נפילות חדות באסיה: הודו הפסיקה את המסחר בבורסה - שר האוצר קרא למשקיעים להירגע

המדדים המובילים באסיה נחתכו באופן שלא נראה מאז אסון התאומים: שנחאי צנחה ב-7.2%; הניקיי היפני נפל ב-5.7% ורשם נפילה דו-יומית של יותר מ-10%
ישראל הס |

מניות אסיה השלימו היום את הירידה החדה ביותר בערכן מאז ספטמבר 2001, עת פקד את העולם אסון הפיגוע במגדלי התאומים. עד כה מחקו בורסות אסיה יותר מ-5 טריליון דולר מתחילת השנה. כל זאת על רקע החששות הכבדים ממיתון בארה"ב שיגררו האטה כלכלית עולמית.

מדד הניקיי רשם את הצניחה הדו-יומית החדה ביותר בעשור האחרון על רקע חששות כבדים מהאטה עולמית. "רוב המשקיעים מאמינים בחוסנה של הכלכלה הגלובלית ורק עכשיו מתחילים להבין את השינוי של המגמה בצורה לוגית", אומר מנהל ההשקעות טאקו יאמאמוטו מ-Association Pension Fund. עוד מוסיף יאמאמוטו, כי "התיקון עדיין לא הסתיים והוא צפוי להמשיך עד שאופטימיות המשקיעים תימחק לגמרי".

במקביל, הבנק המרכזי ביפן קשוב לטלטלה בשווקים, והחליט להותיר היום את הריבית במשק ברמה של 0.5%, בשל ההאטה בצמיחה הכלכלית. הבנק מסר כי הכלכלה צומחת בקצב איטי מהצפוי, מה שמגביר את ההערכות בשוק כי הריבית עוד תרד השנה.

מדד שנחאי צנח ב-7.2%, הניקיי נחתך ב-5.7% וההאנג סנג התרסק ב-8.6%. הקוספי הדרום קוריאני רשם ירידה של 4.2%. אירוע מעניין במיוחד אירע היום בהודו. מדד בומביי התרסק ב-11.5% - והבורסה ההודית הפסיקה את המסחר למשך שעה. בזמן ההפסקה, קרא שר האוצר ההודי למשקיעים לשמור על רוגע. הירידות התמתנו לאחר שנפתח המסחר מחדש, ובסוף היום נסגרה בומביי בירידה של 5.1% "בלבד".

"זה לא נראה טוב בכלל. איש לא ציפה לתיקון כזה", אמר בתסכול שרמילה ג'ושי סוחר ב-Prabhudas Lilladher שבהודו.

מניות במרכז

מניית PetroChina, חברת הנפט הגדולה ביותר בסין, צנחה היום ב-15%. נציין כי המניה נחתכה ביותר מ-50% מאז הגיע לשיא של כל הזמנים במחירה ב-1 לנובמבר 2007.

מניות BHP, חברת הכרייה הגדולה בעולם, השילו 6.9% מערכם והשלימו בכך ירידה של 23% מאז תחילת השנה. מניית RIO TINTO, חברת הכרייה השלישית בגודלה בעולם צנחו ב-12%. נציין כי זו הירידה החדה ביותר בערך מניות RIO TINTO מאז חודש דצמבר בשנת 1987.

מניות טויוטה, יצרנית הרכב הגדולה ביפן, רשמו ירידה של 7.2% והשלימו ירידה של 19% בערכן מתחילת 2008. מניות חברת סוני, יצרנית מוצרי האלקטרוניקה השניה בגודלה בעולם, צנחו 6.9%

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי תעסוקה אבטלה
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון

מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?

רן קידר |
נושאים בכתבה ביטוח לאומי מענק

המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.

מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום

מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.

מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?

ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.

בין מקבלי המענק נמצאים:

  • מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
  • מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
  • זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
  • חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
  • ניצולי שואה
  • משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה

בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

מטוס אמריקן איירליינס
צילום: יח"צ, באדיבות החברה

אמריקן איירליינס חוזרת לטוס לישראל - התחזרות תעלה, המחירים ירדו?

מי החוזרות, מי תיפגע מכך - על שוק התעופה הצפוי בחודשים הקרובים 

רן קידר |
נושאים בכתבה אמריקן איירליינס

אמריקן איירליינס חוזרת לישראל במרץ 2026 - גם חברות נוספות מאותתות על חידוש קווים. אחרי תקופה ארוכה של היעדרות, אמריקן איירליינס, אחת משלוש ענקיות התעופה האמריקאיות, הודיעה כי תחזור להפעיל טיסות ישירות לישראל החל מה-26 במרץ 2026. החברה מצטרפת ליונייטד איירליינס ולדלתא איירליינס שכבר חידשו את פעילותן בקווים לישראל במהלך יולי וספטמבר.

ההודעה של אמריקן איירליינס נתפסת בענף כסימן חיובי למגמה של חזרת השוק לשגרה, זאת לאחר קריסה כמעט מוחלטת של קווי התעופה הבינלאומיים עם פרוץ מלחמת חרבות ברזל ב-7 באוקטובר 2023. במהלך השנה שלאחר מכן, מרבית חברות התעופה הזרות עצרו את קווי הטיסה שלהן לתל אביב, ורק בתחילת 2024 החלה חזרה הדרגתית, אם כי לסירוגין היא הופסקה שוב על רקע המלחמה ביוני עם איראן והתקפות החות'ים. 


החזרה הזו מבורכת לתחרות, אבל לא בטוח שזה יוריד את המחירים שכבר ירדו - טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה


לא רק אמריקה: גם חברות מאירופה ואסיה מאותתות על חזרה

לצד חברות התעופה האמריקאיות, ניכרת התעוררות גם בקרב שחקניות אירופיות ואסייתיות שחזרו לפעילות בארץ. למעשה, יש כבר רשימה ארוכה של חברות ששבו לפעילות בישראל, בהן יונייטד, דלתא, KLM, לופטהנזה, סוויס, אג'יאן, אייר פראנס, וויזאייר, איתיחאד ופליי דובאי. גם חברות קטנות יותר כמו פליילילי, טארום, גאורגיאן איירווייז וסייפרוס איירווייז שבו להפעיל טיסות סדירות. בשבועות הקרובים צפויות להצטרף גם סקיי אקספרס (החל מ־2 בדצמבר) ו־SAS (החל מ־26 באוקטובר). כנסו כאן לתמונת מצב מלאה: חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב


מי שסובלת מחזרת חברות התעופה הזרות היא אל על. החברה היתה סוג של מונפול על הקווים העיקריים בשנתיים של מלחמה והיא גרפה רווים עצומים של כ-400-500 מיליון דולר בשנה. זה לא יחזור ועדיין אל על עשויה להמשיך ולספק רווחיות טובה בעיקר בזכות נתח גדול משוק התעופה המקומי, לצד התייעלות שהיתה ולצד מחירים עדיין גבוהים בשל המצב העולמי בשוק התעופה שבו יש מחסור במטוסים. הביקוש למטוסים ול"מושבים" גדול ויוצר בהתאמה עליות מחירים.