בדרך לטיסה? יש סיכוי לא קטן שתאבדו את המזוודה: דברים שחשוב שתדעו

מי אחראי על הנוסעים והמטען או מי אחראי על המזוודה שהלכה לאיבוד? כמה כסף מגיע לכם על כל ק"ג של מטען שאיבדתם? ועוד
עו"ד עמית חלמיש |

תלונות רבות מתקבלות כנגד חברות תעופה ומובילים אוויריים בגין נזקים שנגרמו מעיכובים בטיסות, ועל נזקים בקבלת המזוודות לאחר הטיסה. חברות התעופה טוענות כי הפיצוי המגיע לצרכנים, מוסדר באמנה בינלאומית, והן מסרבות בכל תוקף לפצות את הנוסעים על נזקים שהם תוצאה של עיכוב או איחור בקבלת המטען והמזוודות.

ארגון פעמונים מציג מספר דרכים על מנת להימנע ולהיחלץ מתקלות ובעיות בעת הזמנה.

מי אחראי על הנוסעים והמטען או מי אחראי על המזוודה שהלכה לאיבוד?

אמנת ורשה אשר נחתמה בין מדינות שונות, מסדירה את אחריותו של חברות התעופה והמוביל האווירי לנזקי גוף או מוות של הנוסעים ולנזקים הנגרמים לכבודה או למטען. מדינת ישראל אימצה את החוק הבינלאומי (במסגרת חוק התובלה האוירית, התש"ם – 1980.

חוק זה קובע כי חברת התעופה אחראית על עיכובים בקבלת הַכְּבוּדָה (המטען) ועל נזקים שנגרמו לה. אך חברת תעופה יכולה לקבל "פטור" מאחריות זאת, אם היא תוכיח שהיא או אנשיה וסוכניה נקטו את כל האמצעים הדרושים למניעת הנזק, או שלא הייתה בידיה כל אפשרות לנקוט אותם.

מתי חברת התעופה אחראית לפצות אותנו?

תנאי ראשון לפיצוי הוא מסירת כרטיס טיסה לנוסע הכולל פרטים בדבר מקום היציאה, מקום היעד והחניות המוסכמות, ובו הודעה בדבר כפיפותה של התובלה להוראות אמנת ורשה. גם כרטיס טיסה אלקטרוני חייב להכיל את כל הפרטים הנ"ל.

נוסע ללא כרטיס טיסה או כרטיס טיסה ללא ציון בדבר הגבלת האחריות תגרום לכך כי המוביל לא יהיה זכאי להסתמך על פטור מאחריות או הגבלת האחריות על פי האמנה אך עדיין יהיה חייב בפיצוי בהתאם לנסיבות המקרה.

איזה נזקים מכוסים על ידי אמנת ורשה?

חברת התעופה לכל פציעה או נזק גוף, לרבות מוות, לנוסע שארע בהיותו במטוס או תוך כדי עליה או ירידה מהמטוס.

כלומר גם אם החלקת במדרגות העליה למטוס או שפכו עליך קפה חם במטוס, אתה זכאי לפיצוי אם נגרם לך נזק כתוצאה מכך.

חברת התעופה אחראית גם לנזקים לכבודה (מזוודות ותיקי יד) או במקרה של אובדן הכבודה, אם הנזק או האובדן נגרמו תוך כדי התובלה באויר. בנוסף חברת התעופה אחראית לנזק שנגרם כתוצאה מאיחור בתובלת נוסעים, כבודה או מטען.

מתי חברת התעופה תהיה פטורה מפיצוי לפצות אותנו?

חברת התעופה תהיה פטורה מאחריות אם תוכיח כי נקטה בכל האמצעים הנחוצים על מנת למנוע את הנזק או כי היה זה בלתי אפשרי לנקוט באמצעים כאלה.

מהו הפיצוי שמגיע בגין אבדן מטען והכבודה או איחור בהגעתו?

חשוב להבהיר כי הפיצוי לא מתבצע על פי הנזק בפועל אלא רק על בסיס משקל המטען והכבודה. כיום גובה הפיצוי עומד על כ- 20$ לק"ג כבודה הנישאת בבטן המטוס. תיקי יד וחפצים שהם בהשגחתו של הנוסע כפופים למקסימום פיצוי של כ- 400$ לנוסע.

אם החפצים שלי שווים יותר, האם ניתן להגן עליהם?

הנוסע יכול להצהיר הצהרת ערך מיוחדת, תמורת תשלום נוסף אם יש צורך בכך, ואז אחראי המוביל עד כדי הסכום המוצהר.

תוך כמה זמן אפשר לתבוע?

קבלת הכבודה ללא מחאה על ידי הנוסע משמשת חזקה לכך כי הכבודה נמסרה במצב טוב ובהתאם למסמך ההובלה. לפיכך, נודעת חשיבות להודיע לחברת התעופה, בכתב, על נזק או אובדן במועדים הבאים:

1.במקרה של נזק יש להודיע על כך למוביל מיד עם גילוי הנזק, ולכל המאוחר תוך שבעה ימים מיום קבלת הכבודה.

2.במקרה של איחור יש להודיע למוביל, לכל המאוחר, תוך עשרים ואחד יום מהתאריך בו הוחזרה הכבודה לרשותנו.

3.קיימת תקופה התישנות מקוצרת של שנתיים על כל תביעה על פי אמנת ורשה, כולל נזקים לגוף ו/או לרכוש.

4.את תקופת ההתישנות מחשבים מיום הגעת המטוס ליעדו או מהתאריך שבו היה צריך להגיע או מהיום בו נפסקה התובלה (סעיף 29 לאמנה).

5.לאחר תקופת ההתיישנות לא ניתן לתבוע פיצוי במסגרת אמנת ורשה, ומכיוון שאמנה זו הוחלה במסגרת חוק התובלה האווירית באופן ייחודי ובלעדי אזי גם במסגרת המשפט הישראלי לא ניתן לתבוע פיצוי בנושאים הכלולים באמנת ורשה.

טיסות שכר

ידוע שטיסות שכר אינן מחוייבות ללוח זמנים קשיח והן לעיתים קרובות יוצאות באיחור במספר שעות. בגין איחורים אלו לרוב לא ניתן לתבוע את המוביל האווירי או חברת התעופה מאחר ומדובר במקרים גבוליים, בהם שיקולים שונים מעורבים כגון בטיחות טיסה, גורמי חיצוניים (מזג אוויר, תקלות בשדה התעופה), תקלות טכניות וכדומה.

בטיסות שכר, הסיכון לאובדן או איחור בכבודה הוא גדול מהממוצע בשל אופי הטיסות. לפיכך מומלץ לסמן את המזוודות לא רק באמצעות לשונית העלולה להתנתק גם במדבקה הנושאת את כל הפרטים.

הבדלים במדיניות חברות התעופה?

חברות תעופה סדירות הינן חברות בעלות מוניטין, אשר לעיתים קרובות מעדיפות לפצות לקוחות ונוסעים לפנים משורת הדין, מעבר לסכומי הפיצוי המינימלי ואף נותנים שירות איכותי.

לעומת זאת בטיסות צ'רטר רמת השירות והיקף הפיצוי הינו משתנה מחברה לחברה ולעיתים ניתן לדרוש ולהתמקח על היקפי הפיצוי גם מעבר להצעה הראשונית של חברת התעופה.

לפני הזמנת הנופש מומלץ לברר על חברת התעופה, ניתן בקלות ובמהירות באמצעות מנועי החיפוש באינטרנט לברר האם לחברה יש היסטוריה של בעיות ו/או לקוחות לא מרוצים וגם להיפך, אם המוביל האווירי נחשב אמין ומומלץ.

*המידע שלהלן מוגש כמידע כללי, אינו בא להחליף את הוראות החוק והתקנות ואינו בא במקום יעוץ משפטי. במקרה של אי התאמה עם הוראות החוק, הקובע הוא הנאמר בחוק.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)

המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה השנייה

כ-201 אלף זכאים יקבלו כ-410 מיליון שקל ישירות לחשבון הבנק, חודש מוקדם מהמתוכנן, כדי להקל על משפחות לפני החגים. ניתן עדיין להגיש בקשות למענק עבור 2023 באתר רשות המסים

צלי אהרון |


רשות המסים מודיעה על הקדמת הפעימה השנייה של מענק עבודה לשנת 2024. אשר תוקדם ותשולם כבר מחר, 18 בספטמבר, במקום באמצע אוקטובר כנהוג מדי שנה. במסגרת ההקדמה יועברו לחשבונות הבנק של הזכאים כ-410 מיליון שקל, שיחולקו לכ־201 אלף עובדים ועובדות. מדובר על סכום ממוצע של כ-2,000 שקל לזכאי. המהלך נועד להקל על משפחות וזכאים נוספים לקראת תקופת החגים, שבה נרשמות הוצאות חריגות.

מענק עבודה, המוכר גם כ"מס הכנסה שלילי" - נועד לחזק עובדים בעלי שכר נמוך ולעודד יציאה לתעסוקה. המענק משולם בארבע פעימות שנתיות, והקדמת התשלום הנוכחי מאפשרת לזכאים לקבל את הכסף מוקדם מהמתוכנן ולהיערך טוב יותר מבחינה כלכלית. מי שטרם הגיש בקשה עבור שנת 2024 עדיין יכול לעשות זאת באופן מקוון באתר רשות המסים, והכספים יועברו לו בהתאם לאישורי הזכאות בפעימות הבאות. 

בנוסף, ניתן עד סוף השנה להגיש גם בקשות רטרואקטיביות עבור שנת 2023 - הזדמנות עבור מי שפספס את ההגשה במועד. בין הזכאים ניתן למנות שכירים ועצמאים בני 21 ומעלה שהם הורים, וכן בני 55 ומעלה גם ללא ילדים, בהתאם לרמות ההכנסה שנקבעו במדריך המענק. החל מהשנה מתווספת גם הטבה ייחודית להורים לפעוטות. כמו כן, נשים שכירות בנות 60 ומעלה (ילידות 1960 ואילך) יכולות לבקש מקדמה על חשבון מענק 2025, בכפוף לעמידה בקריטריונים.

רשות המסים מזכירה לזכאים לוודא כי פרטי חשבון הבנק שלהם מעודכנים כדי למנוע עיכובים בהעברה.

יגדיל את הצריכה הפרטית

הקדמת התשלום משתלבת בתוך מגמה רחבה יותר של צעדי מדיניות כלכלית שנועדו לתמוך במשקי הבית, במיוחד על רקע יוקר המחיה. כמו כן, הזרמת כ-410 מיליון שקל למחזור הכספי דווקא בסמוך לחגים צפויה להגדיל את הצריכה הפרטית בתקופה שממילא מתאפיינת בהוצאות גבוהות, ובכך לתרום גם לפעילות הכלכלית במשק.

המענק מופנה בעיקר לאוכלוסיות שעובדות אך מתקשות לסגור את החודש, הורים צעירים, משפחות חד-הוריות וותיקים בגיל העבודה המאוחר. הקדמת התשלום מאפשרת להם להיכנס לתקופת החגים עם פחות דאגות כלכליות, ולנסות לעזור לרווחה בסיסית לילדים ולמשפחה. כמובן שלא מדובר על סכום גדול בהינתן שהסכום הוא לאורך זמן רב - אבל עדיין, מדובר על סכום שבהחלט יכול לעזור.

בנק אש. ניר צוק, שמוליק האוזר יו"ר ויובל אלוני מנכ"ל (קרדיט: גדי סיארה)בנק אש. ניר צוק, שמוליק האוזר יו"ר ויובל אלוני מנכ"ל (קרדיט: גדי סיארה)
פרשנות

בנק אש עומד להיכשל - הנה הסיבות

רעש גדול בהשקה היום, אבל לבנק אש של ניר צוק אין בשורה אמיתית; הלוואי והוא היה מייצר תחרות אמיתית. זה יכול להשתנות בעתיד, בינתיים הוא צל חיוור של ההבטחות 

מנדי הניג |

בנק אש היה אמור להביא בשורה לצרכנים. זה לא קרה. אולי זה יקרה בהמשך. אבל הוא בזבז תחמושת על השקה של מוצר נחות ביחס למוצר של הבנקים הגדולים. הסיכוי שיעברו אליו מסה גדולה של אנשים הוא נמוך מאוד. זה עומד מהבחינה הזו להיות כישלון, אבל הוא בהחלט יכול לייצר ערך לקהלים מסוימים שיפתחו חשבון משני לצד חשבון ראשי בבנק המסורתי שלהם.  

 הבנק החדש מציע מודל של חלוקת רווחים ושקיפות עם הלקוחות. אך אין בו משכנתאות, אין בו פעילות של ניירות ערך והוא חסר בשירותים בנקאיים נוספים כמו המרת מט"ח, אפשרות להיות במינוס ועוד. התוצאה: מוצר חלקי שקשה לראותו הופך לחשבון הראשי של הישראלים

הבנק שהוקם על ידי ניר צוק ויובל אלוני, יצא לדרך כמעט שלוש שנים לאחר שקיבל רישיון מבנק ישראל. באירוע ההשקה, הציגו המייסדים מודל של "חלוקה שווה": 50% מהכנסות הריבית על כספי העו"ש יחזרו ישירות ללקוחות, לצד התחייבות מוחלטת שלא לגבות עמלות עו"ש או דמי מנוי.

המרווח הבנקאי עצום, מסבירים מנהלי הבנק וטוענים שהם רוצים לחלוק אותו עם הלקוחות בצורה הוגנת ושקופה. הבנק יהיה כמעט אוטונומי לחלוטין וכמות העובדים בו מעטה - כ-70 לכל היותר. זה אומר שהבנק עשוי להיות עם נקודת איזון סבירה, וכלכלית הוא יצליח, אך מבחינת הצלחה ציבורית - זה לא נראה באופק. 


ומה כן הבנק יציע? שירותי עו"ש בסיסיים, פיקדונות ואשראי בלבד.  הציבור הישראלי אמנם מתלונן לא פעם על עמלות גבוהות ומתסכלות של הבנקים. הציבור גם ממש לא אוהב את הבנקים, אבל הוא בוטח בהם והם נותנים לו יריעה מלאה לצרכים שלו. מה שמחזיק את רוב הלקוחות בבנקים הגדולים הוא תחושת הביטחון העמוקה, המעטפת המלאה והמקיפה של שירותים – החל מהלוואות, משכנתאות, דרך מסחר בניירות ערך מתקדם ועד פתרונות השקעה מגוונים; אשראי גמיש ומט"ח זמין  והנוחות שבקבלת הכל תחת קורת גג אחת, ללא צורך בקפיצות בין פלטפורמות. אחרת, כבר מזמן היתה נהירה לבנק ירושלים שנותן את הריבית הטובה ביותר על פיקדונות. זה לא קורה כי אנשים לא רוצים להעביר לחשבון פיקדון סכום מסוים ולנהל מעין שני חשבונות. הם רוצים את הכל במקום אחד.