החלטות של ועד הבית - איפה אתם בתמונה?
לאחר שהרופאים הזהירו אותך שמצב בריאותך ירוד עד כדי מסוכן, החלטת לשנות אורח חיים. כלל ראשון שהצבת לעצמך: "תהא הקומה אשר תהיה – לעולם לא אשתמש יותר במעלית אלא רק במדרגות". עוד לא הספקת ליישם את הכלל הראשון ונציגות הבניין כינסה את כל הדיירים על מנת להודיע להם כי בקרוב תותקן בבניין מעלית וכל דייר יאלץ לשלם עבור התקנתה בהתאם לחלקו היחסי בבניין. גם אתה, דייר בקומה הרביעית שזה עתה החליט לשפר את מצב בריאותו וגם הדייר מקומת הקרקע התנגדתם להתקנת המעלית. האם יש בסיס להתנגדותכם? על כך ועוד להלן.
סעיף 59ו לחוק המקרקעין קובע שבעלי דירות שבבעלותם שני שלישים מהדירות בבית המשותף, רשאים להחליט באסיפה הכללית על התקנת מעלית ברכוש המשותף אם נתקיימו שני תנאים מצטברים אלה: ניתן לקבל היתר בניה להתקנת המעלית וניתן להתקין את המעלית באופן שלא יהיה בו כדי לגרום לפגיעה מהותית בדירות האחרות או בחלקן, ברכוש המשותף או בחזות הבית.
בעלי הדירות אשר החליטו על התקנת המעלית יישאו בהוצאות התקנתה והם רשאים להחליט ביניהם כי רק חלקם יישאו בהוצאות כאמור. בעלי הדירות בקומת הקרקע לא יישאו בהוצאות התקנת המעלית, אף אם הם נמנים עם המחליטים להתקנת המעלית.
בניגוד להוצאות התקנת המעלית אשר פוטרות מראש את בעלי הדירות בקומת הקרקע ומאפשרות לקבוע כי רק חלק מהדיירים יישאו בהוצאות כאמור, כל בעלי הדירות יהיו חייבים להשתתף בהוצאות החזקתה והפעלתה של המעלית.
העובדה כי בעלי דירות מסוימות התנגדו להתקנת המעלית ומשכך, לא נשאו בנטל התקנת המעלית אינה פוטרת אותם מחובתם לשאת בהוצאות ההחזקה וההפעלה של המעלית. כך גם עצם העובדה שהמתנגדים להתקנת המעלית לא השתתפו בעלות התקנתה אינה גורעת מזכות השימוש שלהם בה.
יחס חלוקת הוצאות החזקת והפעלת המעלית יהיו בהתאם ליחס שבין שטח רצפת כל דירה לבין שטח הרצפה של כל הדירות שבעליהן נושאים באותם התשלומים. יחד עם זאת החוק אינו מחייב בעניין זה ובעלי הדירות רשאים לקבוע, בתקנון מוסכם, כל הוראה אחרת שנראית להם בעניין.
במקרה שאחד הדיירים חש כי ההחלטה שהתקבלה אינה עושה עמו צדק, רשאי הוא לפנות למפקח על רישום המקרקעין והמפקח רשאי להורות על ביטול החלטה שהתקבלה, על שינויה או על התנייתה בתנאים, לרבות בפיצוי, הכל כפי שימצא לנכון.
מהי "פגיעה מהותית" השוללת מבעלי הדירות את האפשרות לקבלת החלטה בדבר התקנת מעלית? אין כל ספק כי התקנת מעלית תצר את השטח המשותף בבית ולעתים תצר את רוחב חדר המדרגות. יחד עם זאת, את הפגיעה ברכוש המשותף שתגרם כתוצאה מהתקנת המעלית יש למדוד מתוך הנחה שהתקנת המעלית היא בבחינת רע הכרחי לצורך מימוש רצון בעלי הדירות להתקין מעלית אשר תסייע לבעלי הדירות להגיע לדירתם ואף תעלה את ערך דירותיהם. טענות כי לאחר התקנת המעלית לא ניתן יהיה עוד להעביר רהיטים מסוימים או אף יקשה להעביר אלונקה ברכוש המשותף או כי בשעת חירום יהיה קשה יותר לרדת למקלט – נדחו.
מנגד, במקרה בו תוכנן פיר המעלית כך שלצורך גישה למעלית מחויבים יתר הדיירים לחלוף תחת חלון חדר השינה של אחד הדיירים תוך יצירת תנועה ורעש, או במקרה בו התקנת פיר המעלית פגעה באיכות חייו של בעל דירה בהיבט של אוורור ותאורה טבעיים, נקבע כי מדובר בפגיעה מהותית השוללת את אפשרות התקנת המעלית. אף ההצעה לפצות את הדייר בגין הפגיעה ובנוסף להתקין מכשיר ונטה כתחליף לאוורור הטבעי והתקנת מערכת תאורה חשמלית במקום תאורה טבעית לא התקבלה. כך גם לגבי חדר מכונות שתוכנן להיבנות תחת חדר השינה.
ומה אם הסכמתם על התקנת מעלית בבניין אך הנכם שומרים שבת ומעונינים כי המעלית תפעל כמעלית שבת? במקרה זה קובע סעיף 59ז לחוק כי בבית בו מותקנת יותר ממעלית אחת ובאחת המעליות הותקן מנגנון פיקוד שבת, רשאי כל בעל דירה לדרוש כי המעלית שבה הותקן המנגנון תופעל כמעלית שבת. חוק התכנון והבניה קובע כי בכל בנין מגורים [למעט אם התקבל פטור לענין זה] בו מותקנת יותר ממעלית אחת, יותקן באחת המעליות מנגנון פיקוד שבת. כל בעלי הדירות בבית המשותף רשאים להחליט על הפעלת מעלית שבת בשעות מסוימות. בעלי הדירות הדורשים את הפעלת מעלית השבת יישאו בהוצאות החזקתה והפעלתה הנובעים מהפעלתה כמעלית שבת.
ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון
מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?
המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.
מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום
מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.
מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?
ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.
בין מקבלי המענק נמצאים:
- מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
- מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
- זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
- חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
- ניצולי שואה
- משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה
- דרך החתחתים להכרה בנכות מהמוסד לביטוח לאומי
- אחרי שקיבל מיליון: חשמלאי שנפל יפוצה בכ-130 אלף ש'
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

הכנסות המדינה ממסים עלו ל-42.7 מיליארד שקל בספטמבר - גידול שנתי ריאלי של 4%
המדינה גבתה יותר מסים בהשוואה שנתית בעיקר מחברות וגם הגאות בבורסה תרמה את חלקה כשניכויי המס מניירות ערך זינקו ב-132% שם נרשמה פעילות ערה במיוחד; לעומת זאת, המסים מצריכה ויבוא ירדו בשל עונת החגים ומספר ימי עבודה מצומצם
בספטמבר הסתכמו הכנסות המדינה ממסים ב-42.7 מיליארד שקל, עלייה ריאלית של כ -4% לעומת ספטמבר אשתקד, כך לפי נתוני אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר. המספרים האלו מציגים לנו תמונה מעניינת. המדינה גובה יותר מסים, אבל לא בזכות עלייה בצריכה אלא בגלל רווחיות גבוהה של חברות ופעילות ערה בשוק ההון.
המספרים מראים על מגמת התאוששות לעומת השנה שעברה. אחרי תקופה של ירידה בגבייה במהלך 2023, בעיקר בשל השפעות המלחמה, הנתונים מצביעים על שינוי כיוון: מתחילת 2024 ועד סוף ספטמבר 2025 נרשם גידול בקצב השנתי של כ -10% בגביית המסים, לעומת ירידה של 8% בתקופה הקודמת. גם הגבייה של ספטמבר השנה גבוהה ב-1% מהשיא שנרשם אשתקד.
הקופה הציבורית מתמלאת מהר יותר, והמדינה מצליחה לגבות יותר מסים מהמתוכנן. ברבעון השלישי של השנה גבתה רשות המסים 132 מיליארד שקל, לעומת תחזית של 127.2 מיליארד שקל - פער של כ-4%.
הגוף שצריכים למחוא לו כפיים הוא - רשות המיסים. לאורך תקופת המלחמה כשהגירעון גדל וההוצאות הביטחוניות טיפסו בקצב שלא ראינו שנים, רשות המסים היא הגוף היחיד שהצליח להחזיק את הכלכלה הישראלית מעל המים. וזה לא קרה באמצעות תוכניות סיוע גרנדיוזיות או מהלכים מפוצצים אלא פשוט על ידי גבייה עקבית, חכמה לצד אכיפה הדוקה וניהול כמעט צבאי של כל שקל שנכנס לקופה הציבורית. בשלושת השנים האחרונות גדלה גביית המסים בכ-60 מיליארד שקל, היעד השנתי עודכן ל־496 מיליארד שקל, והתחזית ל-2026 כבר מזנקת ל-530 מיליארד.
- איך המדינה לוקחת מעל 50% ממחיר הדירה? כי היא יכולה
- עמלת ההפצה בקרנות נאמנות צפויה לרדת; ועדה ממליצה על הגבלת העמלה ל-0.2% לעומת 0.35% כיום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הגבייה הזאת לא נובעת רק ממסים חדשים כמו מס "הרווחים הכלואים" או מהקפאת מדרגות המס, אלא בעיקר מעבודה שיטתית בשטח. מאות מפקחים חדשים, מערכות מידע מתקדמות ופרויקטים כמו “חשבוניות ישראל” הפכו את האכיפה לכלי מדיניות של ממש. אפשר גם להזכיר את נוהל גילוי מרצון והצלבות דיגיטליות בשוק הקריפטו שהצליחו להביא מיליארדים לקופה.