ת"א תחליט: שבוע חדש בתקוות חדשות או ברוחות מימושים

מחד סיימה וול סטריט בירידות ביום ו', טבע ירדה עקב הערכות כי תרכוש חברת תרופות גרמנית ב-2.4 מיליארד אירו, ומנגד פערי הארביטראז' שליליים אך לא מאוד, הדולר לא ייסחר היום והפעילים יכריעו על הכיוון למניות
חזי שטרנליכט |

(עדכון 2) כיצד תפתח הבורסה המקומית את שבוע המסחר? האם תפתח "דף חדש" ותסיים שבוע וחצי של מימושים ומגמה אדומה ושלילית? או שמא יתמידו פעילי שוק ההון, עקב הלחץ שהחל להיווצר, במכירות המניות בשוק? ההכרעה מרגע פתיחת המסחר. הסוחרים יוכלו גם לעקוב אחרי המסחר באופציות השקל/דולר שעשויות לתת אינדיקציה לסנטימנט לגבי המטבע הירוק לקראת פתיחת המסחר בו מחר.

נזכיר כי ביום ו' היה יום מסחר מקוצר במט"ח בו שוב התחזק הדולר, ושערו היציג הנוכחי עומד על 5.438 שקל. שער זה מגלם למטבע האמריקני התחזקות של כ-5.3% מתחילת השנה.

עוד נציין כי ביום ו' חתמה וול סטריט בירידות שערים, וכי המניות הדואליות (ממדד ת"א 25) פותחות בפערים מעורבים. טבע פותחת בפער שלילי של 0.38%-, פרטנר בפער של 0.32%-, פרטנר בפער של 0.32%-, פריגו בפער שלילי קל, אלביט מערכות בפער שלילי של 0.16%-, ורק אלווריון העומדת לצאת מהמעו"ף ב-1 ביולי, תפתח בפער חיובי בולט של 6.24%+.

בין הסיבות לירידות בוול סטריט היה אחראי מחיר הנפט. הוא חצה את רף 60 דולרים לחבית והתייצב בסוף המסחר בו בבורסת ה-NYMEX על 59.84 דולר לחבית (קרוד, באוגוסט). לכן, הסנטימנט השלילי בשווקים חוזר לטעום את טעמו השחור והמר של מחיר הנפט, ונראה כיצד זה יכול להשפיע עלינו.

עסקה אפשרית לטבע תעניין את השוק

דרך הטבע. הדבר הראשון שייבדק היום הוא המהלך שעשויה לנקוט טבע באירופה. רכישה של חברה גרמנית ב-2.4 מיליארד אירו. מהלך לא קל, שהעיב על המניה בוול סטריט ביום שישי. זאת משום שרכישה אפשרית בד"כ מפחיתה מערך המנייה הרוכשת, ומזניקה את המנייה הנרכשת.

בכל מקרה, מניית החברה המדוברת, Stada Arzneimittel זינקה ב-15%. מה שפורסם ביום ו' בעיתונות הגרמנית היה כי החברה נמצאת תחת הכוונת של טבע הישראלית שמוכנה לשלם בעבורה את הסכום המדובר. החברה הגרמנית סרבה להגיב לידיעות.

בשוק המקומי נרקמת עסקת ענק למיזוג בין חברת פז (צדיק בינו) לפטרול הסלובנית. כך מדווח "ידיעות אחרונות" הבוקר, חברת הדלק מנהלת מגעים למיזוג וההשפעה יכולה להיות על מניית פיבי, דרכה מחזיקה קבוצתו של צדיק בינו את הבינלאומי. גם מניות הבינלאומי יכולות להגיב.

קצת אבק של כוכבים, אחד מערוצי הטלויזיה בלווין - YES, ערוץ יס-Y התלונן אצל הממונה על ההגבלים העסקיים, דרור שטרום, נגד גיא פינס. לטענתם פינס חוסם את גישת חברי צוות תוכנית Y ב-10 מלהגיע לאירועים נחשקים בעולם הזוהר המקומי. מניות בזק, בעלת YES, ומניות מת"ב - חלק מ-HOT, המשדרת בבלעדיות את תוכניתו של גיא פינס, עשויות להגיב.

מי שלא שומר נימה אופטימית לגבי מדד המעו"ף הוא המנתח הטכני של Bizportal, אייל גורביץ'. הוא סבור כי "שוק המניות אכן יצא לתיקון וממה שאני רואה, זה לא נגמר פה. אפשר לצפות בקלות להחלקה נוספת מטה בשיעור שבין 5% - 10%".

עוד נציין כי ב"הארץ" מדווח הבוקר כי צים והחברה לישראל מתכננות לגייס בין 600 ל-800 מיליון שקל באג"ח, זאת למרות הירידות והמימושים שאירעו לאחרונה. התכנון הוא להנפקת אג"ח סטרייט במח"מ שבין 6 ל-7 שנים. יהיה מעניין לראות אם קדחת ההתאגחות, שנאלמה דום בשבועות האחרונים, אכן תחזור ל"אחד העם".

גם לתנובה יש בשורה. לפי "גלובס" בסופ"ש היא מוערכת בשווי שבין 2.7 ל-3.6 מיליארד שקל, קטן מהשווי שבו נסחרת שטראוס-עלית (3.92 מיליארד שקל, לאחר ירידה של 1.5% ביום ה'). המחלבה הענקית בדרך לבורסה, והכותרות בעניין עלו וירדו בחודשים האחרונים שוב ושוב, רו"ח סוארי העריך כי שוויה עשוי להגיע לאיזור 3.5 ל-5.5 מיליארד שקל. השאלה כמובן, אם ישאר "כח" לשוק לקבל את תנובה כמנייה בסבר פנים נאות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)

לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות

חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים

נושאים בכתבה רווחים כלואים

במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.

ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.

מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף"  בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.

בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.

מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025  והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.  

וויז אייר
צילום: רשתות חברתיות

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026

בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות

מנדי הניג |

התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.

בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.

בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.

על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.

שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.