מדדי אסיה חתמו במגמה מעורבת: האנג סנג איבד 2.3%

ציפיות המשקיעים כי מקבלי ההחלטות יפעלו על מנת לתמוך בחברות הפיננסים על מנת להקל על משבר האשראי בשווקים החזירה את רגליהם לבורסה. מניית Mitsubishi UFJ מוסיפה 5.4% ו-Cosco Corp ממריאה 11%
שי טופז |

המדדים המובילים באסיה סגרו את יום המסחר הבוקר במגמה מעורבת בנטיה לעליות שערים זה היום השני ברציפות ברקע לציפיות המשקיעים כי מקבלי ההחלטות יפעלו על מנת לתמוך בחברות הפיננסים על מנת להקל על משבר האשראי בשווקים. הצמיחה בסין אשר נשמרת ברמה של 11% מחזקת אף היא את הלך רוח המשקיעים.

מדד שנחאי עלה 0.31%, הניקיי היפני טיפס 2.06%, האנג סנג בהונג קונג השיל 2.29% לאחר שקודם לאחר רשם עליה של כ-3%, מדד הקוספי הדרום קוריאני התחזק 2.12 ובומביי איבדה 1.81% לאחר שקודם עוד עלתה 1.6%. מדד MSCI לאסיה פסיפיק הוסיף 2.6% במסחר בטוקיו המתווספים לעליה של 4% אתמול במדד.

"ישנם ציפיות כי הצמיחה בסין עשויה לקזז את ההאטה בארה"ב", אמר מונה צ'נג, מנהל השקעות ב-Daiwa Asset Management שבהונג קונג.

"ההתייצבות של השווקים הפיננסיים הקלה על החששות של מיתון עולמי", אמר בואן ייה, מנהל השקעות ב-Prudential Financial Securities Investment בטאיפיי. "הצעדים החזקים בו פועלת הממשלה מספקת תמיכה לבטחון המשקיעים", הוסיף ייה.

מניית Mitsubishi UFJ, הבנק הגדול ביפן, התחזקה 7.5%, העלייה החדה ביותר מאז ה-6 בדצמבר. מניית Millea Holdings, חברת הביטוח הגדולה ביפן לפי שווי שוק, הוסיפה 8.5%. מניית Mizuho Financial Group, הבנק השלישי בגודלו ביפן, עלתה 5%.

מדד סקטור הבנקאות והפיננסים מזנק 3.3%, העלייה החדה ביותר בקרב 10 סקטורי התעשיה באינדקס ה-MSCI. סקטור זה איבד 16% במהלך ששת החודשים האחרונים בעקבות משבר האשראי בשווקים והפגיעה ברווחיות חברות הפיננסים.

מניית Kookmin, הבנק הגדול בדרום קוריאה, הוסיפה 1.1%, העליה הראשונה של המניה במהלך ארבעת ימי המסחר האחרונים.

מניות קבוצת Centro Properties, הבעלים האוסטרלים של הקניונים בארה"ב, אשר איבדה כ-94% מערכה, המריאה 35% לאחר שהמנהל התפעולי, גלן רופראנו, פסל מכירת נכסי החברה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ההסתדרות
צילום: דוברות ההסתדרות

הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית


הדס ברטל |

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.

עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת  2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.

עיקרי ההסכם:

שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר. 

תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית. 

תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה. 


אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד

המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

צים ZIM Integrated Shipping Services -1.45%  , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף.  המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.   

ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה. 

היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי,  להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.

כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים. 

לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית.  בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.