נפילות חדות באסיה: הודו הפסיקה את המסחר בבורסה - שר האוצר קרא למשקיעים להירגע
מניות אסיה השלימו היום את הירידה החדה ביותר בערכן מאז ספטמבר 2001, עת פקד את העולם אסון הפיגוע במגדלי התאומים. עד כה מחקו בורסות אסיה יותר מ-5 טריליון דולר מתחילת השנה. כל זאת על רקע החששות הכבדים ממיתון בארה"ב שיגררו האטה כלכלית עולמית.
מדד הניקיי רשם את הצניחה הדו-יומית החדה ביותר בעשור האחרון על רקע חששות כבדים מהאטה עולמית. "רוב המשקיעים מאמינים בחוסנה של הכלכלה הגלובלית ורק עכשיו מתחילים להבין את השינוי של המגמה בצורה לוגית", אומר מנהל ההשקעות טאקו יאמאמוטו מ-Association Pension Fund. עוד מוסיף יאמאמוטו, כי "התיקון עדיין לא הסתיים והוא צפוי להמשיך עד שאופטימיות המשקיעים תימחק לגמרי".
במקביל, הבנק המרכזי ביפן קשוב לטלטלה בשווקים, והחליט להותיר היום את הריבית במשק ברמה של 0.5%, בשל ההאטה בצמיחה הכלכלית. הבנק מסר כי הכלכלה צומחת בקצב איטי מהצפוי, מה שמגביר את ההערכות בשוק כי הריבית עוד תרד השנה.
מדד שנחאי צנח ב-7.2%, הניקיי נחתך ב-5.7% וההאנג סנג התרסק ב-8.6%. הקוספי הדרום קוריאני רשם ירידה של 4.2%. אירוע מעניין במיוחד אירע היום בהודו. מדד בומביי התרסק ב-11.5% - והבורסה ההודית הפסיקה את המסחר למשך שעה. בזמן ההפסקה, קרא שר האוצר ההודי למשקיעים לשמור על רוגע. הירידות התמתנו לאחר שנפתח המסחר מחדש, ובסוף היום נסגרה בומביי בירידה של 5.1% "בלבד".
"זה לא נראה טוב בכלל. איש לא ציפה לתיקון כזה", אמר בתסכול שרמילה ג'ושי סוחר ב-Prabhudas Lilladher שבהודו.
מניות במרכז
מניית PetroChina, חברת הנפט הגדולה ביותר בסין, צנחה היום ב-15%. נציין כי המניה נחתכה ביותר מ-50% מאז הגיע לשיא של כל הזמנים במחירה ב-1 לנובמבר 2007.
מניות BHP, חברת הכרייה הגדולה בעולם, השילו 6.9% מערכם והשלימו בכך ירידה של 23% מאז תחילת השנה. מניית RIO TINTO, חברת הכרייה השלישית בגודלה בעולם צנחו ב-12%. נציין כי זו הירידה החדה ביותר בערך מניות RIO TINTO מאז חודש דצמבר בשנת 1987.
מניות טויוטה, יצרנית הרכב הגדולה ביפן, רשמו ירידה של 7.2% והשלימו ירידה של 19% בערכן מתחילת 2008. מניות חברת סוני, יצרנית מוצרי האלקטרוניקה השניה בגודלה בעולם, צנחו 6.9%
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףהממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים
התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף
הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.
בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.
הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים
עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.
התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.
- שיא- 361,255 נוסעים ברכבת ביום חמישי האחרון
- בעלות של 35 מיליון שקלים: מסוף אוטובוסים חדש יחובר לכביש 412
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.
עובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוקהאבסורד של תקציב 2026: האחות תשלם יותר, המנהל יקבל הטבה - כך נראית מדיניות מיסוי עקומה
הציבור חיכה לבשורה כלכלית, אבל הממשלה הציעה "פלסטר קוסמטי" שפוגע בעובדים - הפחתת שכר כפויה למגזר הציבורי במקביל להעלאת שכר לבעלי משכורות גבוהות
בעוד הציבור הישראלי ממתין לבשורה כלכלית לקראת שנת התקציב הבאה, הממשלה הניחה על השולחן במסגרת חוק ההסדרים ל-2026 הצעת חוק ל"ריווח מדרגות המס". על פניו, כותרת מפתה - מי לא רוצה לשלם פחות מס? אבל הפרטים חושפים תמונה מטרידה: הצעד הזה אינו תרופה לחוליי המשק, אלא פלסטר קוסמטי שמסתיר שבר עמוק.
כשבוחנים את הדוחות של רשות המיסים וה-OECD שפורסמו בחודש החולף, ניתן לראות שמערכת המיסוי הישראלית סובלת מעיוות יסודי: היא מכבידה על האדם העובד, אך נוהגת בכפפות של משי בבעלי ההון.
הדוח האחרון של רשות המיסים הוא כתב אישום כלכלי נגד השיטה. הוא מראה כיצד עקרון הפרוגרסיביות – ההנחה שמי שיש לו יותר משלם יותר – קורס בקצה הפירמידה. בעוד שמעמד הביניים והשכירים הבכירים משלמים מס אפקטיבי של כ-30%, דווקא המאיון העליון נהנה משיעור מס מופחת של כ-26.5% בלבד.
הסיבה היא הארביטראז' בין עבודה להון. שכר עבודה ממוסה עד 50%, בעוד הכנסות פסיביות מהון – דיבידנדים, ריבית ושכירות – נהנות משיעורים מופחתים. כש-63% מהכנסות המאיון העליון מגיעות מהון, התוצאה היא מערכת שמענישה עבודה ומתגמלת צבירת נכסים. גם בהשוואה בינלאומית, ישראל חריגה: נטל המס הכללי נמוך (26.8% מהתוצר), אבל התמהיל שגוי – יותר מדי מיסים עקיפים שפוגעים בחלשים, ומעט מדי מיסוי על ההון.
- המנהלים שלכם כבר לא צריכים אתכם - "כולם ניתנים להחלפה": השינוי הגדול בשוק העבודה
- מספר המשרות הפנויות בארה״ב נותר גבוה - אך שוק העבודה מאותת על האטה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על הרקע הזה, הצעת האוצר הנוכחית נראית מנותקת מהמציאות, במיוחד כשבוחנים את "המורשת" הכלכלית שאנו סוחבים מהגזירות שהונחתו בתקציב 2025. עוד לפני שהתחילה השנה החדשה, ציבור השכירים בישראל כבר סופג מכה משולשת כואבת מכוח החקיקה הקודמת:
