עסקאות נדל"ן תמ"א 38: למה הבנקים מהססים?

עמיר פולטין שותף במשרד פולטין-גרונברג המתמחה בנדל"ן ומלווה פרויקטים של תמ"א 38, מדבר על הססנות הבנקים
עו"ד עמיר פולטין |

ענף הנדל"ן כולו שוצף וגועש בפעילות מסביב לפרוייקטים של תמ"א 38, אך בעוד שרבים מהשחקנים הראשיים בענף הנדל"ן, לרבות כרישי נדל"ן, וחברות בנייה, גדולות בקנה מידה ארצי, לא מעיזים להחמיץ את ההזדמנות להיכנס לנישה חדשה של פעילות, יושבים הבנקים בשקט יחסי, ומערימים קשיים באישור מימון בנקאי לפרויקטים מסוג זה.

הבנקים 'יודעים לעשות עסקים' ובמקום שבו נמצאים יזמים המבקשים מימון של עלויות בנייה, תמיד יימצא בנק שישמח להעמידו, תמורת ריבית ובטוחות מתאימות. אם כן, נשאלת השאלה מדוע דווקא בתחום זה מהססים הבנקים לעסוק ? האם ידוע לבנקים משהו שלא ידוע לאחרים? האם לא ניתן להבטיח את זכויות הבנק המממן כלפי היזם, או כלפי בעלי הדירות?

מבחינת הבנק והצד המימוני גרידא, עסקת תמ"א 38 דומה עד מאוד לעסקת קומבינציה רגילה. הבנקים, כידוע, מנוסים עד מאוד במימון עסקאות קומבינציה ואף לא יחסכו מאמצים להילחם על העמדת אשראי לפרויקטים מבוקשים. מבחנה משפטית ההבדל, העיקרי, מבחינת הבנק, בין עסקת קומבינציה רגילה לעסקת תמ"א 38, הינו אופי הבטוחות, אשר הבנק יכול לקבל, כנגד העמדת המימון הבנקאי.

בעסקת קומבינציה, הבנק, אשר מממן את עלויות הבנייה בעבור הקבלן, מקבל, לרוב, בטוחה מבעל הקרקע עצמו, בדמות משכנתא הנרשמת על המגרש כולו, כנגד ערבות בנקאית, אשר מוסר הבנק לבעל הקרקע. בעסקת תמ"א 38, לא ניתן לרשום הערת אזהרה או משכנתא על כל המגרש, מאחר ולרוב מדובר בבניין בנוי, אשר נרשם בטאבו כבית משותף ומשכך, כל הדירות הקיימות בו רשומות כיחידות נפרדות על שם בעליהן. מאחר ומרבית עורכי הדין המייצגים דיירים, לא מסכימים כי תירשם הערת אזהרה לטובת הבנקים, על דירות הדיירים עצמם, נותר לכאורה הבנק המממן חשוף ללא כל הערת אזהרה.

הפתרון המקובל כיום, להבטחת היזם והבנק, מסורבל ומסובך לביצוע, אך בהחלט מאפשר ליצור בטוחה נאותה לכל הדעות. הפתרון מצריך תיקון של צו הבית המשותף, עוד טרם תחילת הפרויקט ובמסגרת התיקון - הקצאה של יחידה מתוך הרכוש המשותף, אשר תהווה יחידה נפרדת בבניין ועליה ירשמו הערות אזהרה מכורח פרויקט תמ"א 38. בנוסף, יכול הבנק למשכן את זכויות היזם בפרויקט ולרשום בגין כך משכון ברשם המשכונות ושיעבוד ברשם החברות.

לאחרונה מסתמן פתרון נוסף, אשר יתכן ויקדם את האפשרות לקבלת ליווי בנקאי לפרוייקטים אלו והוא רישום הערות אזהרה על חלקת הרכוש המשותף, בגין קיומו של ההסכם עפ"י תמ"א 38.

כלומר, למרות שקיים פתרון, לכל הפחות סביר, להבטחת זכויות הבנק המממן והיזם/קבלן, עדיין מהססים הבנקים להבטיח מימון לפרוייקטים אלו.

נקודה נוספת, אשר ייתכן וגורמת להיסוס הבנקים להעמדת מימון לפרויקטים של תמ"א 38, הינה העובדה כי לגבי חלק מהפרוייקטים, לרבות במרכזי ערים גדולות במרכז הארץ, קיים צפי שיעור רווחים נמוך מהמקובל בפרויקטים בשיעור דומה ובסיכון דומה.

בהקשר זה ברור, כי עבודה נמרצת מטעם משרדי הממשלה, לשם המשך הסרת חסמים קיימים למימוש פרוייקטים של תמ"א 38, עשויה להקל על המצב גם במישור המימון הבנקאי, הן על ידי הסדרת רישום בטוחות לטובת הבנקים והן על ידי העלאת שיעור הרווחיות של הפרוייקטים. מאחר ואפשרויות מינוף הפעילות של יזמים הינה פתח לצמיחה של כל ענף, גם ענף התמ"א 38 עשוי לקבל זריקת עידוד מכניסת הבנקים עם הצעות למימון בנקאי של פרוייקטים.

לאור כל האמור לעיל, נראה כי התשובה לשאלה בכותרת, אינה קשורה לבעיה משפטית קונקרטית, אלא לשמרנות מסוימת בקבלת החלטות, ורמת זהירות גבוהה, אשר מפגינים הבנקים, בשילוב עם חשדנות לגבי סיכויי ההצלחה של פרוייקטים.

דומה כי בהקשר זה הבנקים טועים, שכן, אין מדובר בעסקאות מסוכנות יותר או ודאיות פחות מכל פרוייקט בנייה ופיתוח אחר, אשר הבנקים מסכימים לממן, כגון, מימון קבלנים במכרזים לביצוע תשתיות ציבוריות, בתמורה למשכון זכויות הקבלן לפי חוזה הביצוע עם הרשות.

להערכתנו, הבנק הראשון, אשר יעז להרים את ראשו ולבצע בחינה שקולה ומדודה של הנושא, יגלה, קרוב לוודאי, שוק גועש וצמא למימון וייצור לעצמו נישה ייחודית ורווחית.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בצלאל סמוטריץ
צילום: נגה מסה לעמ

השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת

משרד האוצר מרווח את מדרגות המס - זה יעזור בעיקר לבעלי שכר גבוה מ-16 אלף שקל; מס רכוש יהיה 1.5% - ההצעה של האוצר לתקציב 2026

רן קידר |
נושאים בכתבה מסים

משרד האוצר נערך להגיש את המתווה לשינויים במיסוי ב-2026. זה לא סופי, יהיו עוד שינויים רבים. בינתיים, כפי שאישרו בכירים באוצר לביזפורטל נראה שיש בשורה לשכירים, אבל לא לכולם. מי שמרוויחים בחודש יותר מ‑16 אלף שקל (193 800 שקל בשנה) ייהנו מריווח מדרגות המס. הכוונה באוצר להעלות את מדרגת  המס של 20% לרף שכר של 19 אלף שקל במקום מדרגה קיימת של 31%. המשמעות היא שתשלום המס במדרגה הזו (שמתחילה בכ-16.1 אלף שקל בחודש) יהיה 20%. 

דוגמה - בשכר של 19 אלף שקל, תשלום המס יפחת בכ-330 שקלים. בנוסף, גם המדרגות הבאות בתור ידחו, כך שככל שהשכר גבוה יותר, ההטבה גדולה יותר. אבל, רגע, מה עם בעלי השכר הנמוך? הם אלו ששילמו ביוקר בשנתיים האחרונות, כשגם מדרגות המס עליהם הוקפאו. למה לא לתת הטבה גם להם? באוצר הדגישו בעבר כי הם מעוניינים לתת להם הטבות, ונראה שהכוונה, כבר בתקציב 2026 להחזיר את ההצמדה על המדרגות וכן נשקל לרווח את המדרגות גם בשכר נמוך יותר.  

 

מס רכוש של 1.5% על קרקעות פנויות

משרד האוצר מציע להחיות את מס רכוש, כפי שחשפנו לאחרונה. על פי ההצעה מס רכוש יעמוד על 1.5% ויחול על קרקעות פנויוֹת שאינן חקלאיות, כולל קרקע עסקית. מדובר בצעד שלא היה בשימוש ונועד להוביל לגבייה של כ-8 מיליארד שקל, במקביל להוצאה של קרקעות לבנייה - שזו המטרה העיקרית של המהלך. במשרד האוצר סבורים שהמיסוי יוביל אנשים וגופים שונים לבנות על קרקעות דבר שיגדיל את היצע הדירות, אך צריך לומר ש-1.5% לא בהכרח ישפיע על בעלי הקרקעות. זה מיסוי נמוך יחסית. כמו כן, גם אם יהיו כאלו שיעדיפו לבנות או למכור, הרי שעד שזה יתגלגל להיצע דירות ייקח זמן. 

בתחום התחבורה והסביבה מופיע סעיף דרמטי: מס זיהום אוויר שייגבה על טיסות היוצאות מישראל, לפי מרחק ומשקל המטוס. המס ינוע בין 1.5 אלף שקל לטיסה קצרה עם מטוס קל ועד 100 אלף שקל לטיסה ארוכה עם מטוס כבד. הבעיה במיסוי הזה היא שהוא בעצם יתגלגל למחירי הטיסה, כלומר הצרכנים הם אלו שישלמו אותו.   

המהלך מתבסס על ההיגיון שהתחבורה האווירית אחראית לכ‑3.5% מהפליטות בישראל, ועל הצורך לתמרץ תעשיית תעופה “ירוקה” יותר. במספר מדינות מתקדמות באירופה כבר קיים מס  דומה.

בצלאל סמוטריץ
צילום: נגה מסה לעמ

השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת

משרד האוצר מרווח את מדרגות המס - זה יעזור בעיקר לבעלי שכר גבוה מ-16 אלף שקל; מס רכוש יהיה 1.5% - ההצעה של האוצר לתקציב 2026

רן קידר |
נושאים בכתבה מסים

משרד האוצר נערך להגיש את המתווה לשינויים במיסוי ב-2026. זה לא סופי, יהיו עוד שינויים רבים. בינתיים, כפי שאישרו בכירים באוצר לביזפורטל נראה שיש בשורה לשכירים, אבל לא לכולם. מי שמרוויחים בחודש יותר מ‑16 אלף שקל (193 800 שקל בשנה) ייהנו מריווח מדרגות המס. הכוונה באוצר להעלות את מדרגת  המס של 20% לרף שכר של 19 אלף שקל במקום מדרגה קיימת של 31%. המשמעות היא שתשלום המס במדרגה הזו (שמתחילה בכ-16.1 אלף שקל בחודש) יהיה 20%. 

דוגמה - בשכר של 19 אלף שקל, תשלום המס יפחת בכ-330 שקלים. בנוסף, גם המדרגות הבאות בתור ידחו, כך שככל שהשכר גבוה יותר, ההטבה גדולה יותר. אבל, רגע, מה עם בעלי השכר הנמוך? הם אלו ששילמו ביוקר בשנתיים האחרונות, כשגם מדרגות המס עליהם הוקפאו. למה לא לתת הטבה גם להם? באוצר הדגישו בעבר כי הם מעוניינים לתת להם הטבות, ונראה שהכוונה, כבר בתקציב 2026 להחזיר את ההצמדה על המדרגות וכן נשקל לרווח את המדרגות גם בשכר נמוך יותר.  

 

מס רכוש של 1.5% על קרקעות פנויות

משרד האוצר מציע להחיות את מס רכוש, כפי שחשפנו לאחרונה. על פי ההצעה מס רכוש יעמוד על 1.5% ויחול על קרקעות פנויוֹת שאינן חקלאיות, כולל קרקע עסקית. מדובר בצעד שלא היה בשימוש ונועד להוביל לגבייה של כ-8 מיליארד שקל, במקביל להוצאה של קרקעות לבנייה - שזו המטרה העיקרית של המהלך. במשרד האוצר סבורים שהמיסוי יוביל אנשים וגופים שונים לבנות על קרקעות דבר שיגדיל את היצע הדירות, אך צריך לומר ש-1.5% לא בהכרח ישפיע על בעלי הקרקעות. זה מיסוי נמוך יחסית. כמו כן, גם אם יהיו כאלו שיעדיפו לבנות או למכור, הרי שעד שזה יתגלגל להיצע דירות ייקח זמן. 

בתחום התחבורה והסביבה מופיע סעיף דרמטי: מס זיהום אוויר שייגבה על טיסות היוצאות מישראל, לפי מרחק ומשקל המטוס. המס ינוע בין 1.5 אלף שקל לטיסה קצרה עם מטוס קל ועד 100 אלף שקל לטיסה ארוכה עם מטוס כבד. הבעיה במיסוי הזה היא שהוא בעצם יתגלגל למחירי הטיסה, כלומר הצרכנים הם אלו שישלמו אותו.   

המהלך מתבסס על ההיגיון שהתחבורה האווירית אחראית לכ‑3.5% מהפליטות בישראל, ועל הצורך לתמרץ תעשיית תעופה “ירוקה” יותר. במספר מדינות מתקדמות באירופה כבר קיים מס  דומה.