אובמה: "נמשיך בהתחייבות חסרת התקדים שלנו לבטחון ישראל"

נשיא ארה"ב נשא נאום בנוגע להסכם הגרעין עם אירן: "העסקה עונה על כל הצרכים שהצבנו לעצמנו, הדרך לנשק גרעיני נחסמה"
לירן סהר |
נושאים בכתבה אובמה גרעין

נשיא ארצות הברית ברק אובמה נשא היום (ג') נאום בנושא הסכם הגרעין שנחתם בין המעצמות לאירן. 

"ההסכם הצליח להוביל לשינוי ולעולם טוב יותר", אמר אובמה בראשית הדברים. "בזכות זה שאמריקה ניהלה משא ומתן מסור עצרנו את הפצת הנשק הגרעיני. העסקה עונה על כל הצרכים שהצבנו לעצמנו, הדרך לנשק גרעיני נחסמה ויש אמצעי פיקוח על כך  - גם במסלול האורניום וגם הפלוטניום. מספר הצנטרפוגות יופחת בשני שליש, הן למעשה נחוצות ליצירת חומר גרעיני בקיע לפצצה גרעינית. בזכות העסקה הזאת אירן תשנה את מהותו של הכור באראק וב-15 השנים הקרובות לפחות אירן לא תקים כור מים כבדים. לפקחים יהיה פיקוח של 24/7 לכל תהליך ההפקה". 

אובמה ממשיך: "הפקחים יבטיחו שאירן לא תצליח להטל בתהליכים אחרים. ככל שאירן תצעד קדימה ביישום הסכם זה נסיר את הסנקציות - זה יהיה בשלבים וכפוף להחלטת מועצת הבטחון של האו"ם. במשך העשור הקרוב אירן תהיה מחוייבת לעסקה זו. אם אירן תחרוג מההסכם כל הסנקציות יחזרו ויהיו משמעויות משמעותיות לכך. הקונגרס יצטרך לקבל את התדרוכים שלנו ולהחליט בעניין". 

אובמה טוען כי אם המערב היה ממשיך במשטר הסנקציות אז מדינות נוספות באזור היו מנסות לייצר נשק גרעיני בעצמן - "מעולם לא היססתי להשתמש בכוח כשהיה צורך בכך, מאמין שהצורך שלנו הוא למנוע מאירן נשק גרעיני. אם לא הייתה עסקה היה סיכוי גבוה יותר למלחמה. היינו משתמשים בכוח למנוע מאירן נשק גרעיני. זה היה חוסר אחריות לא לחתום על העסקה הזאת. חשוב שהעם האמריקני ייבחן אותה". 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מטוס אתיחאד (אתיחאד)מטוס אתיחאד (אתיחאד)

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה

אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן

רן קידר |

אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים. 

השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.

מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול

טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.

גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.

יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.