נפילות חדות באסיה: הודו הפסיקה את המסחר בבורסה - שר האוצר קרא למשקיעים להירגע

המדדים המובילים באסיה נחתכו באופן שלא נראה מאז אסון התאומים: שנחאי צנחה ב-7.2%; הניקיי היפני נפל ב-5.7% ורשם נפילה דו-יומית של יותר מ-10%
ישראל הס |

מניות אסיה השלימו היום את הירידה החדה ביותר בערכן מאז ספטמבר 2001, עת פקד את העולם אסון הפיגוע במגדלי התאומים. עד כה מחקו בורסות אסיה יותר מ-5 טריליון דולר מתחילת השנה. כל זאת על רקע החששות הכבדים ממיתון בארה"ב שיגררו האטה כלכלית עולמית.

מדד הניקיי רשם את הצניחה הדו-יומית החדה ביותר בעשור האחרון על רקע חששות כבדים מהאטה עולמית. "רוב המשקיעים מאמינים בחוסנה של הכלכלה הגלובלית ורק עכשיו מתחילים להבין את השינוי של המגמה בצורה לוגית", אומר מנהל ההשקעות טאקו יאמאמוטו מ-Association Pension Fund. עוד מוסיף יאמאמוטו, כי "התיקון עדיין לא הסתיים והוא צפוי להמשיך עד שאופטימיות המשקיעים תימחק לגמרי".

במקביל, הבנק המרכזי ביפן קשוב לטלטלה בשווקים, והחליט להותיר היום את הריבית במשק ברמה של 0.5%, בשל ההאטה בצמיחה הכלכלית. הבנק מסר כי הכלכלה צומחת בקצב איטי מהצפוי, מה שמגביר את ההערכות בשוק כי הריבית עוד תרד השנה.

מדד שנחאי צנח ב-7.2%, הניקיי נחתך ב-5.7% וההאנג סנג התרסק ב-8.6%. הקוספי הדרום קוריאני רשם ירידה של 4.2%. אירוע מעניין במיוחד אירע היום בהודו. מדד בומביי התרסק ב-11.5% - והבורסה ההודית הפסיקה את המסחר למשך שעה. בזמן ההפסקה, קרא שר האוצר ההודי למשקיעים לשמור על רוגע. הירידות התמתנו לאחר שנפתח המסחר מחדש, ובסוף היום נסגרה בומביי בירידה של 5.1% "בלבד".

"זה לא נראה טוב בכלל. איש לא ציפה לתיקון כזה", אמר בתסכול שרמילה ג'ושי סוחר ב-Prabhudas Lilladher שבהודו.

מניות במרכז

מניית PetroChina, חברת הנפט הגדולה ביותר בסין, צנחה היום ב-15%. נציין כי המניה נחתכה ביותר מ-50% מאז הגיע לשיא של כל הזמנים במחירה ב-1 לנובמבר 2007.

מניות BHP, חברת הכרייה הגדולה בעולם, השילו 6.9% מערכם והשלימו בכך ירידה של 23% מאז תחילת השנה. מניית RIO TINTO, חברת הכרייה השלישית בגודלה בעולם צנחו ב-12%. נציין כי זו הירידה החדה ביותר בערך מניות RIO TINTO מאז חודש דצמבר בשנת 1987.

מניות טויוטה, יצרנית הרכב הגדולה ביפן, רשמו ירידה של 7.2% והשלימו ירידה של 19% בערכן מתחילת 2008. מניות חברת סוני, יצרנית מוצרי האלקטרוניקה השניה בגודלה בעולם, צנחו 6.9%

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בנקים קרדיט מערכתבנקים קרדיט מערכת

המס החדש על הבנקים - 9% על "רווח חריג"

שיעור המס עדיין בדיון, אך הדוח מדגים אפשרויות ותרחישים לפי 9%; ההצעה של הצוות הביו-משרדי - מס מדורג על רווחים גבוהים ב-50% מהממוצע בשנים 2018-2022 (רווחי הבנקים גבוהים פי 2 ויותר מהרווחים ב-2018-2022 ). הבנקים ילחמו. כל מיסוי גבוה על הרווח העודף הוא נכון; הבעיה הגדולה שהמיסוי הזה יתגלגל על הציבור וקיימת חלופה הרבה יותר פשוטה - לחייב את הבנקים לתת ריבית על העו"ש ולהגביר תחרות

צלי אהרון |
נושאים בכתבה בנקים

דוח הצוות הבין-משרדי לבחינת מיסוי הבנקים, שפורסם להערות הציבור, ממליץ על הטלת מס רווח דיפרנציאלי שיחול רק כאשר רווחי הבנקים יעלו ב-50% מעל הממוצע שלהם בשנים 2018-2022. המס הנוסף, שגובהו טרם נקבע סופית מוערך בכ-9% מעל מס הרווח הקיים וזה גם השיעור שמודגם בהצעות של הצוות שדן בסוגייה. המס הזה נועד לתפוס את הרווחיות החריגה שנובעת מסביבת הריבית הגבוהה. חשוב להדגיש - רווחי הבנקים ב-2025 כפולים ויותר מהרווח הממוצע ב-2018-2022, כלומר מדובר על רווח שייכנס כבר מהיום הראשון ויהיה משמעותי. 

חשוב להבהיר עוד נקודה חשובה - מיסים על הבנקים עשויים לחלחל ללקוחות כי אין תחרות בין הבנקים. האוצר יכול בלחיצת כפתור לפתור את הבעיה הקשה שנוגעת לכל בעל חשבון בנק. הוא יכול בקלות להעביר מהרווחים של הבנקים לרווחה של הציבור. המהלך הראשון שהוא יכול וחייב לעשות הוא לחייב בריבית על פיקדונות העו"ש ויש מקומות בעולם שבהם זו חובה. הפעולה הפשוטה הזו תוריד כ-20% מרווחי הבנקים ותחזיר לציבור את העושק הגדול.

עוד כמה פעולות נוספות ובעיקר הגברת התחרות, ולא צריך חוק מיוחד על מיסוי הבנקים, מה גם שהסיכוי שהוא יעזור לא גבוה. 


בכל מקרה, הצוות, בראשות יוראי מצלאוי, סגן מנכ"ל משרד האוצר, הוקם בעקבות החלטת ממשלה מאוקטובר 2024 והתכנס במהלך תשעה חודשים. הדוח חושף את עומק הרווחיות החריגה: הבנקים הרוויחו 46 מיליארד שקל ב-2024 לעומת ממוצע של 9.8 מיליארד בעשור הקודם – עלייה של כמעט 400%. במחצית הראשונה של 2025 נרשם רווח נקי של 17 מיליארד, המבשר על שנת שיא נוספת. נעדכן שבינתיים דוחות רבעון שלישי פורסמו, הבנקים בקצב רווחים שנתי של קרוב ל-40 מיליארד שקל. 



המנגנון: מיסוי חכם שמותאם לסביבת הריבית

בניגוד למס החד-פעמי שהוטל ב-2024-2025, ההצעה החדשה מציעה מנגנון דינמי. המס יחול רק כאשר רווחי הבנק יעלו ב-50% מעל הרווח הממוצע שלו בתקופת הבסיס (2018-2022), כאשר הרף יוצמד לתוצר או לגידול בנכסי הבנק. המשמעות: בשנים של ריבית נמוכה ורווחיות רגילה, הבנקים לא ישלמו מס נוסף כלל.

בנקים קרדיט מערכתבנקים קרדיט מערכת

המס החדש על הבנקים - 9% על "רווח חריג"

שיעור המס עדיין בדיון, אך הדוח מדגים אפשרויות ותרחישים לפי 9%; ההצעה של הצוות הביו-משרדי - מס מדורג על רווחים גבוהים ב-50% מהממוצע בשנים 2018-2022 (רווחי הבנקים גבוהים פי 2 ויותר מהרווחים ב-2018-2022 ). הבנקים ילחמו. כל מיסוי גבוה על הרווח העודף הוא נכון; הבעיה הגדולה שהמיסוי הזה יתגלגל על הציבור וקיימת חלופה הרבה יותר פשוטה - לחייב את הבנקים לתת ריבית על העו"ש ולהגביר תחרות

צלי אהרון |
נושאים בכתבה בנקים

דוח הצוות הבין-משרדי לבחינת מיסוי הבנקים, שפורסם להערות הציבור, ממליץ על הטלת מס רווח דיפרנציאלי שיחול רק כאשר רווחי הבנקים יעלו ב-50% מעל הממוצע שלהם בשנים 2018-2022. המס הנוסף, שגובהו טרם נקבע סופית מוערך בכ-9% מעל מס הרווח הקיים וזה גם השיעור שמודגם בהצעות של הצוות שדן בסוגייה. המס הזה נועד לתפוס את הרווחיות החריגה שנובעת מסביבת הריבית הגבוהה. חשוב להדגיש - רווחי הבנקים ב-2025 כפולים ויותר מהרווח הממוצע ב-2018-2022, כלומר מדובר על רווח שייכנס כבר מהיום הראשון ויהיה משמעותי. 

חשוב להבהיר עוד נקודה חשובה - מיסים על הבנקים עשויים לחלחל ללקוחות כי אין תחרות בין הבנקים. האוצר יכול בלחיצת כפתור לפתור את הבעיה הקשה שנוגעת לכל בעל חשבון בנק. הוא יכול בקלות להעביר מהרווחים של הבנקים לרווחה של הציבור. המהלך הראשון שהוא יכול וחייב לעשות הוא לחייב בריבית על פיקדונות העו"ש ויש מקומות בעולם שבהם זו חובה. הפעולה הפשוטה הזו תוריד כ-20% מרווחי הבנקים ותחזיר לציבור את העושק הגדול.

עוד כמה פעולות נוספות ובעיקר הגברת התחרות, ולא צריך חוק מיוחד על מיסוי הבנקים, מה גם שהסיכוי שהוא יעזור לא גבוה. 


בכל מקרה, הצוות, בראשות יוראי מצלאוי, סגן מנכ"ל משרד האוצר, הוקם בעקבות החלטת ממשלה מאוקטובר 2024 והתכנס במהלך תשעה חודשים. הדוח חושף את עומק הרווחיות החריגה: הבנקים הרוויחו 46 מיליארד שקל ב-2024 לעומת ממוצע של 9.8 מיליארד בעשור הקודם – עלייה של כמעט 400%. במחצית הראשונה של 2025 נרשם רווח נקי של 17 מיליארד, המבשר על שנת שיא נוספת. נעדכן שבינתיים דוחות רבעון שלישי פורסמו, הבנקים בקצב רווחים שנתי של קרוב ל-40 מיליארד שקל. 



המנגנון: מיסוי חכם שמותאם לסביבת הריבית

בניגוד למס החד-פעמי שהוטל ב-2024-2025, ההצעה החדשה מציעה מנגנון דינמי. המס יחול רק כאשר רווחי הבנק יעלו ב-50% מעל הרווח הממוצע שלו בתקופת הבסיס (2018-2022), כאשר הרף יוצמד לתוצר או לגידול בנכסי הבנק. המשמעות: בשנים של ריבית נמוכה ורווחיות רגילה, הבנקים לא ישלמו מס נוסף כלל.