ב-2009 שוק הדשנים יזנק: "הסינים אינם בעמדת הכוח, הם זקוקים לנפחים ואין להם אלטרנטיבות"

הגיב טרנס אורטלסן: "אנו לא רואים בסקטור זה שוק דובי, אנו רואים פה תיקון ואנו צפינו לתיקון"
אילן קליקה |

צניחת מחירי היבולים רדפה בשבועות האחרונים את יצרניות הדשנים מסביב לעולם, אך נראה שמכירת החיסול ביצרניות הדשנים עומדת להגיע לסיום ומניותיהן של ענקיות הדשנים מכוונות מעלה.

חרף החלשות מחירי היבול, האנליסטים סבורים שהביקוש הגלובלי לאשלג נותר איתן, מחירי הדשנים יחזיקו מעמד ברמות השיא, וההיצע ממשיך להתהדק והגדלת התפוקה נמצאת במרחק של שנים. "בבחינת הטווח הרחוק ובבחינת יסודות השוק, אני מרוצה מהתחזית לשנה הקרובה לחברות דוגמת פוטאש הקנדית. אנו חושבים שהרווחים יזנקו באופן משמעותי", אמר היום קית' קרפנטר, אנליסט האגרו-כימיה בקונקורד אדמס.

פוטאש הקנדית, מוזאיק, אגריום, אינטרפיד פוטאש, K+S, סילביניט, כיל, אורלקלי, כולן נהנו ממחיר מניה איתן במחצית הראשונה של שנת 2008, אך סבלו מירידה של כ-30% או יותר מאז שהגיעו לשיא בחודש יוני האחרון.

"אנו לא רואים בסקטור זה שוק דובי, אנו רואים פה תיקון ואנו צפינו לתיקון", אמר טרנס אורטלסן, מנהל ב-TSO ושות'.

שביתת עבודה ב-3 ממכירותיה של חברת פוטאש הקנדית, המייצרים כ-30% מסך תפוקת החברה, או כ-5% מסך התפוקה הגלובלית, יכולה להצית עלייה מחודש במחירי האשלג. יתרה מכך, לאחר שהרגולטורים בארה"ב דחו את ההצעה להורדת מכסות האתנול לשנת 2009, האנליסטים צופים גידול בשטחי שדות התירס עבור העונה הקרובה, צעד שעשוי להגדיל את הביקושים לאשלג בארה"ב.

נציין, כי מחירי האשלג הוכפלו פי 4 במהלך השנה האחרונה והגיעו למחיר של 1,000 דולר לטון בחודש שעבר. גאות מחירי האשלג הניעו מעלה את מחירי מניותיהן של חברות הסקטור השנה, אך הנהג שידאג להניע את מחירי המניות בשנת 2009 צפוי להיות הגידול בנפחי המשלוחים.

בצפון אמריקה, למרות שהביקוש לאשלג נותר יציב, העלייה בשדות התירס תהיה הסיבה העיקרית לגידול בנפחי משלוחי הדשנים. יתרה מכך, עוד בשנת 2008, סין חתמה על חוזים המייצגים שבריר מהכמויות ההיסטוריות שייבאה בעבר. המשמעות, האנליסטים מאמינים שסין תאלץ לחתום בשנה הבאה על חוזים נוספים, לאחר שמלאי המדינה יצטמצמו לרמות שפל.

"הסינים לא נמצאים במושב הנהג בכדי לנהל מו"מ מעמדת הכוח, הם זקוקים לנפחים עצומים ואין להם אלטרנטיבות", הסביר אורטלסן. סין, המייבאת בדרך קבע יותר מ-6 מיליון טונות אשלג לשנה, חתמה רק על כ-2 מיליון טונות אשלג בחודש אפריל.

"לדעתי בשנה הבאה, אנו נראה קפיצות גדולות יותר בנפחי המשלוחים יותר מאשר במחירים. כל עליית מחירים בשנה הבאה תהיה שולית יותר, מאשר תלויה ביסודות השוק", הסביר אורטלסן.

אך לא כולם משוכנעים שהביקוש לאשלג עבור עונת השתילה של שנת 2009 תיוותר חזקה בהתחשב במחירי הדשנים הגבוהים. "חשוב לזכור שהאיכרים, בארץ ובחו"ל, עדיין לא התעמתו עם המחירים הגבוהים. הרס הביקושים יכול להיות משמעותי, אך אינו קרה עדיין", הגיב מומחה בתעשייה, שביקש להישאר אנונימי.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
סטודנטים, לימודים
צילום: Istock

OECD: בישראל יש כישרון גדול והשכלה גבוהה שלא מיתרגמים לשכר גבוה

דוח חדש של ה-OECD אומר כי בישראל יש המרה נמוכה בין רמת המיומנויות וההשכלה הגבוהה ובין איכות התעסוקה, שמתווספים לפערים גדולים במיומנויות ובכישורים המושפעים מהסטטוס הסוציו-אקונומי


הדס ברטל |

דוח חדש של ה-OECD שפורסם השבוע מצביע על משהו שישראלים רבים מרגישים: לא משנה כמה נשקיע בהשכלה גבוהה וברכישת כישורים ומיומנויות רלוונטיים, ההשקעה לא בהכרח מיתרגמת לעבודה איכותית או לשכר גבוה. הדוח מצביע גם על פערים סוציו אקונומיים משמעותיים ועמוקים ברמת המיומנויות וכן על פערי תעסוקה מגדרים שאינם מצטמצמים. מהשוואה מול מדינות אחרות, בהן לימודים והכשרה על תיכונית יביאו לעלייה במיומנויות שתביא לעלייה ברמת השכר, בישראל הלימודים וההכשרה העל תיכונית לא תביא לעלייה של ממש ברמת המיומנויות. אצלנו גובה רמת ההשכלה משפיע באופן מוגבל יחסית על רמת המיומנויות ביחס למדינות אחרות, ואינה ערובה להשתלבות איכותית בשוק העבודה ולרמות שכר גבוהות. 


דוח OECD Skills Outlook 2025 בא לבחון את רמת המיומנויות התעסוקתיות במדינות החברות בארגון ואת המיומנויות הנדרשות בשוק העבודה במאה ה-21 ומהם הגורמים המשפיעים על רמת המיומנויות. עבור הדוח, מופו כ-3,500 מקצועות שונים שמאחוריהם כ-14,000 מיומנויות עבודה שונות. כאשר המיומנויות ההופכות לחיוניות ביותר בשוק העבודה המשתנה, זה שבצל האוטומציה והבינה המלאכותית, הן אוריינות, נומרציה, דיגיטל, יצירתיות ומעל הכל למידה מתמדת לאורך החיים. הדוח מלמד בבירור שהמיומנויות שלנו טובות יותר וברמה גבוהה יותר ככל שההשכלה שלנו גבוהה יותר, ולרוב כפועל יוצא מכך, יעלה הסיכוי שלנו להשתלב באופן אפקטיבי יותר בשוק העבודה ולהשתכר טוב יותר. אך בישראל גובה רמת ההשכלה משפיע אך באופן מוגבל יחסית על רמת המיומנויות ביחס למדינות אחרות והיא אינה ערובה להשתלבות איכותית בשוק העבודה ולרמות שכר גבוהות. 

בישראל השכלה אינה שווה מיומנויות

הדוח מעלה תמונה לא טובה עבור ישראל. דוח ה-OECD משווה בכל מדינה בין רמת המיומנויות של ציבור שלא מסיים לימודי תיכון ובין הציבור שלו יש השכלה על תיכונית.המיומנויות שנבחנות על ידי ה-OECD היא אוריינות ויכולת הבנת טקסט, יכולת פתרון בעיות כמותניות ופתרון בעיות מורכבות. במדינות כמו ניו זילנד או פינלנד רואים פער משמעותי בין שתי הקבוצות, עם סטיית תקן העומד על כ-0.72 וכ-1.16 סטיות תקן בהתאמה. המשמעות של כך היא כי רמת המיומנויות של הציבור שמסיים תיכון וממשיך ללימודים על תיכוניים היא משמעותית גבוהה יותר מרמת המיומנויות של אלו שלא.  

לעומת פינלנד וניו זילנד, בישראל הפער נמוך בהרבה, עם כ-0.27 סטיות תקן במסלול מקצועי וכ-0.32 במסלול עיוני. המשמעות של הפער הוא כי בעוד שבמדינות אחרות ב-OECD נראה קשר חזק ועקבי בין עלייה ברמת ההשכלה לבין קפיצה גדולה במיומנויות חשיבה כמותית, בישראל ההשפעה של לימודים על תיכוניים היא מוגבלת הרבה יותר, ואין ללימודים על יסודיים או פוסט תיכוניים השפעה של ממש על המיומנויות של הציבור. 

ובכל זאת, מהדוח עולה כי המסלול שמראה את הפער הגדול ביותר מאנשים ללא השכלה, הוא המסלול של לימודים אקדמאיים, בעלי תואר ראשון ומעלה, כאשר שאר המסלולים העל תיכוניים אינם מציגים סטיית תקן גבוהה כלל, מה שאומר שאלו לימודים והכשרות שאינם משפרים את המיומנויות באופן ניכר. למעשה, השכלה גבוהה מעלה את איכות התעסוקה ב-18 נקודות אחוז בממוצע.

סטודנטים, לימודים
צילום: Istock

OECD: בישראל יש כישרון גדול והשכלה גבוהה שלא מיתרגמים לשכר גבוה

דוח חדש של ה-OECD אומר כי בישראל יש המרה נמוכה בין רמת המיומנויות וההשכלה הגבוהה ובין איכות התעסוקה, שמתווספים לפערים גדולים במיומנויות ובכישורים המושפעים מהסטטוס הסוציו-אקונומי


הדס ברטל |

דוח חדש של ה-OECD שפורסם השבוע מצביע על משהו שישראלים רבים מרגישים: לא משנה כמה נשקיע בהשכלה גבוהה וברכישת כישורים ומיומנויות רלוונטיים, ההשקעה לא בהכרח מיתרגמת לעבודה איכותית או לשכר גבוה. הדוח מצביע גם על פערים סוציו אקונומיים משמעותיים ועמוקים ברמת המיומנויות וכן על פערי תעסוקה מגדרים שאינם מצטמצמים. מהשוואה מול מדינות אחרות, בהן לימודים והכשרה על תיכונית יביאו לעלייה במיומנויות שתביא לעלייה ברמת השכר, בישראל הלימודים וההכשרה העל תיכונית לא תביא לעלייה של ממש ברמת המיומנויות. אצלנו גובה רמת ההשכלה משפיע באופן מוגבל יחסית על רמת המיומנויות ביחס למדינות אחרות, ואינה ערובה להשתלבות איכותית בשוק העבודה ולרמות שכר גבוהות. 


דוח OECD Skills Outlook 2025 בא לבחון את רמת המיומנויות התעסוקתיות במדינות החברות בארגון ואת המיומנויות הנדרשות בשוק העבודה במאה ה-21 ומהם הגורמים המשפיעים על רמת המיומנויות. עבור הדוח, מופו כ-3,500 מקצועות שונים שמאחוריהם כ-14,000 מיומנויות עבודה שונות. כאשר המיומנויות ההופכות לחיוניות ביותר בשוק העבודה המשתנה, זה שבצל האוטומציה והבינה המלאכותית, הן אוריינות, נומרציה, דיגיטל, יצירתיות ומעל הכל למידה מתמדת לאורך החיים. הדוח מלמד בבירור שהמיומנויות שלנו טובות יותר וברמה גבוהה יותר ככל שההשכלה שלנו גבוהה יותר, ולרוב כפועל יוצא מכך, יעלה הסיכוי שלנו להשתלב באופן אפקטיבי יותר בשוק העבודה ולהשתכר טוב יותר. אך בישראל גובה רמת ההשכלה משפיע אך באופן מוגבל יחסית על רמת המיומנויות ביחס למדינות אחרות והיא אינה ערובה להשתלבות איכותית בשוק העבודה ולרמות שכר גבוהות. 

בישראל השכלה אינה שווה מיומנויות

הדוח מעלה תמונה לא טובה עבור ישראל. דוח ה-OECD משווה בכל מדינה בין רמת המיומנויות של ציבור שלא מסיים לימודי תיכון ובין הציבור שלו יש השכלה על תיכונית.המיומנויות שנבחנות על ידי ה-OECD היא אוריינות ויכולת הבנת טקסט, יכולת פתרון בעיות כמותניות ופתרון בעיות מורכבות. במדינות כמו ניו זילנד או פינלנד רואים פער משמעותי בין שתי הקבוצות, עם סטיית תקן העומד על כ-0.72 וכ-1.16 סטיות תקן בהתאמה. המשמעות של כך היא כי רמת המיומנויות של הציבור שמסיים תיכון וממשיך ללימודים על תיכוניים היא משמעותית גבוהה יותר מרמת המיומנויות של אלו שלא.  

לעומת פינלנד וניו זילנד, בישראל הפער נמוך בהרבה, עם כ-0.27 סטיות תקן במסלול מקצועי וכ-0.32 במסלול עיוני. המשמעות של הפער הוא כי בעוד שבמדינות אחרות ב-OECD נראה קשר חזק ועקבי בין עלייה ברמת ההשכלה לבין קפיצה גדולה במיומנויות חשיבה כמותית, בישראל ההשפעה של לימודים על תיכוניים היא מוגבלת הרבה יותר, ואין ללימודים על יסודיים או פוסט תיכוניים השפעה של ממש על המיומנויות של הציבור. 

ובכל זאת, מהדוח עולה כי המסלול שמראה את הפער הגדול ביותר מאנשים ללא השכלה, הוא המסלול של לימודים אקדמאיים, בעלי תואר ראשון ומעלה, כאשר שאר המסלולים העל תיכוניים אינם מציגים סטיית תקן גבוהה כלל, מה שאומר שאלו לימודים והכשרות שאינם משפרים את המיומנויות באופן ניכר. למעשה, השכלה גבוהה מעלה את איכות התעסוקה ב-18 נקודות אחוז בממוצע.