כאשר מכירות אשראי פליטה הסתכמו ב-595 מיליון דולר. זהו הרבעון הראשון מאז הרבעון השני של 2020 שבו מכירות האשראי עלו על הרווח הנקי - תמרור אזהרה למשקיעים.

קיראו עוד ב"גלובל"


טסלה מרוויחה אשראי פליטה על ידי ייצור רכבים חשמליים מעבר למכסה הנדרשת, ומוכרת אותם ליצרני רכב אחרים המנסים להימנע מקנסות. מאז 2020, החברה מכרה אשראי פליטה בשווי 9.2 מיליארד דולר, סכום המהווה כמעט 25% מהרווח התפעולי המדווח שלה.


ביצועי המניה משקפים את האתגרים הללו.  מניית טסלה ירדה ב-29% מתחילת השנה, כ-23 נקודות אחוז מתחת למדד S&P 500. למרות זאת, ישנם סימנים לאופטימיות זהירה, עם עלייה של 9.80% במניה בימים האחרונים.


האתגר העומד בפני טסלה כעת הוא להוכיח שביכולתה לצמוח ולהיות רווחית בסביבה עסקית מורכבת. עם התגברות התחרות בשוק הרכב החשמלי, לחצי המחירים והאתגרים הפוליטיים, החברה נדרשת לאסטרטגיה מחודשת שתחזיר אותה למסלול הצמיחה. מבצע הליסינג החדש הוא רק צעד ראשון בדרך הארוכה להחזרת אמון המשקיעים והצרכנים.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    טל 28/04/2025 17:26
    הגב לתגובה זו
    מכירות הרובוטים X טוויטר ספייס אקס כל זה טסלה.מה אתם באים עם רכב אחד יותר רכב אחד פחות שנמכר.זו החברה שתעקוף את אפל ותוביל השוק עם אנבידיה השנים הקרובות למחוזות שהאדם עוד לא יכול לעכל.שערים של 1000 ומעלה יהיו בקרוב בשגרה
  • 3.
    בל 28/04/2025 01:09
    הגב לתגובה זו
    בלון נפוח ומנופח
  • 2.
    יוסי 27/04/2025 21:56
    הגב לתגובה זו
    אתם מנתחים את טסלה לא נכון. מבחינת המשקיעים טסלה היא לא חברת רכבים חשמליים אלא חברת AI וזה מה שהמחיר של המנייה שלה משקף. הסתירה כביכול בין הנתונים החלשים לעלייה הדרסטית במחיר המנייה מלמדת שהמשקיעים של טסלה מתמחרים את התקוות לגבי תחומי הפעילות של החברה בעתיד ולא את הרווחיות של פעולותיה בתקופה הנוכחית.
  • 1.
    שטויות 27/04/2025 21:33
    הגב לתגובה זו
    לפי ביצועי החברה המניה היתה צריכה להסחר בעשירית מערכהטלסה היא חברת חלום....שסכוי קטן שיתממשיתרה מזו ממשל טראמפ פועל לפגוע במקור הרווח העיקרי של טסלההטבות מיסוי חרכב חשמליוסחר בפליטותיום יגיע והמשקיעים יגלו שמאסק רימה אותם בגדולהקים את ענף הרכב החשמלי במו ידיו....וטסלה איבדה אותו למתחרים טובים יותר
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

פלנטיר אלכס קארפפלנטיר אלכס קארפ

פלנטיר תובעת: "גנבו לנו קוד"

פלנטיר מרחיבה את התביעה נגד חברה שהוקמה על ידי עובדים שלה לשעבר - "גניבת מידע סודי וציד אחרי עובדים" 

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה פלנטיר

פלנטיר Palantir -0.1%  הגישה תיקון לתביעה פדרלית נגד הסטארט-אפ פרספטה AI, שהוקמה בידי עובדים לשעבר של פלנטיר. כתב התביעה מוסיף את הירש ג'יין, מנכ"ל ומייסד פרספטה, כנתבע, ומאשים אותו בהפרת הסכמי אי-גיוס עובדים וגניבת מידע סודי. פרספטה, שקיבלה מימון מקרן גנרל קטליסט, גייסה לפחות 10 עובדים לשעבר מפלנטיר מאז הקמתה ב-2024, ויותר מחצי מצוותה מורכב מעובדי פלנטיר לשעבר.

התביעה המקורית, לפני כחודש וחצי התמקדה ברדה ג'יין וג'ואנה כהן, מהנדסות בכירות לשעבר. ג'יין, שתכננה את פלטפורמת הדגל של פלנטיר, עזבה בנובמבר 2024, וכהן, שפיתחה פתרונות AI ללקוחות, עזבה בפברואר 2025. פלנטיר טוענת כי הן העבירו מסמכים סודיים, כולל קוד מקור ונתוני לקוחות בתחומי בריאות ותעשייה, יום לפני עזיבתן. החברה השקיעה מיליארדי דולרים בפיתוח טכנולוגיות אלה, המאפשרות ניתוח נתונים מורכב לגופים ממשלתיים וצבאיים.

התיקון לתביעה מציג ראיות כגון הודעות טקסט שבהן ג'יין כינה עצמו "מגייס עובדים" והביע שמחה על "גניבת מיטב המפתחים" מפלנטיר. פלנטיר מאשימה את פרספטה בהקמת "מפעל העתקה" שפיתח ב-11 חודשים מוצר דומה לזה שלקח לפלנטיר שנים לבנות. בית המשפט העניק צו זמני המונע מהנתבעים להתחרות, לגייס עובדים או לפנות ללקוחות פלנטיר עד לשלב גילוי הראיות.

הטענות כוללות הפרת הסכמי סודיות ואי-תחרות, תחרות לא הוגנת וגניבת סודות מסחריים. פלנטיר מבקשת פיצויים כספיים, החזרת נכסים דיגיטליים ובדיקה פורנזית למחשבי הנתבעים.

פלנטיר - "העתיקו ב-11 חודשים מוצר דומה לזה שלקח לפלנטיר שנים רבות לפתח" 

גיוס טאלנטים בתחום ה-AI עלה השנה ב-45% בהשוואה ל-2024, עם שכר ממוצע של 450 אלף דולר למפתח בכיר. פרספטה, המתמקדת באינטגרציית AI בתעשיות רגולטוריות, מאיימת על פי ההערכות  על 20% ממכירות פלנטיר בתחום הבריאות.



פלנטיר והתביעה - שאלות ותשובות