אין תלונות: שביעות רצון גבוהה מאיכות התכניות בערוץ 2 ושביעות רצון גבוהה אף יותר מתכניות ערוץ 10

בהשוואה בין הערוצים, שיעור גבוה יותר של צופים בערוץ 10 מזהים שיפור בתכניות (39%), לעומת ערוץ 2. כך עולה מסקר העמדות השנתי ה-4 במספר אותו ערכה הרשות השנייה
משה בנימין |

סקר עמדות שנתי, הרביעי במספר אותו ערכה הרשות השנייה בקרב מדגם מייצג של החברה הישראלית מגלה שכמו במקרים אחרים, גם אם הציבור הישראלי משמיע תלונות מידי פעם, בסיכום הכללי הוא נוטה לאופי מתון ורגוע משהו.

הסקר עוסק במגוון של תחומים ובהם: הרגלי צפייה; העדפות צפייה בתכניות; שביעות רצון מהשידורים ומתמהיל השידורים; תפיסות הציבור בדבר תפקידי הערוצים; מידע בעניין תכנים פוגעים (תכניות ופרסומות); מידע בעניין עמדות הצופים כלפי הרשות השנייה והציפיות ממנה. השנה, מוסרים ברשות שנוספו מספר שאלות הנוגעות לשימוש בטכנולוגיות מתקדמות ועוד.

על-פי הסקר נרשמה שביעות רצון גבוהה מאיכות התכניות בערוץ 2 ושביעות רצון גבוהה אף יותר מאיכות התכניות בערוץ 10. בהשוואה לשנת 2006 נמצאה עלייה בשביעות הרצון מערוץ 2 בקרב כלל הצופים בערוץ ומנגד ירידה בשביעות הרצון בקרב הצופים בערוץ 10 כערוץ עיקרי.

בהשוואה בין הערוצים שיעור גבוה יותר של צופים בערוץ 10 מזהים שיפור בתכניות (39%), לעומת ערוץ 2. זהו המשך של מגמה שקבלה ביטוי גם בשנת 2006.

תחושת ה"חוסר" של הקהל הישראלי צפה ועולה בהקשר של תכני תרבות, מסורת ותכניות לקבוצות מיעוט ולפריפריה. לעומת זאת, את תחושת ה"עודף" מרגישים הישראלים בתוכניות הריאליטי ששוטפות את המסך הקטן.

בשנת 2007 נרשמה גם ירידה בשיעור התכנים הנחשבים כפוגעים בתכניות ובפרסומות בהשוואה לשנת 2006. התכנים בתכניות שצוינו כפוגעים הם: מיניות ויחס מזלזל לנשים (24%), אלימות (18%), פגיעה במיעוטים / גזענות/ אפליה (12%) ושפה גסה | בוטה (11%). הקבוצות שצוינו כנפגעות מתכנים בתכניות הן: ילדים (19%), ערבים (11%), דתיים ונשים (11%).

התכנים בפרסומות שצוינו כפוגעים הם בעיקר מיניות ויחס מזלזל לנשים (45%) ואלימות (13%). הקבוצות שהוזכרו כנפגעות מתכנים בפרסומות הן: ילדים (20%), נשים (14%) ודתיים (11%).

הצפייה בטלוויזיה עודנה נחשבת למקור המרכזי לתוכן וערוצי ברודקסט הם הערוצים הדומיננטיים. יחד עם זאת, מסתמנת ירידה בצפייה בערוצי הברודקסט לצד עלייה בשימוש באמצעי צפייה נדחית, ובולטות בשימוש באינטרנט לצריכת תוכן בקרב צעירים.

הטיה בחדשות? לא על-פי הצופים

רוב המשיבים במדגם סבורים כי החדשות בערוצי הברודקאסט מאוזנות (בערוץ 2- 57% ובערוץ 10 – 62%). 70% מהמשיבים חושבים כי חשוב שיהיה גוף מפקח על ערוץ 2 ו-10. רק 3% חושבים שיש יותר מידי פיקוח על הערוצים 2 ו-10. 33% חושבים שיש מעט מידי פיקוח. בין הנושאים שהציבור ממליץ לרשות לפקח עליהם: אלימות ושפה גסה (21%), פרסומות (28%), איכות התכניות (24%) והגנה על ילדים (23%).

מנשה סמירה מנכ"ל הרשות השנייה אמר ביחס לממצאי הסקר: "הרשות השנייה מבצעת סקר עמדות ציבור רחב ומקיף זו השנה הרביעית ברציפות. החשיבות בסקר היא בלמידה השיטתית והעקבית של התפיסה של הציבור ביחס לשידורים והציפיות שלו מהרגולטור. מכיוון שהרשות תפקידה לייצג את הציבור ולקדם את האינטרסים שלו בשידורים המסחריים חשוב לנו לשמוע את הקול הציבורי שהוא מורכב יותר מנתוני הרייטינג בלבד. הרשות נעזרת בממצאים לאורך כל השנה בהתלבטויות בסוגיות מקצועיות שעל שולחנה".

הרגלי צפייה ושימוש בטכנולוגיה

הצפייה בערוצי הטלוויזיה היא עדיין השימוש הדומיננטי ביותר בטלוויזיה. ניתן לראות הבדל בנתון זה בין קבוצות הגיל השונות. בקבוצת הגיל 17-24 השיבו כך 88% מהמשיבים, לעומת 97% בקרב המשיבים מעל גיל 55. בקבוצות הגיל הצעירות יותר (עד גיל 34) יש שיעור גבוה יותר של משיבים שענו שצפייה ב DVD היא השימוש המרכזי שלהם בטלוויזיה (36% בגילאים 25-34 לעומת רק כ 10% בגילאי 55+).

בנוסף, בולטת המרכזיות של האינטרנט כאמצעי מועדף לצריכת תוכן בקרב צעירים. בקבוצות הגיל 17-35 שיעור המשיבים כי האינטרנט הוא האמצעי המועדף עליהם לצריכת תוכן, עולה על שיעור המשיבים כך ביחס לטלוויזיה. בשאר קבוצות הגיל, הדומיננטיות של הטלוויזיה גבוהה יותר, והיא עולה ככל שעולים בגיל.

בקרב המחוברים לכבלים דיגיטאליים 52% ציינו כי הם משתמשים בשירותי ה- V.O.D (עליה מובהקת מ-41% ב-2006). בנוסף, ניכרת עליה בשיעור המשתמשים ה"כבדים" (כל יום עד פעם ביומיים שלושה), מ-15% ב-2006 ל-22% ב-2007.

בקרב המחוברים ללוויין-YES כ- 20% ציינו כי הם בעלי ממיר YES MAX (עלייה בהשוואה ל- 11% ב-2006). 67% מבעלי ממיר yes Max הם משתמשים "כבדים" המשתמשים בשירות כל יום עד פעם ביומיים שלושה, ללא עליה מובהקת מ- 62% ב-2006.

מעמד ערוצי הברודקאסט: ירידה בצופים ה"מזדמנים"

מנתוני הסקר עולה כי אין ירידה מובהקת בשיעור הצופים בערוצי הברודקסט כערוץ עיקרי: כ- 31% מהמדגם ענו כי ערוץ 2 הינו הערוץ העיקרי בו הם צופים, בדומה לסקר 2004, 2005 ו- 2006.

שיעור המשיבים כי ערוץ 10 הוא ערוץ הצפייה העיקרי שלהם עומד על 16% דומה ל-2006.

יחד עם זאת, בשאלה לגבי כלל הערוצים שבהם צופים (לא כערוץ עיקרי) נמצאה ירידה בשיעור המשיבים שדיווחו שהם צופים בערוצי הברודקסט (59% בערוץ 2, בהשוואה ל 65% בשנת 2006): 51% בערוץ 10 בהשוואה ל- 58% בשנת 2006). כלומר, ניתן לומר שבעוד שיעור הצופים "הנאמנים" לערוץ לא השתנה, יש ירידה בשיעור הצופים "המזדמנים" אשר מגיעים לערוץ מידי פעם, ולא כערוץ עיקרי עבורם.

שאלה נוספת נוגעת לתפיסת השינוי בתכניות ביחס לשנה קודמת – האם התכניות השתפרו או נהיו גרועות יותר. לא נמצא שינוי מובהק בהשוואה בין השנים בשאלה זו. בהשוואת ממצאי הסקר לאורך זמן לגבי סה"כ הצופים בערוץ 2, לא חל שינוי בשיעור הסבורים שהתוכניות נהיו טובות יותר בהשוואה ל- 2006 (23%), אם כי זה עדיין במגמת ירידה בהשוואה ל- 2005 (35%), שהיתה כזכור שנת פרסום המכרז לערוץ 2.

בהשוואה בין הערוצים ניתן לראות ששיעור גבוה יותר של צופים בערוץ 10 מזהים שיפור בתכניות (39%) לעומת ערוץ 2 (23%). זהו המשך של מגמה שקבלה ביטוי גם בשנת 2006.

הערה: הסקר נערך בדצמבר 2007. יש לזכור כי התכניות בערוץ 2 ובערוץ 10 כדוגמת הישרדות, הפוליגרף, הדוגמניות 3 וכדומה החלו להיות משודרות לאחר ביצוע הסקר כך שלא ניתן לבדוק את ההשפעה שלהן על הצפייה בערוץ ושביעות הרצון מהערוץ.

הציבור דורש: לפקח על אלימות ופרסומות

ביחס להערכת רמת הפיקוח הקיימת - 28% מכלל המדגם סבורים כי יש מידה מספקת של פיקוח. רק 3% סבורים כי יש יותר מדי ו- 33% סבורים כי פחות מדי פיקוח. כפי שניתן לצפות, בקרב משיבים המזהים קיומם של תכנים פוגעים בשידור יש שיעור גבוה יותר של משיבים שחושבים שדרוש יותר פיקוח:

בין הנושאים שהציבור ממליץ לרשות לפקח עליהם: אלימות ושפה גסה (21%), פרסומות (28%), איכות התכניות (24%) והגנה על ילדים (23%).

אם היית המנהל? 40% מעוניינים בתוכניות המקדמות ערכים

בסיום הסקר הנבדקים נשאלים, אילו תכנים היו מקדמים אם היו עומדים בראש הגוף המפקח. שאלה זו נשאלה מתוך הנחה שכשהצופה יעמיד עצמו בתפקיד פיקוח תשובותיו לגבי תכנים רצויים יהיו שונות מאשר כצופה מהמניין.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי
צילום: Shutterstock

ביטוח לאומי מקדים את תשלום הקצבאות - הזכאים יקבלו כבר ביום ראשון

אילו קצבאות יכללו בהקדמה ומה יקרה בחודש הבא?

רן קידר |
נושאים בכתבה ביטוח לאומי

לקראת ראש השנה, שיחול ביום שני הקרוב (22 בספטמבר), המוסד לביטוח לאומי נערך להקדים את העברת הקצבאות ארוכות המועד ולשלם אותן כבר ביום ראשון (21 בספטמבר). מדובר במהלך שצפוי להקל על מאות אלפי משפחות, קשישים ואנשים עם מוגבלות, שנדרשים להיערך להוצאות החג.

בדרך כלל מועברות הקצבאות ארוכות המועד ב-28 בכל חודש, אולם הפעם הוחלט על הקדמה של שבוע, כדי לאפשר לזכאים נזילות מוקדמת ונוחות כלכלית בתקופה שבה ההוצאות גדלות באופן טבעי - קניות לחג, ארוחות משפחתיות והוצאות שוטפות.

אילו קצבאות ייכללו בהקדמה?

על פי הודעת הביטוח הלאומי, התשלום המוקדם יכלול קצבאות נכות כללית, קצבאות ילדים נכים, שירותים מיוחדים לנכים קשים, קצבאות ניידות, קצבאות לנפגעי עבודה, גמלאות שיקום, גמלת סיעוד, קצבאות מזונות, קצבאות אזרח ותיק (זקנה), קצבאות שארים וכן קצבאות לאסירי ציון. כולן יופקדו בחשבונות הבנק של הזכאים כבר ביום ראשון.

גם קצבת הילדים הרגילה (עבור ילדים שאינם נכים) הוקדמה החודש ושולמה כבר ב-17 בספטמבר, שלושה ימים לפני המועד הקבוע, ה-20 בחודש. תשלומי אבטלה והבטחת הכנסה שולמו כרגיל ב-12 בספטמבר, אך באוקטובר הם יוקדמו ל-9 בחודש.

בכל שנה נושא הקדמת הקצבאות עולה מחדש סביב חגי תשרי, שהם החגים הארוכים והעמוסים ביותר מבחינה כלכלית. הוצאות על מזון, מתנות, טיולים משפחתיים ולעיתים גם חובות שנצברו במהלך השנה, הופכים את התקופה הזו לרגישה במיוחד עבור משקי בית מעוטי יכולת.

קניות אונליין
צילום: rupixen/UNSPLASH

חג קניות שמח: עלייה ברכישות באשראי בערב ראש השנה

הציבור הישראלי מנצל את השעות לפני כניסת החג ומבצע רכישות בהיקפים גבוהים מאז שעות הבוקר. בין השעות 8:00 עד 11:00 בבוקר, ב-22 בספטמבר 2025, נרשמו במערכות שבא הוצאות בהיקף של 446.77 מיליון שקל, כך על פי נתוני שבא. מדובר בעלייה של 5.6% לעומת היקף ההוצאות שנרשם אשתקד בערב ראש השנה

עוזי גרסטמן |

נתוני שבא SHVA  , מפתחת ומנהלת מערכת התשלומים הלאומית בכרטיסי חיוב, מצביעים על כך שהציבור הישראלי מנצל את השעות לפני כניסת החג ומבצע רכישות בהיקפים גבוהים מאז שעות הבוקר. בין השעות 8:00 עד 11:00 בבוקר, ב-22 בספטמבר 2025, נרשמו במערכות שבא הוצאות בהיקף של 446.77 מיליון שקל. 

מדובר בעלייה של 5.6% לעומת היקף ההוצאות שנרשם אשתקד בערב ראש השנה תשפ״ה, ביום שישי ה-2 באוקטובר 2024, שהיקף ההוצאות בין 8:00 ל-11:00 באותו היום הגיע ל-422.93 מיליון שקל. בערב ראש השנה תשפ״ד, שחל ביום שישי ה-15 בספטמבר 2023, לפני פתיחת מלחמת חרבות ברזל, היקף ההוצאות בשעות האלה עמד על סכום כולל של 378.39 מיליון שקל.


שבא פרסמה באחרונה את התוצאות הכספיות לרבעון השני של 2025. הכנסות שבא הסתכמו ברבעון שעבר בכ-38.3 מיליון שקל, לעומת הכנסות של כ-37.5 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד, וכ-38.2 מיליון שקל ברבעון הקודם. העלייה נבעה בעיקר מצמיחה בהכנסות מבוססות תנועה. הרווח התפעולי ברבעון השני של 2025 הגיע לכ-12.3 מיליון שקל, לעומת כ-14.7 מיליון שקל בתקופה המקבילה בשנה שעברה וכ-12.2 מיליון ברבעון הקודם. הרווח התפעולי הושפע בעיקר מעלייה בהוצאות הנובעות מהמשך חיזוק המערך הטכנולוגי ואבטחת מידע וכן עלייה בפחת. הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות ברבעון החולף הגיע לכ-13.4 מיליון שקל, לעומת כ-10.9 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב-2024, וכ-10.3 מיליון שקל ברבעון הקודם. העלייה מיוחסת ברובה לרווח על ניירות ערך למסחר.


ביולי האחרון נרשם שיא כל הזמנים בהוצאות הציבור בכרטיסי אשראי, עם סכום כולל של כ-51.8 מיליארד שקל, עלייה של 11.9% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. מדובר בפעם הראשונה שהיקף ההוצאות החודשי חוצה את רף ה-50 מיליארד שקל. ממוצע ההוצאות היומי הגיע ל-1.671 מיליארד שקל - זינוק של 20.3% לעומת יוני, שבו התנהלה הלחימה במסגרת מבצע עם כלביא מול איראן. גם ביחס למאי האחרון, השיא הקודם, מדובר בעלייה של 8.8%. לפי מנכ"ל שב"א, איתן לב-טוב, מדובר ב"תיקון בהיבט של הצריכה במשק" שמבטא חזרה מהירה של הביקושים.