מתחם ביג בקריית שמונה: בית המשפט העליון המליץ לבטל את היתר הבנייה לפאואר סנטר

בין הנימוקים: מדובר במתחם שייעודו הקבוע לשימוש תעשייתי, ושינוי הייעוד עלול לפגוע ביזמים
איריס בר טל |

במסגרת דיון שהתקיים הבוקר בבית המשפט העליון בירושלים, המליץ בית המשפט העליון על ביטול היתר הבנייה של חברת ביג בקריית שמונה והטיל צו איסור אכלוס על מתחם פאואר סנטר במשך 21 הימים הקרובים, עד אשר ישיבו הצדדים האם הם מסכימים להמלצתו.

ההמלצה כללה, מתן אפשרות לביג לפנות לקבלת היתר שימוש חורג כדי שתוכל לאכלס את המתחם לשימוש מסחרי אך זאת רק לתקופה מוגבלת.

העתירה הוגשה על ידי חברת אדרי-אל ישראל אך בצעד יוצא דופן הצטרף אליה היועץ המשפטי לממשלה וביקש מבית המשפט לבטל את ההיתר שניתן ואת החלטת בית המשפט לעניינים מנהליים. בפני בית המשפט העליון הוצגה גם התנגדותם של המשרד לאיכות הסביבה, משרד הבריאות, משרד התעשייה והמסחר ועיריית קריית שמונה להקמתו של המתחם.

יצויין כי בתאריך 8.2.2009 הודיע היועץ המשפטי לממשלה כי הוא מתייצב לערעור אשר הוגש, תוך שהוא מציין: "לאחר שראיתי כי זכות של מדינת ישראל או עניין ציבורי עלולים להיות מושפעים או כרוכים בהליך שלפני בית המשפט הנכבד, הריני להודיע על התייצבותי בהליך זה". בדיון נכחו, בין היתר, נציגי המשרד לאיכות הסביבה וכן ראש עיריית קריית שמונה מר ניסים מלכה .

בית המשפט העליון המליץ כי היתר הבנייה שניתן יבוטל וכי ביג תפנה לועדות התכנון הרלוונטיות כדי לקבל היתר שימוש חורג ולתקופה מוגבלת, זאת במטרה לאפשר לרשת ביג לכסות את השקעותיה במתחם עד כה. בית המשפט העליון המליץ כי בכל מקרה לא תעלה תקופת הזמן להיתר השימוש החורג על 5 שנים.

הערעור אותו הגישה חברת אדרי-אל ישראל לבית המשפט העליון, הוגש בעקבות החלטת בית המשפט המחוזי בנצרת מיום 16.8.2006 אשר התירה לביג להקים מרכז מסחרי דוגמת פאוור סנטר בשטח של כ- 10,794 מ"ר באזור התעשייה הדרומי של קריית שמונה, וזאת למרות שמדובר במגרש אשר ייעודו הקבוע הינו לתעשייה. עריית קריית שמונה והוועדה המקומית לתכנון ובנייה קרית שמונה תמכו בערעור.

בדיון שהתקיים היום בערעור, הועלו נימוקים כבדי משקל לביטול היתר הבנייה, ביניהם: היות הקרקע שטח אשר מיועד לתעשייה בלבד, כך שהפיכת הקרקע למגרש מסחרי ללא תהליך של שינוי ייעוד יפגעו ביזמים המעוניינים להקים מפעלים בתחומי העיר קריית שמונה וכ תוצאת התהליך של נתינת קרקע אשר הוקצתה במקור על ידי מינהל מקרקעי ישראל שלא בעסקה רגילה, אלא בפטור ממכרז לצורך הקמת מפעל תעשייה ולעידוד תעשייה, הינה יצירת תחרות מסחרית בלתי הוגנת.

יצוין כי המשרד להגנת הסביבה, מתנגד לכל שימוש מסחרי במתחם ואף מתנגד למתן שימוש חורג במתחם מכיוון שמדובר באזור תעשייה פעיל כאשר בסמוך מאוד למתחם קיימים מפעל לעופות, בריכות חמצון ומיכלי אמוניה אשר מהווים סכנה ממשית לציבור במידה ויוקם במקום מרכז מסחרי; ועוד.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בנקים
צילום: אילוסטרציה
דירוג הבנקים

בנק ישראל: בנק מזרחי טפחות הוא הכי יקר בהלוואות ומשכנתאות

ההלוואות הכי יקרות בבנק מזרחי טפחות; מי הזול במערכת, ועל ההבדל בין ממוצע לחציון ומה הריבית הסבירה על ההלוואות?

רן קידר |
נושאים בכתבה בנקים הלוואות

השוואה פשוטה בין הריביות שגובים חמשת הבנקים הגדולים בישראל מראה פערים עצומים בין הבנקים, ומתבלט לרעה בנק מזרחי טפחות. כך עולה מהנתונים האחרונים של בנק ישראל וכך גם עלה לאורך כל התקופה האחרונה. בנק מזרחי טפחות הוא הכי גרוע ללווים, הכי גרוע ללוקחי המשכנתאות (ריבית המשכנתא ירדה, עוד לפני החלטת הנגיד)ומסתבר שהוא גם לא בולט במיוחד לחוסכים (ריבית על הפיקדונות נמוכה). 

מנתוני בנק ישראל עולה כי הריבית החציונית ללקוחות הבנק היא 11.3%. כלומר, מחצית ממהלווים מקבלים הלוואה בריבית גבוהה יותר ומחצית מתחת לריבית הזו. זו ריבית גבוהה במיוחד, כשבנק הפועלים השני במערכת ביוקר הריביות מספק ללקוחות שלו הלוואה חציונית ב-10.36%. שלושת הבנקים האחרים (לאומי, דיסקונט, הבינלאומי) בריבית חציונית של 8% פלוס.

ההפרש בריביות יכול לנבוע מרמת סיכון שונה של הלקוחות. ככל שהלקוחות "מסוכנים" יותר, כלומר יכולת החזר החוב שלהם מוטלת יותר בספק, אז הבנק ייקח פרמיית סיכון, כלומר ריבית גבוהה יותר. אבל, במספרים גדולים, צפוי (לא בטוח) שהמדגם של האוכלוסייה בין הבנקים די קרוב אחד לשני. כלומר שהסיכון של הלקוחות במזרחי טפחות, פועלים, לאומי, דיסקונט והבינלאומי די קרוב. יש גופים שפועלים במגזרים מסוימים, נראה שמרכנתיל של דיסקונט למשל פועל יותר במגזר הערבי והחרדי. גם מזרחי טפחות פועל במגר החרדי ודתי יותר מאשר אחרים, ועדיין, הסיכון הכולל, גם בשל גודל המדגם, צריך להיות דומה.    

 


   הריבית החציונית על הלוואות פרטיות צמודות לפריים

אם מסתכלים על הממוצע, ולא על החציון, התמונה נשארת דומה, וגם בחיתוך הזה מזרחי מוביל לרעה עם ריבית של 9.41%.  מדובר על אחוז מעל דיסקונט הנמוך במערכת, שממוצע הריבית על ההלוואות שלו עומד על 8.41%. גם בממוצעים, הריבית של בנק הפועלים גבוהה ביחס לשער, עם 9.23% ממוצע. ההפרשים בין בנק לאומי, הבינלאומי ודיסקונט הם נמוכים יחסית, ועומדים על כ-0.4%.


הריבית הממוצעת שונה מהחציון בכך שהיא סוכמת את הממוצע הפשוט של ההלוואות. לוקחים את כל הריביות לפי המשקל  של ההלוואות שנקבע על פי סכומי ההלוואות ומקבלים ריבית ממוצעת. במזרחי טפחות היו כנראה לווים גדולים שקיבלו (מן הסתם) הלוואה בריביות נמוכות ולכן הממוצע ירד, אם כי הוא כאמור גבוה מיתר הבנקים. 

למעשה, 

פרופ צבי אקשטיין  (אורן שלו)פרופ צבי אקשטיין (אורן שלו)

"כיבוש עזה אינו רק אתגר ביטחוני אלא איום כלכלי חמור על ישראל"

פרופ' צבי אקשטיין, ראש מכון אהרון למדיניות כלכלית: "הסדרה בשילוב רפורמות כלכליות יכולה להחזיר את המשק למסלול של יציבות וצמיחה"

רן קידר |

מכון אהרן למדיניות כלכלית באוניברסיטת רייכמן מפרסם ניתוח הבוחן את ההשלכות הכלכליות של שלושה תרחישים ביטחוניים־מדיניים אפשריים הנוגעים לחזית עם עזה: סיום הלחימה והסדרה בינלאומית לניהול אזרחי של רצועת עזה; סיום הלחימה בעזה, ללא הסדרה. כיבוש מלא של רצועת עזה הכולל ניהול אזרחי מתמשך בידי ישראל

הניתוח שנבנה בשיתוף מומחי ביטחון מצביע כי כיבוש עזה כרוך בהוצאות ביטחוניות גבוהות, צפוי לגרור סנקציות כלכליות, ימנע יישום רפורמות תומכות צמיחה ויוביל לפגיעה ברמת החיים של האזרחים וביציבות הפיננסית של המשק. תרחיש כזה יוביל ל"עשור אבוד" – שנים רבות של צמיחה איטית - כפי שקרה לאחר מלחמת יום כיפור.  לעומת זאת, בתרחיש הסדרה והעברת הניהול האזרחי של רצועת עזה החל מ-2026 לאחריות בינלאומית תתאפשר חזרת המשק למסלול של צמיחה כלכלית כפי שקרה לאחר האינתיפאדה השנייה.

מכון אהרן מפריד בניתוח הכלכלי בין הטווח הקצר (2027-2025) לטווח הארוך (2035-2028). בכל אחד מהתרחישים הוערכו היקפי המילואים הנדרשים, היקף העובדים שיעדר ממקום העבודה, העלויות הביטחוניות והשפעותיהם על הגרעון, הצמיחה ויחס החוב לתוצר. 

כיבוש מלא של רצועת עזה

בתרחיש זה צה"ל נוקט בפעילות צבאית עצימה מאוד ברבעון האחרון של 2025 וכן ב-2026, לרבות גיוס מילואים רחב של כ-100 אלף אנשי מילואים. ישראל, מתוקף החוק הבינלאומי, מחויבת בחלוקת מזון ובשירותים אזרחיים בסיסיים לתושבי עזה. הפעילות הצבאית, יחד עם  ההוצאות בגין ניהולה האזרחי של עזה, לרבות חלוקת המזון, מגדילות את ההוצאות הצבאיות ב-2025 וב-2026 אל מעל ל-9% תוצר בשנה, ואת הגרעון בשנים אלו ל-7.6% ו-7.9% בהתאמה. החוקרים מדגישים שבכל התרחישים שנבחנו מתקיימת התאמה תקציבית של 2% תוצר (הפחתת הוצאות או העלאות מיסים) בשנים 2027-2026.  צמיחת התוצר בתרחיש זה תיפגע באופן משמעותית:  0.7% ב-2025 ו-1.1% ב-2026. ותוביל לצמיחה שלילית של התוצר לנפש (ירידה של 1.1% ב-2025,  ושל 0.7% ב-2026). תוצאות אלו הן סכנה של ממש ליציבות הפיננסית של ישראל – יחס החוב לתוצר צפוי לעלות ל-75.9% בסוף 2026 ול-78.8% ב-2027. רמות אלו של יחס חוב לתוצר צפויות להוביל להפחתה משמעותית של דירוג החוב של ישראל, לזינוק בפרמיית הסיכון ולעלייה בעלויות מימון ומחזור החוב של הממשלה. החוקרים מניחים כי תחת תרחיש כיבוש עזה לא יהיה ניתן ליישם רפורמות תומכות צמיחה כלכלית כגון השקעה בהון האנושי, בתעסוקה, בתשתיות ובעיקר תשתיות תחבורה ותשתיות דיגיטציה של המשק.

תרחיש זה טומן בחובו סיכונים גדולים לכלכלה הישראלים וליציבות המשק: ראשית, תנאים אלו לא יאפשרו מימון מלא של דרישות מערכת הביטחון  צפויה פגיעה משמעותית בשירותי האזרחיים, בעיקר בריאות, חינוך והשקעות בתחבורה. בנוסף, תרחיש כזה יחריף את מצבה המתדרדר של ישראל בזירה הבינלאומית הצפויה להטיל סנקציות כלכליות שיפגעו בחברות יצוא, בעיקר יצוא הייטק, ובייצור מקומי בשל קושי ביבוא מוצרי גלם וביניים.