רחפן
צילום: דוברות משרד הביטחון

אילון מאסק נגד רחפנים: "כמעט כל הרחפנים הצבאיים משלבים רכיבים סינים"

עמית בר | (4)
נושאים בכתבה רחפן אילון מאסק

אחרי שהתקיף את מטוסי הקרב המאוישים ואת חברת לוקהיד מרטין באופן ישיר,  אילון מאסק מסמן מטרה חדשה – רחפנים עם רכיבים מסין. בשיחת המשקיעים של טסלה לרבעון הראשון, אילון מאסק פתח חזית חדשה. "כמעט כל הרחפנים תלויים כיום בשרשרת אספקה מסין", טען מאסק, והוסיף: "המצב הנוכחי הוא שארה"ב לא יכולה לייצר רחפנים בלי רשות מסין – וזה לא תקין". האמירה הזו, שנאמרה על רקע הסלמה במתיחות הכלכלית בין סין לארה"ב, הצליחה לעורר סערה קטנה כשחברות הרחפנים שראו את ההשפעה של דברי מאסק על לקהיד מרטין, מיהרו להגיב. 

החברות מגיבות: "אצלנו אין רכיבים מסין"

חברת קרייטוס (Kratos), אחת היצרניות המרכזיות של רחפנים צבאיים, מיהרה לפרסם הצהרה חריגה: "כל הפלטפורמות שלנו, כולל רחפנים מתקדמים כמו XQ-58 ו-Firejet, מיוצרות ללא רכיבים מסין. סין אף אוסרת עלינו להשתמש ברכיבים שלה, מה שלא משנה בפועל – כי גם ככה לא השתמשנו בהם".

דברים דומים נשמעים גם מיתר החברות בתחום הביטחוני שהסבירו כי בעוד שברחפנים אזרחים נפוצים כמו של DJI הסינית אכן היצור מתבסס כמעט לגמרי על רכיבים תוצרת סין, ברחפנים צבאיים מדובר בעולם אחר לגמרי.

הבעיה האמיתית טמונה לאו דווקא ברכיבי פלסטיק או אלקטרוניקה, אלא במינרליים נדירים – אותן מתכות מיוחדות המשמשות לייצור מגנטים חזקים, חיישנים ומערכות בקרה. סין מחזיקה על פי ההערכות בכ-85% מיכולת העיבוד של מתכות נדירות בעולם, וזה מה שמייצר תלות בעייתית, גם אם עקיפה.ב-2022, הפנטגון עצר זמנית משלוחים של מטוסי F-35 בעקבות גילוי מגנט תוצרת סין בתוך אחת המערכות. מאז, ממשלת ארה"ב פועלת כדי ליצור שרשרת אספקה עצמאית עד 2027 – תחת תוכנית שמכונה "מהמכרה עד למגנט".

מאסק אולי טועה הפעם, אבל מצביע על בעיה אמיתית

מאסק, כמו תמיד, יודע לזהות איפה כדאי ללחוץ. גם אם הצהרותיו אינן מדויקות, הן מצליחות למשוך תשומת לב לבעיה מבנית – תלות עמוקה מידי ברכיבים מסין. גם החברות שלא תלויות ישירות, יודעות שהממשלה תצפה מהן להוכיח את זה בשקיפות מלאה. חברות כמו אנדוריל, שמוערכת בשוק הפרטי בכ-30 מיליארד דולר, כבר עובדות על פתרונות מקומיים לייצור רחפנים בקנה מידה גדול ובעלויות נמוכות. מדובר בשוק ענק שנמצא בצמיחה מהירה – הן באזרחי והן בביטחוני – והמרוויחות הגדולות יהיו אלה שיצליחו לספק מוצרים איכותיים בלי תלות בחוץ.


שאלות ותשובות בנושא רחפנים, ביטחון לאומי ותלות בסין

האם באמת כמעט כל הרחפנים תלויים בסין?

זה נכון לגבי רחפנים מסחריים פשוטים – למשל כאלה שנמכרים באמאזון או משמשים לצילום. רחפנים צבאיים, לעומת זאת, לרוב מיוצרים ברמת אבטחה גבוהה וללא שימוש ברכיבים סיניים, במיוחד בעקבות רגולציות הדוקות.

מהם רכיבים קריטיים שמגיעים מסין גם בלי שנראה את זה?

הדוגמה הכי משמעותית היא מינרלים נדירים  – מתכות מיוחדות שמשמשות לרכיבים כמו מגנטים חזקים, מערכות ניווט מתקדמות ומנועים קומפקטיים. גם אם הרכיב עצמו מורכב בארה"ב – חומרי הגלם עצמם עשויים להגיע מסין.

קיראו עוד ב"גלובל"

מה התוכנית של הפנטגון בנושא?

משרד ההגנה האמריקאי רוצה ליצור שרשרת אספקה מקומית לחלוטין שתענה על 100% מהצרכים הביטחוניים עד 2027. זה כולל מכרות, מתקני עיבוד, ובסוף – מגנטים וציוד סופי שמבוססים על חומרי גלם אמריקאיים בלבד.

איך שוק הרחפנים הצבאי שונה מהאזרחי?

הרחפנים הצבאיים מיוצרים בסטנדרטים גבוהים בהרבה, ובכפוף לרגולציות קפדניות. הם כוללים מערכות שליטה מתקדמות, טכנולוגיות ניווט מדויקות ומערכות הגנה. לעומת זאת, רחפנים אזרחיים מתמקדים בעיקר במצלמות ובחוויית משתמש.

האם המתח עם סין באמת מאיים על היכולת של ארה"ב לייצר רחפנים?

בשלב זה – לא באמת. יש קושי סביב חומרים מסוימים, אבל לא מדובר על תלות מוחלטת. עם זאת, אילון מאסק מעלה נקודה חשובה: אם לא תיבנה עצמאות תעשייתית ברמת חומרי הגלם – ייתכן שבעתיד איום כזה יהפוך למוחשי יותר.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אנונימי 30/04/2025 14:24
    הגב לתגובה זו
    אחרי שטסלה יורדת חזק חוטפת מכות מכל הכיוונים מאסק מנסה להסיט את הבעיות למקוםמאחר
  • 2.
    חד 24/04/2025 11:06
    הגב לתגובה זו
    תראו כמה הסטרים הם כלפי סין. זהו שלב השיעולים של מחלה סופנית ארוכה
  • 1.
    אנונימי 24/04/2025 10:48
    הגב לתגובה זו
    מאסק הוא ההיטלר של העידן המודרני.האיש מנסה ליצור גזע עליון של אנשים בעזרת טכנולוגיה ורובוטים בזמן ששאר האנשים יהיו עבדים מובטלים.צריך לעצור את האיש הזה.
  • Cahvax 19/08/2025 16:21
    הגב לתגובה זו
    הבחור מכור לסמי הזייה קשים חייבים לעצור את המטורלל הזה שקונה ילדים ובונה שבט של אנשים מטורללים
מפעל בואינגמפעל בואינג

בואינג מתקדמת ל-797 - המטוס שצפוי להחליף את ה-737 ולשנות את מאזן הכוחות

אחרי המשבר סביב ה-MAX 737 והעיכובים בפרויקט ה-X777, החברה מקדמת מיזם שאפתני עם פוטנציאל כלכלי משמעותי; בוול סטריט מפרגנים

עופר הבר |
נושאים בכתבה בואינג

בואינג מתקדמת בצעדים מדודים אך נועזים לקראת מה שעתיד להפוך לאחד המיזמים המרכזיים בהיסטוריה של התעופה המודרנית - השקת ה-797. המטוס יחליף את ה-737, סדרה שהפכה לאייקון עולמי וכללה למעלה מ-12 אלף מטוסים מאז שנות השישים.

העובדים שנקלטו והתמקמו במשרדי חברת בואינג בסיאטל, במדינת וושינגטון, מצאו בשבוע עבודתם הראשון על ריפוד מושב הכסא מכתב מהנהלת בואינג המודיע על ביטול הפרויקט. לאחר הלם ראשון, פוטרו חלק מהמהנדסים ורובם הופנו להמשך תכנון מטוס ה757-300.

ולפני המטוס החדש, אנקדוטה קצרה - בשנת 1996 הגיעה משלחת מהנדסים מראיינים שהתמקמה במלון הילטון לסדרת ראיונות של עובדים המיועדים לתכנון הסופר ג׳מבו. מודעות דרושים ענקיות פורסמו בעיתונות הישראלית. לפיתוח מטוס חדש נדרשים אלפי עובדים שלא היו בנמצא בבואינג.

יש לקוות שהפעם, תוכניות תכנון ויצור ה797 יצאו לפועל. והקשר ל-757 – ה797 יהיה מטוס הנופל בקטגוריה שבין ה-757 ל-767, למלא את החלל שנוצר בין ה-737 ל-787 אחרי שאט אט ה-757 וה-767 מוצאים משירות.

העובדים שנקלטו והתמקמו במשרדי חברת בואינג בסיאטל, במדינת וושינגטון, מצאו בשבוע עבודתם הראשון על ריפוד מושב הכסא מכתב מהנהלת בואינג המודיע על ביטול הפרויקט. לאחר הלם ראשון, פוטרו חלק מהמהנדסים ורובם הופנו להמשך תכנון מטוס ה757-300.

וורן באפט. קרדיט: רשתות חברתיותוורן באפט. קרדיט: רשתות חברתיות

שיעור חינם מוורן באפט - מתי קונים מניה?

"אל תקנה מניות אם אתה לא מסוגל לספוג הפסד של 50%"; וההשקעה האחרונה שהתחילה בהפסד ועברה מהר לרווח של מעל 20%; איך לתפוס הזדמנויות? 

רן קידר |

וורן באפט שוב נגד השוק. בחודשים האחרונים הוא אסף מניות של מניה מוכה, לוזרית שנפלה כמו אבן. הוא העריך שהצרות בצרורות הן עניין של זמן.  הוא התחיל לאסוף בשקט והפסיד. אסף עוד והפסיד, רכש עוד הרבה ועבר לרווח על כל ההשקעה.

זה ניצול הזדמנות, זה ניצול של סנטימנט שלילי עמוק למניה מסוימת, למרות שיש לה ערך גדול, וזה מגובה בפונדמנטלס טובים - בסיס איתן לרווחים ורווחיות טובה. וכל זה בהבנה שההשקעה יכולה להסב הפסד, אפילו כבד בטווח הקרוב, אך לטווח הארוך היא השקעה טובה.

בפועל, תוך חודשים ספורים באפט הרוויח על ההשקעה 20%.  חלקכם כבר מזהה - מדובר ביונייטד הלת', חברת הביטוח הרפואי שנכנסה לסערה מושלמת של נסיבות שליליות שהפילו את המניה "הכבדה". באפט חיכה לנפילה ואסף.  


באפט הגדיל בהדרגה את אחזקתו בחברת הביטוח הרפואי הגדולה בעולם במהלך 2024, בשיא המשבר והחקירות. מאז, המניה זינקה בכ-20% - וההשקעה עומדת כבר על רווח נאה של מאות מיליוני דולרים.

העסקה הזו היא שיעור חשוב עם מספר תובנות. באפט ממשיך להוכיח שכשהשוק "רועד" זה הזמן לקנות. הכלל הבסיסי בהשקעות והוא קצת נשכח בשנים האחרונות הוא שמניה הופכת לאטרקטיבית יותר כשהיא יורדת. היא הופכת זולה וזה הזמן לבדוק ואולי לקנות. בשנים האחרונות הכלל שעובד הוא "המגמה היא החבר" שזה בעצם לקנות בעליות. זה עובד, אבל זה עובד מסיבות פסיכולוגיות יותר מאשר כלכליות. חשוב שתקראו: למה משקיעים מתנהגים כמו עדר - והמחיר שאנו משלמים על כךאתם כנראה חלק מהעדר ודווקא בגלל זה, כדאי שתקראו על המחקר שנעשה במספר מקומות בעולם ותפנימו שהעדר בסוף "מתרסק".