ת"א פתחה את השבוע בהססנות: פריגו התרסקה, אלווריון וסרגון זינקו בשיעור דו-ספרתי
שבוע המסחר החדש בבורסה של תל אביב נפתח במגמה מעורבת עם נטייה לירידות שערים ברוב המדדים המובילים, בעוד המשקיעים חזרו מחופשה בת ארבעה ימים, למרות שמדד מניות הטכנולוגיה המובילות רשם עליות חדות, בהובלת סרגון ואלווריון.
המסחר התנהל היום ברקע למסחר בסופה"ש בשוקי העולם, זאת לאחר פגרת מסחר בת יומים ברקע ליום העצמאות (ה') ויום הזיכרון (ד'). ביום חמישי נרשמו בוול סטריט ירידות של קרוב ל-2% במדדים המובילים (יום הירידות החד ביותר מאז ה-14 באפריל) וביום שישי חתם הדאו ג'ונס בירידה של קרוב ל-1%.
בין המניות הבולטות היום: פריגו, מניות הבנקים וטבע משכו את מדד המעו"ף לירידות שערים של מעל 1% במהלך המסחר. מניות סרגון ואלווריון זינקו 17.5% ו-12.35% בהתאמה ודוחפו את מדד התל טק 15 2.79% קדימה.
סיפור היום, ללא ספק היה מדד היתר 50 שרשם זינוק יומי של 2.22%. Bizportal חשף היום, כי תעודת הסל 'קסם שורט יתר 50 פי 3' שצנחה היום ב-18.8% עמדה מאחורי העליות.
מדדים מובילים: המעו"ף איבד 0.9% וסגר ברמה של 1,077 נקודות, מדד ת"א 100 השיל 0.54% ל-1,003 הנקודות ומדד הנדל"ן 15 ירד ב-0.51%. מדד הבנקים ירד ב-0.47%.
מניות במרכז
מניות פריגו נסחרו היום בירידות שערים חדות, בהמשך לפרסום הדוחות הרבעוניים בשבוע שעבר. "פריגו דיווחה על רבעון ענק, הטוב בתולדותיה של החברה הקיימת מזה 120 שנה, כשהיא מכה את כל התחזיות", כך אמר יואב בורגן, אנליסט בלידר שוקי הון, בעוד הוא מנסה להסביר את הצניחה במניה.
מניות סרגון ואלווריון זינקו היום ברקע לעסקת ה-WiMax בין ספרינט וקלירווייר. הראשונה, החברה צפויה ליהנות מנתח בעסקת הענק בין ספרינט וקלירווייר. השנייה, הנחשבת לחלוצת תחום ה-WiMax גם צפויה ליהנות מהשפעת הקמת הרשת בארה"ב.
מניית אורמת איבדה היום 3.04%. ביום ו' הודיעה אורמת טכנולוגיות, חברת הבת של אורמת תעשיות, על כוונתה להנפיק 3.1 מיליון מניות בוול סטריט במטרה לגייס הון, מה שיביא לדילול ערך עבור המשקיעים וילחץ מטה את מחיר המניה בשוק. החברה שיגרה בקשה ל-SEC (רשות ני"ע בארה"ב) לבצע את ההנפקה, כאשר בית ההשקעות ליהמן ברדרס צפוי להיות החתם. לאחר ההנפקה, לאורמת טכנולוגיות יהיו יותר מ-45.3 מיליון מניות בשוק, לעומת 42.2 מיליון מניות כיום.
ב-RBC צפו ביום ו' כי חברת נייס תציג רבעון טוב ותחזור על ההנחייה שסיפקה עבור השנה כולה. בבית ההשקעות מאמינים כי התנאים הפונדמנטלים נותרו מוצקים ו"בריאים" והביצועים דל החברה חזקים. מניות החברה עלו 0.93%.
הסנטימנט השלילי מאז פרסום הדוחות, לא עזב את מניית טבע גם היום. מניית החברה איבדה 1.52% בסיכום יומי.
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות
חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים
במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.
ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.
מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף" בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.
בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.
- רשות המסים הצליחה - 10 מיליארד שקל ממיסוי רווחים כלואים זורמים לקופה
- עתירה נגד החוק על רווחים כלואים - האם יש סיכוי למנוע את החוק?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025 והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026
בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות
התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.
בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.
בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.
על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.
- בין חידוש הקווים למרוקו לבסיס החדש של וייז אייר - תמורות בענף התיירות
- יו"ר ועד עובדי אל על נגד רגב: "מהלך מסוכן"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.
