השפעת העיצומים או ההאטה? נסיגה ריאלית של 3% בייבוא חומרי גלם לתעשייה באוג' וספט'

הסיבה העיקרית היא העיצומים בנמלים ופריקת מכולות בנמלים זרים
איריס בר טל |

"בחודשים אוגוסט-ספטמבר 2008 חלה נסיגה ריאלית של 3% בייבוא חומרי הגלם לתעשייה (זאת לעומת הממוצע החודשי בחודשים יוני-יולי 2008) והוא הסתכם בכ-4 מיליארד דולרים", כך מסרה דפנה אבירם-ניצן, מנהלת המחלקה למחקר כלכלי בהתאחדות התעשיינים.

מדובר בנסיגה לאחר עלייה מהירה של כ-8% בחודשים יוני-יולי 2008 וקיפאון בחודשים אפריל מאי השנה. לדברי ניצן-אבירם, הנסיגה בייבוא חומרי הגלם חלה בעיקרה בשל העיצומים שהיו באותה תקופה בנמלים, כאשר פריקת אלפי מכולות בוצעה בנמלים זרים.

לעומת זאת, חל גידול בחומרי הגלם דוגמת ברזל ופלדה המיובאים באוניות קונוונציונליות. עם זאת, מדגישה אבירם-ניצן, כי סביר להניח שגם אילולא השפעת העיצומים בנמלים, היתה מתקבלת נסיגה בייבוא זה, זאת על רקע ההאטה החדה בפעילות התעשייתית.

עוד עולה מהניתוח שערכה התאחדות התעשיינים, כי יבוא חומרי הגלם לתעשיית המכונות והאלקטרוניקה ירד ב-6% והסתכם ב-1.25 מיליארד דולר, יבוא חומרי הגלם לתעשיית הנייר ירד ב-5% והסתכם ב-133 מיליוני דולרים, יבוא העץ ומוצריו ירד ב-7% והסתכם ב-72 מיליוני דולרים, יבוא המתכות האל ברזליות ירד ב-8% והסתכם ב-155 מיליוני דולרים.

יבוא בדים וחוטים ירד גם הוא ב-8% והסתכם ב-110 מיליוני דולרים ואילו יבוא המתכות היקרות ירד בשיעור חד ביותר של כ-23% והסתכם בכ-29 מיליון דולר ובייבוא מוצרי מזון גולמיים חלה ירידה של כ-4% והוא הסתכם ב-302 מיליוני דולרים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
Gett גט טקסי
צילום: יח"צ

יאנגו דורשת מרשות התחרות: הכריזו על Gett כמונופול

בפנייה נטען כי ל-Gett יש נתח שוק בהיקף של 70% ומאשימה כי המערכת של Gett מייצרת מנגנונים של תמרוץ וסנקציות לנהגי מוניות, המעודדים עבודה כמעט בלעדית איתה


הדס ברטל |

חברת יאנגו, המפעילה אפליקציה להזמנת מוניות, דורשת מרשות התחרות להכריז על מתחרתה העיקרית גט (Gett) כמונופול. לטענת יאנגו, גט מחזיקה בנתח שוק העולה משמעותית על הרף הקבוע בחוק, ומפעילה כוח שוק הפוגע בתחרות, בנהגים ובצרכנים.

בפנייה, שנשלחה לממונה על רשות התחרות מיכל כהן באמצעות עורכי הדין ישראל שלו וטל טיטמן, נטען כי נתח השוק של גט בנסיעות מוזמנות באמצעות אפליקציה מגיע לכ-70%. נתון זה, לטענת יאנגו, מבוסס בין היתר על ממצאי רשות התחרות עצמה במסגרת בחינת המיזוג שביקשו בעבר גט ופנגו לקדם, וכן על נתונים שפורסמו בדוחות של משקיעי החברה.

"התפתחה אצל הנהגים תלות ממשית בפלטפורמה של גט כמקור הכנסה עיקרי, שלא לומר בלעדי, באופן המגביל את התחרות בשוק", נכתב במכתב ששלחה חברת אפלי טקסי עוז, המפעילה את יאנגו, לממונה על רשות התחרות. אף שנהגים רשאים לכאורה לעבוד עם כמה אפליקציות במקביל, אופן התמחור שמפעילה גט והמבנה של מסלולי המנוי מובילים בפועל לכך שנהגים עובדים בעיקר איתה.

לפי הנתונים שהוצגו, מדי שנה מתבצעות בישראל עשרות מיליוני נסיעות במוניות, כאשר למעלה ממחציתן מוזמנות מראש ולא נאספות מהרחוב. יאנגו טוענת כי חלקה של גט בנסיעות המוזמנות חורג בהרבה ממחצית השוק, באופן המאפשר לה להכתיב בפועל את כללי המשחק בענף.

בפנייה מצוין כי המסלול המרכזי שמציעה גט לנהגים מבוסס על תשלום חודשי קבוע, בגובה אלפי שקלים, אשר הופך לכלכלי רק אם מרבית הנסיעות מבוצעות דרך הפלטפורמה שלה. מצב זה, לפי יאנגו, יוצר תמריץ שלילי לעבוד עם מתחרים ומקשה על אפליקציות אחרות לגייס נהגים בהיקף מספק.