אובמה: "נמשיך בהתחייבות חסרת התקדים שלנו לבטחון ישראל"

נשיא ארה"ב נשא נאום בנוגע להסכם הגרעין עם אירן: "העסקה עונה על כל הצרכים שהצבנו לעצמנו, הדרך לנשק גרעיני נחסמה"
לירן סהר |
נושאים בכתבה אובמה גרעין

נשיא ארצות הברית ברק אובמה נשא היום (ג') נאום בנושא הסכם הגרעין שנחתם בין המעצמות לאירן. 

"ההסכם הצליח להוביל לשינוי ולעולם טוב יותר", אמר אובמה בראשית הדברים. "בזכות זה שאמריקה ניהלה משא ומתן מסור עצרנו את הפצת הנשק הגרעיני. העסקה עונה על כל הצרכים שהצבנו לעצמנו, הדרך לנשק גרעיני נחסמה ויש אמצעי פיקוח על כך  - גם במסלול האורניום וגם הפלוטניום. מספר הצנטרפוגות יופחת בשני שליש, הן למעשה נחוצות ליצירת חומר גרעיני בקיע לפצצה גרעינית. בזכות העסקה הזאת אירן תשנה את מהותו של הכור באראק וב-15 השנים הקרובות לפחות אירן לא תקים כור מים כבדים. לפקחים יהיה פיקוח של 24/7 לכל תהליך ההפקה". 

אובמה ממשיך: "הפקחים יבטיחו שאירן לא תצליח להטל בתהליכים אחרים. ככל שאירן תצעד קדימה ביישום הסכם זה נסיר את הסנקציות - זה יהיה בשלבים וכפוף להחלטת מועצת הבטחון של האו"ם. במשך העשור הקרוב אירן תהיה מחוייבת לעסקה זו. אם אירן תחרוג מההסכם כל הסנקציות יחזרו ויהיו משמעויות משמעותיות לכך. הקונגרס יצטרך לקבל את התדרוכים שלנו ולהחליט בעניין". 

אובמה טוען כי אם המערב היה ממשיך במשטר הסנקציות אז מדינות נוספות באזור היו מנסות לייצר נשק גרעיני בעצמן - "מעולם לא היססתי להשתמש בכוח כשהיה צורך בכך, מאמין שהצורך שלנו הוא למנוע מאירן נשק גרעיני. אם לא הייתה עסקה היה סיכוי גבוה יותר למלחמה. היינו משתמשים בכוח למנוע מאירן נשק גרעיני. זה היה חוסר אחריות לא לחתום על העסקה הזאת. חשוב שהעם האמריקני ייבחן אותה". 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף

הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים

התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף

ליאור דנקנר |

הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.

בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.


הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים

עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.

התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.

המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.


מחיר
צילום: FREEPIK

העלאות הארנונה ב-2026: האם גם לכם הארנונה תעלה?

המדינה מאשרת חריגות נקודתיות בתל אביב, ירושלים ורחובות, ודוחה מהלכים רחבים יותר. מאחורי המספרים עומד מנגנון עדכון חדש שמחזק רשויות חלשות ומצמצם מרווח תמרון לאחרות

ליאור דנקנר |

הארנונה לשנת 2026 עולה כמעט בכל הארץ כבר בנקודת הפתיחה. העדכון האוטומטי עומד על 1.626%, והוא נגזר משילוב של ממוצע מדד המחירים לצרכן ומדד השכר במגזר הציבורי. מעבר לזה, משרדי הפנים והאוצר מסכמים בחודשים האחרונים רשימה של אישורים חריגים לרשויות שביקשו לעלות מעל האוטומטי, לצד שורת דחיות שמורידות מהשולחן דרישות משמעותיות.

לתוך המערכת הזו נכנסות השנה 108 בקשות חריגות שהוגשו מ-96 רשויות. הרוב המוחלט מתמקד בהעלאות, ובמספרים מדובר על 95 בקשות שמכוונות לעלייה. בסך הכול זו תוספת הכנסות מוערכת של כ-250 מיליון שקל, כאשר כ-45-50 מיליון שקל מתוכה צפויים להגיע מהמגזר העסקי. זה כסף שנכנס לקופת הרשות, ולא מעט ממנו מתגלגל אחר כך גם למחירים של שירותים ומוצרים.


מנגנון העלאה חדש שמציב תקרה ומסננת

השינוי המרכזי הוא לא רק באישור או דחייה של בקשות נקודתיות, אלא במנגנון שמגדיר מי בכלל נכנס למסלול החריג. הכללים מאפשרים העלאה רוחבית של עד 5% מעבר לעדכון האוטומטי, אבל רק לרשות שמציגה צורך פיננסי מוצדק. אחד הסמנים שנכנסו לשיח הוא יחס חובות שעולה על 30% מההכנסות, כמדד שמאותת על לחץ תקציבי.

התוצאה בשטח היא מדיניות הדוקה יותר. פחות מסלולים “יצירתיים”, יותר דרישה להצדקה מסודרת, והרבה פחות מרחב לרשויות שמבקשות לתקן עיוותים היסטוריים בלי להציג מצב תקציבי חריג או תוכנית התייעלות ברורה. במקביל, במקומות שבהם יש תוכניות הבראה או אזורים חדשים שנכנסים למערך חיוב, המדינה מוכנה לאשר מהלכים רחבים יותר.


רמת גן נשארת בלי האישור שבנתה עליו, דחייה שפוגעת בתקציב

ברמת גן מתקבלת דוגמה בולטת לקו המחמיר. העירייה ביקשה העלאה של 7.5% בארנונה העסקית באזור הבורסה. הטענה המרכזית היא עיוות תעריפים שנשאר מהעבר, כשאזור שהיה מזוהה יותר עם תעשייה ותשתיות הפך למרכז עסקי עמוס משרדים, בנקים וחברות טכנולוגיה, אבל התעריפים לא התיישרו בהתאם. מבחינת העירייה, זה מצב שבו עסקים גדולים משלמים לעיתים פחות מחנויות קטנות, למרות פערים ברמת ההכנסות ובשימוש בנכס.