אושר בטרומית: איסור הפליית עובד בשל מקום מגוריו

ביום 11.6.2014 פרסמה הכנסת הודעה לפיה מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה (תיקון - איסור הפלייה מחמת מקום מגורים), התשע"ד-2014. במסגרת הצעת החוק מוצע להוסיף את מקום המגורים לרשימת העילות שאסור למעביד להפלות בגינן בין עובדיו או בין דורשי עבודה. על פי ההצעה הפליית עובד בשל מקום מגוריו תהפוך לעבירה שדינה קנס העשוי להגיע לגובה של 150,000 ש"ח. חוזר הכנסת

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה (תיקון איסור הפלייה מחמת מקום מגורים), התשע"ד-2014 של חברת הכנסת שולי מועלם-רפאלי וקבוצת חברי הכנסת.

מוצע להוסיף את מקום המגורים לרשימת העילות שאסור למעביד להפלות בגינן בין עובדיו או בין דורשי עבודה.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "חוק שוויון הזדמנויות בעבודה אוסר על מעביד להפלות בין עובדיו או בין דורשי עבודה מחמת אחת מהעילות הבאות: גיל, גזע, דת, לאומיות, ארץ מוצא, מין, נטייה מינית, מעמדם האישי, הריון, טיפולי פוריות, טיפולי הפריה חוץ-גופית, הורות, השקפה, מפלגה או שירות במילואים. איסור הפלייה זה מתייחס למכלול יחסי העבודה שבין המעביד לעובד וכולל את הליך הקבלה לעבודה, תנאי עבודה, קידום בעבודה, הכשרה או השתלמות מקצועית, פיטורים או פיצויי פיטורים והטבות ותשלומים הניתנים לעובד בקשר לפרישה מעבודה.

הצעת החוק מבקשת להיאבק בקולות המגונים שנשמעו לאחרונה המבקשים להפלות באופן פסול בין עובד המתגורר במקום אחד לעובד המתגורר במקום אחר ללא סיבה מהותית המאבחנת בין העובדים מלבד מקום מגוריהם. על פי ההצעה הפליית עובד בשל מקום מגוריו תהפוך לעבירה שדינה, ככל צורת הפלייה אחרת המוגנת בחוק שוויון הזדמנויות בעבודה, קנס העשוי להגיע לגובה של 150,000 . "

ח"כ מועלם רפאלי: מקום מגורים של אדם מושפע מכל כך הרבה סיבות, ולא יכול להיות שישפיע על מקום הקבלה. ניקח למשל את מנהל בית הספר שמסרב להעסיק מתנחלים בגלל מקום מגוריהם, ואמר למורה שכאשר אותו מורה גר בחיפה הוא היה מוסרי וכשעבר לקריית ארבע הפסיק להיות מוסרי. תריך להגיד פה אמירה ברורה, אנחנו רוצים להגן על זכויות האנשים בכל מקום בו הם מבקשים לעבוד, ולמנוע הפלייה נוספת שמנסים מכל מיני כיוונים רעים להחדיר לתוכנו.

שר הכלכלה נפתלי בנט (הבית היהודי) השיב בשם הממשלה: מפלגות השמאל הם בודאי בעד שוויון זכויות לכולם אז אני לא מעלה בדעתי שהם יצביעו נגד, ואני מניח שמפריע להם מאוד שמתיישב שגר בשומרון מופלה לרעה. המבחן של לוחמי השוויון הגדולים הוא בשוויון שפחות מעניין אותם.

ח"כ מוחמד ברכה (חד"ש): מטרתה של הצעה זו היא להכשיר סיפוח של השטחים הכבושים, ולנהוג בשטחים האלה כאילו הם בשטחה הריבוני של מדינת ישראל. ההצעה באה לתת גושפנקה חוקית למשהו שהוא לא חוקי וזה ההתנחלויות. לו ההצעה הייתה מדברת על אזרחים שבתוך מדינת ישראל, היינו מוחאים כפיים איך יצא משהו נורמלי ממפלגה גזענית

27 ח"כים תמכו בהצעה ו12 התנגדו, ההצעה תועבר לוועדת העבודה והרווחה להכנתה לקריאה ראשונה

(*) המידע באדיבות "כל עובד" - מרכז המידע בדיני עבודה של "חשבים-HPS"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מדד המחירים לצרכן CPIמדד המחירים לצרכן CPI

מדד המחירים בנובמבר ירד ב-0.5%; מחירי הדירות ירדו גם ב-0.5%

הירידה במדד בהתאם להערכות הכלכלנים, מה קרה למחירי הדירות באזורים שונים והאם תהיה למדד השלילי השפעה על הריבית? וגם - למה אנחנו מרגישים שיוקר המחייה מזנק הרבה יותר ממדד המחירים לצרכן? 

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מדד המחירים לצרכן

מדד המחירים לצרכן ירד ב-0.5% בחודש נובמבר, בהשוואה לחודש אוקטובר - בדומה להערכות הכלכלנים.  בשנים עשר החודשים האחרונים (נובמבר 2025 לעומת נובמבר 2024), עלה מדד המחירים לצרכן  ב-2.4%.  ירידות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי: ירקות ופירות טריים שירדו ב-4.1%, תרבות ובידור שירד ב-2.5%, תחבורה ותקשורת שירד ב-1.6% וריהוט וציוד לבית שירד ב-1.1%. הירידה החדה במדד נבעה בעיקר מסעיף הטיסות שירד משמעותית. עליות מחירים בולטות נרשמו בסעיף המזון, שעלה ב-0.4%. מדד מחירי הדירות ירד ב-0.5%. 


הנה פרוט הסעיפים שהשפיעו על מדד המחירים - הוצאות על נסיעות לחו"ל גרם לירידה של 0.266%, ירקות ופירות תרמו לירידה של 0.09%: 




מחירי הדירות בירידה כבר חודש שמיני ברציפות. הפעם הם ירדו ב-0.5%. בתל אביב נרשמה ירידה של 1.1%, בירושלים עלייה של 1.4%. תל אביב רק נזכיר עמוסה במלאי של 10,700 דירות כשקצב המכירות השנתי עומד על 2,200 דירות בשנה. כלומר יש מלאי שיספיק ל-5 שנים בקצב הזה, וגם אם הקצב יעלה, מדובר במלאי של שנים.  



בשכר הדירה עבור השוכרים אשר חידשו חוזה נרשמה עלייה של 2.8% ועבור השוכרים החדשים (דירות במדגם בהן הייתה תחלופת שוכר) נרשמה עלייה של 4.7%. 

סטודנטים, לימודים
צילום: Istock

OECD: בישראל יש כישרון גדול והשכלה גבוהה שלא מיתרגמים לשכר גבוה

דוח חדש של ה-OECD אומר כי בישראל יש המרה נמוכה בין רמת המיומנויות וההשכלה הגבוהה ובין איכות התעסוקה, שמתווספים לפערים גדולים במיומנויות ובכישורים המושפעים מהסטטוס הסוציו-אקונומי


הדס ברטל |

דוח חדש של ה-OECD שפורסם השבוע מצביע על משהו שישראלים רבים מרגישים: לא משנה כמה נשקיע בהשכלה גבוהה וברכישת כישורים ומיומנויות רלוונטיים, ההשקעה לא בהכרח מיתרגמת לעבודה איכותית או לשכר גבוה. הדוח מצביע גם על פערים סוציו אקונומיים משמעותיים ועמוקים ברמת המיומנויות וכן על פערי תעסוקה מגדרים שאינם מצטמצמים. מהשוואה מול מדינות אחרות, בהן לימודים והכשרה על תיכונית יביאו לעלייה במיומנויות שתביא לעלייה ברמת השכר, בישראל הלימודים וההכשרה העל תיכונית לא תביא לעלייה של ממש ברמת המיומנויות. אצלנו גובה רמת ההשכלה משפיע באופן מוגבל יחסית על רמת המיומנויות ביחס למדינות אחרות, ואינה ערובה להשתלבות איכותית בשוק העבודה ולרמות שכר גבוהות. 


דוח OECD Skills Outlook 2025 בא לבחון את רמת המיומנויות התעסוקתיות במדינות החברות בארגון ואת המיומנויות הנדרשות בשוק העבודה במאה ה-21 ומהם הגורמים המשפיעים על רמת המיומנויות. עבור הדוח, מופו כ-3,500 מקצועות שונים שמאחוריהם כ-14,000 מיומנויות עבודה שונות. כאשר המיומנויות ההופכות לחיוניות ביותר בשוק העבודה המשתנה, זה שבצל האוטומציה והבינה המלאכותית, הן אוריינות, נומרציה, דיגיטל, יצירתיות ומעל הכל למידה מתמדת לאורך החיים. הדוח מלמד בבירור שהמיומנויות שלנו טובות יותר וברמה גבוהה יותר ככל שההשכלה שלנו גבוהה יותר, ולרוב כפועל יוצא מכך, יעלה הסיכוי שלנו להשתלב באופן אפקטיבי יותר בשוק העבודה ולהשתכר טוב יותר. אך בישראל גובה רמת ההשכלה משפיע אך באופן מוגבל יחסית על רמת המיומנויות ביחס למדינות אחרות והיא אינה ערובה להשתלבות איכותית בשוק העבודה ולרמות שכר גבוהות. 

בישראל השכלה אינה שווה מיומנויות

הדוח מעלה תמונה לא טובה עבור ישראל. דוח ה-OECD משווה בכל מדינה בין רמת המיומנויות של ציבור שלא מסיים לימודי תיכון ובין הציבור שלו יש השכלה על תיכונית.המיומנויות שנבחנות על ידי ה-OECD היא אוריינות ויכולת הבנת טקסט, יכולת פתרון בעיות כמותניות ופתרון בעיות מורכבות. במדינות כמו ניו זילנד או פינלנד רואים פער משמעותי בין שתי הקבוצות, עם סטיית תקן העומד על כ-0.72 וכ-1.16 סטיות תקן בהתאמה. המשמעות של כך היא כי רמת המיומנויות של הציבור שמסיים תיכון וממשיך ללימודים על תיכוניים היא משמעותית גבוהה יותר מרמת המיומנויות של אלו שלא.  

לעומת פינלנד וניו זילנד, בישראל הפער נמוך בהרבה, עם כ-0.27 סטיות תקן במסלול מקצועי וכ-0.32 במסלול עיוני. המשמעות של הפער הוא כי בעוד שבמדינות אחרות ב-OECD נראה קשר חזק ועקבי בין עלייה ברמת ההשכלה לבין קפיצה גדולה במיומנויות חשיבה כמותית, בישראל ההשפעה של לימודים על תיכוניים היא מוגבלת הרבה יותר, ואין ללימודים על יסודיים או פוסט תיכוניים השפעה של ממש על המיומנויות של הציבור. 

ובכל זאת, מהדוח עולה כי המסלול שמראה את הפער הגדול ביותר מאנשים ללא השכלה, הוא המסלול של לימודים אקדמאיים, בעלי תואר ראשון ומעלה, כאשר שאר המסלולים העל תיכוניים אינם מציגים סטיית תקן גבוהה כלל, מה שאומר שאלו לימודים והכשרות שאינם משפרים את המיומנויות באופן ניכר. למעשה, השכלה גבוהה מעלה את איכות התעסוקה ב-18 נקודות אחוז בממוצע.