מניות היתר: שמונה מניות "ישראליות"

נתלי גוטליב, אנליסטית מניות היתר בבית ההשקעות IBI, מסתכלת על מניות התעשיה הביטחונית שמחוץ ל-4 הגדולות
נתלי גוטליב |

לכבוד יום העצמאות החלטתי להקדיש את הטור השבועי לסקירת חברות ישראליות הפועלות בתחום הצבאי והביטחוני. תעשיית הביטחון בארץ מובלת באופן ברור ע"י ארבעה גורמים בלתי מעורערים: תעשייה אווירית, אלביט מערכות, רפאל, ותע"ש, שמוכרות במיליארדי דולרים מדי שנה, לצבאות ומדינות בעולם ומייצגות את ישראל בכבוד רב.

מלבד ארבעת ה"ענקיות", פועלות מספר רב של חברות נוספות, קטנות בהיקפן, שנסחרות במדדי היתר, שמוכרות גם הן לסקטור הצבאי-ביטחוני, וגם לתחומים אזרחיים משיקים. לחברות אלו מספר מאפיינים דומים – ייחודיות טכנולוגית, קשרים במערכת הביטחון ולחלקן חברות בנות בארה"ב שנועדו בין היתר לביצוע מכירות ע"י שימוש בכספי סיוע של ממשלת ארה"ב.

השוק הצבאי מוגדר כשוק "טוב" – כזה שנהנה מסכומי עתק שמופנים לתקציבי ביטחון של מדינות וצבאות, צמיחת תחום ה- Homeland Security (במיוחד לאחר אירועי ה- 11/9) והכרה בצורך לאבטחה גם בתחומים אזרחיים.

ה"לקוחות" בשוק בעלי מוסר תשלומים גבוה, והתעשייה מאופיינת כסולידית, דפנסיבית ואטרקטיבית. בשנים האחרונות נהנה התחום הביטחוני מגאות, גם בשל אירועי מלחמת לבנון השנייה שהגבירו את הצורך של צה"ל בהצטיידות באמצעי לחימה מתקדמים וברענון המחסנים וכן מול איומי הטרור בעולם שמחייבים צבאות ומדינות לרכוש טכנולוגיות צבאיות מתקדמות. יחד עם זאת, החברות ה"קטנות" שפועלות בשוק הצבאי מתמקדות לרוב בתחומים ספציפיים לכן הן נהנות מהגאות בשוק הביטחוני באופן כללי אך פעילותן פרוייקטלית לרוב באופייה ולכן יש לבדוק באופן ספציפי כל חברה טרם השקעה בה.

רבינטקס – החברה עוסקת בייצור ושיווק מוצרי מיגון ומוצרי טקסטיל צבאיים בליסטיים המבוססים על חומרים מרוכבים, מיגון כלי רכב ומיגון זכוכיות במבנים. לפני כשנה רכשה חברת בת בארה"ב והרחיבה את תחומי פעילותה לתחום הסבת ומיגון רכבים

אופיר אופטרוניקה – החברה עוסקת בפיתוח,ייצור ושיווק של רכיבים אופטיים למערכות אינפרה אדום רכיבים אופטיים לתחום התרמי ומערכות הדמיה, מכשור מדידה ללייזרים ומכשור למדידת מרחק תלת-מימדית, לשוק האזרחי והביטחוני. 80% ממכירותיה של אופיר הן לחו"ל ובין לקוחותיה נמנים רפאל, תעשייה אוירית, אלביט מערכות, BAE, תאלס, ZEISS ועוד.

מגל מערכות – החברה עוסקת בפיתוח,ייצור ושיווק מערכות אבטחה ממוחשבות לנמלי תעופה, אבטחת גבולות ומתקנים רגישים. פתרונות החברה כוללים גלאים מיוחדים בעלי רגישות גבוהה ומערכות שליטה ובקרה. בין לקוחות החברה צבאות וציי ים ויבשה, מתקנים תעשייתיים, מתקני חשמל, בתי זיקוק, מתקנים עירוניים, מתקני אחסון, מתקני תקשורת, אזורי מכס, בתי כלא, שדות נפט ושדות תעופה וגבולות.

אורביט – עוסקת בתחום אויוניקה ומערכות תקשורת, מערכות עקיבה למז"א, מטרות שונות ולקשר נל"ן, תקשורת לווינית ניידת / מוטסת ומדידת אנטנות. לדוגמה, מערכות לניהול שמע בכלי טיס. כ- 75% ממכירות החברה מיועד לחו"ל. בין לקוחות החברה – אלביט מערכות, תעשייה אוירית, בואינג, רייתון, בומברדיה, EADS, לוקהיד מרטין, נאטו, תאלס, נאסא, רפאל ועוד.

אימקו – מפתחת, מייצרת ומשווקת מוצרים בתחומי האלקטרוניקה ליישומים צבאיים, המוטמעים במטוסי חיל האוויר, טנקי המרכבה, ספינות חיל הים וכו'. לחברה נוכחות חזקה בשוק הצבאי בישראל והלקוח הגדול ביותר שלה הוא משרד הביטחון.

אזימוט טכנו – עוסקת בתחומי להרכשת מטרות (מערכות נישאות אדם בעיקר), מערכות ניווט, שליטה ובקרה לשוק הביטחוני, Homeland Security (HLS) והאזרחי. בין לקוחות החברה מדינות מפותחות ותעשיות מובילות למשל – אלביט, רפאל, IAI, תע"ש, צה"ל / משרד הביטחון, בחו"ל – לוקהיד מרטין, נורתרופ', תאלס, OIP, BL הודו, סמסונג קוריאה

איי.טי.אל – עוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק של מוצרים אלקטרוניים ואלקטרו אופטיים בתחום הביטחוני והאזרחי, הכוללים אמצעים מתקדמים ללוחמת לילה, כוונות לייזר והרכשת מטרות. מוצרי החברה נמצאים בשימוש של צבאות רבים – יחידות ללוחמה בטרור ומשטרות בכל העולם לרבות צבאות אסיה, אוסטרליה, אירופה וצפון אמריקה. חברת הבת, לייזר דיטקט, נסחרת אף היא בבורסה בת"א, ועוסקת בפיתוח וייצור מכשירים לגילוי וזיהוי חומרים מרחוק ע"י לייזר.

אס.די.אס – חברת הבת של סטארנייט, עוסקת בייצור ושיווק מכשירים לראיית לילה ומוצרי מיגון מגומי ובהשבחת כלי טיס. רוב ההזמנות בשנתיים האחרונות, הגיעו בעיקר מצבא הודו וצבא ארה"ב. 60% מהמכירות ליצוא ישיר ו- 40% יצוא עקיף דרך מכירה לחברות הביטחוניות בישראל שמוכרות לחו"ל. לחברה חברת בת בארה"ב שמטפלת ברכישות דרך כספי סיוע.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי תעסוקה אבטלה
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון

מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?

רן קידר |
נושאים בכתבה ביטוח לאומי מענק

המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.

מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום

מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.

מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?

ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.

בין מקבלי המענק נמצאים:

  • מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
  • מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
  • זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
  • חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
  • ניצולי שואה
  • משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה

בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

מטוס אתיחאד (אתיחאד)מטוס אתיחאד (אתיחאד)

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה

אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן

רן קידר |

אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים. 

השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.

מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול

טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.

גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.

יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.