אברהם הבין מה שמנהלי FTX לא הבינו - על עסקת הנדל"ן הראשונה בתנ"ך
בשבוע שעבר חווה עולם הקריפטו את אחד מרגעיו הקשים ביותר עד כה עם הקריסה של בורסת המסחר FTX עליה הרחבנו בידיעות השונות על תחום הקריפטו (כאן כאן וכאן בין השאר). אחד הדברים שאיפשרו את ההונאה הגדולה הזו היה חוסר השקיפות הקיצוני בה מתנהלת התעשייה בכלל וחברת FTX בפרט.
ג'ון ריי שהיה מעורב בפירוק חברת אנרון שהפכה לסמל להונאה, מונה למנכ"ל החברה פושטת הרגל כדי לסייע בתהליך הפירוק, והוא נדהם ממה שראו עיניו. "בכל הקריירה שלי לא ראיתי מעולם כשלון כה מפואר של שליטה תאגידית וכזה חוסר במידע פיננסי אמין", עוד מהמנכ"ל החדש: "FTX לא ניהלה כראוי את ספרי החשבונות ולא שמרה רישומים" לגבי מנהלי החברה הקודמים אמר ריי שהם "קבוצה קטנה של אנשים ללא ניסיון, ללא תחכום ובעלי ניגודי עניינים פוטנציאליים".
אחד הדברים שמדהימים בסיפור הזה הוא שהחברה, שהפעילה טריקים נכלוליים שלא לומר מעשי הונאה ממש גייסה אך לאחרונה מאות מיליוני דולרים לפי שווי של מעל 30 מיליארד דולר. את ההשקעות הללו ביצעו קרנות הון סיכון וקנות גידור שמנהלות כספים של האליטה הכלכלית במיליארדי דולרים. גדודים של רואי חשבון, עורכי דין, אנליסטים וכלכלנים בוחנים את השקעות המיליונים הללו. אך ייתכן שכל ההשקעות העתק הללו בחברה המפוקפקת הזו חלפו להן מתחת לרדאר ולא הדליקו נורה אדומה אצל המשקיעים, העיתונות והציבור? התשובה במילה אחת היא: שקיפות. או בשתי מילים: חוסר בשקיפות. כשדברים מתנהלים בסתר, כשהספרים והמספרים לא מפורסמים בציבור, כשלא ברור איך מתנהלים כספי המשקיעים - זהו כר נרחב להונאות וטענות.
ניתן אפילו קרדיט מופלג למנהלי FTX שכל מה שהם עשו היה כדת וכדין (זה לא), אולם כעת מי יאמין להם כשמעלם הם לא טרחו ליידע את הציבור באופן ברור במהלכים שלהם? שקיפות היא אחד המפתחות החשובים ביותר בהתנהלות בשוק ההון ובעולם ההשקעות, כפי שמבטאת אמרת הכנף המפורסמת של לואי ברנדייס, השופט היהודי הראשון שמונה לבית המשפט העליון של ארצות הברית: "אור השמש הוא חומר החיטוי הטוב ביותר, ואור המנורה הוא השוטר היעיל ביותר".
- תושב חברון מואשם בעבירות מס בהיקף של כ-20 מיליון שקל
- תשדיר ליום התרמה לישיבת 'שבי חברון' נפסל שמדובר בנושא "שנוי במחלוקת"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
את הלקח הבסיסי הזה הבין בין השאר גם אבי האומה הישראלית, אברהם אבינו, על פי המסופר בפרשתנו, פרשת חיי שרה. הפרשה מספרת על מותה של האם הלאומית הראשונה, שרה אמנו. לפני שאברהם יכול להתרכז באבלו הוא נאלץ לטפל בענייני קבורתה, ואז הוא נאלץ לבצע את הרכישה המתועדת הראשונה של חלקת אדמה בארץ ישראל - רכישת מערת המכפלה אשר בשדה עפרון החיתי - השדה והמערה אשר בו וכל העץ אשר בשדה".
התורה, שלא כהרגלה מאריכה בפרטי המשא ומתן ובדו שיח בין אברהם לבין המוכרים מבני חת. כך מסביר רבי אברהם אבן עזרא את פשר התעסקות התורה בקנית הנדל"ן הזו: "נזכרה זאת הפרשה להודיע להודיע מעלת ארץ ישראל על כל הארצות - לחיים ולמתים". זו הסיבה שיהודים במשך כל הדורות חלמו וקיוו לחזור לארץ ישראל ואף עשו מאמצים מיוחדים לכל הפחות להיקבר בה, כי הרי גם עבור המתים יש בה מעלה.
שני דברים בולטים בתיאור המשא ומתן לקניית המערה. הראשון הוא ההתעקשות של אברהם לשלם "כסף מלא" על שטח שבעצם הוצע לו בחינם. כך בתחילת המשא ומתן, עוד לפני שהוא מדבר עם עפרון, אברהם פונה לבני חת ומבקש מהם: "גר ותושב אנוכי עמכם, תנו לי אחזת קבר ואקברה מתי מלפני". התשובה של בני חת מבטאת את הכבוד הרב שהם רוכשים לאבי האומה הישראלית: "שמענו, אדני, נשיא אלוקים אתה בתוכנו, במבחר קברינו קבר את מתך, איש ממנו את קברו לא יכלה ממך מקבר מתך". כלומר, אין צורך לקנות - קח בחינם.
- הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים
- סבב מינויים בלאומי: איל אפרת מונה לראש החטיבה הבנקאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת
לאחר מכן כשאברהם מדבר עם עפרון מציע לו הלז: "השדה נתתי לך, והמערה אשר בו לך נתתיה, לעיני בני עמי נתתיה לך קבר את מתך". אולם אברהם מסרב לשתי ההצעות הנדיבות: "אם יש את נפשכם לקבור את מתי מלפני" עונה אברהם לבני חת, "שמעוני ופגעו לי בעפרון בן צוחר, ויתן לי את מערת המכפלה אשר לו אשר בקצה שדהו, בכסף מלא יתננה לי". ולהצעת עפרון משיב אברהם: "אך אם אתה לו שמעני, נתתי כסף השדה קח ממני". מדוע מתעקש אברהם לשלם על משהו שמוצע לו בחינם?
הפרשנים השונים מדגישים את חששו של אברהם אבינו מתרמית או חוסר כנות או נכונות אמיתית לתת לו את השדה, מה שעלול בהמשך לגרום לערעור על חזקתו ועל חזקת צאצאיו במערה שבחברון עיר האבות. לכן הם מאריכים בהסברים איך עשה אברהם כל שביכולתו לוודא שהקניין אכן יתקיים במלואו: "הנה נתחכם אברהם לקנות המערה בסדר שאין אחריו ערעור" כדברי רבי חיים בן עטר בספרו אור החיים.
ניתן למצוא רמזים להבדלים הללו בבחירת המילים בדו שיח ששבין הצדדים. אברהם מבקש שבני חת יתנו לו את השדה עצמה, ואז, לאחר שהשדה תהיה שלו ממילא הוא יוכל לקבור את שרה: "תנו לי אחוזת קבר עמכם ואקברה מתי מלפני". בני חת מסכימים שאברהם יקבור את מתו בקבריהם אך לא אומרים כלום בנוגע להעברת בעלות על השדה: "במבחר קברנו קבור את מתך" – אתה יכול לקבור את מתך, אבל הקברים ישארו שלנו.
אברהם משנה טקטיקה. הוא אומר "אם יש את נפשכם לקבור את מתי מלפני", כלומר אם אתם באמת רוצים לעזור לי לקבור את מתי, "שמעוני ופגעו לי בעפרון בן צוחר ויתן לי את מערת המכפלה". כלומר, רק אחרי שהוא מדגיש את המטרה הוא מסביר שכדי שאוכל לקבור את מתי אני חייב לקבל בעלות על המערה. עפרון, אכן מסכים למכירה, אף מציע להעביר את הבעלות בחינם: השדה נתתי לך והמערה אשר בו לך נתתיה... מתך", אך זה מהווה עוד נורת אזהרה עבור אברהם שחושש שללא קניין רשמי בכסף הבעלות תמיד תשאר תחת ערעור פוטנציאלי ולכן הוא משלם "כסף מלא".
הסיבה לחוסר ההסכמה הראשוני של בני חת להעביר את הבעלות על השדה היא שמכירת נחלת אבות היה מעשה שלא יעשה, בטח לא מכירה ל"גר ותושב" ולא לאדם מבני המקום, לכן היה מדובר במעשה תקדימי. אברהם לא מוכן שיהיה שום חשש וערעור על המעשה התקדימי הזה ולכן הוא מתעקש על קניין בכסף מלא שלא ניתן יהיה לערער על כך.
הנקודה השניה הבולטת בסיפור רכישת המערה על ידי אברהם הוא הדגש על כך שכל המשא ומתן נעשה באופן פומבי לעיני כול, נקודה שהתורה חוזרת עליה בכמה הזדמנויות. ראשית, אברהם פונה, כפי שראינו, לכל בני חת ולא לאדם כזה או אחר: "ויקם אברהם מעל פני מתו וידבר אל בני חת". אם הוא רוצה את מערת המכפלה שבשדה עפרון החתי מדוע לא לפנות אליו ישירות? אלא שאברהם מחפש אירוע פומבי.
לאחר הצעתם הנדיבה לקבור את שרה בחינם חוזרת התורה ואומרת: "ויקם אברהם וישתחו לעם הארץ". כשעפרון משיב לאברהם מציינת התורה: "ויען עפרון החתי את אברהם באזני בני חת לכל באי שער עירו". מפרש רבי יעקב בן רבינו אשר בעל הטורים: "לפי שאברהם כיון לפרסם לכל באי שער העיר אף לנכרים". ואביו, רבינו אשר, מפרש באופן דומה:"לכל באי שער עירו - לגלות המקח לסוחרים הבאים לעיר שיוודע להם,.
ועפרון מדגיש: "לעיני בני עמי נתתיה לך קבר מתך", ושוב כשאברהם עונה: "וידבר אל עפרון באזני עם הארץ". וגם עם סגירת העסקה: "וישמע אברהם אל עפרון, וישקל אברהם לעפרן את הכסף אשר דיבר באזני בני חת". מדוע ההדגשה החוזרת ונשנית שהכל נעשה באופן ציבורי? או בלשונו של רבי חיים בן עטר: "וכי מי שהיה צריך לקנות אחוזת קבר או שדה אחד לחורשו או לנוטעו יהיה צריך להרעים תבל ויושביה!?"
התשובה היא כן. בנושאים בעלי משמעשות ציבורית, במקרים תקדימיים, סגרת עסקה בחדרי חדרים בין שני אנשים היא חסרת משמעות. אברהם רוצה שקיפות. לא רק המכירה נעשית לעיני כל גם המשא ומתן והסכום הסופי מוכרז באופן ציבורי. אין טריקים ואין שטיקים מתחת לשולחן כי חומר החיטוי הטוב ביותר המונע שחיתות, ספקות וקומבינות - הוא אור השמש.
- 7.מאמרים מעולים - המשך כך (ל"ת)דן 18/11/2022 14:49הגב לתגובה זו
- 6.בנימין 18/11/2022 14:27הגב לתגובה זותודה רבה על הרעיון היפה והכתיבה הקולחת
- 5.אברהם אבינו* קצת כבוד (ל"ת)18/11/2022 11:50הגב לתגובה זו
- 4.יה 18/11/2022 11:05הגב לתגובה זושקיפות אמת היא אכן תכונה מעולה בעולם הפייק.תודה על הכתבה...שבת שלום
- 3.תענוג לקרוא, המשך כך! (ל"ת)יורי 18/11/2022 09:05הגב לתגובה זו
- 2.יפה (ל"ת)יניב 18/11/2022 08:23הגב לתגובה זו
- 1.טוב 18/11/2022 07:14הגב לתגובה זולא היה משא ומן על המחיר. מיד כשעפרון מציע את המחיר מיד מסכים אברהם ( בלשון הבורסה הוא אומר מיד טוב ) ומיד משלם את המחיר ללא שום שהות על מנת שהעיסקה תקבל תוקף .
טראמפ בישראל CHATGPTארה״ב סירבה להפחתת המכסים: שיעור המכס על יבוא סחורות מישראל יהיה 15%
לאחר מו"מ של מספר חודשים של משרד הכלכלה מול משרד הסחר האמריקאי, במטרה להוריד את המכס מרמה של 17% לשיעור של 10%, הושגה הפחתה מוגבלת בלבד; ארה״ב הודיעה כי תעמיד את שיעור המכס על יבוא סחורות מישראל על 15%; גורמים מוסרים כי טראמפ מחזיק בקלף של 10% והפחתה מלאה של המכסים, כמנוף במו"מ להסכמים אזוריים
ממשל טראמפ הודיע כי שיעור המכס הכללי שיוטל על יצוא סחורות מישראל לארה״ב יעמוד על 15%, נמוך מהרמה של 17% שנקבעה בתחילה אך גבוה מהיעד המרכזי שאליו כיוונה ישראל, מכס מינימלי של 10%. ההחלטה התקבלה לאחר חודשים של מגעים אינטנסיביים בין נציגי משרד הכלכלה והתעשייה
לבין משרד הסחר האמריקאי, ונחשבת בירושלים לפשרה חלקית בלבד, שאמנם כוללת הקלות משמעותיות ברמת המוצרים, אך אינה מספקת מענה מלא לחשש מפגיעה מתמשכת ביצוא הישראלי.
ההחלטה צפויה לקבל תוקף רשמי עם פרסום הודעת משרד הסחר האמריקאי עד סוף החודש, כחלק מהשלמת
מערך הסכמי המכסים המעודכנים של ארה״ב עם שותפות סחר נוספות. מדובר במהלך רחב יותר שמוביל ממשל טראמפ, שמטרתו לעדכן את מדיניות הסחר האמריקאית ולצמצם גירעונות מסחריים, גם מול מדינות ידידותיות.
מו״מ ממושך והישג חלקי בלבד
במהלך המגעים ביקשה
ישראל להוריד את תקרת המכס הכללית מ-17% ל-10%, רמה שנקבעה על ידי ארה״ב עבור מספר מדינות אחרות. המשלחת הישראלית, שכללה בכירים ממשרד הכלכלה והנספחים המסחריים בארה״ב, הדגישה את מעמדה הייחודי של ישראל כמדינה בעלת הסכם סחר חופשי מלא עם ארה״ב מזה עשרות שנים, ואת
תרומתה של התעשייה הישראלית לשרשראות אספקה אסטרטגיות עבור המשק האמריקאי.
למרות זאת, וושינגטון עמדה על כך ששיעור של 15% יהיה הרף התחתון במסגרת מדיניות המכסים החדשה, החלה על מדינות בעלות מאזן סחר שלילי מול ארה״ב. גורמים כלכליים בישראל ציינו כי הנשיא
טראמפ אינו מוכן בשלב זה לרדת מתחת לרמה זו, מתוך רצון לשמור על אחידות מדיניות ולהותיר לעצמו מרחב תמרון להסכמים עתידיים.
- הכטב"מים הכי טובים: ארה"ב מאבדת גובה וסין סוגרת פערים
- מי שולט בשוק הגז העולמי - קטאר פותחת פער מול ארה"ב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פטורים רחבים ומאות מוצרים ללא מכס
לצד האכזבה מהשיעור הכללי, ההסכם המתגבש כולל שורה ארוכה של פטורים והקלות סקטוריאליות. לפי גורמים המעורים בפרטים, מאות מוצרים ישראליים צפויים ליהנות מפטור מלא ממכס, בהם רכיבים לתעשיות התעופה והרכב, שבבים, תרופות גנריות, וקטגוריות נרחבות בתחומי הכימיה, המתכות, המזון והתוספים הרפואיים.

בית המשפט: ארנון בר-דוד יורחק מההסתדרות 90 יום נוספים
בית משפט השלום בראשון לציון קיבל את עמדת המשטרה וקבע כי חזרתו של ארנון בר-דוד לכהונת יו״ר ההסתדרות בשלב זה עלולה לאפשר השפעה על עדים ולשבש את החקירה; הורה על המשך הרחקתו מהארגון ועל איסור יצירת קשר עם עשרות מעורבים בפרשה
בית משפט השלום בראשון לציון קיבל את עמדת המשטרה והורה על הארכת הרחקתו של יו״ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, מתפקידו ומהארגון לתקופה של 90 ימים נוספים. בהחלטה קבעה השופטת דורית סבן-נוי כי בשלב הנוכחי של החקירה קיימת סכנה ממשית לפגיעה בה ולשיבושה, אם בר-דוד ישוב לכהן בתפקידו. לדבריה, השבתו לכהונה, "בשים לב לעוצמת הראיות שהונחה לעיוני בשלב כה מוקדם של החקירה", עלולה "לאפשר השפעה על עדים וסיכון ממשי לפגיעה בחקירה ושיבושה".
בהתאם להחלטה, נאסר על בר-דוד להתקרב למשרדי ההסתדרות ולגופים הקשורים אליה למרחק של לפחות 500 מטר, וכן ליצור קשר ישיר או עקיף עם כ-30 גורמים המעורבים בפרשה, בהם חשודים ועדים. בית המשפט קבע כי חזרתו לתפקיד בשלב זה עלולה לא רק להשפיע על עדים, אלא גם להקל על ביצוע עבירות דומות לאלו המיוחסות לו. השופטת הדגישה כי מדובר ב"תפקיד בעל השפעה רבה על הציבור והמשק בכללותו", ולכן כל החלטה הנוגעת לחזרה לתפקיד מחייבת זהירות יתרה.
בהחלטה ניתנה התייחסות נרחבת גם למצב הראייתי בתיק. השופטת ציינה כי החומר שהוצג בפניה מצביע על תשתית ראייתית משמעותית כבר בשלב מוקדם יחסית של ההליך. לדבריה, לאחר שעיינה בחקירותיו של בר-דוד, הן במהלך ימי מעצרו והן לאחר שחרורו, לא נמצא בהן דבר שיש בו כדי להחליש את החשד. להפך, "ביצוע פעולות החקירה מאז שחרורו של המשיב הוביל דווקא להתעצמות והתעבות החשד הסביר בעניינו". עוד צוין כי החקירה נמצאת בעיצומה, עם מאות עדויות שנגבו ועשרות חשודים ועדים שנחקרו, והיא ממשיכה להסתעף לכיוונים נוספים.
בית המשפט דחה גם את טענת ההגנה שלפיה מדובר בפרשנות שגויה של סמכויות יו״ר ההסתדרות. בהחלטה נקבע כי קיים חשד סביר לכך שבר-דוד פעל לכאורה "בכובעו כיו״ר ההסתדרות וניצל את מעמדו הרם שלא כדין", תוך שימוש בכוח ובסמכויות הנלווים לתפקיד. השופטת הבהירה כי מארג הראיות אינו נשען על מקור אחד בלבד, אלא מבוסס על מצבור רחב של ראיות הקושרות את בר-דוד באופן ישיר לחשדות.
- כל השמות בפרשת "יד לוחצת יד"
- אף אחד לא הופתע כשסוכן הביטוח המוכר נחשד בשוחד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על פי החשד, בר-דוד ובכירים נוספים בהסתדרות פעלו לקדם אינטרסים כלכליים של סוכנות ביטוח מסוימת בקרב ועדי עובדים המאוגדים בהסתדרות, ללא קיום הליכי מכרז, ובתמורה לטובות הנאה שונות. המשטרה טוענת כי מדובר במנגנון שיטתי שנועד לעשות שימוש במשאבי ההסתדרות לצרכים פרטיים. בהקשר זה דחה בית המשפט את הצעתו של בר-דוד לשוב לתפקידו תחת מגבלות ופיקוח, לאחר שנקבע כי העבירות בוצעו לכאורה "בחדרי-חדרים ובדלתיים סגורות", וכי גם מנגנוני פיקוח פורמליים אינם מפחיתים את החשש לביצוען.
