ענף הפרסום לממונה על ההגבלים: ערוצי הטלוויזיה מתאמים הפחתת עמלות
איגוד חברות הפרסום שמע בימים האחרונים הצהרות רבות, בעיקר מערוץ 10 על הפחתת עמלות קרובה בהתאם למצב המשק והמשבר הכלכלי. מאז התייחסות הממונה על הההגבלים לשוק המדיה והריכוזיות הגבוהה בו (לאור מקרה פירוק חברת המדיה יונייטד) התחיל בכל רחבי ענף הפרסום ורכש המדיה דיון שכלל מצד אחד את הזכייניות ומצד שני את הפרסומאים כאשר במרכז הודעת ערוץ 10 בפומבי על קיצוץ קרוב בעמלו.
לאיגוד כנראה נמאס לשמוע את ההצהרות שמתפרסמות מידי יום והיום (ג') החליט להעביר לרונית קן, הממונה על ההגבלים העסקיים מכתב בו הם מפרטים את טענותיהם ודרישתם שזו תמנע תיאום אסור בין זכייניות הערוץ השני במכירת זמן פרסום בטלוויזיה.
יאיר גלר: ערוץ 10 שולח רמזים לקשת ורשת דרך התקשורת
במכתב שהופנה לממונה על ההגבלים כותבים יאיר גלר ויגאל בראון, כי " זמן קצר לאחר שפורסמה החלטת הממונה, אשר התייחסה גם לעמלות היתר שמשלמות זכייניות הערוץ השני לחברות רכש המדיה, הודיעו ברבים קברניטי ערוץ 10 כי בכוונתם להפחית את גובה העמלה המשולמת על ידי הערוץ וכי החל מתאריך 1 בינואר 2009 יעמוד שיעור העמלה על 20% לכל היותר. עוד הודיעו ראשי ערוץ 10 לציבור הרחב ובכלל זה גם למתחריהם כי שיעור העמלות שמשלם הערוץ כיום עומד על כ- 30% מסך הכנסותיו מפרסום.
לדברי האיגוד מטרת ההצהרה הפומבית הייתה "לעודד נקיטת מהלך דומה על ידי הזכייניות המתחרות בערוץ 10 – קשת ורשת – ליצירת קו מסחרי אחיד כנגד חברות הפרסום השונות, קו מסחרי אשר מהווה הסדר כובל מובהק. ואומנם, לא חלף זמן רב וכבר נודע כי נוכח הצהרות ערוץ 10 מתכוונת רשת לכנס את דירקטוריון החברה ולקבל החלטות דומות".
באיגוד טוענים כי עמלות היתר במבנה הנוכחי מאפשרות למעשה תחרות חופשית וכל נסיון להגיע להבנה בדבר הפחתת העמלות הוא פסול ואסור. לטענתם גם העברת מידע בעזרת אמצעי התקשורת לשאר הזכייניות הוא אסור.
החלפת המידע בין הזכייניות יביא לפגיעה בתחרות
עוד נאמר במכתב, כי "המידע בו מדובר – מידע בדבר כוונות עתידיות לצמצם את שיעור ההנחות שיינתן ללקוחות, תוך ציון המועד המדויק בו ישתנו ההנחות ושיעור ההנחות החדש שייקבע על ידי הזכייניות - הוא מידע רגיש ביותר מבחינה תחרותית. החלפת מידע כזה בין מתחרים אשר חולשים על רובו המוחלט של השוק הרלוונטי צפויה לפגוע בתחרות שבין הזכייניות".
באיגוד מסבירים כי פרסום הודעת ערוץ 10 מסירה את מעטה אי הוודאות "שהוא תנאי הכרחי לקיומה של תחרות בין הזכייניות כלפי רוכשי המדיה". גלר ובראון דורשים מהרשות להגבלים עסקיים לפעול נמרצות "להפסקת מסע ההצהרות הפומביות מבית היוצר של ערוץ 10" ולהורות לזכייניות ערוץ 2 וערוץ 10 לחדול לאלתר מפרסום מידע בפומבי לגבי התנהלותם מול גופי הרכש והעמלות המשולמות.
הדרך היחידה למניעת הנזק היא השבת אי הוודאות על כנה
איגוד חברות הפרסום טוען לסיכום, כי הנזק כבר נעשה והוראת הרשות להגבלים בנושא תוכל רק למנוע את העמקת הנזק.
"הצהרות אלה הסירו את מעטה אי הוודאות מעל התנהגות הזכייניות והביאו כבר בשלב זה לניצנים של נקיטת קו פעולה מתואם על ידי הזכייניות. הדרך היחידה למניעת התממשות הנזק לתחרות וקטיפת פירות הפחתת התחרות על ידי הזכייניות היא השבת אי הוודאות על כנה".
"לשם כך הנכם מתבקשים להורות לערוץ 10 ולרשת שלא לממש את כוונותיהן הפומביות וליתן פומבי לכך שנוכח הוראת הממונה הן מנועות מלממש כוונות אלה. הצהרה כזו תשיב את התחרות למסלולה התקין. הממונה חייבת להציב קו ברור: זכותן של הזכייניות לפעול למול גופי רכישת המדיה כראות עיניהן, אך אין להן כל זכות לפעול במתואם כנגד גופי רכישת המדיה".