וול סטריט במגמה מעורבת: הנאסד"ק מטפס ב-0.54%

המדדים הכבדים ירדו ודשדשו באדום לאחר שהגרעון המסחרי בחודש אוגוסט הפתיע לשלילה. עסקת ענק של גוגל וקומקסט לרכישת מחצית מ-AOL עומדת על הפרק, והישראליות צובעו אדום
חזי שטרנליכט |

בורסות וול סטריט נסחרות במגמה מעורבת מאז פתיחת המסחר. עיקר הדאגה היום נובע מהאינפלציה שחזרה להרים ראש בארצות הברית. הגרעון המסחרי בין ארצות הברית לשאר המדינות בעולם התרחב, בין היתר בגלל סין ובגלל הנפט. לחץ המחירים מתחיל לתת את אותותיות על הכלכלה האמריקנית, מישהו הרי היה צריך לשלם על החגיגה.

מדד הנאסד"ק נסחר בירידות אך עבר לעליות בשעה האחרונה. הוא עולה ב-0.54% ל-2,038.01 נקודות, מדד הדאו-ג'ונס ממשיך להאדים ומאבד 0.27% מערכו ל-10,188.97 נקודות, מדד ה-s&p500 יורד ב-0.48% ל-1,172.04 נקודות.

מחירי הנפט והגרעון המסחרי מול סין הזניקו והרחיבו את גרעון הסחר של ארצות הברית מול העולם. הוא הסתכם בכ-59 מיליארד שקל בחודש אוגוסט. מדובר בזינוק של 2.3% ביחס לחודש המקביל ב-2004. זהו הזינוק החד ביותר בגרעון המסחרי מזה 15 שנים, לא קל לעיכול לאנליסטים ולסוחרים בוול סטריט.

הסיפור של היום בוול סטריט מגיע מכיוונה של גוגל (GOOG). מנוע החיפוש המפורסם מתכנן להשתלט על חלק מ-AOL יחד עם ענקית המדיה קומקסט (CMCSA). תג המחיר המוצע עומד לפי שווי של 5 מיליארד דולר לחברת האינטרנט שהתמזגה עם קונצרן טיים-וורנר בשיא בועת הדוט-קום ובמחיר עתק. מניות גוגל יורדות ב-1.45% ל-296.61 דולר, מניות קומקסט מאבדות 2.08%,

הישראליות

מניות ענקית הפרמצבטיקה טבע נסחרות בירידה של 0.58% ל-34.35. לחברה נוספה מתחרה לתרופת האדארל. מדובר בשייר פארמה הבריטית, שמתכננת להגיש בקשה ל-FDA לקבלת רישיון לייצור גנרי של התרופה. טבע הודיעה כי תערער על בקשתה של האחרונה.

עוד בקרב הישראליות: מניות צ'ק פוינט יורדות היום ב-1.34% למחיר 20.57 דולר, מניות אמדוקס מאבדות 0.31% ל-25.85 דולר, מניות קומברס מדרימות ב-0.59% ל-23.57 דולר, מניות מרקורי מאבדות 1.07% למחיר 30.61 דולר, ומניות אם-סיסטמס עולות ב-2.2% ל-28.4 דולר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ההסתדרות
צילום: דוברות ההסתדרות

הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית


הדס ברטל |

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.

עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת  2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.

עיקרי ההסכם:

שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר. 

תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית. 

תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה. 


אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד

המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

צים ZIM Integrated Shipping Services -1.5%  , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף.  המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.   

ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה. 

היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי,  להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.

כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים. 

לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית.  בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.