השפעת העיצומים או ההאטה? נסיגה ריאלית של 3% בייבוא חומרי גלם לתעשייה באוג' וספט'

הסיבה העיקרית היא העיצומים בנמלים ופריקת מכולות בנמלים זרים
איריס בר טל |

"בחודשים אוגוסט-ספטמבר 2008 חלה נסיגה ריאלית של 3% בייבוא חומרי הגלם לתעשייה (זאת לעומת הממוצע החודשי בחודשים יוני-יולי 2008) והוא הסתכם בכ-4 מיליארד דולרים", כך מסרה דפנה אבירם-ניצן, מנהלת המחלקה למחקר כלכלי בהתאחדות התעשיינים.

מדובר בנסיגה לאחר עלייה מהירה של כ-8% בחודשים יוני-יולי 2008 וקיפאון בחודשים אפריל מאי השנה. לדברי ניצן-אבירם, הנסיגה בייבוא חומרי הגלם חלה בעיקרה בשל העיצומים שהיו באותה תקופה בנמלים, כאשר פריקת אלפי מכולות בוצעה בנמלים זרים.

לעומת זאת, חל גידול בחומרי הגלם דוגמת ברזל ופלדה המיובאים באוניות קונוונציונליות. עם זאת, מדגישה אבירם-ניצן, כי סביר להניח שגם אילולא השפעת העיצומים בנמלים, היתה מתקבלת נסיגה בייבוא זה, זאת על רקע ההאטה החדה בפעילות התעשייתית.

עוד עולה מהניתוח שערכה התאחדות התעשיינים, כי יבוא חומרי הגלם לתעשיית המכונות והאלקטרוניקה ירד ב-6% והסתכם ב-1.25 מיליארד דולר, יבוא חומרי הגלם לתעשיית הנייר ירד ב-5% והסתכם ב-133 מיליוני דולרים, יבוא העץ ומוצריו ירד ב-7% והסתכם ב-72 מיליוני דולרים, יבוא המתכות האל ברזליות ירד ב-8% והסתכם ב-155 מיליוני דולרים.

יבוא בדים וחוטים ירד גם הוא ב-8% והסתכם ב-110 מיליוני דולרים ואילו יבוא המתכות היקרות ירד בשיעור חד ביותר של כ-23% והסתכם בכ-29 מיליון דולר ובייבוא מוצרי מזון גולמיים חלה ירידה של כ-4% והוא הסתכם ב-302 מיליוני דולרים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מטוס אתיחאד (אתיחאד)מטוס אתיחאד (אתיחאד)

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה

אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן

רן קידר |

אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים. 

השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.

מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול

טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.

גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.

יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.