איראן
איראן

ארה"ב פורסת מערכת THAAD בישראל - איך השווקים יגיבו?

הפריסה של מערכת ההגנה האמריקאית המתקדמת מעידה על רמת כוננות גבוהה - ככל הנראה לנוכח איומים גוברים מכיוון איראן; ההערכה היא שמדובר בהיערכות מתואמת, שעשויה לרמז על מהלך אזורי רחב יותר - מה השינויים הצפויים בשווקים?


הרצי אהרון | (1)

בדרך כלל, פריסה של מערכת THAAD מתבצעת רק כאשר קיימת הערכה על איום ממשי - או כחלק מהיערכות רחבה יותר למהלך צבאי אפשרי. עצם הגעתה של המערכת לישראל יכולה להעיד על רמת כוננות חריגה, שעולה בקנה אחד עם ההתרעות ההולכות ומצטברות בתקופה האחרונה. במערכת הביטחונית מעריכים באופן עקבי שהצבת אמצעים מתקדמים כאלה משקפת לא רק איום נקודתי - אלא גם איתות ברור לשחקנים אזוריים, ובראשם איראן.


חשוב לציין - שפריסת הסוללה מתרחשת כמה שבועות לפני הדד-ליין שנתן טראמפ לאיראן לגבי הסכם הגרעין. בישראל רוצים שההסכם יכלול את האינטרסים שבין ארה"ב לישראל. ככל הנראה הדבר יכול אף להתפתח לתקיפה ישראלית באיראן.


הסוללה שפרסו בישראל

סוללת ה-THAAD מיועדת ליירוט טילים בליסטיים בטווחים ארוכים ובשלבים העליונים של השיגור שלהם - מחוץ לאטמוספירה. היא נחשבת לאחת ממערכות ההגנה המתקדמות ביותר שבידי ארה"ב, ומהווה את השכבה העליונה במערך ההגנה מפני טילים. בעבר נפרסה המערכת במספר מוקדים אסטרטגיים, בהם קוריאה הדרומית ואיחוד האמירויות, בעיקר מול איומים ברורים ומידיים. הצבתה כעת בישראל עשויה להעיד על הערכת מצב ביטחונית יוצאת דופן - כמו גם על עומק שיתוף הפעולה בין וושינגטון לירושלים.


העיתוי שבו מתבצעת הפריסה מעורר שאלות לא רק בצד הביטחוני, אלא גם במישור האסטרטגי הרחב יותר. בצל הדיבורים הגוברים על תוכנית הגרעין האיראנית והמתיחות הגוברת באזור, קשה להתעלם מהאפשרות שמדובר במהלך הכנה שקט לקראת פעולה - ישראלית, אמריקאית, או אולי משולבת. בשבועות האחרונים דווח על תנועת כוחות אמריקאיים באזור, הצבת אמצעים מתקדמים כמו מערכות מכ"ם, ותיאומים הדוקים עם מדינות המפרץ.


איך זה ישפיע על השווקים:

לשווקים הפיננסיים ברור דבר אחד: כל עלייה במתיחות האזורית משפיעה מידית על המסחר, בעיקר בתחום האנרגיה, הביטחון והמט"ח. המשקיעים מגיבים בעצבנות למהלכים מן הסוג הזה - והבורסות, בישראל ובעולם, כבר מסמנות חוסר שקט. מניות ביטחוניות עלו, מדדי סיכון זינקו, והתחזיות לעתיד נצבעו בגוונים של אי-ודאות. אם אכן מדובר בצעד לקראת עימות או פעולה רחבה יותר, סביר שנראה בימים הקרובים סימנים נוספים לכך – הן בשטח והן בזירה הכלכלית. לעת עתה, ברור שארה"ב מאותתת – והיא עושה זאת בקול רם וברור.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    בא 06/04/2025 11:46
    הגב לתגובה זו
    מספיק חומר לפצצה כבר היום ...פשוט תמשיכו לפטפט..ביבי מר ביטחון ואישתו גברת אמא חורגת של ישראל ...ולהם יהיו הרבה פצצות גרעניות.
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)

לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות

חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים

נושאים בכתבה רווחים כלואים

במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.

ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.

מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף"  בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.

בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.

מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025  והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.  

וויז אייר
צילום: רשתות חברתיות

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026

בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות

מנדי הניג |

התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.

בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.

בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.

על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.

שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.