טסלה במבצע - חברת הרכבים החשמליים מנסה להתגבר על המשבר

עם ירידה חדה של 13% במכירות הרבעון הראשון ותלות גוברת באשראי פליטה, החברה משיקה מבצע ליסינג למודל 3 בניסיון לשנות את המגמה

אדיר בן עמי | (4)

טסלה Tesla 0.55%  מגבירה את מאמצי השיווק שלה בניסיון להתאושש מרבעון ראשון מאכזב, כאשר החברה בהנהגת אילון מאסק משיקה מבצע ליסינג אטרקטיבי במיוחד עבור דגם המודל 3 שלה. החברה מציעה כעת את מודל 3 בגרסת טווח ארוך עם הנעה אחורית בליסינג בעלות של 349 דולר לחודש למשך 24 חודשים, ללא מקדמה. מדובר בהצעה אטרקטיבית בהשוואה לתשלום החודשי הממוצע על רכב חדש בארה"ב, העומד על כ-750 דולר לחודש לפי נתוני חברת המחקר אדמונדס.


ההצעה החדשה נוספה לאתר החברה לאחרונה, ונראה כי היא חלק ממאמץ רחב יותר להגדיל את המכירות לאחר ירידה חדה ברבעון הראשון. נתוני המכירות של טסלה ברבעון הראשון היו מדאיגים במיוחד. החברה מכרה כ-337,000 מכוניות, ירידה של 13% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד - הנפילה הרבעונית החדה ביותר בהיסטוריה של החברה. הירידה מיוחסת למספר גורמים, כולל פגיעה במותג בשל תפקידו של מאסק בממשל טראמפ, שהרחיק חלק מהקונים הפוטנציאליים.


גם השדרוג של מודל Y תרם לירידה בביקוש, תופעה מוכרת בענף הרכב כאשר לקוחות נוטים להמתין לדגמים החדשים. בנוסף לכך, הנתונים מאירופה מספקים תמונה מעורבת - ירידה של 28% במכירות במרץ לעומת אשתקד, אך זהו שיפור לעומת פברואר וינואר, אז נרשמה ירידה מצטברת של 43%.


אופטימיות זהירה

האנליסטים מוול סטריט צופים כי טסלה תמכור כ-410,000 רכבים ברבעון השני, למרות העלייה במחירים הנובעת ממלחמות הסחר והמכסים. ציפיות אלו מצביעות על אופטימיות זהירה לגבי יכולתה של החברה להתאושש מהמשבר הנוכחי.


מכסי הסחר שהוטלו על ידי ממשל טראמפ מהווים אתגר משמעותי עבור טסלה. בקנדה, למשל, מחירו של מודל Y זינק ב-11,000 דולר לכ-85,000 דולר בהשוואה ל-2024, בעקבות מכסי תגמול שהטילה קנדה על מכוניות המיובאות מארה"ב כתגובה למכסים האמריקאיים. באופן מעניין, אתר טסלה הקנדי עדיין מאפשר ללקוחות לחפש מלאי שהיה זמין לפני הטלת המכסים.


המצב אינו פשוט יותר בארה"ב עצמה, שם מכוניות חדשות הנכנסות למדינה נתקלות במכס של 25%. גם חלקי חילוף מיובאים חייבים במכס זהה החל ממאי. מציאות זו יוצרת אתגר כפול עבור טסלה - להגדיל מכירות ולשמור על רווחיות בסביבה של מכסים, מלחמות סחר ואמון צרכני מתערער.


תמרור אזהרה

התמונה הפיננסית של החברה מדאיגה לא פחות. ברבעון הראשון, טסלה דיווחה על רווח תפעולי של 399 מיליון דולר, כאשר מכירות אשראי פליטה הסתכמו ב-595 מיליון דולר. זהו הרבעון הראשון מאז הרבעון השני של 2020 שבו מכירות האשראי עלו על הרווח הנקי - תמרור אזהרה למשקיעים.

קיראו עוד ב"גלובל"


טסלה מרוויחה אשראי פליטה על ידי ייצור רכבים חשמליים מעבר למכסה הנדרשת, ומוכרת אותם ליצרני רכב אחרים המנסים להימנע מקנסות. מאז 2020, החברה מכרה אשראי פליטה בשווי 9.2 מיליארד דולר, סכום המהווה כמעט 25% מהרווח התפעולי המדווח שלה.


ביצועי המניה משקפים את האתגרים הללו.  מניית טסלה ירדה ב-29% מתחילת השנה, כ-23 נקודות אחוז מתחת למדד S&P 500. למרות זאת, ישנם סימנים לאופטימיות זהירה, עם עלייה של 9.80% במניה בימים האחרונים.


האתגר העומד בפני טסלה כעת הוא להוכיח שביכולתה לצמוח ולהיות רווחית בסביבה עסקית מורכבת. עם התגברות התחרות בשוק הרכב החשמלי, לחצי המחירים והאתגרים הפוליטיים, החברה נדרשת לאסטרטגיה מחודשת שתחזיר אותה למסלול הצמיחה. מבצע הליסינג החדש הוא רק צעד ראשון בדרך הארוכה להחזרת אמון המשקיעים והצרכנים.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    טל 28/04/2025 17:26
    הגב לתגובה זו
    מכירות הרובוטים X טוויטר ספייס אקס כל זה טסלה.מה אתם באים עם רכב אחד יותר רכב אחד פחות שנמכר.זו החברה שתעקוף את אפל ותוביל השוק עם אנבידיה השנים הקרובות למחוזות שהאדם עוד לא יכול לעכל.שערים של 1000 ומעלה יהיו בקרוב בשגרה
  • 3.
    בל 28/04/2025 01:09
    הגב לתגובה זו
    בלון נפוח ומנופח
  • 2.
    יוסי 27/04/2025 21:56
    הגב לתגובה זו
    אתם מנתחים את טסלה לא נכון. מבחינת המשקיעים טסלה היא לא חברת רכבים חשמליים אלא חברת AI וזה מה שהמחיר של המנייה שלה משקף. הסתירה כביכול בין הנתונים החלשים לעלייה הדרסטית במחיר המנייה מלמדת שהמשקיעים של טסלה מתמחרים את התקוות לגבי תחומי הפעילות של החברה בעתיד ולא את הרווחיות של פעולותיה בתקופה הנוכחית.
  • 1.
    שטויות 27/04/2025 21:33
    הגב לתגובה זו
    לפי ביצועי החברה המניה היתה צריכה להסחר בעשירית מערכהטלסה היא חברת חלום....שסכוי קטן שיתממשיתרה מזו ממשל טראמפ פועל לפגוע במקור הרווח העיקרי של טסלההטבות מיסוי חרכב חשמליוסחר בפליטותיום יגיע והמשקיעים יגלו שמאסק רימה אותם בגדולהקים את ענף הרכב החשמלי במו ידיו....וטסלה איבדה אותו למתחרים טובים יותר
דן אייבסדן אייבס

המניה הזאת מזנקת היום ב-2,900% - מה הסיבה?

הצטרפותו של דן אייבס ל־Eightco וההשקעה המתוכננת ב־Worldcoin הקפיצו את המניה באלפי אחוזים, אך המיזם עדיין בשלב מוקדם ושוויו רחוק מזה של ביטקוין ואתריום, מה שמותיר פוטנציאל לצד סיכונים משמעותיים

אדיר בן עמי |

עדכון - אחרי זינוק של 2,900%, אייטקו מזנקת בטרום, ומה קורה באנבידיה?


דן אייבס, מהאנליסטים המוכרים בוול סטריט, גרם הבוקר לתזוזה חריגה בשוק כשהודיע שהוא מצטרף כיו"ר דירקטוריון לחברת Eightco Holdings Eightco -20.76%  – חברה קטנה וכמעט לא מוכרת. בעקבות ההודעה מזנקת מניית החברה ב־2,900% במהלך יום המסחר.


אייבס הוא מנהל  ואנליסט מחקר מניות בכיר בתחום הטכנולוגיה בחברת Wedbush Securities מאז 2018, ובמקביל משמש כראש מחקר הטכנולוגיה הגלובלי בחברה. הוא נחשב לאחד האנליסטים המובילים בוול סטריט עם יותר משני עשורים של ניסיון בניתוח תחום התוכנה והטכנולוגיה הרחבה. את הקריירה החל כאנליסט פיננסי ב-HBO, ובהמשך, לאחר סיום תואר MBA במימון, הצטרף ל-FBR Capital Markets, שם עבד במשך 16 שנה והתמקד בתחומי תוכנה, חומרה, אבטחת סייבר, מחשוב ענן, ביג דאטה והנוף המתפתח של עולם המובייל.


הסיבה לעניין החריג היא לא רק ההצטרפות של אייבס עצמו. הוא חשף כי Eightco מתכננת לגייס 250 מיליון דולר ולהשקיע את כולו בטוקן Worldcoin – פרויקט ביומטרי שנוי במחלוקת שהקים סם אלטמן.  גיוס ההון המתוכנן צפוי להיסגר באמצע ספטמבר, במחיר של 1.46 דולר למניה. לאחר מכן תשנה Eightco את שמה ל־ORBS .


Worldcoin מנוהל על ידי אלטמן לצד פעילותו ב־ChatGPT. מטרת המיזם היא ליצור מערכת זיהוי עולמית המבוססת על סריקת עיניים: המשתמש סורק את עיניו, מקבל זהות דיגיטלית ובנוסף גם טוקנים. הרעיון עשוי להישמע עתידני, אך אייבס טוען שמדובר בכלי הכרחי לעולם שבו בינה מלאכותית נוכחת בכל תחום.


וול סטריט
צילום: Roberto Junior, Unsplash
וול סטריט

וויקס מזנקת ב-7%, סולאראדג׳ יורדת ב-5%; הנאסד״ק יורד ב-0.1%

אחרי שיאים חדשים בנאסד״ק אתמול, המסחר היום מתנהל ביציבות כשהסנטמינט מהסקטור הטכנולוגי מרים את השוק כשברקע ההמתנה למדדי המחירים ליצרן ולצרכן שגיעו ביומיים הקרובים ויסללו את הדרך להורדת ריבית  

מערכת ביזפורטל |

יום המסחר נפתח ביציבות קלה, אחרי שביום הקודם הנאסד״ק רשם שיא כל הזמנים. מדד הדאו מוסיף כ-9 נקודות, ה-S&P 500 והנאסד״ק מטפסים בשיעור קל של 0.1%, כשבנתיים המשקיעים ממשיכים לעכל את גל העליות במניות הטכנולוגיה ואת ההסתברות הגוברת להפחתת ריבית כבר בשבוע הבא.

נראה שהזינוק של מניות השבבים  בהובלת אנבידיה וברודקום ממשיך להזין את הסנטימנט החיובי, בזמן שאפל מדשדשת לקראת אירוע ההשקה השנתי, שבו היא צפויה לחשוף אייפון חדש.

ה-BLS פרסם את עדכון נתוני שוק העבודה, והמשיך במגמת ההתקררות, לאחר דו"ח תעסוקה חלש מהצפוי שפורסם בשבוע שעבר, עיני המשקיעים נשואות לשני נתוני מפתח שיתפרסמו השבוע - מדד המחירים ליצרן מחר, ומדד המחירים לצרכן ביום חמישי. אלו עשויים לקבוע את הטון לקראת החלטת הריבית של הפד׳.

ראיון מיוחד עם מנכ״ל פיוניר - גאווה ישראלית - בשביל שוק הפינטק גיל 20 זה כמו 200 לחברת תרופות. פיוניר חוגגת השנה 20, שני עשורים אותן היא לא רק צלחה או שרדה, אלא גם ממש הובילה ובלטה בתעשיית הפינטק. החברה שהוקמה ב-2005 בישראל על ידי יובל טל ובן יניב צ'צ'יק עברה לא מעט ציוני דרך כשהיא מתאימה את עצמה לצרכים הדינמיים בשוק.  כשפנו אל ג׳ון קפלן לנהל את פיוניר ״לקח לי 90 שניות לענות כן״ - הוא מספר. לציון 20 שנה לחברת הפינטק ישבנו לשיחה עם המנכ״ל - דיברנו על התעשייה, על סטרייפ, Wise ומה שיש רק לפיוניר שלאחרים אין. מה הם עושים מול הורדת ריבית שתחתוך ברווחים מעמלות ואיך מובילים את פיוניר לעשור הבא שלה - ג׳ון קפלן: "אנחנו בתחילתו של עשור מעניין מאוד לפיוניר"


בהמשך היום צפויות להתפרסם תוצאות כספיות של גיימסטופ ושל אורקל. אפל, מצידה, ממשיכה לתפוס כותרות לקראת אירוע ההכרזה, שאולי יגדיר את הכיוון של המניה לחודשים הקרובים.