אסיה חתמה באדום מאוכזבת מהמכירות הקמעונאיות בארה"ב

הניקיי החליק ב-0.64% ל-11,563 נק' - הרמה הנמוכה זה 7 שבועות. ההנג סאנג נסוג ב-0.42% והקוספי הקוריאני נפל ב-2.79%. סבלו במיוחד: מניות הייצוא - סוני נפלה ב-1.4% ויונדאי איבדה 2.4%
שרון שפורר |

הבורוסת האסיאתיות חתמו את יום המסחר הרביעי בשבוע בירידות שערים. הייצואניות הן שהובילו את המגמה האדומה, לאחר דיווח מאכזב אמש בארה"ב על גידול מתון מהצפוי במכירות הקמעונאיות בארה"ב, נתון המחזק את הראיות לכך שהוצאות הצרכנים מצויות בתהליך ההאטה.

בטוקיו, החליק הניקיי ב-0.64% לרמה של 11,563.17 נקודות - הרמה הנמוכה ביותר זה כ-7 שבועות. בהונג קונג, נסוג ההנג סאנג ב-0.42% לרמה של 13,741.16 נקודות. הקוספי הקוריאני הצטרף אל השניים ואף "הגדיל" לעשות עם נפילה של 2.79% (הנפילה החדה ביותר מאז ה-20 באוקטובר) לרמה של 953.92 נקודות.

מחלקת המסחר האמריקנית פרסמה אתמול, כי המכירות הקמעונאיות בחודש מארס החולף עלו ב-0.3% בלבד, לעומת תחזיות לעליה חדה יותר בשיעור של 0.8%. בהפחתת השפעת ההוצאה על רכישת כלי רכב עלו ההוצאות הקמעונאיות ב-0.1% בלבד.

מניות ענף הייצוא אשר ביבשת אסיה לא הצליחו להתגבר על האכזבה וסבלו מירידות שערים. כך, סוני איבדה 1.4%. יצרנית האלקטרוניקה לצריכה השניה בגודלה בעולם משיגה כ-70% מהכנסותיה מעבר לים (נכון ל-2003). יונדאי מוטור, שהינה יצרנית כלי הרכב הגדולה בדרום קוריאה נפלו ב-2.4%. מכירותיה של יונדאי לארה"ב זינקו בלמעלה מפי 4 במהלך 2004 לעומת 2003 והסכתמו ב-418,615 כלי רכב.

עוד במרכז המסחר ביבשת עמדו היום מניות סאמסונג אלקטרוניקה, שצנחו ב-3.1% - הירידה החדה ביותר שלהן זה למעלה משישה חודשים. ברקע לנפילה, ספקולציות בשווקים, כי החברה עשויה לדווח מחר על נפילה של 31% ברווחי הרבעון הראשון של השנה ל-2.2 מיליארד דולר).

ענף השבבים סבל גם מתחזית שסיפקה חברת ASML הולדינגס, הגדולה באירופה בציוד לייצור שבבים, הצופה ירידה בהזמנות לציוד שהיא מייצרת. טיוואן סמיקונדקטור נחתה ב-2.3% ואדבנטסט החליקה ב-2%.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)

לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות

חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים

נושאים בכתבה רווחים כלואים

במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.

ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.

מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף"  בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.

בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.

מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025  והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.  

וויז אייר
צילום: רשתות חברתיות

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026

בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות

מנדי הניג |

התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.

בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.

בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.

על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.

שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.