האנליסט שלא מודאג מהמכסים: "טראמפ רוצה לראות את השוק עולה"
המשקיעים מחכים בדריכות להצהרת טראמפ אחרי המסחר שתציג את מדיניות הסחר החדשה של ארה"ב, אבל האנליסט טום לי חושב שהחששות מוגזמים: "תראו את הברקזיט - כולם צפו שחורות ובסוף הכל היה בסדר גמור"
"יום השחרור", כפי שקורא לו טראמפ, הגיע והערב אחרי המסחר יחשוף הנשיא האמריקני את הצעדים הבאים במדיניות הסחר שלו. המשקיעים חוששים וסיכוי לא קטן שבצדק, טראמפ צפוי להוסיף מכסים על אלה שכבר הטיל עד כה והמדינות הנפגעות כנראה יגיבו, ואין לדעת איך תתפתח מלחמת הסחר הזו שתשפיע כנראה על חלק גדול מהעולם.
עם זאת, יש גם מי שחושב שהמשקיעים לא צריכים להתרגש יותר מדי. טום לי, מייסד שותף וראש חברת המחקר Fundstrat, סבור שהאינטרסים של המשקיעים ושל טראמפ בחלקם אולי זהים: "מי שחושב שלטראמפ לא אכפת משוקי המניות - טועה. למרות שטראמפ ציין שהוא לא מסתכל על השוק, זו כנראה לא המציאות", אמר לי.
"הבית הלבן ישקול שינוי מדיניות אם הוא יראה ירידות חריפות מדי"
לי התייחס להצהרה של טראמפ מהחודש שעבר, בה אמר הנשיא כי "אין לי זמן להסתכל על השוק, אני מנסה לבנות מדינה חזקה". עם זאת, לי מציין שהוא ראה סימנים לכך שהאמרה הזו אולי לא משקפת את המציאות בצורה מלאה.
לי ציין שמעבר לחיבור של טראמפ לשוק כאיש עסקים, עליות בשווקים יהוו סוג של אישור לכך שהצעדים שהוא נוקט נכונים, אישור שהוא ישמח לקבל ולנוף בו. מנגד, אם השווקים ירדו, הציבור יוכל להפנות אצבע מאשימה אל עבר הממשל, הנשיא, והצעדים שהם הובילו.
לאורך השנים טראמפ ראה בשוק ההון מעין ברומטר לאמון הציבור במדיניותו, ולעיתים אף התגאה בכך שהבורסה הגיבה בחיוב לצעדים שנקט. לכן,
לי מאמין שגם אם ינקטו צעדים שעלולים להרתיע את השווקים בטווח הקצר, טראמפ יידע לאזן את המסר כדי לשדר יציבות כלכלית.
לי גם מציין שבחלק מהסקרים שבוצעו בנוגע לסנטימנט הצרכני, המשתתפים כבר התחילו להאשים את המכסים של ארה"ב כגורם המרכזי שמביא לירידות בשווקים. בנוסף, במידה והירידות יחמירו והנתונים המאקרו כלכליים גם כן יראו הידרדרות, ארה"ב עלולה להיכנס לטריטוריה של מיתון, וזה הדבר האחרון שטראמפ רוצה שיוצמד לכהונה האחרונה שלו כנשיא.
לי גם מציין את הרצון של טראמפ להחזיר חלקים גדולים מהייצור של החברות האמריקניות לארה"ב - אם השווקים ירדו, החברות ירגישו הרבה פחות בנוח להוציא מאות מיליונים על החזרה של קווי ייצור ממדינות זרות לארה"ב.
"המשקיעים מצפים לגרוע מכל - ולכן הם כנראה יופתעו לטובה"
לי גם מציין את מידת אי הוודאות הגבוהה ששוררת בשוק לקראת הצהרת טראמפ. הוא מציין שההצהרה כשלעצמה תוריד ממפלס אי הוודאות, מה שכיעקרון טוב לשוק, והוא גם מציין שהמשקיעים כנראה מצפים לגרוע מכל: "אני חושב שלמשקיעים תהיה יותר בהירות החל ממחר וזה יאפשר להוריד קצת לחץ מהשוק. אני חושב שהתרחיש הסביר יותר הוא שבמקום שהשוק יפרוץ עוד יותר למטה, נראה אפילו עלייה קלה, בהחלט אפשרי שאנחנו עכשיו בתחתית".
"גם יכול להיות שהשוק מגזים בתחזיות השחורות שלו", אמר לי. "תראו את הברקזיט למשל, התחזיות היו שחורות ובסופו של דבר הכלכלה הבריטית יצאה מזה בסדר גמור, הם לא נכנסו למיתון והשווקים לא קרסו. יש היום המון אנשים שחושבים שהכלכלה והשווקים הולכים לרדת מהפסים אחרי ההצהרה של טראמפ".
תחזיותיו של לי נתמכות גם בסימנים רחבים יותר, כמו יציבות יחסית בתוצאות החברות בדוחות הרבעוניים
האחרונים, ונתוני מאקרו שעדיין לא מעידים על כניסה למשבר. להערכתו, גם אם יהיו ירידות בטווח הקצר, המומנטום החיובי של השוק בטווח הארוך עדיין נשמר.
טומי לי זכה לכבוד שלו בוול סטריט אחרי שהתחזיות שלו לעליות של 20% ב-S&P 500 בכל אחת מהשנים 2023 ו-2024 התבררו כנכונות. את 2025 צופה לי שהמדד יסגור ב-6,600 נקודות, אפסייד של 17% על השער היום ושל 12% על השער בתחילת השנה.
- 1.אנונימי 03/04/2025 18:19הגב לתגובה זוהשוק יכול לרדת גם ב10 15 ואפילו 30 אחוז תוך זמן קצר . יש לו לאן לרדת לאור העליות בשנים האחרונות
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אביגל שורק, קרדיט: החברהרבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר
שיפור במרווחי הזיקוק, תוכנית התייעלות ומענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי דחפו את החברה לרווח שיא; המניה עלתה ב-5.5%
דלק ארה"ב US Delek US Holdings 5.66% , פרסמה את הדוחות הרבעוניים בסוף השבוע האחרון והציגה רבעון יוצא דופן עם רווח נקי של 178 מיליון דולר (2.93 דולר למניה) ו-EBITDA מתואם של כ־760 מיליון דולר. גם ללא ההשפעה החד־פעמית
של המענקים הרגולטוריים, החברה הציגה EBITDA מתואם של 319 מיליון דולר, רמה הגבוהה משמעותית ביחס לשנים קודמות.
החברה, שאין לה גרעין שליטה, מחזיקה בארבעה בתי זיקוק במדינות טקסס, לואיזיאנה וארקנסו, וכן ב-63% מחברת הבת דלק לוגיסטיקה (DKL), הפועלת בתחום
תשתיות האנרגיה והובלת נפט, גז ומים.
מאז נכנס לתפקידו ביוני 2022, מוביל המנכ"ל אביגל שורק, שעובד בקבוצה למעלה מ-13 שנה (עם הפסקה קצרה בה שימש מנכ"ל אל על), תוכנית התייעלות רחבה (EOP) שהובילה לשיפור בתזרים המזומנים בקצב שנתי של כ-180 מיליון דולר.
“ההתייעלות היא כבר לא פרויקט, אלא דרך חיים,” אמר שורק בשיחת המשקיעים. בעקבות הביצועים, עדכנה החברה כלפי מעלה את היעד השנתי של התוכנית ל-180 מיליון דולר לפחות, לעומת 130 מיליון דולר בתחזית הקודמת.
אחת התרומות המרכזיות לתוצאות האחרונות היא קבלת
מענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי (EPA), במסגרת פטור לבתי זיקוק קטנים. לאחר שנים של דיונים, קיבלה החברה אישור רטרואקטיבי לשנים 2019-2024 בהיקף של 280 מיליון דולר, אשר נרשמו כהפחתה בעלות המכר. שורק ציין כי החברה צפויה לממש מענקים נוספים של כ-400 מיליון דולר
נוספים במהלך חצי השנה הקרובה, ומעריכה שכל בתי הזיקוק שלה יעמדו בקריטריונים גם ב-2025.
- דלק US קופצת בוול סטריט - זוכה להעלאת המלצה מוולס פארגו
- האביר הלבן של ויסמן ובירן: דלק US רוכשת את השליטה באלון USA ב-572 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, דלק לוגיסטיקה העלתה את תחזית ה־EBITDA השנתית שלה לטווח שבין 500-520 מיליון דולר, והיא צפויה לסיים את השנה בטווח העליון. שורק הוסיף כי נרשמת מגמת שיפור גם במגזר הסיטונאי בזכות חוזים חדשים והתייעלות בלוגיסטיקה.
