הלמ"ס: ישראל מתחת לממוצע ה-OECD בפליטת גזי חממה; מפגרת במחזור

על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה המתפרסמים לרגל יום איכות הסביבה הבינלאומית במהלך שנת 2020 פליטת גזי החממה לנפש בישראל עמדה על 8.43 טונות, בהשוואה לכ-11.98 טונות בממוצע במדינות ה-OECD; ישראל במקום השלישי באחוז המחזור הנמוך
איתן גרסטנפלד | (1)

במהלך שנת 2020 פליטת גזי החממה לנפש בישראל עמדה על 8.43 טונות, בהשוואה לכ-11.98 טונות בממוצע במדינות ה-OECD. עם זאת, בכל הקשור למחזור מדינת ישראל והרשויות המקומיות מפגרות מאחור (מקום שלישי מלמטה). כך עולה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה המתפרסמים לרגל יום איכות הסביבה הבינלאומית.

פליטות מזהמי אוויר

על פי נתוני הלשכה, בפליטות מזהמי אוויר משרפת דלקים חלה ירידה מתמשכת לאורך עשרים השנים האחרונות. בשנים 2021-2000 נצפו מגמות ירידה בפליטות של מזהמי האוויר האלה: פחמן חד-חמצני – CO (ירידה של 64%), גופרית דו-חמצנית – SO2 (92%), תחמוצות חנקן – NOX (67%), פחמימנים – HC (53%), חומר חלקיקי מרחף – SPM (85%) ועופרת – Pb (88%).

ירידה זו בפליטות נוצרה בעיקר בשני ענפים עיקריים המשפיעים על כלל פליטות מזהמי האוויר – ייצור חשמל ותחבורה יבשתית. הפליטות מייצור חשמל ירדו בעקבות הצמצום בשרפת פחם ומוצרי נפט והמעבר לשרפת גז טבעי לייצור חשמל. ירידה זו נובעת מתכולת הגופרית הנמוכה בגז הטבעי לעומת הפחם ומתהליך השרפה היעיל יותר של הגז הטבעי. בשנים 2021-2000 פליטות גופרית דו-חמצנית ותחמוצות חנקן משרפת פחם ירדו ב-86% וב-67%, בהתאמה.

מקור: הלמ"ס

בשנים אלו חלה ירידה של 69% בפליטות הפחמן החד-חמצני, הנוצרות בעיקר משרפת בנזין לתחבורה יבשתית. ירידה זו נובעת מכך שהתווספו למצבת כלי הרכב רכבים מזהמים פחות, ונגרעו ממנה כלי רכב מזהמים יותר. כמו כן, ירידה בפליטות גופרית דו-חמצנית ועופרת מתחבורה נבעה משיפור הדלקים לתחבורה.

פליטות גזי חממה

מנגד, סך הפליטות של גזי החממה בשנת 2020 עלה ב-2.1% לעומת סך הפליטות בשנת 2008. בין השנים הללו נצפתה מגמה מעורבת, בעיקר בשל שינויים בתמהיל הדלקים ששימשו לייצור חשמל והמעבר לשימוש בגז טבעי. שרפת דלקים היא מקור הפליטה העיקרי של גזי חממה (78.9%), ומתוכה 48.3% מהפליטות הן משרפת דלקים בענפי האנרגיה (ייצור חשמל וזיקוק דלקים). מקורות פליטה גדולים נוספים הם שימוש בגזי חממה המכילים פלואור המשמשים בעיקר לקירור ולמיזוג אוויר (7.6%) וטיפול בפסולת (7.5%). משנת 2008 חלה עלייה מתמשכת בפליטות מגזים המכילים פלואור (221.9%) ובפליטות מהטמנת פסולת (22.5%).

קיראו עוד ב"בארץ"

מקור: הלמ"ס

על אף הגידול, בהשוואה בין-לאומית לשנת 2020, נמצא כי פליטת גזי החממה לנפש בישראל הייתה 8.43 טונות (8.40 טונות – כולל פליטות וקליטות משינוי שימושי קרקע ויערנות), לעומת 11.98 טונות בממוצע במדינות ה-OECD.

הוצאה לשמירה על הסביבה

בשנת 2020 ההוצאה לשמירה על הסביבה במגזר הציבורי הייתה 16.1 מיליארד ש"ח. רוב ההוצאה במגזר הציבורי הייתה לטיפול בפסולת (39.5%), לטיפול בשפכים (27.4%) ולשמירה על החי, הצומח והנוף (24.9%). בענפי התעשייה והחשמל ההוצאה לשמירה על הסביבה הסתכמה ב-2.5 מיליארד ש"ח, ההוצאה הגבוהה ביותר הייתה לשמירה על איכות האוויר והאקלים (35.6%), ואחריה לטיפול בפסולת (31.6%) ולטיפול בשפכים (20.6%).

מקור: הלמ"ס

בשנת 2021 נאספו ברשויות המקומיות בישראל 6.15 מיליון טונות פסולת (661 ק"ג לנפש בשנה), עלייה של 2.9% לעומת השנה הקודמת. המִחזוּר מתבצע בשני אופנים: הפרדה למחזור במקור – הפרדה במקור של החומרים המיועדים למִחזוּר על ידי התושבים והעברתם ישירות למפעלי המִחזוּר. הפרדה למחזור בתחנת מעבר – מיון הפסולת המעורבת הנאספת ממשקי הבית בתחנות מיון ייעודיות, הפרדת החומרים הראויים למחזור מתוכה והעברתם למפעלי המחזור. אחוז הפסולת ברשויות המקומיות שהועברה למחזור בשנת 2021 עמד על 23.5% – כ-1.4 מיליון טונות, מהן 271.4 אלף טונות של נייר, עיתון וקרטון ו-533.6 אלף טונות של חומר אורגני.

מהערים הגדולות אחוז המחזור הגבוה ביותר בשנת 2021 (כולל מחזור במקור ובתחנות מעבר) היה בירושלים (40.1%), ברמת גן (38.1%), בבת ים (37.0%), בתל אביב-יפו (36.8%) ובחולון (36.3%). בשנת 2020 דורגה ישראל במקום ה-25 מתוך 27 מדינות ה-OECD שדיווחו על מחזור פסולת עירונית. אחוז הפסולת ברשויות המקומיות שהועברה למחזור היה 22.3% בישראל, לעומת 56.9% בממוצע במדינות ה‑OECD.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    דורון 05/06/2023 18:45
    הגב לתגובה זו
    א. נותרה לבניה אחת. ב. הלבניה ניא מתקן קירור מיושן ולא ארובה מזמת. אז למה התמונה הלא עדכנית ולא רלוונטית?
בנקים
צילום: אילוסטרציה
דירוג הבנקים

בנק ישראל: בנק מזרחי טפחות הוא הכי יקר בהלוואות ומשכנתאות

ההלוואות הכי יקרות בבנק מזרחי טפחות; מי הזול במערכת, ועל ההבדל בין ממוצע לחציון ומה הריבית הסבירה על ההלוואות?

רן קידר |
נושאים בכתבה בנקים הלוואות

השוואה פשוטה בין הריביות שגובים חמשת הבנקים הגדולים בישראל מראה פערים עצומים בין הבנקים, ומתבלט לרעה בנק מזרחי טפחות. כך עולה מהנתונים האחרונים של בנק ישראל וכך גם עלה לאורך כל התקופה האחרונה. בנק מזרחי טפחות הוא הכי גרוע ללווים, הכי גרוע ללוקחי המשכנתאות (ריבית המשכנתא ירדה, עוד לפני החלטת הנגיד)ומסתבר שהוא גם לא בולט במיוחד לחוסכים (ריבית על הפיקדונות נמוכה). 

מנתוני בנק ישראל עולה כי הריבית החציונית ללקוחות הבנק היא 11.3%. כלומר, מחצית ממהלווים מקבלים הלוואה בריבית גבוהה יותר ומחצית מתחת לריבית הזו. זו ריבית גבוהה במיוחד, כשבנק הפועלים השני במערכת ביוקר הריביות מספק ללקוחות שלו הלוואה חציונית ב-10.36%. שלושת הבנקים האחרים (לאומי, דיסקונט, הבינלאומי) בריבית חציונית של 8% פלוס.

ההפרש בריביות יכול לנבוע מרמת סיכון שונה של הלקוחות. ככל שהלקוחות "מסוכנים" יותר, כלומר יכולת החזר החוב שלהם מוטלת יותר בספק, אז הבנק ייקח פרמיית סיכון, כלומר ריבית גבוהה יותר. אבל, במספרים גדולים, צפוי (לא בטוח) שהמדגם של האוכלוסייה בין הבנקים די קרוב אחד לשני. כלומר שהסיכון של הלקוחות במזרחי טפחות, פועלים, לאומי, דיסקונט והבינלאומי די קרוב. יש גופים שפועלים במגזרים מסוימים, נראה שמרכנתיל של דיסקונט למשל פועל יותר במגזר הערבי והחרדי. גם מזרחי טפחות פועל במגר החרדי ודתי יותר מאשר אחרים, ועדיין, הסיכון הכולל, גם בשל גודל המדגם, צריך להיות דומה.    

 


   הריבית החציונית על הלוואות פרטיות צמודות לפריים

אם מסתכלים על הממוצע, ולא על החציון, התמונה נשארת דומה, וגם בחיתוך הזה מזרחי מוביל לרעה עם ריבית של 9.41%.  מדובר על אחוז מעל דיסקונט הנמוך במערכת, שממוצע הריבית על ההלוואות שלו עומד על 8.41%. גם בממוצעים, הריבית של בנק הפועלים גבוהה ביחס לשער, עם 9.23% ממוצע. ההפרשים בין בנק לאומי, הבינלאומי ודיסקונט הם נמוכים יחסית, ועומדים על כ-0.4%.


הריבית הממוצעת שונה מהחציון בכך שהיא סוכמת את הממוצע הפשוט של ההלוואות. לוקחים את כל הריביות לפי המשקל  של ההלוואות שנקבע על פי סכומי ההלוואות ומקבלים ריבית ממוצעת. במזרחי טפחות היו כנראה לווים גדולים שקיבלו (מן הסתם) הלוואה בריביות נמוכות ולכן הממוצע ירד, אם כי הוא כאמור גבוה מיתר הבנקים. 

למעשה, 

פרופ צבי אקשטיין  (אורן שלו)פרופ צבי אקשטיין (אורן שלו)

"כיבוש עזה אינו רק אתגר ביטחוני אלא איום כלכלי חמור על ישראל"

פרופ' צבי אקשטיין, ראש מכון אהרון למדיניות כלכלית: "הסדרה בשילוב רפורמות כלכליות יכולה להחזיר את המשק למסלול של יציבות וצמיחה"

רן קידר |

מכון אהרן למדיניות כלכלית באוניברסיטת רייכמן מפרסם ניתוח הבוחן את ההשלכות הכלכליות של שלושה תרחישים ביטחוניים־מדיניים אפשריים הנוגעים לחזית עם עזה: סיום הלחימה והסדרה בינלאומית לניהול אזרחי של רצועת עזה; סיום הלחימה בעזה, ללא הסדרה. כיבוש מלא של רצועת עזה הכולל ניהול אזרחי מתמשך בידי ישראל

הניתוח שנבנה בשיתוף מומחי ביטחון מצביע כי כיבוש עזה כרוך בהוצאות ביטחוניות גבוהות, צפוי לגרור סנקציות כלכליות, ימנע יישום רפורמות תומכות צמיחה ויוביל לפגיעה ברמת החיים של האזרחים וביציבות הפיננסית של המשק. תרחיש כזה יוביל ל"עשור אבוד" – שנים רבות של צמיחה איטית - כפי שקרה לאחר מלחמת יום כיפור.  לעומת זאת, בתרחיש הסדרה והעברת הניהול האזרחי של רצועת עזה החל מ-2026 לאחריות בינלאומית תתאפשר חזרת המשק למסלול של צמיחה כלכלית כפי שקרה לאחר האינתיפאדה השנייה.

מכון אהרן מפריד בניתוח הכלכלי בין הטווח הקצר (2027-2025) לטווח הארוך (2035-2028). בכל אחד מהתרחישים הוערכו היקפי המילואים הנדרשים, היקף העובדים שיעדר ממקום העבודה, העלויות הביטחוניות והשפעותיהם על הגרעון, הצמיחה ויחס החוב לתוצר. 

כיבוש מלא של רצועת עזה

בתרחיש זה צה"ל נוקט בפעילות צבאית עצימה מאוד ברבעון האחרון של 2025 וכן ב-2026, לרבות גיוס מילואים רחב של כ-100 אלף אנשי מילואים. ישראל, מתוקף החוק הבינלאומי, מחויבת בחלוקת מזון ובשירותים אזרחיים בסיסיים לתושבי עזה. הפעילות הצבאית, יחד עם  ההוצאות בגין ניהולה האזרחי של עזה, לרבות חלוקת המזון, מגדילות את ההוצאות הצבאיות ב-2025 וב-2026 אל מעל ל-9% תוצר בשנה, ואת הגרעון בשנים אלו ל-7.6% ו-7.9% בהתאמה. החוקרים מדגישים שבכל התרחישים שנבחנו מתקיימת התאמה תקציבית של 2% תוצר (הפחתת הוצאות או העלאות מיסים) בשנים 2027-2026.  צמיחת התוצר בתרחיש זה תיפגע באופן משמעותית:  0.7% ב-2025 ו-1.1% ב-2026. ותוביל לצמיחה שלילית של התוצר לנפש (ירידה של 1.1% ב-2025,  ושל 0.7% ב-2026). תוצאות אלו הן סכנה של ממש ליציבות הפיננסית של ישראל – יחס החוב לתוצר צפוי לעלות ל-75.9% בסוף 2026 ול-78.8% ב-2027. רמות אלו של יחס חוב לתוצר צפויות להוביל להפחתה משמעותית של דירוג החוב של ישראל, לזינוק בפרמיית הסיכון ולעלייה בעלויות מימון ומחזור החוב של הממשלה. החוקרים מניחים כי תחת תרחיש כיבוש עזה לא יהיה ניתן ליישם רפורמות תומכות צמיחה כלכלית כגון השקעה בהון האנושי, בתעסוקה, בתשתיות ובעיקר תשתיות תחבורה ותשתיות דיגיטציה של המשק.

תרחיש זה טומן בחובו סיכונים גדולים לכלכלה הישראלים וליציבות המשק: ראשית, תנאים אלו לא יאפשרו מימון מלא של דרישות מערכת הביטחון  צפויה פגיעה משמעותית בשירותי האזרחיים, בעיקר בריאות, חינוך והשקעות בתחבורה. בנוסף, תרחיש כזה יחריף את מצבה המתדרדר של ישראל בזירה הבינלאומית הצפויה להטיל סנקציות כלכליות שיפגעו בחברות יצוא, בעיקר יצוא הייטק, ובייצור מקומי בשל קושי ביבוא מוצרי גלם וביניים.